شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

بهترین روش چکاپ قلب

بهترین متخصص قلب و عروق  در کلینیک دکتر ضربان، بهترین روش چکاب قلب را روشی می داند که به خوبی بتواند مشکل شما را تشخیص دهد. بنابراین ابتدا لازم است انواع روش های چکاپ قلب را به عنوان بهترین روش چکاپ قلب بررسی کنیم تا پزشک در نهایت بهترین را برای مشکل شما انتخاب کند و مشکل شما را تشخیص دهد.

البته بهتر است قبل از مراجعه به متخصص قلب، آزمایشی برای اندازه گیری میزان کلسترول ، هموگلوبین و دیگر فاکتور های تاثیر گذار بر سلامت قلب را انجام داده باشید تا در روند درمان تاثیری مثبت بگذارید. دقت کنید که برای بررسی قلب خود، راهی جز چکاپ قلب و عروق وجود ندارد پس سریعا نسبت به انجام آن اقدام فرمایید.

 

برای اطمینان ازبیماری که به آن مبتلا شده اید، ممکن است متخصص قلب شما مجموعه ای از آزمایشات را برای اندازه گیری عملکرد قلب شما توصیه کند. قبل از اتمام هر یک از آزمایشات زیر ، پزشکان قلب و عروق با شما درمورد اینکه آزمایش شامل چه چیزهایی است و چه مواردی را اندازه گیری می کند ، بحث خواهند کرد. پس از اتمام آزمایش ، متخصص قلب و عروق نتایج تست  و اینکه آیا به مراقبت های بعدی نیاز است را برای شما توضیح می دهد.

بهترین روش چکاپ قلب برای بررسی عملکرد قلب شامل روش های زیر می باشد:

بهترین روش چکاپ قلب

1. الکتروکاردیوگرام (نوار قلب یا EKG)

نوار قلب (ECG یا EKG) آزمایشی است که فعالیت الکتریکی ضربان قلب را اندازه گیری می کند. نوار قلب دو نوع اطلاعات عمده را ارائه می دهد. ابتدا با اندازه گیری فواصل زمانی بر روی نوار قلب ، پزشک می تواند مدت زمان عبور موج الکتریکی از قلب را تشخیص دهد.

فهمیدن  فاصله زمانی حرکت یک موج از یک قسمت قلب به قسمت دیگر  ، نشان دهنده فعالیت الکتریکی طبیعی یا کند و یا سریع یا نامنظم قلب می باشد. دومین اطلاعاتی که نوار قلب می دهد، این است که ، با اندازه گیری میزان فعالیت الکتریکی عبوری از عضله قلب ، یک متخصص قلب می تواند بفهمد که آیا قسمت های مختلف قلب بیش از حد بزرگ هستند یا زیاد کار می کنند.

اگرچه تست ECG “ادر بخشی از نام خود الکترو دارد، اما برق را به بدن نمی فرستد. درعوض ، تکانه های الکتریکی کوچکی را که قلب در حال تپش ایجاد می کند را دریافت می کند و آنها را به صورت زیگزاگ بر روی یک نوار کاغذی ثبت می کند.

این آزمایش اغلب توسط یک تکنسین انجام می شود که برچسب ها را روی دست ها و پاها و بالای قسمت جلوی سینه قرار می دهد. سپس برچسب ها به سیم های جداگانه ای متصل می شوند که به دستگاه ECG متصل می شوند و آزمایش در چند ثانیه ثبت می شود.

2. اکوکاردیوگرام

اکوکاردیوگرام یک فیلم سونوگرافی از داخل قلب است. این روش می تواند تقریباً هر نقص مادرزادی قلب یا هر مشکلی در عملکرد عضله قلب را تشخیص دهد.

این آزمایش اغلب توسط یک تکنسین متخصص این کار یا توسط پزشک قلب انجام می شود. این آزمایش مانند نوار قلب  نیاز به قرار دادن چند برچسب در قفسه سینه دارد. در این تست  پروب را در جلوی قفسه سینه و بالای شکم شما قرار می دهد تا تصاویر قلب را ضبط کند. متخصص سونوگرافی در طول این تست تنظیمات زیادی را در دستگاه سونوگرافی انجام می دهد تا واضح ترین تصاویر ممکن را بدست آورد. انجام اکوکاردیوگرام معمولاً 40-60 دقیقه طول می کشد.

3. عکسبرداری از سینه

اشعه ایکس یک اسکن پزشکی رایج است که تصاویری از اندام ها ، بافت ها و استخوان های شما را تولید می کند. اشعه ایکس فوتون هایی با انرژی زیاد است که تا حدی توسط استخوان ها و بافت های نرم بدن جذب می شود و سایه ها و خطوط قلب ، ریه و استخوان ها را تشکیل می دهد.

علاوه بر قلب شما ، از اشعه ایکس قفسه سینه می توان برای بررسی سایر موارد جدی مانند ذات الریه ، آمفیزم و سرطان ریه نیز استفاده کرد. پزشک شما ممکن است یکی از راه های زیر را توصیه کند:

شما تصادف کرده اید یا از ناحیه قفسه سینه آسیب دیده اید.

درد قفسه سینه ، تنگی نفس یا سرفه مداوم را تجربه می کنید.

گرچه ممکن است این روند کمی ترسناک به نظر برسد ،اما اشعه ایکس در واقع آزمایش سریع و آسانی است که فقط بدن شما را در معرض کمی تابش قرار می دهد. برای آماده سازی نیازی به انجام کار خاصی نیست. پزشک شما یک لباس بیمارستان برای پوشیدن به شما می دهد  اگر جراحی داشته اید که شئ فلزی درون بدن شما قرار دارد، مانند ضربان ساز و از همه مهمتراگر باردار هستید یا احتمال می دهید که باردار باشید ، حتماً به متخصص قلب و عروق خود اطلاع دهید.

پزشک و رادیولوژیست شما (متخصص اشعه ایکس)  تصاویر شما را قبل از به اشتراک گذاشتن نتایج به شما، بررسی می کنند.

4. سی تی اسکن

در سی تی اسکن از اطلاعات چندین اشعه ایکس که به سرعت به دست می آیند برای تولید یک تصویر سه بعدی از بدن استفاده می شود. آنژیوگرافی CT کرونر فقط یکی از انواع سی تی اسکن برای بررسی مشکلات قلب است. موارد دیگر عبارتند از:

اسکن کلسیم کرونری :

سی تی اسکن ساده قلب بدون استفاده از کنتراست (مایعی که در سی تی اسکن برای افزایش دید بافت های داخلی بدن استفاده می شود).

انجام این کار برای پزشک شما سریع و آسان است و نیازی به انجام اقدامات خاصی نیست. این روش پلاک های “سخت شده” (تجمع کلسیم و کلسترول) را بررسی می کند که می تواند ترک بخورد و لخته خون را در انسداد شریان ایجاد کند. اگر در معرض حمله قلبی هستید ، این آزمایش به نوعی به ارزیابی این خطر می پردازد. بر اساس نتایج ، پزشک متخصص قلب و عروق ممکن است آزمایش دقیق تری را پیشنهاد کرده و یا تغییراتی در سبک زندگی شما تجویز نماید (به عنوان مثال دارو ، رژیم غذایی و ورزش).

5. آنژیوگرافی کرونر

آنژیوگرافی CT کرونر یک آزمایش اشعه ایکس ویژه است که انسداد مسیرهای عبوری به قلب شما را بررسی می کند. پزشک از طریق سیاهرگ دست یا بازو به عروق شما یک ماده رنگی تزریق می کند و به این ترتیب انسداد رگ در تصاویر مشخص می شود.

پزشک شما ممکن است در صورت داشتن موارد زیر، به شما آنژیوگرافی CTکرونر را پیشنهاد دهد:

درد یا ناراحتی قفسه سینه بدون دلیل

فشار خون بالا و یا علائمی که به طور غیرمعمول نشان می دهد پارگی در شریان اصلی خود دارید

نمره کلسیم کرونر CT بسیار غیرطبیعی بالا باشد.

همچنین پزشک الکترودها را روی سینه شما قرار می دهد تا فعالیت الکتریکی قلب شما را کنترل کند. در حین عکسبرداری با اشعه ایکس باید بی حرکت بمانید و نفس خود را حبس کنید ، که این کار  فقط 1 تا 2 ثانیه طول می کشد.

معمولاً در صورت بروز واکنش آلرژیک به ماده حاجب ، پزشک توصیه می کند حداقل 4 ساعت قبل از آزمایش از خوردن و آشامیدن خودداری کنید. پس از آزمایش ، می توانید فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید ، اما از شما خواسته می شود که آب بخورید تا اثر این ماده از داخل بدن شما پاک شود. اگر باردار هستید یا احتمال بارداری دارید همیشه به پزشک یا متخصص رادیوگرافی اطلاع دهید.

 

6. تست استرس ورزش

تست استرس ورزشی ، آزمایشی برای ریتم و استقامت قلب شما در حین ورزش است. ممکن است با سرعت استاندارد  بر روی تردمیل   در حالی که متصل به کانالهای ECG هستید بدوید و به طور مداوم ریتم قلب شما ضبط می شود. در بعضی از مراکز ممکن است لازم باشد که درون لوله  ای تنفس کنید تا میزان اکسیژن مصرفی شما قابل اندازه گیری باشد. این موارد به پزشک اطلاعاتی درباره چگونگی عملکرد قلب می دهد.

تست استرس اطلاعاتی در مورد تأثیر ورزش بر فشار خون ، ضربان قلب ، عضله قلب و ریتم قلب ارائه می دهد.

7. وار قلبElectrocardiogram (ECG or EKG)

بهترین روش چکاب قلب گرفتن نوار قلب از دستگاه الکتروکاردیوگرام است. که فعالیت قلب را نشان می دهد، با کمک این نوار می توان اختلالات در ترتیب و تعداد ضربان قلب را که با مشکلات قفسه سینه، تنگی نفس، سرگیجه و خطر احتمالی سکته را ارزیابی کرد.

چکاپ های قلب در مادران باردار

در صورتی که خانم های باردار جزو گروه های پر خطری از جمله افراد دیابتی باشند، باید هر ماه چکاب قلب انجام دهند. از آنجایی که وضعیت قلب مادر نقش مهمی در انتخاب روش زایمان دارد، باید مراقبت های لازم را انجام دهند. زیرا مادران مبتلا به مشکلات قلبی برای سزارین ارجحیت دارند و نیازمند مراقبت بیشتری هستند.

چکاپ قلب چند وقت یکبار بایستی انجام شود؟

زمان مناسب برای انتخاب معاینه چکاب قلب به عواملی مثل چربی خون، هورمون ها و آنزیم های خاص، عوامل ژنتیکی و سابقه خانوادگی بستگی دارد. بنابراین برای افراد سالم بهتر است هر 6 ماه یا سالی یک بار همراه با سایر چکاب ها انجام شود. البته در موارد زیر معاینه قلب به دستور پزشک معالج با زمان کوتاه تری انجام می شود:

بالا بودن فشار خون بالا، کلسترول و قند خون، اضافه وزن، بیماری قلبی، سابقه خانوادگی بیماری قلبی و دیابت و دیابت بارداری.

اما با توجه به توصیه های متخصصین  قلب، حتی در صورت نداشتن سابقه بیماری، بهتر است در زمان های خاصی آزمایش های قلبی انجام دهید:

  • اندازه گیری وزن و شاخص توده بدنی (BMI): در بازه ی هر شش ماه یا یک سال بایستی انجام شود
  • اندازه گیری فشار خون: از 20 سالگی به بعد هر 6 ماه بایستی انجام شود
  • اندازه گیری کلسترول خون: از سن 20 سالگی، حداقل هر 4-6 سال یکبار
  • اندازه گیری قند خون: 40-45 سالگی حداقل هر 3 سال یکبار

 

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس