ما در این مقاله قصد داریم در مورد بیماری عروق کرونر قلب که به آن CAD  گفته می شود ، صحبت کنیم . ابتدا در مورد عروق کرونرقلب صحبت ميكنيم و پس از آن به بیماری عروق کرونرقلب می پردازیم.

بیماری غروق کرونر قلب

عروق کرونر قلب وظیفه اکسیژن رسانی و خون رسانی به قلب را دارند. با ایجاد پلاک در دیواره این رگ ها ، عمل خون رسانی با مشکل مواجه می شود . نام دیگر بیماری عروق کرونر قلب ، آترواسکلزور می باشد و خطری جدی برای جان انسان ها محسوب می شود . بیماری عروق کرونر قلب، علت اصلی حملات قلبی می باشد. تشخیص بیماری کرونر قلب به دلیل خطراتي که برای سلامتی شخص دارد،بسیار مهم می باشد.

شریان های انسان صاف و الاستیک هستند ، اما با ایجاد پلاک در دیواره های داخلی ، آنها سفت و باریک می شوند .بنا براین اتفاقی که می افتد این است که این باریک شدگی موجب نرسیدن خون حاوی اکسیژن به قلب شده و قلب اکسیژن کافی برای فعالیت را بدست نمی آورد.که در این موارد فرد مبتلا به بیماری عروق کرونری می باشد. این پلاک ها ممکن است منجر به قطع شریان خون شده و باعث درد قفسه سینه و سکته قلبی شود.

برای مشاهده تازه های قلب و ارتباط مستقیم با پزشکان و طرح سوال از طریق آیکون های سمت چپ وارد کانال اینستاگرام و تلگرام دکتر ضربان شوید و سوالات خود را با ما درمیان بگذارید .

دلایل و پیشرفت بیماری عروق کرونر قلب

پلاک ها میتوانند در دوران جوانی در طول دیواره های قلب جمع شده و در سنین بالا مشکل ساز شده و منجر به سکته قلبی شوند.پلاک ها منجر به چسبندگی دیواره ی داخلی عروق شده و در هنگام عبور خون از شریان ها ، کلسترول ، چربی و سلول های التهابی به پلاک متصل می شوند و بیماری عروق کرونری را بوجود می آورند.

بیماری غروق کرونر قلب

در بعضی موارد ، هنگام شکستن پلاک ، یک لخته خون ممکن است خون رسانی به عضله قلب شما را مسدود کند. این باعث حمله قلبی می شود. مطالعات نشان داده اند که مصرف روزانه آسپرین با دوز کم می تواند در جلوگیری از حمله قلبی و سکته مغزی در برخی از افراد 50 ساله یا بالاتر و در معرض خطر بیماری های قلبی کمک کند. در مورد اینکه آیا باید آسپیرین با دوز کم مصرف کنید ، با پزشک خود صحبت کنید.

عوامل خطر برای بیماری عروق کرونر قلب

حال در ادامه می خواهیم در مورد عوامل خطر برای بیماری عروق کرونر قلب صحبت کنیم .

عوامل خطر زیادی برای بیماری عروق کرونری وجود دارد . برخی ازین عوامل قابل تغییر توسط شخص و برخی دیگر غیر قابل تغییر می باشند :

مورد اول سن می باشد ، که این مورد در افراد بالای 65 سال بیشتر است .دیگر عوامل خطر برای ابتلا به بیماری عروق کرونر ، اضافه وزن و چاقی ، دیابت ،سابقه خانوادگی ، فشار خون بالا ، حجم استرس بالا ، نداشتن فعالیت بدنی در طول روز ،سیگار کشیدن و استفاده از رژیم غذایی ناسالم مانند استفاده از غذاهای دارای چربی اشباع شده بالا ، چربی ترانس ، نمک و قند ،می باشد .

حال یکی از مهم ترین سوال ها این است که علائم بیماری عروق کرونری چیست و از کجا بفهمیم به این مشکل دچار شده ایم ؟

شایع ترین علامت بیماری غروق کرونری درد قفسه سینه یا آنژین می باشد .

توصیف این درد از زبان مردم به صورت احساس سوزش ، سنگینی ، فشار در ناحیه قفسه سینه می باشد ولی ممکن است در نواحی شانه ، پشت ، گردن و فک نیز حس شود .

از جمله نشانه های دیگر بیماری عروق کرونر قلب می توان به سرگیجه ، حالت تهوع،ضربان قلب سریع تر،تنگی نفس و تعریق اشاره کرد .

در ادامه لازم است درباره بيماري ايسكيمي كه با بيماري عروق كرونرقلب ارتباط مستقيم دارد صحبت كنيم .

بیماری غروق کرونر قلب

اسكيمي قلبي وقتي اتفاق ميفتد كه مقدار پلاك و كلسترول باعث باريك شدن شريان خون شود .در اين صورت قلب توانايي تامين اكسيژن و خون مورد نياز خودرا ندارد و ميتواند منجر به درد قفسه سينه و حمله قلبي شود.

اسكيمي معمولا ممكن است در حين غذا خوردن، ورزش كردن، هيجان يا استرس و يا قرار گرفتن در معرض سرما رخ دهد.

پيشرفت بيماري عروق كرونرقلب ميتواند به حدي برسد كه ايكسمي حتي در حين استراحت براي شما رخ دهد .در صورت احساس اين اتفاق سريعا به پزشك مراجعه كنيد ، چرا كه منجر به حمله قلبي مي شود.ايسكيمي ممكن است بدون هشدار در بدن بيمارات قلبي رخ دهد. البته در بيماران ديابتي شايع تر است.

راه هاي تشخيصي بيماري عروق كرونر قلب

چيزي كه بسيار براي ما مهم است راه هاي تشخيصي بيماري عروق كرونر قلب مي باشد كه در ادامه درمورد ان توضيح ميدهيم.

پزشك پس از طي كردن مراحل زير ميتواند بگويد كه آيا شما مبتلا به بيماري عروق كرونرقلب مي باشيد يا خير.

پزشكان براي تشخيص بيماري عروق كرونرقلب، علائم اين بيماري در بدن شما، سابقه پزشكي شما ، و همچنين عوامل خطر ساز را بررسي مي كنند. علاوه بر اين معاينه فيزيكي انجام مي دهند.همچنين پزشك ممكن است از يك سري تست هاي تشخيصي براي تشخيص  ميزان بيماري عروق كرونرقلب و تأثير آن بر روي قلب شما استفاده كند .اين آزمايشات براي يافتن بهترين درمان اين بيماري به كمك پزشكان مي آيند.

از جمله اين آزمايشات عبارت اند از :

كاتتريزاسيون قلبي

اكوكارديوگرام

الكتروكارديوگرام(EKG)

سي تي اسكن با پرتو الكتروني (ultrafast)

تست استرس ورزش

بیماری غروق کرونر قلب

درمان بیماری عروق کرونر

در ادامه راجع به درمان هاي بيماري عروق كرونر قلب صحبت ميكنيم .

اولين قدم در درمان تغيير سبك زندگي است.به اين صورت كه سيگار نكشيد . هم چنين يك رژيم كم قند، كم نمك و كم چربي را انتخاب كنيد و اگر ديابت داريد ميزان قند خونتان را كنترل كنيد.علاوه بر اين مرتبا ورزش كنيد.

دومين قدم در درمان بيماري عروق كرونرقلب استفاده از دارو ها مي باشد.اگر براي درمان تغيير در سبك زندگي كافي نبود، به پزشك مراجعه كرده و نسبت به استفاده از داروها اقدام كنيد.

راه درماني بعدي جراحي است كه معمولا در درمان بيماري عروق كرونرقلب از راه هاييي مثل آنژيوپلاستي ب بالون و قرار دادن استنت  استفاده مي شود. اين موارد روند خون رساني به قلب را بهبود بخشيده اما قادر به درمان بيماري عروق كرونري نيستند.

عوارض بيماري عروق كرونرقلب

عوارض بیماری عروق کرونر قلب شامل موارد زیر است:

اولین مورد، ریتم غیر طبیعی قلب (آریتمی)  زماني رخ مي دهد که ضربان قلب انسان به دلیل صدمه به قلب یا نرسيدن خون به آن، ریتم منظم خود را از دست می دهد.اين مشکلات ریتم می تواند منجر به نارسایی قلبی یا بدتر شدن آن شود. ضربان قلب نامنظم ممکن است منجر به لخته شدن خون در قلب شود و در صورت رسیدن به مغز شما می تواند باعث سکته مغزی شود.

دومين مورد از عوارض بيماري عروق كرونر قلب حمله قلبی است ، هنگامی که عروق کرونر شما کاملاً مسدود شده است ، خون و اكسيژن به قلب نميرسد.هنگامی که جریان خون به عضله قلب شما مسدود شود ، پزشک ممکن است آن را سندروم حاد کرونر بنامد.

سومين مورد از عوارض بيماري عروق كرونر قلب،نارسایی قلبی است ، اين مورد وقتي رخ مي دهد که قلب انسان برای تأمین خون مورد نیاز بدن بسیار ضعیف می شود. این اتفاق می تواند به این دلیل باشد که قلب به اندازه کافی اکسیژن و مواد مغذی دریافت نمی کند یا در اثر حمله قلبی آسیب دیده است.

دیدگاهتان را بنویسید