شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

مراقبت از قلب:برای سلامت قلب چه کارهایی مفید و چه کارهایی مضر است؟

همانطور که می دانید قلب ما مهم‌ترین عضو بدن ماست و مراقبت از آن جزو وظایف اصلی ما محسوب می شود. بهترین راه مراقبت از قلب داشتن سبک زندگی سالم است .

یکی از این راه ها اجتناب از سیگار کشیدن است . تا جایی که می توانید باید از سیگار کشیدن دوری کنید تا قلب شما سالم بماند . در حالیکه سیگار کشیدن تهدید اصلی برای انسداد عروق کرونر محسوب می شود و سطح رسوبات داخل این عروق را افزایش می دهد و مانع خون رسانی و جریان خون داخل قلب شما می شود .در مطالب قبلی در مورد عروق کرونر توضیح دادیم . این عروق  وظیفه اکسیژن رسانی و خون رسانی به ماهیچه قلب را دارند .

سیگار کشیدن خطر ابتلا به حمله قلبی را تا دو برابر بیشتر ، خطر ابتلا به سکته مغزی تا سه برابر بیشتر و خطر ابتلا به آنژین یا درد و فشار قفسه سینه را تا 20 برابر بالاتر می برد .

مراقبت از قلب-سیگار نکشیدن

راه بعدی کنترل و مدیریت سطح کلسترول خون است .

کلسترول یک ماده چربی موجود در خون انسان است .بدن ما برای سالم ماندن به این ماده نیاز دارد ولی عدم تعادل در میزان این چربی در خون می تواند منجر به حمله قلبی یا سکته معزی شود .

بدن انسان بیشترین کلسترول را به طور طبیعی تولید می کند و در بعضی از مواد غذایی یافت می شود .لیپوپروتئین ها کلسترول را داخل خون می آورند. دو نوع اصلی از این ها که کلسترول را منتقل می کنند ، لیپوپروتئین های با غلظت پایین (LDL-C) و لیپوپروتئین های با غلظت بالا (HDL-C) نامیده می شوند. لیپوپروتئین با غلظت بالا (کلسترول HDL) “کلسترول خوب” نام دارند زیرا به حفظ کلسترول در رگ ها کمک می کند. لیپوپروتئین با غلظت پایین (کلسترول LDL) به عنوان “کلسترول بد” شناخته می شود زیرا منبع اصلی انسداد کلسترول داخل رگ ها است.

مراقبت از قلب - کاهش کلسترول خون

راه بعدی کنترل سطح فشار خون شماست .

فشارخون قابل حس کردن نیست ولی در صورت بالا بودن  باید درمان شود.فشارخون در اصل فشاری است که خون به دیواره های رگ، وقتی که خون به داخل این شریان ها پمپاژ می شود ، وارد می شود . فشارخون هنگامی که قلب در حالت انقباض قرار دارد بالا رفته و بین دو انقباض فشار خون کاهش می یابد.پس در طول شبانه روز این فشار درحال بالا و پایین شدن است و فشارخون بالا حالتی است که این فشار در فرد  به طور مداوم از حد نرمال بالاتر باشد .

قرائت فشار خون  80/120میلیمتر جیوه فشار خون مطلوب است . فشارخون بین 80/120 میلیمتر جیوه تا 89/139 میلیمتر جیوه در محدوده فشارخون نرمال تا زیاد قرار دارد. فشارخون بالا به طور مداوم، یکی از عوامل تهدید آمیز برای بیماری قلبی بوده و با افزایش سن احتمال ابتلا به فشارخون افزایش می یابد .

از جمله دلایل فشار خون می توان به این موارد اشاره کرد : سابقه این بیماری در خانواده ، غذاهای پرنمک ، اضافه وزن ، مصرف الکل ،میزان فعالیت های بدنی ، استفاده از برخی داروها .

این مشکل مشخصه خاصی برای متوجه شدن ندارد و ممکن است این مشکل را داشته باشید و خودتان متوجه نشوید .بنابراین مرتبا  باید توسط پزشک چک شده و راه های درمانی و رژیم غذایی توسط ایشان بررسی شود .

مراقبت از قلب-فشار خون

راه مراقبتی بعدی کنترل دیابت است که باید برای جلوگیری از حمله قلبی و سکته مغزی به آن اهمیت داد .

مراقبت از قلب - کنترل دیابت

راه مراقبتی بعد فعالیت بدنی و ورزش است .فعالیت فیزیکی مداوم برای سلامت قلب بسیار مهم است . به این دلیل که ورزش به پمپاژ خون توسط قلب و حفظ کارایی آن کمک کرده و قلب و ریه ها را به کار میگیرد . پس بهتر است در طول روز از زمان نشست خود کم کنید و وقتی را به ورزش اختصاص دهید .  از جمله ورزش های مناسب ، ورزش های هوازی، ایروبیک ، شنا و پیاده روی تند می باشد .

مراقبت از قلب- ورزش کردن

راه مراقبتی بعدی حفظ وزن نرمال است . حفظ وزن سالم از جمله موارد مهم در جلوگیری از ابتلا به بیماری قلبی است . شما می توانید با اندازه گیری شاخص جرم بدنی و بررسی آن از نرمال بودن وزن خود اطمینان پیدا کنید .

مراقبت از قلب-حفظ وزن نرمال

راه مراقبتی بعدی از قلب استفاده از مواد غذایی مغذی و داشتن یک رژیم غذایی سالم است که به انسان در کنترل کلسترول ، وزن انسان و فشارخون او کمک می کند .از جمله تغییراتی که می توان در رژیم غذایی به منظور محافظت از قلب داد ، می توان به این موارد اشاره کرد : باید میزان مصرف روزانه نمک را کاهش داد .چون این عامل مهم ترین عامل در افزایش فشار خون و ابتلا به بیماری قلبی می باشد .همچنین مصرف امگا3 به شدت برای مراقبت از قلب موثر است .

باید به جای استفاده از جربی های ناسالم ، از چربی های سالم استفاده کنید .این کار می تواند شما را از خطرات ابتلا به بیماری قلبی نجات دهد .

مراقبت از قلب-مواد غذایی سالم

راه مراقبتی بعدی حفظ آرامش و سلامتی روانی است .خطر ابتلا به بیماری قلبی در افرادی که از نظر اجتماعی منزوی هستند و دچار بیماری افسردگی می باشند ، بیشتر می باشد . این مشکل با مراجعه به روانپزشک قابل برطرف شدن است .

مراقبت از قلب - جلوگیری از افسردگی

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس