علائم سکته قلبی در خواب

سکته قلبی در خواب یکی از خطرناک ترین علل مرگ در جوامع می باشد. دانستن علائم سکته قلبی در خواب میتواند به جلوگیری از وقوع شرایط مرگبار کمک کند.با این وجود گاهی ممکن است برخی افراد به دلیل داشتن سابقه خانوادگی مشکلات قلبی علائمی را تجربه نکنند و سکته قلب برایشان بی علامت باشد.از این رو ضروریست هر فردی هر چند وقت یکبار جهت معاینه قلب خود و جلوگیری از بروز مشکلات قلبی ناگهانی به پزشک قلب و عروق مراجعه کند.بعلاوه گاهی به دلیل تشابه علائم سکته و حملات ترس در خانم ها این دو باهم اشتباه گرفته میشوند که تشخیص آن فقط با مراجعه به متخصص قلب امکان پذیر است. با ما همراه باشید تا با  4علائم سکته در خواب اشنا شوید.

سکته قلبی در خواب

بسته به نوع و شدت علائم سکته قلبی در خواب ، ممکن است فرد هنگام تجربه سکته قلبی از خواب بیدار شود ، یا اصلا بیدار نشود. متخصصین قلب میگویند: “حمله قلبی در هنگام خواب لزوما باعث بیدار شدن فرد نمی شود. حملات قلبی خاموش وجود دارد که به عنوان سکوت توصیف می شوند زیرا بیمار ممکن است لزوما احساس ناراحتی قفسه سینه را نداشته باشد یا احساس کند. گاهی اوقات – اما نه همیشه – سکته های قلبی بی صدا در هنگام خواب ممکن است به صورت مرگ ناگهانی قلبی ظاهر شود. از این رو چکاپ منظم و مداوم جهت جلوگیری از بروز حملات قلبی ناگهانی ضروریست.

علائم سکته قلبی در خواب را بشناسید.

ممکن است علائمی از حمله قلبی داشته باشید اما آنها را به عنوان چیز دیگری رد کنید – آنفولانزا ، خستگی غیر قابل توضیح ، اضطراب یا کشیدگی عضله. بر اساس گفته متخصصین قلب و عروق این علائم می توانند روزها ادامه داشته باشند. و ، هر حمله قلبی یکسان به نظر نمی رسد. پزشکان میگویند :درد قفسه سینه ، اگرچه شایع ترین و شناخته شده ترین علامت حمله قلبی است ، اما ممکن است رخ دهد یا نباشد.

علائم سکته قلبی در خواب

اگر هر یک از علائم زیر شما را از خواب بیدار کرد ، با اورژانس تماس بگیرید:

• درد یا ناراحتی در قفسه سینه
  • تنگی نفس و احساس خفگی
  • درد یا ناراحتی در فک ، شانه ها ، گردن ، بازوها ، پشت یا ناحیه بالای شکم
  • سبکی سر یا سرگیجه
  • عرق سرد

در صورت مشاهده علائم سکته در خواب فوق حتما و سریعا با اورژانس تماس بگیرید تا در اسرع وقت مراحل درمان شما آغاز شود.در صورت عدم عملکرد به موقع این عارضه می تواند منجر به مرگ شخص شود.

برای محافظت از قلب خود قدم بردارید.

برای جلوگیری از بروز علائم سکته قلبی در خواب علاوه بر مراجعه منظم به دکتر قلب و عروق گام های زیر را انجام دهید:

جلوگیری از سکته قلبی فوری

از آنجایی که علائم سکته قلبی می تواند در هر فرد کمی متفاوت باشد، همیشه باید از بیشتر علائم آگاه باشید زیرا ممکن است یک نفر فقط در ناحیه قفسه سینه احساس ناراحتی کند، در حالی که فرد دیگری در همان ناحیه درد طاقت‌ فرسایی را احساس می کند. بهترین کار در این شرایط دادن آسپرین به فرد برای جلوگیری از سکته قلبی فوری است.

آسپرین نوعی از قرص های ضد انعقادی است که لخته های خون را به سرعت از بین می برد. اگر همه گزینه های ایمن در دسترس نبود، باید سریعا بیمار را به کلینیک و یا اورژانس ببرید.

اگر علائم سکته  قلبی داشته اید و می خواهید بدانید که آیا حمله قلبی داشته اید یا نه، متخصص آزمایش تروپونین همراه با EKG تجویز می کند. اگر در آزمایش شما سطح تروپونین از حد ممکن بالا تر باشد، ممکن است تایید کننده حمله قلبی باشد.

خطرات خود را بشناسید.

برخی از افراد بیشتر از دیگران دچار حمله قلبی می شوند. طبق موسسه ملی قلب ، آنها شامل افرادی هستند که سیگار می کشند ، رژیم غذایی ناسالمی دارند که سرشار از چربی های اشباع و ترانس و سدیم است ، زندگی کم تحرکی دارند و ورزش نمی کنند و همچنین افرادی که شرایطی مانند فشار خون بالا ، کلسترول بالا یا قند خون بالا به دلیل دیابت یا مقاومت به انسولین دارند. سابقه خانوادگی بیماری قلبی نیز یک عامل خطر است.

اما اقدامات پیشگیرانه زیادی وجود دارد که افراد می توانند برای کاهش خطر حمله قلبی و جلوگیری از بروز علائم سکته در خواب انجام دهند. آنچه در پی دارد این است:

رژیم غذایی سالم برای قلب داشته باشید.

بشقاب خود را با سبزیجات تازه و پروتئین های بدون چربی پر کنید و غلات کامل را به جای غلات فرآوری شده انتخاب کنید. قندهای اضافه شده ، نمک و چربی های اشباع و ترانس را محدود کنید .به محصولات کم چرب و محصولات لبنی مورد علاقه خود بروید. با محدود کردن غذاهای فرآوری شده سدیم را کاهش دهید – در صورت امکان همیشه غذای تازه را انتخاب کنید.

تحرک داشته باشید.

با انجام فعالیت بدنی منظم ، خطر مرتبط با سبک زندگی بی تحرک را برطرف کنید. با قدم زدن در اطراف محله خود یا رفتن به  مرکز خرید شروع کنید. هر روز کمی دورتر و برای مدت زمان بیشتری قدم بزنید. پزشکان قلب و عروق توصیه می کنند سطح فعالیت بدنی خود را به تدریج افزایش دهید تا در بیشتر روزها حداقل به نیم ساعت افزایش یابد. با پزشک قلب خود مشورت کنید تا در مورد خطرات یا ملاحظات خاص بر اساس سابقه سلامتی شما تجویزاتی را انجام دهد.

سیگار نکشید.

ترک سیگار یکی از بهترین انتخاب هایی است که می توانید برای سلامتی داشته باشید. برای جلوگیری از بروز علائم سکته قلبی در خواب ترک سیگار بسیار حائز اهمیت می باشد.

پیشگیری از سکته قلبی

چند قدم ساده اما موثر وجود دارد که می توانید برای پیشگیری از سکته قلبی انجام دهید. به عنوان مثال، خوردن غذا هایی با ارزش غذایی بالا و پرهیز از غذا های خطرناک مثل فست فود می تواند سلامت قلب را تا حد زیادی بهبود بخشد. انجام فعالیت های بدنی روزانه حتی یک پیادروی ساده هم می تواند بسیار موثر باشد.