تپش قلب در خواب

اگر شما هم احساس تپش قلب در خواب دارید و این حس شما را آزار می دهد ، مطلب زیر را دنبال کنید.

تپش قلب در خواب

ضربان قلب طبیعی در هنگام خواب چیست؟

تپش قلب در خواب

ضربان قلب در طول شب به طور گسترده ای بین افراد متفاوت است: می تواند بین 40 تا 100 ضربان در دقیقه باشد و هنوز هم طبیعی باشد. همچنین می تواند بسته به سطح آبرسانی بدن ، ورزش و درجه حرارت هرروز تغییر کند. مانند بسیاری از معیارهای فیزیولوژیکی ، مانند انواع ضربان قلب ، اغلب بهتر است که ضربان قلب خود را با خط پایه خود مقایسه کنید ، نه با ضربان قلب دیگران.

شایع ترین ضربان قلب شبانه 55 بار در دقیقه است. کمترین مقادیر HR در شب از 35 تا 84 بار در دقیقه است .  همچنین 50٪ از افراد ضربان 51 تا 60 بار در دقیقه دارند.

ضربان قلب در شب یکی از عواملی است که نشاندهنده تاثیر نحوه زندگی بر ضربان قلب می باشد ، بنابراین می توانید به این اعتماد کنید.

احساس تپش قلب در خواب لزوما بخاطر قلب نیست و خیلی حس ها را افراد با تپش قلب اشتباه می گیرند. یکی از حس هایی که به طور شایع با تپش قلب اشتباه میشه اصطلاحا فاسیکولاسیون یا شل شدن و سفت شدن مدام عضلات قفسه سینه است که فرد اون رو به اشتباه به تپش قلب نسبت می دهد.

یکی دیگر از عوامل تپش قلب ، استرس و اضطراب است که حمله های پانیک رخ می دهد.

چرا فقط در شب تپش قلب می گیرم؟

تپش قلب در خواب هنگامی اتفاق می افتد که بعد از خوابیدن در خواب احساس ضربان شدید در قفسه سینه ، گردن یا سر خود می کنید. اهمیت این موضوع زیاد است چون این حس آزار دهنده می باشد، اما معمولاً طبیعی هستند و به طور معمول نشانه چیز جدی تری نیستند.

اگر به پهلو بخوابید ، ممکن است به دلیل شرایط بدن و تجمع فشار ، در معرض تپش قلب در شب باشید.

رایج ترین حالت تپش قلب که به قلب شما ارتباط ندارد هنگام خم شدن اتفاق می افتد ، زیرا فشار به شکم افزایش می یابد ، سپس به مری که در پشت دهلیز چپ قلب شما قرار دارد، منتقل می شود.

یکی دیگر از عواملی که باید هنگام تپش قلب در خواب  مورد توجه قرار گیرد این است که ممکن است در طول روز اتفاق بیفتد ، اما فقط در شب به دلیل کاهش سطح صدا و کاهش حواس پرتی هنگام خوابیدن ، متوجه آن شوید.

شما می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های قلبی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید .

علائم تپش قلب در خواب چیست؟

تپش قلب در خواب

علائم تپش قلب اگر غیر منتظره باشد یا قبلاً آن را تجربه نکرده باشید ، می تواند نگران کننده باشد. علائم شامل:

احساس نبض نامنظم یا اینکه قلب شما برای مدت کوتاهی متوقف شود.

ضربان قلب سریع یا تپنده

با این وجود ، در صورت احساس تپش قلب همراه با هر یک از علائم زیر ، باید فوراً به بهترین متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

• غش یا از دست دادن هوشیاری
  • درد قفسه سینه
  • احساس سبکی سر

عوامل خطر تپش قلب در خواب

تپش قلب در خواب

عوامل مختلفی می توانند منجر به تپش قلب شوند که هر روز ممکن است با برخی از آنها در تماس باشید ، از جمله:

محرک ها مانند کافئین ، نیکوتین ، داروهای بدون نسخه حاوی سودوافدرین ، یا داروهایی مانند کوکائین یا آمفتامین

شرایط پزشکی ، مانند کم خونی ، فشار خون پایین ، قند خون پایین یا بیماری تیروئید.

• شکلات
  • الکل
  • خستگی یا کمبود خواب
  • افسردگی یا اضطراب
  • فشار
  • ورزش دقیق
  • تغییر در هورمون ها به دلیل بارداری ، یائسگی یا قاعدگی

درمان و پیشگیری از تپش قلب در خواب

تپش قلب معمولاً به هیچ درمانی نیاز ندارد مگر اینکه قبلاً به بهترین دکتر قلب مراجعه کرده باشید و تشخیص دهید که بیماری قلبی زمینه ای دارید ، در غیر این صورت علائم طی چند ثانیه از بین می روند.

جلوگیری از عوامل تپش قلب مهمترین راهی است که می توانید از آنها جلوگیری کنید. به عنوان مثال ، اگر سیگاری هستید  یا از مشروبات الکلی استفاده می کنید ، سیگار یا الکل را ترک کنید.

یکی از روشهای شناسایی عوامل محرک این است که شبهایی را که دچار تپش قلب می شوید ردیابی کنید و این سوالات را بپرسید:

چه زمانی این مشکل رخ داد؟

چقدر طول کشید؟

آیا نگران چیزی هستید؟

آیا در زمان وقوع فعالیتی انجام می دادید؟

آیا قبل از خواب غذای جدید – مانند غذایی که به طور معمول نمی خورید – مصرف کرده اید؟

در میان گذاشتن این اطلاعات با پزشک می تواند به آنها کمک کند تا شرایط اساسی را که ممکن است نیاز به درمان داشته باشد ، شناسایی کنند.

تشخیص علت تپش قلب در خواب

تپش قلب در خواب

اگر شب ها مرتباً احساس تپش قلب می کنید ، اولین قرار ملاقات با پزشک خود را تعیین کنید. او می توانند سابقه پزشکی شما را بررسی کنند. همچنین ممکن است یک سری تست ها انجام دهند:

الکتروکاردیوگرام

سونوگرافی قلب

تست استرس ورزش

مانیتور هولتر برای کنترل فعالیت قلب شما در طی یک دوره زمانی خاص

اگر پزشک شما به یک بیماری زمینه ای مشکوک باشد ، ممکن است لازم باشد مطالعات بیشتری نیز انجام دهند.

آیا تپش قلب من نشانگر مسئله جدی تری است؟

در موارد نادر ، تپش قلب ممکن است نشانه ای از بیماری های جدی قلب یا تیروئید باشد. این مشکل ممکن است به دلیل موارد زیر باشد:

• پرکاری تیروئید ( غده تیروئید پرکار)
  • آریتمی ( ضربان قلب نامنظم)
  • تاکی کاردی ( ضربان قلب غیر طبیعی سریع)
  • برادی کاردی (ضربان قلب غیر طبیعی کند)
  • حمله قلبی ( نارسایی قلبی)
  • کاردیومیوپاتی
  • بیماری دریچه قلب

نتیجه :

گرچه تپش قلب در شب می تواند نگران کننده باشد ، اما احتمالاً جای نگرانی نیست.

اگر علائم شما بدتر شد یا برای مدت طولانی ادامه یافت ، با دکتر قلب خوب در بهترین کلینیک قلب قرار ملاقات بگذارید. آنها می توانند تشخیص دهند که آیا شما وضعیت جدی تری دارید یا خیر.