تپش قلب بالا

تپش قلب بالا در بسیاری از موارد نشانه بیماری خاصی نمی باشد و ممکن است در لحظاتی مثل فعالیت بدنی و یا احساس استرس، به طور موقت بوجود آمده و سپس رفع شود. اما پزشکان کلینیک  قلب و عروق دکترضربان، دلایل دیگری را برای ابتلا به تپش قلب بالا معرفی می کنند. بنابراین این مشکل همیشه برای شما بی خطر نیست و ممکن است نشانه مشکلی جدی و تهدید کننده سلامت زندگی شما باشد. پس برای اطلاعات بیشتر درمورد تپش قلب بالا و دلایل بوجود آمدن این مشکل با کلینیک قلب و عروق دکتر ضربان با ما همراه باشید.

تپش قلب بالا

شما می توانید با مراجعه به کلینیک قلب و عروق دکتر ضربان، سلامت قلب خود را زیر  نظر متخصصین مجرب و حاذق، تحت کنترل باشید و مراقبت کنید. هم چنین می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های قلبی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید .

تپش قلب بالا

ضربان قلب سریع یا بالا زمانی است که قلب شما سریعتر از حد طبیعی می تپد. ضربان قلب طبیعی 60 تا 100 ضربان در دقیقه است. اما تاکی کاردی یا ضربان قلب بالا  بیش از 100 ضربان در دقیقه می باشد که می تواند از بطن ها یا دهلیزها شروع شود.

اگر در حال ورزش یا انجام هر نوع فعالیتی هستید ، قلب شما به طور عادی تندتر می شود. این اجازه می دهد تا قلب شما خون را در سراسر بدن پمپاژ کرده و اکسیژن را به بافت ها برساند. اگر احساس ترس ، اضطراب یا استرس دارید ، ضربان قلب شما افزایش می یابد.

افرادی که می توانند ضربان قلب یا لرزش خود را احساس کنند ممکن است دچار تپش قلب شوند. این ممکن است به دلیل استرس ، اضطراب یا عوارض داروها باشد یا ممکن است نشانه ای از یک بیماری قلبی جدی باشد. بنابراین در صورت داشتن هر گونه ضربان قلب بالا، سریعا به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید و از هر گونه درمان های سرخود خودداری کنید.

علل ابتلا به تپش قلب بالا یا تاکی کاردی

سایر دلایل تپش قلب بالا عبارتند از:

عفونت در ریه ، مانند ذات الریه

عفونت در خون ، که ممکن است باعث تب شود.

کم خونی

فشار خون پایین

کمبود آب بدن

نوشیدن الکل و کافئین

داروهای ضد احتقان و داروهای کاهش اشتها

اختلالات تیروئید

اختلالات قلبی ، از جمله ضربان قلب نامنظم (آریتمی)

علائم تپش قلب بالا

تپش قلب بالا

بر اساس نظر بهترین متخصص قلب  و عروق در کلینیک دکتر ضربان :

ممکن است شما علائمی از ابتلا به ضربان قلب بالانداشته باشید و حتی ممکن است احساس تپش قلب کنید.

از طرفی ممکن است پس از تجربه اضطراب و استرس، دچار تپش قلب بالا شوید.

این احساس به صورتی است که شما ممکن است قلب خود را در قفسه سینه یا گلو احساس کنید ، که ممکن است باعث درد یا ناراحتی خفیف شود. همچنین ممکن است احساس کنید قلب شما آرام و قرار ندارد و ممکن است انقدر ضربان قلب شما پشت سرهم باشد که شمارش آن از دست شما در برود.

اگر کم خونی دارید ، ممکن است بیش از حد خسته یا بسیار ضعیف باشید. ممکن است انجام هر نوع فعالیت عادی برای شما سخت باشد.

برخی از افراد علاوه بر تپش قلب ممکن است درد قفسه سینه داشته باشند که ممکن است این درد شدید یا خفیف باشد. اما نمی توان این شدت درد را نشانه ی شدید بودن صدمه وارد شده به قلب تلقی کرد.

توجه کنید اگر همراه با تپش قلب درد قفسه سینه را تجربه کردید ، بلافاصله به پزشک قلب مراجعه کنید تا علت این مشکل روشن شود.

اگر ضربان قلب سریع شما به دلیل مشکلات ریوی است ، ممکن است چه در حالت استراحت و چه در حین انجام هر نوع فعالیتی، احساس تنگی نفس داشته باشید و حتی این مشکل خواب راحت شبانه را از شما بگیرد.

بنابراین باید گفت اگر ضربان قلب شما به طور مداوم بیش از 100 ضربان در دقیقه یا زیر 60 ضربان در دقیقه است ، باید به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید (االبته اگر ورزشکار نیستید).

علاوه بر ضربان قلب بالا ، باید به دنبال علائم دیگری بگردید مثل:

تنگی نفس

احساس سرگیجه یا سبکی سر

احساس لرزش یا تپش در قفسه سینه

درد یا ناراحتی در قفسه سینه خود

غش کردن

داروهایی برای کنترل تپش قلب بالا

داروهایی که ممکن است توسط پزشک متخصص قلب و عروق تجویز شود:

مهار کننده های ACE

این داروها با باز کردن یا گشاد کردن رگ های شما فعالیت می کند. این داروها فشار خون شما را کاهش می دهند و جریان خون را در کلیه ها و در سراسر بدن بهبود می بخشند. در صورت داشتن دیابت یا پروتئین در ادرار ، برای محافظت از کلیه ها ، ممکن است پزشک متخصص این داروها را نیز برای شما تجویز کند. برخی از نمونه های این دارو می تواند شامل موارد زیر باشد: انالاپریل، لیزینوپریل، فوزینوپریل.

داروهای ضد اضطراب

اگر افزایش ضربان قلب شما به دلیل اضطراب است ، ممکن است پزشک متخصص قلب داروی ضد اضطراب برای شما تجویز کند . این داروها به شما در حفظ آرامش کمک می کنند. مصرف این داروها فقط در مواردی که احساس اضطراب می کنید بسیار مهم است. توجه کنید که این داروها حتما تحت نظر پزشک مصرف شود.

مسدود کننده های بتا

تپش قلب بالا

این نوع داروها می توانند برای کاهش ضربان قلب و بهبود جریان خون در بدن استفاده شوند. در صورت تشخیص ضربان قلب نامنظم  ، ممکن است پزشک به شما این نوع داروها را تجویز کند:  متوپرولول  ، پروپانولول  و آتنولول

مسدود کننده های کانال کلسیم

این داروها ممکن است برای درمان درد قفسه سینه ، فشار خون بالا یا ضربان های قلب نامنظم تجویز شوند. این دارو ضربان قلب شما را کند می کند. چند داروی رایج شامل

وراپامیل HCL و دیلتیازم است.

دیگوکسین

این دارو با کاهش ضربان قلب ، و ایجاد ضربان موثر کار می کند. با این کار خون بهتر در بدن جریان پیدا می کند . به این دارو لانوکسین نیز گفته می شود.

داروهای ادرار آور

این نوع دارو با اثر بر روی کلیه موجب افزایش گردش خون در بدن و خروج مایعات اضافه شده و از مشکلات قلبی جلوگیری می کند. برخی از نمونه های این دارو می تواند شامل فوروزماید و هیدروکلروتیازید باشد. این دارو را ممکن است به تنهایی یا همراه با سایر داروها تجویز شود.

توجه کنید که هیچ یک از این داروها نباید ناگهانی قطع شود و حتما باید تحت نظر متخصص قلب، مصرف شده و دوز آن کم و زیاد شود.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

تب بالا ، لرز ، گلودرد (علائم احتمالی عفونت ، به ویژه اگر تحت شیمی درمانی هستید)

تنگی نفس ، درد قفسه سینه یا ناراحتی. تورم لب ها یا گلو که باید فورا بررسی شود

احساس ضربان قلب خیلی بالا (تپش قلب)

هرگونه تورم غیرمعمول در پاها

افزایش وزن بیش از 3 تا 5 پوند در 1 هفته.

اگر این علائم را مشاهده کردید سریعا با اورژانس تماس گرفته و سریعا پس از کنترل علائم به متخص قلب و عروق حاذق مراجعه کنید.

توجه کنید که هیچ پزشکی مسئول عوارض ناگوار در اثر مصرف خودسرانه ی داروهای مختلف نیست. درست است که ممکن است فکر کنید تپش قلب شما مشکل حادی نیست و سریعا برطرف می شود، اما اگر این مشکل را جدی نگیرید و سعی در استفاده از روش های خوددرمانی داشته باشید، ممکن است گرفتار عوارض ناگوار ناشی از تپش قلب بالا شوید.

بنابراین اگر می خواهید مشکل تپش قلب بالا، سلامت جانی شما را به خظر نینداخته و منجر به مشکلات جدی تر نشود، به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.