شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

راه های تشخیص گرفتگی رگ قلب

راه های تشخیص گرفتگی رگ قلب شامل تست های تشخیصی است که توسط متخصصین قلب و عروق انجام میشود. اگر احساس مشکل و یا گرفتگی در رگ های قلبتان را دارید بدون اتلاف وقت و به منظور جلوگیری از پیشرفت مشکل و بروز عوارض سخت و جبران ناپذیر جهت انجام تست های تشخیصی به متخصص قلب و عروق رجوع نمایید. ما در این مقاله به برسی 8 راه تشخیص گرفتگی رگ قلب و مشکلات قلبی میپردازیم.

آزمایشات پزشکی رایج برای تشخیص بیماری های قلبی و راه های تشخیص گرفتگی رگ قلب

پس از مراجعه به متخصص قلب ، پزشک قلب و عروق شما ممکن است آزمایشات پزشکی مختلفی را برای کمک به کشف شرایط قلبی شما و بهترین روش برای درمان تجویز کند. در زیر برخی از این تست ها و راه های تشخیص گرفتگی رگ قلب توضیح داده شده است.

راه های تشخیص گرفتگی رگ قلب

8 راه تشخیص گرفتگی رگ قلب

1.آزمایش خون

هنگامی که عضله شما آسیب دیده است ، مانند حمله قلبی ، بدن شما مواد را در خون آزاد می کند. آزمایش خون می تواند مواد را اندازه گیری کند و نشان دهد که آیا عضله قلب شما و چه مقدار از آن آسیب دیده است.

آزمایش خون همچنین برای اندازه گیری سطح سایر مواد خون مانند چربی خون (به عنوان مثال کلسترول و تری گلیسیرید) ، ویتامین ها و مواد معدنی در خون انجام می شود.

نمونه خون شما از ورید بازو گرفته می شود. سپس یک آزمایشگاه آن را آزمایش کرده و نتایج را برای پزشک  قلب شما ارسال می کند ، وی نتایج را برای شما توضیح می دهد.

2.الکتروکاردیوگرام (نوار قلب)

نوار قلب تکانه های الکتریکی قلب شما را می خواند. این نشان می دهد که قلب شما چقدر خوب می زند.

نقاط کوچک چسبنده و سیم های سیم بر روی سینه ، بازوها و پاهای شما قرار می گیرد. لیدها به دستگاه نوار قلب متصل می شوند که تکانه های الکتریکی را ثبت می کند و آنها را روی کاغذ چاپ می کند.

پزشک قلب و عروق شما ممکن است از ECG برای تشخیص حمله قلبی یا ریتم های غیر طبیعی قلب (به نام “آریتمی”) استفاده کند.

3.تست استرس ورزش

یک تست استرس ، که گاهی اوقات آزمایش “تردمیل” یا “ورزش” نامیده می شود ، نوعی نوار قلب است که هنگام ورزش انجام می شود. این به پزشک قلب شما کمک می کند تا در هنگام فعالیت بدنی میزان عملکرد قلب شما را دریابد. و جز راه های تشخیص گرفتگی رگ قلب می باشد.اگر شما این تست را موفقیت آمیز انجام ندهید پزشک به وضعیت گرفتگی رگ های شما شک می کند و برایتان  تست آنژیو تجویز می نماید.

4.اکوکاردیوگرام (سونوگرافی)

اکوکاردیوگرام یک آزمایش رایج است. با استفاده از سونوگرافی ، نوعی اشعه ایکس ، از قلب شما تصویری می دهد. از یک پروب در سینه یا پایین مری (گلو) شما استفاده می کند.این به پزشک قلب و عروق شما کمک می کند تا اگر مشکلی در دریچه ها و اتاق های قلب شما وجود داشته باشد ببینید و مشاهده کند که قلب شما خون را با چه شدت پمپ می کند.

5.تست استرس قلبی

این آزمایش گاهی اوقات “اسکن تالیوم ورزش” ، “تردمیل دو ایزوتوپ” یا “اسکن هسته ای ورزش” نامیده می شود.یک ماده رادیواکتیو به نام “ردیاب” به جریان خون شما تزریق می شود. به قلب شما می رود و انرژی آزاد می کند. دوربین های ویژه از خارج از بدن شما از این انرژی عکس می گیرند.

پزشک قلب شما از این تصویر برای دیدن میزان جریان خون به عضله قلب شما و پمپاژ قلب شما در هنگام استراحت و انجام فعالیت بدنی استفاده می کند. این راه تشخیص گرفتگی رگ قلب همچنین به پزشک کمک می کند تا ببیند عضله قلب شما آسیب دیده است یا خیر.

6.آنژیوگرام کرونر

آنژیوگرافی کرونر ، که گاهی اوقات “کاتتریزاسیون قلب” نامیده می شود ، ممکن است پس از حمله قلبی یا آنژین انجام شود. یک کاتتر (یک لوله کوچک) در یک شریان در کشاله ران ، بازو یا مچ دست شما قرار می گیرد. کاتتر به داخل رگ به سمت بالا منتقل می شود تا زمانی که به قلب شما برسد. یک رنگ مخصوص به عروق کرونر شما تزریق می شود و عکس برداری با اشعه ایکس انجام می شود.

اشعه ایکس به پزشک شما نشان می دهد که در کجا و چه میزان عروق کرونر شما مسدود شده است و یکی از اصلبی ترین راه های تشخیص گرفتگی رگ قلب محسوب میشود. همچنین نشان می دهد قلب شما چقدر خوب پمپ می کند. آنژیوگرافی کرونر به پزشک قلب و عروق کمک می کند تا بهترین روش درمانی را برای شما تعیین کند.

7.تصویربرداری تشدید مغناطیسیMRI

MRI از آهن ربا و امواج رادیویی بسیار قوی برای ایجاد تصاویر دقیق از قلب شما در رایانه استفاده می کند. این می تواند از قلب شما عکس های ثابت یا متحرک بگیرد. گاهی اوقات برای سهولت در دیدن قسمتهای قلب و عروق کرونر از رنگ مخصوص استفاده می شود. این یکی دیگر از راه های تشخیص گرفتگی رگ قلب می باشد.

این آزمایش ساختار قلب شما و میزان کارایی آن را به پزشک قلب و عروق نشان می دهد ، بنابراین آنها می توانند بهترین درمان را برای شما تعیین کنند.

راه های تشخیص گرفتگی رگ قلب

8.آنژیوگرافی توموگرافی کامپیوتری کرونرCCTA

این یک نوع تخصصی از اسکن توموگرافی کامپیوتری CT است که ممکن اسَت برای کمک به تشخیص بیماری عروق کرونر و راه حل تشخیص گرفتگی رگ قلب استفاده شود. این یک آزمایش غیرتهاجمی برای افرادی است که ممکن است علائم غیرمعمول قلبی را تجربه کنند.

کلینیک قلب دکتر ضربان با دارا بودن انواع تست های تشخیصی و حاذق ترین پزشکان قلب و عروق ، شما را در رسیدن به قلبی سالم وزندگی آرام همراهی خواهد کرد.جهت نوبت گیری کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس