شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

فشار خون پایین و ضربان قلب بالا

فشار خون پایین و ضربان قلب بالا پدیده ای است که افراد زیادی به آن مبتلا میشوند.این مشکل نیز همانند همه ی مشکلات قلبی نیازمند رسیدگی و مراجعه به موقع به متخصص قلب و عروق است.زیرا هرگونه سهل انگاری در مراجعه به پزشک میتواند به پیشرفت بیماری و بروز عوارض خطرناک کمک کند.ما در این مقاله به بررسی دلایل،شرایط زمینه ای ایجاد فشار خون پایین و ضربان قلب بالا و نحوه ی درمان آن میپردازیم.

کلینیک قلب دکتر ضربان با دارا بودن انواع تست های تشخیصی و حاذق ترین پزشکان قلب و عروق ، شما را در رسیدن به قلبی سالم وزندگی آرام همراهی خواهد کرد.جهت نوبت گیری کلیک کنید.

 

Low-blood-pressure-and-high-heart-rate

فشار خون پایین و ضربان قلب بالا

داشتن فشار خون پایین و ضربان قلب بالا می تواند پاسخی طبیعی به موقعیت های خاص مانند ورزش یا ایستادن خیلی سریع باشد. گاهی اوقات ، شرایط زمینه ای یا موقعیت های تهدید کننده زندگی ، مانند شوک ، باعث ایجاد علائم می شوند.

فشار خون پایین به خودی خود ممکن است مسئله ای نباشد ، مگر اینکه علائم ایجاد کند. برخی از افراد با فشار خون پایین ممکن است علائم خفیف تا متوسطی را تجربه کنند.

Low-blood-pressure-and-high-heart-rate

وقتی فردی فشار خون پایین دارد ، جریان خونی که به دیواره رگ ها فشار می آورد ضعیف تر از حد طبیعی است. اگر فشار خون به ویژه پایین باشد ، قلب ممکن است تلاش کند خون کافی غنی از اکسیژن را به اندام ها برساند. در پاسخ ، بدن ممکن است ضربان قلب را افزایش دهد تا خون اکسیژن بیشتری به اندام ها وارد شود. این روند ممکن است ترکیبی از فشار خون پایین و نبض بالا باشد.

محدوده طبیعی فشار خون برای بسیاری از بزرگسالان سالم زیر 120/80 میلی متر جیوه (میلی متر جیوه) است و فشار خون پایین کمتر از 9 روی 6 است.به طور کلی نبض یا ضربان قلب بیش از 100 ضربان در دقیقه است. عوامل دیگر نیز ممکن است باعث تغییر در این تعداد شود.

هر کسی مطمئن نیست که علائم آنها به دلیل فشار خون پایین و نبض زیاد است ، باید به پزشک قلب مراجعه کند. گاهی اوقات ، ممکن است فرد به مراقبت های پزشکی فوری نیاز داشته باشد.

به خواندن این مقاله ادامه دهید تا درباره آنچه که ممکن است باعث فشار خون پایین و ضربان قلب بالا شود بیشتر بدانید.

دلایل و علائم فشار خون پایین و ضربان قلب بالا

دلایل ضربان قلب بالا و فشار خون پایین متفاوت است. بعضی اوقات ، علائم پس از یک فعالیت خاص مانند ایستادن خیلی سریع رخ می دهد ، در حالی که علائم دیگر ناشی از یک مسئله اساسی است که نیازمند درمان و تشخیص توسط متخصص قلب و عروق است.گاهی اوقات ، داشتن فشار خون پایین منجر به افزایش نبض می شود ، اما همیشه اینطور نیست.

فشار خون پایین و نبض بالا می تواند علائم زیر را ایجاد کند:

  • سرگیجه
  • سبکی سر
  • ضعف
  • حالت تهوع
  • تاری دید
  • خستگی یا خستگی
  • سردرد

علائم اضافی می تواند شامل درد در قفسه سینه (آنژین) ، سر و گردن و کاهش توانایی شناختی مانند مشکل در تمرکز باشد.چند حالت وجود دارد که ممکن است ضربان قلب بالا و فشار خون پایین اتفاق بیفتد ، اگرچه علت دقیق آن از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود و تشخیص دقیق باید با مراجعه به موقع به متخصص قلب صورت بگیرد.

علل ضربان قلب بالا و فشار خون پایین

1.ایستادن سریع

گاهی اوقات ، ایستادن خیلی سریع ممکن است باعث ضربان قلب بالا و فشار خون پایین شود. این وضعیت که افت فشار خون ارتواستاتیک نامیده می شود ، به طور کلی موقتی است. این بیماری شایع است و برخی از افراد ممکن است هیچ علائمی را تجربه نکنند. هنگام حرکت سریع از حالت مستعد (دراز کشیدن به پشت) به حالت ایستاده ، نیروی جاذبه خون را به سمت پایین می آورد. این منجر به فشار اضافی می شود. فشار اضافی به این معنی است که قلب برای پمپاژ همان مقدار خون در اطراف بدن باید بیشتر در برابر نیروی جاذبه کار کند.

اگر قلب به طور ناگهانی نتواند چنین کاری انجام دهد ، بدن با باریک شدن رگ ها و افزایش ضربان قلب به بدن پاسخ می دهد تا خون به سمت قلب برگردد.

اثرات این امر عموماً کوتاه مدت است و همزمان با سازگاری بدن با تغییر وضعیت ، از بین می رود.

2.ورزش

ورزش همچنین ممکن است باعث افزایش موقت ضربان قلب شود ورزش باعث می شود كه قلب سریعتر پمپاژ كند تا خون بیشتری به عضلات برسد. وقتی قلب تندتر می زند ، رگ های خونی منبسط می شوند تا خون اکسیژن دار بیشتری در اطراف بدن حرکت کند و اکسیژن مورد نیاز عضلات را تأمین کند. از آنجا که رگهای خونی گشاد شده به خون اجازه عبور راحت می دهند ، ممکن است فشار خون مقدار کمی افزایش یابد.

با این حال ، برخی شرایط وجود دارد که ممکن است فشار خون فرد در حین ورزش و بعد از آن کاهش یابد:

  • اگر فردی هنگام ورزش نفس نکشد ، قلب ممکن است نتواند اکسیژن کافی را در اطراف بدن پمپ کند. این می تواند باعث اکسیژن رسانی به مغز سرگیجه شود.
  • کار بیش از حد در طول تمرین می تواند منجر به افت فشار خون شود ، منجر به سبکی سر ، سرگیجه یا غش شود.
  • از دست دادن بیش از حد آب از طریق عرق و ورزش در گرما می تواند منجر به افت فشار خون شود.

ضربان قلب بلافاصله پس از ورزش به حالت طبیعی برنمی گردد زیرا قلب برای اطمینان از اکسیژن کافی در عضلات ، سریعتر از حد طبیعی پمپ می کند. مدت زمانی که طول می کشد تا قلب به سرعت استراحت خود برسد ، ممکن است به عوامل شخصی و سلامت کلی بستگی داشته باشد.

3.سایر شرایط زمینه ای

یک بیماری یا مسئله زمینه ای نیز می تواند باعث ضربان قلب بالا و فشار خون پایین شود. ا چندین مورد اساسی را که ممکن است علائم فشار خون پایین را ایجاد کنند ، ذکر کرده است ، از جمله:

  • بارداری
  • کمبود مواد مغذی
  • مشکلات قلبی
  • مشکلات غدد درون ریز ، مانند کم کاری تیروئید و بیماری آدیسون
  • مصرف الکل
  • عفونت شدید
  • عکس العمل های آلرژیتیک
  • کمبود آب بدن
  • داروها
  • داروهای خاص

در موارد دیگر ، فشار خون پایین و ضربان قلب بالا ممکن است نشان دهنده یک فوریت پزشکی باشد. فشار خون بسیار پایین ممکن است از دریافت اکسیژن مورد نیاز اندام ها جلوگیری کند ، که می تواند منجر به شوک تهدید کننده زندگی شود.

علائم شوک عبارتند از:

  • ضربان قلب ضعیف و سریع
  • فشار خون پایین
  • سرعت تنفس کم عمق اما سریع
  • پوستی نرم ، سرد و رنگ پریده
  • گیجی
  • غش کردن

 

ضخیم شدن بافت قلب

فشار خون بالا می‌تواند به مرور زمان باعث کاهش نبض شده و از طرفی می‌تواند منجر به بازسازی بافت قلب نیز شود. همچنین انجام تکانه‌های الکتریکی برای این بافت ضخیم دشوارتر است. در این حالت انتقال جریان‌های الکتریکی بیشتر طول می‌کشد در نتیجه جریان کاهش می‌یابد.

 

درمان تپش قلب و فشار خون پایین

همه ما عوارضی مانند تپش قلب یا فشار خون پایین را تجربه کرده‌ایم یا حداقل شاهد چنین عوارض و مشکلاتی در اطرافیان خود بوده‌ایم. تپش قلب و فشار خون پایین دو عارضه آزاردهنده و ناراحت کننده‌ای است که می‌تواند ناشی از برخی بیماری‌ها باشد و همچنین به دلیل مشکلات و کمبودهای متعدد در بدن هر از چند گاهی ظاهر می‌شود. با این حال، در هر دو مورد، در صورت بروز این عوارض، بهتر است با یک متخصص مشورت کنید. با توجه به اهمیت این موضوع، تصمیم داریم در این مقاله به عوارضی مانند تپش قلب و افت فشار خون با توجه به شیوع آن‌ها پرداخته و در صورت امکان به انواع روش‌های درمان آن‌ها اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

هر کسی که این علائم را تجربه می کند باید به فوریت های پزشکی مراجعه کند.پس ضروریست افراد میتلا به ضربان قلب بالا و فشار خون پایین قبل از پیدایش علادم فوق تحت نظر متخصص قلب و عروق قرار بگیرند.

چه موقع باید با یک پزشک  قلب و عروق تماس بگیرید؟

فشار خون پایین و ضربان قلب بالا

هر کسی که علائم نگران کننده شوک را تجربه می کند باید به فوریت های پزشکی مراجعه کند. افرادی که علائم خفیف اما ناراحت کننده فشار خون را تجربه می کنند نیز باید با پزشک قلب و عروق خود صحبت کنند و گزینه های درمان را مورد بحث قرار دهند. هر کسی در مورد علائمی مانند ضربان قلب بالا و فشار خون پایین نگران است ، باید به پزشک قلب مراجعه کند. تشخیص کامل می تواند به ایجاد آرامش خاطر و شناسایی موارد اساسی کمک کند.

درمان های احتمالی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • نوشیدن آب برای جلوگیری از کمبود آب بدن
  • مصرف داروها برای افزایش فشار خون
  • تغییر عادات غذایی
  • پوشیدن جوراب های فشاری

پزشکان در هر مورد گزینه های درمانی خاص را با فرد در میان می گذارند.

کلینیک قلب دکتر ضربان با دارا بودن انواع تست های تشخیصی و حاذق ترین پزشکان قلب و عروق ، شما را در رسیدن به قلبی سالم وزندگی آرام همراهی خواهد کرد.جهت نوبت گیری کلیک کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس