علائم کرونا

همانطور که می دانید این روزها ویروس کرونا بسیار شایع شده است و موجب نگرانی عموم مردم شده است و همه این ویروس را یک هیولای بدون رغیب می شناسند و حس میکنند در صورت مشاهده علائمی که به عنوان علائم کرونا معروف شده است ، حتما به این ویروس مبتلا شده اند و درمانی جز مرگ برای این ویروس نیست .

ولی واقعا این تمامی ماجرا نیست و مطابق با گزارشاتی که کشور چین ارائه کرده است ، تاثیر مرگبار این ویروس بیشتر در افراد بالای 60 سال و افرادی که بیماری زمینه ای دارند مشاهده شده است و دیگر گروه های سنی آن چنان در معرض خطر قرار ندارند.

تصویر زیر به طور دقیق تر تاثیر ویروس کرونا بر اساس رده بندی سنی را نشان می دهد.

سوالی که برای تمام انسان ها پیش می آید این است که علائم کرونا چیست ؟

در ابتدا لازم است مختصری در مورد ویروس کرونا توضیح دهیم.

در واقع ویروس کرونا خانواده ای از ویروس ها محسوب می شود که از یک سرما خوردگی ساده شروع می شود و منجر به  ویروس n-cov19 که اخیرا در چین و کشور های دیگری نظیر ایران ، لبنان و بسیاری از کشور های دیگر شیوع یافته ، می شود.

ما در اینجا قصد داریم به چند سوال درمورد ویروس کرونا و علائم کرونا پاسخ دهیم .

اولین سوال اینکه کرونا ویروس ها چه چیزی هستند ؟

ویروس های کرونا خانواده ای از ویروس ها هستند که از هم خانواده های ویروس سرما خوردگی می باشند.چیزی که در حوزه خاور میانه به سندروم تنفسی کرونا ویروس ها و سارس شایع است که باعث سندروم حاد تنفسی می شود .

سوال دوم اینکه ویروس کرونا از کجا آمده است ؟

منبع این ویروس ها حیوانات بوده اند و بعضی از این ویروس های کرونا قابلیت انتقال از حیوان به انسان را دارند.

سوال بعدی اینکه علائم کرونا چیست ؟

از علائم این ویروس می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1.تب شدید

2.سرفه

3. عطسه

4.تنگی نفس

این علائم کرونا از علائم اولیه این بیماری می باشد و اگر ویروس کرونا رشد کند و به ریه ها و بقیه اعضا برسد ، موجب ذات الریه و نارسایی کلیه و نارسایی قلبی می شود که در این شرایط شما می بایست برای جلوگیری از وقوع مشکلات جدی قلبی به یک پزشک قلب خوب مراجعه نمایید .

کلینیک قلب دکتر ضربان با دارا بودن محیطی کاملا امن و ضدعفونی شده آماده خدمت رسانی به مراجعین محترم می باشد.

علائم کرونا را می توان به شیوه ی دیگری همانند زیر دسته بندی کرد:

1.علائم کرونا به صورت تنفسی

• آبریزش بینی
  • عطسه
  • گلودرد
  • سرفه خشک
  • تنفس کوتاه و مقطعی تند

2. علائم کرونا به صورت سیستمیک

• احساس خستگی مفرط

3.علائم کرونا در سیستم گردش خون

• کاهش تعداد گلبول های سفید

4.علائم کرونا بر روی کلیه ها

• کاهش عملکرد کلیه
  • کاهش حجم ادرار
  •  کاهش تعداد دفعات دفع

5.علائم کرونا بر روی روده ها

سوال بعدی این است که چطور از خودمان در برابر این ویروس ها مراقبت کنیم ؟

• ویروس های کرونا به طور معمول باعث مشکلات تنفسی شدید می شوند. به همین دلیل شما می بایست بهداشت اولیه خود را حتما رعایت کنید .
  • شما باید به صورت مرتب و مداوم و در هر مرتبه به مدت 20 ثانیه دستان خود را با آب و صابون بشویید .
  • علاوه بر این رعایت بهداشت تنفسی با پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه با استفاده از یک دستمال و یا آستین لباس بسیار ضروری می باشد.
  • به عنوان راه حل مراقبی بعدی شما باید حتی الامکان با حیوانات تماس نداشته باشید و اگر حیوان خانگی دارید ، بعد از هربار تماس دستانتان را با استفاده از صابون و هر بار به مدت 20 ثانیه بشویید.
  • اگر قصد مصرف گوشت و یا تخم مرغ دارید ، مطمئن شوید که کامل پخته شده باشد .
  • با توجه به اینکه این ویروس دارای طبعی سرد می باشد ، شما باید برای محفوظ ماندن از ابتلا به آن از مصرف غذاهای سرد خودداری کرده و تا جایی که می توانید گرمی مصرف کنید .
  • هم چنین از نزدیک شدن به افرادی که علائم شدید آنفلونزا و یا سرما خوردگی دارند ، بپرهیزید . چرا که ممکن است همه چیز از یک تب و سرماخوردگی ساده شروع شود و در نهایت علائم کرونا در شما ظاهر شود.

• کمتر تردد کردن در مکان های پر ازدحام و استفاده از ماسک فیلتر دار یکی از راه های مراقبتی می باشد . البته تا جایی ممکن وسایل و مکان های عمومی مانند دیوار ها و میله های اتوبوس یا مترو را لمس نکنید . چرا که بنا برگزارش پزشکان چینی ، این ویروس تا 9 روز روی سطوح زنده می ماند .
  • افراد مسن و کسانی که سیستم دفاعی ضعیفی دارند ، بیشتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا می باشند. به طوریکه بنابر گزارشات ، تنها ده درصد افراد مبتلا و فوت شده زیر 35 سال سن داشتند.
  • ویروس کرونا را می توان یک قاتل اهلی نامید . به این صورت که  ویروس کرونا بر روی کودکان تاثیر چندانی ندارد . محققان این احتمال را می دهند که چون سیستم دفاعی کودکان و نوجوانان در فعال ترین حالت ممکن است ، این بیماری را سریعا دفع می کنند .

چگونه بفهمیم که به ویروس کرونا مبتلا شده ایم و علائم کرونا در ما وجود دارد یا خیر ؟

علائم کرونا در لحظات اولیه ابتلا ، بسیار مشابه علائم سرماخوردگی معمولی است و همین مورد تشخیص این بیماری را سخت می کند .

اگر ناخودآگاه سرما خوردید و علائم کرونا که در بالا ذکر شد را دارید ، بهتر است به پزشک مراجعه کنید  .

سوال آخر اینکه آیا این ویروس درمان دارد ؟

برای این ویروس تاکنون واکسنی ساخته نشده و تنها راه درمان، تشخیص در مراحل اولیه مشاهده ی علائم کرونا و قرنطینه شده فرد مبتلا می باشد.

مجموعه درمان هایی که برای مبتلایان به ویروس کرونا در نظرگرفته می شود، درمان های حمایتی نام دارد . یعنی با رفع علائم کرونا و مراقبت از ارگان های بدن بیمار به او کمک می کنند .