شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

رژیم غذایی برای بیماران قلبی، باید ها و نباید آن ها

رژیم غذایی برای بیماران قلبی

ما در این مقاله می خواهیم رژیم غذایی مناسب برای افراد مبتلا به بیماری قلبی را بررسی کنیم .

برای افرادی که مشکلات قلبی دارند و به بیماری قلبی دچارند ، رژیم غذایی برای بیماران قلبی جزو مهم ترین عوامل در کنترل بیماری و کمک به سالم زندگی کردن  آنها می باشد . رژیم غذایی برای بیماران قلبی می تواند به باز شدن رگ ها و جلوگیری از بسته شدن عروق کرونر قلب و جلوگیری از به وجود آمدن عوارض کمک کند .

میتوان با در نظر گرفتن یک رژیم غذایی ،که فشارخون راکاهش دهد ،سطح کلسترول بد خون را در بدن آنها پایین آورد و قند خون را تنظیم کرد و به شخصی که مبتلا به بیماری قلبی است کمک کرد .

رژیم غذایی برای بیماران قلبی

در ادامه به چند مورد از رژیم غذایی برای شخص مبتلا به بیماری قلبی اشاره می کنیم.

در اولین قدم سبزیجات ، میوه ها، غلات سبوس دار و حبوبات را در برنامه غذایی خود بگنجانید . در اصل همه  انسان ها می توانند به این نوع غذاها روی آورده و از فواید آنها بهره مند شوند .زیرا که این مواد سرشار از ویتامین ها ، مواد معدنی و مواد مغذی بوده و هنگام صرف وعده های غذایی ، می تواند در کنار غذا  یا به عنوان غذای اصلی مصرف شود و غذای مناسب برای بیماران قلبی محسوب شود . این مواد دارای سطح چربی و کالری و نمک پایینی هستند و فاقد کلسترول می باشند .

همچنین به منظور رعایت رژیم بیماران قلبی ، باید چربی غذایی آنها را هوشمندانه انتخاب کنید. تا حد امکان از چربی های اشباع شده ی موجود در محصولات حیوانی و روغن نباتی جامد  خودداری کنید . از روغن هایی استفاده کنید که متشکل از چربی های ترانس نبوده و برای رژیم بیماران قلبی خطرساز نباشند ، مثل روغن زیتون ، روغن کانولا و روغن هسته انگور.

در رژیم غذایی بیماران قلبی مصرف پروتئین را گنجانده و در این وعده ها مصرف گوشت بدون چربی ، ماهی و منابع گیاهی سرشار از پروتئین را قرار دهید .

همچنین باید میزان مصرف کلسترول در رژیم بیماران قلبی کنترل کرده و کاهش دهید . به این صورت که از مصرف لبنیات و غذاهای پرچرب در رژیم بیماران قلبی ، مانند کله پاچه ، مغز و زرده تخم مرغ خودداری کنید تا سطح کلسترول موجود در خون به طور متعادل باقی مانده و کلسترول خون از میزان کلسترول طبیعی تولید شده بالاتر نرود .

علاوه بر این شما باید از نوع مناسبی از کربوهیدرات ها در رژیم غذایی بیماران قلبی استفاده کنید و موادی مثل برنج قهوه ای و جو دوسر را در تغذیه خود قرار داده . این مواد قند خون را نیز کاهش می دهد .

یکی از عوامل مهم در رزیم غذایی بیماران قلبی کاهش استفاده از نمک است . نمک برای فشارخون شما مضر است و در رگ های شما رسوب می کند .در عوض چاشنی ها و ادویه های طعم دهنده را جایگزین نمک کنید .همچنین با افزایش سن حساسیت بدن نسبت به استفاده از نمک بالا تر رفته و خطر ابتلا به فشار خون را افزایش می دهد.پس سعی کنید از رژیم غذایی برای بیماران قلبی،  غذاهای پرنمک را حذف کنید.

همچنین در رژیم بیماران قلبی نوشیدن آب را قرار دهید . مصرف آب باعث می شود شما احساس انرژی کنید کمتر عذا بخورید . مصرف روزانه یک تا دو لیتر مایعات برای بدن شما لازم است مگر اینکه پزشک به شما تجویز کرده باشد که مصرف مایعات را محدود کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس