درمان گرفتگی رگ قلب با دارو

درمان های متعددی برای درمان بیماری عروق کرونر قلب وجود دارد. با این حال ، اگر به این بیماری مبتلا هستید ، طیف وسیعی از روش های درمانی مثل درمان گرفتگی رگ قلب با دارو ، ممکن است توسط بهترین متخصص قلب برای کاهش خطر مشکلات قلبی در آینده و تسکین یا مدیریت علائم وجود داشته باشد.

عضله قلب به تأمین مداوم خون غنی از اکسیژن نیاز دارد. عروق کرونر ، که دقیقاً پس از خروج از قلب از آئورت منشعب می شوند ، این خون را می رسانند. بیماری عروق کرونر که یک یا چند شریان را باریک می کند می تواند جریان خون را مسدود کند و یا باعث درد قفسه سینه (آنژین) یا یک سندرم حاد کرونری شود.

درمان گرفتگی رگ قلب با دارو

در یک سندرم حاد کرونر ، انسداد ناگهانی عروق کرونر خون رسانی به ناحیه ای از عضله قلب (میوکارد) را تا حد زیادی کاهش داده یا قطع می کند. کمبود خونرسانی در هر بافت ایسکمی نامیده می شود. اگر بیش از چند دقیقه میزان تأمین بسیار کاهش یابد یا قطع شود ، بافت قلب می میرد. حمله قلبی که به آن سکته قلبی (MI) نیز گفته می شود ، مرگ بافت قلب به دلیل ایسکمی است.

دلایل مختلفی وجود دارد که پزشکان به افرادی که بیماری عروق کرونر دارند دارو می دهند:

• برای کاهش درد قفسه سینه با کاهش بار قلب و گسترش عروق (نیترات ها)
  • برای جلوگیری از بروز آنژین و علائم حاد کرونر (مسدود کننده های بتا ، مسدود کننده های کانال کلسیم و گاهی رانولازین)
  • برای جلوگیری و معکوس شدن تنگی عروق کرونر از تصلب شرایین (مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین [ACE] ، مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین ، استاتین ها و داروهای ضد پلاکت)
  • برای باز کردن یک سرخرگ مسدود شده (داروهای حل کننده لخته و داروهای ضد انعقاد خون)

توجه داشته باشید که روش های درمان گرفتگی رگ قلبتان با دارو تنها توسط بهترین متخصص قلب انجام می شود و تمام داروها باید با تجویز پزشک و تحت نظر او مصرف شود تا از دوز مصرفی داروها نیز مطلع شوید.

درمان گرفتگی رگ قلب با دارو :

1. نیترات

درمان گرفتگی رگ قلب با دارو

به بیشتر افراد نیتروگلیسیرین داده می شود که با کاهش فشار خون یا احتمالاً با گشاد شدن عروق ، درد را تسکین می دهد. معمولاً ابتدا به صورت زیر زبانی داده می شود ، سپس به صورت داخل وریدی انجام می شود.

نیترات می تواند از قلب درد و درد قفسه سینه جلوگیری کرده و علائم را نیز تسکین دهد. این دارو با شل كردن و گشاد کردن رگهای خونی به قلب کمک می کند ، بنابراین خون رسانی و اکسیژن رسانی را افزایش می دهند.

نمونه ای از نیتراتها، ایزوسوربید دینیترات و گلیسیریل تری نیترات است که GTN (قرص های زیر زبانی یا پچ ترانس درمال) نیز نامیده می شوند.

عوارض جانبی احتمالی نیترات ها:

گرگرفتگی (قرمزی پوست)

سرگیجه ، حمله غش ، ضربان قلب سریع

سردرد

سرخی ، خارش یا احساس سوزش

2. مورفین

بیشتر افرادی که دچار حمله قلبی شده اند ، ناراحتی و اضطراب شدیدی را تجربه می کنند. مورفین اثر آرام بخشی دارد و باعث کاهش کار قلب می شود. این دارو زمانی تجویز می شود که نیتروگلیسیرین قابل استفاده نباشد یا موثر نباشد. با این حال ، داده های اخیر نشان می دهد که این دارو ممکن است با داروهای ضد پلاکت تداخل داشته و اثربخشی آنها را کاهش دهد و خطر مرگ را افزایش دهد.

3. مسدود کننده های بتا

از آنجا که کاهش میزان کار قلب به کاهش آسیب بافتی نیز کمک می کند ، معمولاً برای کاهش ضربان قلب ، یک بتا بلاکر داده می شود. کاهش سرعت ، قلب را قادر می سازد تا کمتر کار کند و سطح بافت آسیب دیده را کاهش می دهد.

بتا بلاکر ها داروهایی هستند که ماده بتا که مسئول تعداد ضربان قلب هستند را مسدود می کند و باعث می شود که مغز یا سیستم های کنترل قلب ضربان قلب را بالا ببرند و باعث کاهش فعالیت قلب و مراقبت از سلول های  آسیب دیده قلب برای محافزت و کاهش صدمات ناشی از سکته قلبی شود.

به گفته بهترین متخصص قلب در کلینیک دکتر ضربان ، این دارو با کاهش ضربان قلب و فشار خون به کاهش فعالیت قلب کمک می کنند.

نمونه هایی از مسدود کننده های بتا ، آسبوتولول ، آتنولول ، بیسوپرولول ، کارودیلول ، متوپرولول ، نبیوولول و پروپرانولول هستند.

4. مسدود کننده های کانال کلسیم

مسدود كننده هاي كانال كلسيم از تنگ شدن (انقباض) رگ هاي خوني جلوگيري كرده و مي توانند با اسپاسم شريان كرونر مقابله كنند. همه مسدود کننده های کانال کلسیم فشار خون را کاهش می دهند. برخی از این داروها مانند وراپامیل و دیلتیازم نیز ممکن است ضربان قلب را کاهش دهند. این اثر می تواند برای بسیاری از افراد مفید باشد ، خصوصاً کسانی که نمی توانند بتا بلاکرها را مصرف کنند یا با مصرف نیترات ها خوب نمی شوند.

این دارو جدا از جلوگیری از درد قلب و درد قفسه سینه ، برای درمان فشار خون بالا و ضربان های قلب نامنظم(آریتمی قلبی) نیز استفاده می شود.

نمونه هایی از مسدود کننده های کانال کلسیم ، آملودیپین ، دیلتیازم ، نیفدیپین و وراپامیل هستند.

5. رانولازین

درمان گرفتگی رگ قلب با دارو

رانولازین دارویی است که برای درمان آنژین در افرادی استفاده می شود که علیرغم انجام سایر درمان های ضد آنژین، علائم خود را ادامه می دهند. این مشکل ممکن است در زنان بیشتر از مردان باشد.

مهارکننده های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین و مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین II

مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) و مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین ، می توانند بزرگ شدن قلب را کاهش دهند و احتمال زنده ماندن را برای بسیاری از افراد افزایش دهند. بنابراین ، این داروها معمولاً در چند روز اول پس از حمله قلبی و به مدت نامحدود تجویز می شوند.

درمان گرفتگی رگ قلب با دارو :

1. استاتین ها

از مدتها قبل از استاتین برای جلوگیری از بیماری عروق کرونر استفاده می شده است ، اما پزشکان اخیراً دریافته اند که این داروها برای افرادی که دارای سندرم حاد کرونر هستند نیز مزایای کوتاه مدت دارد.

2. داروهای ضد پلاکت

درمان گرفتگی رگ قلب با دارو

افرادی که فکر می کنند ممکن است دچار حمله قلبی شده باشند باید بلافاصله پس از تماس با آمبولانس ، قرص آسپرین را بجوند. اگر آسپرین در خانه مصرف نشود یا توسط پرسنل اورژانس تجویز شود ، بلافاصله در بیمارستان تجویز می شود.

این روش درمانی با کاهش اندازه لخته در شریان کرونر ، شانس زنده ماندن را بهبود می بخشد. همچنین ممکن است به افراد دیگر داروهای ضد پلاکت مانند کلوپیدوگرل ، تیکلوپیدین یا تیکاگرلور که از طریق دهان مصرف می شوند یا مهار کننده های گلیکوپروتئین IIb / IIIa که از طریق ورید (به صورت داخل وریدی) داده می شود ، تجویز شود.

3. داروهای حل کننده لخته

طی 90 دقیقه پس از رسیدن فرد به بیمارستان ، از طریق پوست ، برای باز کردن رگ ها ، داروهای حل کننده لخته (داروهای ترومبولیتیک) تجویز می شوند.

داروهای حل کننده لخته معمولا در فاز اورژانسی به دو صورت قابل تزریق است.

یکی از سردسته ها که استرپتوکیناز نام دارد، بعد ازینکه سرم به شما وصل می شود داخل سرم ریخته می شود و از طریق سرم به کل بدن جذب می شود و در قلب پخش شده و لخته های قلب را حل می کند.

روش دوم در برخی افراد که وسعت لکه ها بیشتر است، توسط آنژیوگراف و از طریق سیم به صورت مستقیم داخل قلب و رگ های گرفته تزریق می شود که راه دشوار تر و اثربخش تر است و نیاز به تجهیزات وسیع تر بیمارستانی دارد.

4. داروهای ضد انعقاد خون

همچنین به بیشتر افراد داروی ضد انعقادی مانند هپارین داده می شود تا از تشکیل لخته های خون اضافی جلوگیری کند.

دقت کنید که این داروها تنها تحت نظر پزشک فوق تخصص قلب و عروق مصرف شود و از مصرف خودسرانه به طور جدی خودداری کنید.