شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

چکاپ قلب قبل از بارداری

بارداری، قلب و سیستم گردش خون شما را تحت فشار قرار می دهد ، اما بسیاری از زنانی که بیماری قلبی دارند نوزادان سالمی را به دنیا می آورند. بنابراین باید لزوم چکاپ قلب قبل از بارداری و خطرات را شناخته و بدانید چگونه از عوارض جلوگیری کنید.

اگر بیماری قلبی داشته باشید ، در دوران بارداری و قبل از بارداری، به مراقبت ویژه ای نیاز خواهید داشت. چرا که بارداری فشار روی قلب را 1.5 تا 2 برابر افزایش می دهد و بیماری های کوچک قلبی علائمی ندارند و شما اطمینانی از سلامت قلب خود ندارید، توصیه می شود که قبل از بارداری چکاپ کامل انجام دهید تا از سلامت قلب خود مطمئن شوید.

 

چکاپ قلب قبل از بارداری

شما می توانید با مراجعه به کلینیک قلب دکتر ضربان، سلامت قلب خود را تحت نظر متخصصین مجرب و حاذق، تحت کنترل باشید. هم چنین می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های قلبی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.

بارداری چه تاثیری روی قلب دارد؟

بارداری قلب و سیستم گردش خون شما را تحت فشار قرار می دهد. در دوران بارداری ، حجم خون شما 30 تا 50 درصد افزایش می یابد تا کودک در حال رشد شما تغذیه شود ، قلب شما هر دقیقه خون بیشتری پمپ می کند و ضربان قلب شما افزایش می یابد.

زایمان نیز به بار قلب شما اضافه می کند. در حین زایمان – به ویژه هنگام وضع حمل – تغییرات ناگهانی در جریان خون و فشار خواهید داشت. چند هفته پس از زایمان طول می کشد تا فشار قلب به همان میزان قبل از بارداری شما برگردد.

خطرات در بیماری قلبی چیست؟

خطرات مربوطه، بستگی به ماهیت و شدت بیماری قلبی شما دارد. مثلا:

مسائل مربوط به ریتم قلب:

ناهنجاری های جزئی در ریتم قلب در دوران بارداری شایع است. این مشکلات معمولاً نگران کننده نیستند. در صورت نیاز به درمان آریتمی قلبی ، احتمالاً همان داروی زمانی که باردار نیستید، به شما تجویز می شود.

مشکلات دریچه قلب:

داشتن دریچه قلب مصنوعی یا زخم یا بدشکلی قلب یا دریچه ها می تواند خطر ابتلا به عوارض در دوران بارداری را افزایش دهد. اگر دریچه های شما به درستی کار نمی کنند ، ممکن است در تحمل افزایش جریان خون که در دوران بارداری اتفاق می افتد ، مشکل داشته باشید.

علاوه بر این ، دریچه های مصنوعی  خطر افزایش عفونت قلب (اندوکاردیت) و دریچه های قلب را تهدید می کند. همچنین مصرف داروهای رقیق کننده خون همچنین می تواند کودک در حال رشد را در معرض خطر قرار دهد.

نارسایی احتقانی قلب:

با افزایش حجم خون ، نارسایی احتقانی قلب می تواند بدتر شود.

نقص مادرزادی قلب:

اگر شما با یک مشکل قلبی متولد شده باشید ، کودک شما بیشتر در معرض خطر ابتلا به نوعی نقص قلب است. همچنین ممکن است در معرض خطر مشکلات قلبی در حین بارداری و زایمان زودرس باشید.

بنابراین حتما قبل از بارداری، چکاپ قلب قبل از بارداری را جدی گرفته و پس از مشورت با بهترین فوق تخصص قلب ، اقدام به بارداری نمایید.

آیا برخی از بیماری های قلبی عوارض بیشتری ایجاد می کند؟

چکاپ قلب قبل از بارداری

برخی از بیماری های قلبی ، به ویژه تنگ شدن دریچه میترال یا دریچه آئورت ، می تواند خطرات تهدید کننده زندگی برای مادر یا کودک باشد. بسته به شرایط ، برخی از بیماری های قلبی قبل از اقدام به بارداری به درمان های اساسی – مانند جراحی قلب – نیاز دارند.به همین دلیل حتما چکاپ قلب قبل از بارداری را انجام دهید.

داروهای قلب در دوران بارداری به چه صورت است؟

داروهایی که در دوران بارداری مصرف می کنید می تواند بر کودک شما تأثیر بگذارد. با این حال ، اغلب مزایای آن بیشتر از خطرات است. اگر برای کنترل وضعیت قلب خود به دارو نیاز دارید ، متخصص قلب شما ایمن ترین دارو را در مناسب ترین دوز تجویز می کند.

دارو را دقیقاً طبق دستورالعمل پزشک مصرف کنید و مصرف دارو را سرخود قطع نکنید.

 

ضرورت مراجعه به دکتر متخصص قلب در بارداری

یکی از تغییراتی که ممکن است در طول بارداری رخ دهد، افزایش فشار خون است. زیرا در طول بارداری، بدن تغییرات بسیار زیادی را بابت رشد جنین تجربه می‌کند. فشار خون بدن نشان دهنده نیرویی است که بر دیواره‌های عروق خونی اعمال می‌شود.

هنگام بارداری، عوامل زیادی می‌توانند باعث افزایش فشار خون شوند، از جمله: تغییرات هورمونی: در طول بارداری بدن هورمون‌های بیشتری نظیر استروژن و پروژسترون ترشح می‌کند. این هورمون‌ها می‌توانند باعث تحریک سیستم عصبی شوند و تأثیری بر روی فشار خون داشته باشند.

تغذیه نامناسب: مصرف مقادیر زیادی نمک و سدیم در رژیم غذایی می‌تواند منجر به افزایش حجم مایعات بدن شود و فشار خون را افزایش دهد.

وضعیت وزنی: افزایش وزن بیش از حد معمول در طول بارداری می‌تواند باعث فشار خون شود.

بهتر زمان چکاب قلب قبل از بارداری است زیرا با داشتن هرگونه از علائم فشار خون ممکن است برای شما و فرزندتان مشکل جدی به وجود آید.

آمادگی قبل از بارداری

قبل از اقدام به بارداری ،ابتدا قرار ملاقاتی با متخصص قلب و عروق خود تنظیم کنید. احتمالاً شما به یک متخصص زنان و زایمان که در بارداری های پر خطر تخصص دارد (متخصص طب جنین مادر) ارجاع می شوید تا چکاپ قلب قبل از بارداری را انجام دهید.

داروهای خاصی که برای درمان بیماری های قلبی استفاده می شوند در دوران بارداری استفاده نمی شوند. بسته به شرایط ، متخصص قلب و عروق شما ممکن است مقدار دارو را تنظیم کند یا جایگزینی کند و خطرات موجود را توضیح دهد.

 

خطر بیماری قلبی در دوره بارداری

بانوان بارداری که بیماری قلبی دارند یا بعد از بارداری به آن مبتلا می شوند با چالش های زیادی روبرو هستند. این موضوع سوالات زیادی را ایجاد می کند. به عنوان مثال بسیاری از روش های پیشگیری از بارداری برای این زنان خطرناک است.

ویزیت قبل از به دنیا آمدن نوزاد

در طول بارداری اغلب با متخصص قلب و عروق خود ملاقات خواهید کرد. وزن و فشار خون شما احتمالاً در هر ویزیت بررسی می شود و ممکن است به آزمایش های مکرر خون و ادرار نیاز داشته باشید.

اینکه چند بار در طول بارداری به متخصص قلب خود مراجعه کنید ، به شدت بیماری قلبی شما بستگی دارد. متخصص قلب و عروق شما ممکن است از آزمایشات خاصی برای ارزیابی عملکرد قلب شما استفاده کند ، از جمله:

اکوکاردیوگرام که نوعی سونوگرافی است که از امواج صوتی برای تولید تصاویری از قلب شما و ساختارهای درون قلب شما استفاده می کند.

الکتروکاردیوگرام که  فعالیت الکتریکی قلب شما را ثبت می کند.

اطمینان از سلامت کودک

 

چکاپ قلب قبل از بارداری

 

متخصص قلب و عروق رشد کودک شما را در تمام دوران بارداری کنترل می کند. از معاینات معمول سونوگرافی می توان رشد کودک را ردیابی کرد و از سونوگرافی تخصصی می توان ناهنجاری های قلب جنین را تشخیص داد. کودک شما ممکن است پس از زایمان نیز نیاز به نظارت یا درمان داشته باشد.

چگونه می توان از عوارض مختلف جلوگیری کرد؟

مراقبت از خود بهترین راه برای مراقبت از کودک است. مثلا:

حتما ویزیت های قبل از تولد کودک را جدی بگیرید. در تمام دوران بارداری خود به طور مرتب به متخصص قلب و عروق خود مراجعه کنید.

داروهای خود را طبق تجویزپزشک مصرف کنید. متخصص قلب شما مطمئن ترین دارو را در مناسب ترین دوز تجویز می کند.

استراحت کافی داشته باشید. اگر می توانید روزانه چرت بزنید و از انجام فعالیت های بدنی شدید پرهیز کنید.

افزایش وزن خود را کنترل کنید. افزایش وزن مناسب از رشد و نمو کودک شما پشتیبانی می کند. افزایش وزن باعث ایجاد فشار اضافی بر قلب شما می شود.

اضطراب خود را مدیریت کنید.  سعی کنید در این دوران به شدت آرامش خود را حفظ کنید چرا که یکی از عوامل موثر بر شرایط قلب، حال روحی مناسب است.

از استعمال دخانیات ، الکل ، کافئین و داروهای غیرقانونی خودداری کنید.

کدام علائم باید به متخصص قلب اطلاع داده شود؟

در صورت مشاهده علائم یا نشانه هایی که شما را نگران می کند ، با متخصص خود تماس بگیرید:

مشکل در تنفس

تنگی نفس همراه با فشار یا هنگام استراحت

تپش قلب ، ضربان قلب سریع یا نبض نامنظم

درد قفسه سینه

سرفه خونی یا سرفه شبانه

منع بارداری برای بیماران قلبی

تمامی متخصصان بر این باورند که زنان مبتلا به وضعیت های پرخطر،  به دلیل وجود خطر مرگ بایستی به طور کلی از باردار شدن اجتناب کنند. این وضعیت های پرخطر شامل ابتلا به فشار خون بالای ریوی، انسداد شدید مجرای خارج کننده جریان خون از بطن چپ، بیماری سیانوتیک قلبی و سندرم مارفان به همراه درگیری ریشه آئورت می شوند.

در میان این موارد، فشار خون بالای ریوی بیشترین احتمال تهدید کننده ی حیات را برای مادر دارد و می تواند با نقص های دیواره قلب  همراه باشد. دلیل پر خطر بودن فشار خون بالا، افزایش مقاومت عروق ریوی در اثر تغییرات فیزیولوژیک دوره بارداری می باشد.

شما می توانید با مراجعه به کلینیک قلب دکتر ضربان، سلامت قلب خود را تحت نظر متخصصین مجرب و حاذق، تحت کنترل باشید. هم چنین می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های قلبی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس