شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

تست اکو قلبی چیست؟

تست اکو قلبی چیست؟ ما در این مقاله قصد داریم به بررسی این تست تشخیصی بپردازیم.از آنجا که قلب یکی از مهمترین و اصلی ترین ارگان های بدن است توجه به آن و مشکلات به وجود امده در این عضو از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین دلیل ضروریست در صورت مشاهده هرگونه علائم نامناسبی در قلب خود سریعا و به منظور جلوگیری از پیشرفت عارضه به متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید.

تست اکو قلبی چیست؟

تست اکو قلبی چیست؟

تست اکو قلبی آزمایشی است که از امواج صوتی برای ایجاد تصاویر قلب استفاده می کند. در آزمایش داپلر از امواج صوتی برای اندازه گیری سرعت و جهت جریان خون استفاده می شود. با ترکیب این آزمایشات ، یک متخصص قلب اطلاعات مفیدی در مورد آناتومی و عملکرد قلب به دست می آورد.

اکوکاردیوگرافی رایج ترین آزمایشی است که در افراد برای تشخیص یا رد بیماری قلبی استفاده می شود. تست اکو قلب مشکلات قلبی را تشخیص می دهد و همچنین نیاز به جراحی قلب و کاتتریزاسیون پیچیده قلب را مشخص می کند.

تست اکو قلبی چیست؟

تست اکو قلبی چیست و چه مشکلاتی را می تواند تشخیص دهد؟

چندین بیماری قلبی ممکن است توسط تست اکو قلبی تشخیص داده شود ، از جمله موارد زیر:

  • سوفل قلب
  • درد قفسه سینه
  • آنوریسم
  • کاردیومیوپاتی
  • بیماری قلبی مادرزادی
  • نارسایی احتقانی قلب
  • پریکاردیت
  • بیماری دریچه

از اکوکاردیوگرافی برای تشخیص مشکلات قلبی و همچنین راهنمایی برای جراحی قلب و کاتتریزاسیون های پیچیده قلب استفاده می شود.

تست اکو قلبی چیست و چگونه انجام می شود؟

تست اکو قلبی در حالی انجام می شود که شما به راحتی روی تخت معاینه دراز کشیده اید. این آزمایش توسط متخصص قلب و عروق انجام می شود. پزشک قلب برای انجام تست چند وصله چسبنده به نام الکترود بر روی شما قرار می دهد. وی همچنین یک وسیله کوچک دستی (به نام مبدل) بر روی قفسه سینه و شکم قرار خواهد داد.

امواج صوتی را از قلب دریافت می کند و توسط کابل به دستگاه سونوگرافی متصل می شود. دستگاه اکو رایانه ای است که امواج صوتی را به عکس تبدیل می کند. مقدار کمی ژل شفاف بین مبدل و سینه استفاده می شود تا اطمینان حاصل شود که تماس مناسب وجود دارد. ژل باعث ایجاد لکه نمیشود و در پایان آزمایش میتوانید پاک کنید.

شما می توانید تصویری از قلب تپنده را مشاهده کنید و همچنین می توانید جریان خون را ببینید وصدای قلب را بشنوید. هنگام انتقال مبدل ، تصویر به طور معمول تغییر می کند. انتظار شنیدن صداهای بلند از دستگاه اکو را داشته باشید. بخشهایی از آزمایش ممکن است روی نوار ویدئویی ضبط شود یا به عنوان پرونده های رایانه ای ذخیره شود تا بعداً به عنوان بخشی از پرونده بیمار اندازه گیری ، تفسیر و ذخیره شود.

معاینات اکوکاردیوگرافی 20 تا 40 دقیقه طول می کشد. مهم است که شما برای به دست آوردن معاینه با کیفیت قابل قبول ، بی حرکت بماند. افراد اغلب به آرام بخش نیاز دارند تا به متخصص قلب شما اجازه دهد یک مطالعه کامل انجام دهد. در برخی موارد ،

انواع مختلف تست اکو قلبی کدامند؟

چهار نوع خاص از اکوکاردیوگرافی وجود دارد:

  • اکوکاردیوگرافی حالت M

این ساده ترین نوع اکوکاردیوگرافی است و تصویری تولید می کند که شبیه ردیابی است تا تصویر واقعی از ساختارهای قلب. تست اکو قلب در حالت M برای اندازه گیری ساختارهای قلب مانند محفظه های پمپاژ قلب ، اندازه قلب و ضخامت دیواره های قلب مفید است.

  • اکوکاردیوگرافی داپلر

از روش داپلر برای اندازه گیری و ارزیابی جریان خون از طریق محفظه ها و دریچه های قلب استفاده می شود. میزان پمپاژ خون با هر ضربان قلب نشان دهنده عملکرد قلب است. همچنین ، داپلر می تواند جریان خون غیر طبیعی را در قلب تشخیص دهد که می تواند چنین مشکلاتی مانند باز شدن بین اتاقهای قلب ، مشکل یک یا چند دریچه قلب چهار یا دیواره قلب را نشان دهد.

  • داپلر رنگی

داپلر رنگی یک فرم تقویت شده ازتست اکو قلبی داپلر است. با استفاده از داپلر رنگی ، رنگهای مختلفی برای تعیین جهت جریان خون استفاده می شود. این تفسیر روش داپلر را ساده می کند.

  • اکوکاردیوگرافی D2 بعدی

این روش برای دیدن ساختارهای واقعی و حرکت ساختارهای قلب استفاده می شود. نمای اکو 2-D بر روی مانیتور به صورت مخروطی دیده می شود و می توان حرکت زمان واقعی ساختارهای قلب را مشاهده کرد. این امر پزشک را قادر می سازد تا ساختارهای مختلف قلب را در کار مشاهده کرده و آنها را ارزیابی کند.

آیا تست اکو قلب درد دارد؟

خیر. انجام این تست هیچ نوع دردی ندارد.هیچ احساس دردی از خود امواج صوتی ناشی نمی شود. گاهی اوقات از فشار دادن مبدل بر روی پوست ناراحتی خفیف ایجاد می شود که به هیچ عنوان آزاردهنده نیست.

تست اکو قلبی چیست؟

آیا انجام تست اکو قلبی مضر است؟

خیر. هیچ اثر بد و شناخته شده ای از امواج مورد استفاده در طول اکوکاردیوگرام استاندارد وجود ندارد.و فقط کافیست شما به یک متخصص قلب و عروق خوب مراجعه کنید تا مراحل تشخیص و درمانتان به خوبی صورت پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس