قلبم درد می کنه

چرا قلبم درد می کنه؟ همه شما قطعا تو زندگیتون به ی جایی رسیدید که از شدت قلب درد از خودتون پرسیدید چرا قلبم درد می کنه؟ من که تغذیمو رعایت می کنم، ما که اصلا تو ارثمون این چیزارو نداریم، من که همش ورزش می کنم و …. . ولی باید بهتون بگیم قلب درد خیلی وقتا علامت یه مشکل جدیه، پس به جای اینکه همش از خودتون بپرسید چرا قلبم درد می کنه، هرچه سریعتر برید دکتر قلب تا جواب این سوالو پزشک قلب بهتون بده.

اصلا شاید این درد قلب بخاطر مشکل قلبی نباشه بعد اگه اینو ندونیدو شروع کنید به خود درمانی یا مثلا برعکس، فک کنید درد معدتون زده به قلب و شروع کنید قرص معده خوردن!!!! ولی بدونید اینا جزو خط قرمزای پزشکای قلب و هر پزشکیه! کلا سعی کنید خود درمانی نکنید چون حیلی وقتا عوارض اون خود درمانی از همه چی بدتره.

پس حالا بهتره برای اینکه بدونید چرا قلبتون درد می کنه و به این سوال پاسخ بدیم، خوبه که صحبتای بهترین متخصص قلب و عروق کلینیک دکتر ضربانو گوش کنید. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

چرا قلبم درد می کنه؟

درد قفسه سینه می تواند جدی باشد و ممکن است به علت جریان خون موقتی ضعیف در قلب (آنژین) یا انسداد ناگهانی عروق کرونر و در نتیجه حمله قلبی ایجاد شود.

دلایل احتمالی دیگری از درد قفسه سینه مانند سوء هاضمه و کشیدگی عضلات وجود دارد. جدا از قلب ، بسیاری از قسمتهای قفسه سینه که می تواند باعث درد قفسه سینه شود شامل ریه ها ، مری ، عضلات و استخوان است.

به دلیل سیستم پیچیده اعصاب در بدن ، ممکن است علت درد قفسه سینه از جای دیگری از بدن شما مانند معده  باشد.

اما نمی شود با شک و تردید زمان را گذراند. پس باید سریعا به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید تا دلیل درد قلب شما مشخص شود.

قلبم درد می  کنه و علائم حمله قلبی چیست؟

درد قفسه سینه می تواند نشانه هشدار دهنده ابتلا به حمله قلبی باشد. حمله قلبی زمانی اتفاق می افتد که خون رسانی به قلب شما مسدود شده و به عضله قلب آسیب برساند.

علائم حمله قلبی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درد شدید  در مرکز قفسه سینه یا پشت استخوان سینه. ممکن است این احساس را به عنوان یک فشار  ، خفگی یا فشار شدید احساس کنید.

درد گسترش یافته به شانه ها ، بازوها ، گردن ، گلو ، فک یا کمر.

تعریق.

احساس اضطراب ، سرگیجه یا ناراحتی.

احساس درد در معده.

تنگی نفس.

علائمی که اغلب 10 تا 15 دقیقه یا بیشتر طول می کشد.

علائم سکته قلبی ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد و برخی از افراد علائم کمی دارند یا اصلاً علائمی ندارند.

چرا قلبم درد می کنه و آنژین قلب چیست؟

آنژین یک درد کوتاه مدت در قفسه سینه است که زمانی اتفاق می افتد که عضله قلب در حین فعالیت شدید خون یا اکسیژن کافی دریافت نکند . این مشکل می تواند با ورزش ، استرس ، هوای سرد یا بعد از خوردن یک وعده غذایی زیاد اتفاق بیفتد.

درد آنژین با استراحت و یا استفاده از داروهای آنژین کاهش می یابد.

آنژین معمولاً به دلیل بیماری زمینه ای عروق کرونر ایجاد می شود ، مشکلی که عروق قلب به دلیل تجمع پلاک (رسوبات چربی) در دیواره های شریان باریک می شوند. این باریک شدن به این معنی است که خون رسانی به قلب کاهش می یابد و باعث درد قفسه سینه (آنژین) می شود. آنژین معمولاً به قلب آسیب نمی رساند.

عوامل خطر در ایجاد آنژین و حمله قلبی

آنژین و حمله قلبی معمولاً به دلیل بیماری زمینه ای عروق کرونر ایجاد می شود که دارای عوامل خطر خاصی است – بعضی از آنها را می توانید تغییر دهید ولی برخی دیگر را نمی توانید.

عوامل خطری که می توانید تغییر دهید:

دیابت

سیگار کشیدن

رژیم غذایی ناسالم

فشار خون بالا

کلسترول بالا

اضافه وزن یا چاقی

مصرف بیش از حد الکل

عوامل خطری که نمی توانید تغییر دهید:

پیرتر شدن – با افزایش سن خطر ابتلا به حمله قلبی افزایش می یابد

یائسگی

سابقه خانوادگی بیماری قلبی

لازم به یادآوری است که افراد فاقد این عوامل خطر نیز می توانند دچار آنژین یا حمله قلبی شوند.

سایر دلایل شایع درد قلب

سایر دلایل شایع درد قفسه سینه عبارتند از:

سوء هاضمه یا ریفلاکس اسید معده . این مشکل رایج می تواند با سیگار کشیدن ، نوشیدن الکل یا قهوه ، خوردن غذاهای چرب و مصرف برخی داروها بدتر شود. این احساس ممکن است به عنوان یک درد سوزاننده در قفسه سینه باشد که اغلب پس از مصرف آنتی اسید یا شیر به سرعت از بین می رود.

عفونت قفسه سینه.

ضربه به قفسه سینه (شکستگی دنده).

لخته شدن خون در ریه ها (آمبولی ریوی).

کشیدگی عضلات قفسه سینه – این می تواند ناشی از ورزش شدید ، فعالیت بدنی ، ورزش های تماسی یا وزنه برداری در باشگاه باشد.

التهاب در مفاصل دنده نزدیک استخوان سینه (کوستوکندریت).

زونا که می تواند باعث درد قفسه سینه قبل از ایجاد بثورات شود.

بنابراین تا به اینجا می توان گفت که تا حد زیادی پاسخ سوال چرا قلبم درد می کنه رو گرفتید.

حالا در ادامه قصد داریم به روش های تشخیص این مشکل بپردازیم.

تشخیص درد قفسه سینه

قبل از شروع درمان ، باید علت درد را پیدا کرد. ممکن است آزمایشات زیادی انجام شود از جمله:

الکتروکاردیوگرام (ECG) – ردیابی الکتریکی فعالیت قلب.

آزمایش خون – برای اندازه گیری نشانگرهای قلب و سایر اندام ها.

اشعه ایکس قفسه سینه – برای ریه ها ، قلب و رگ های اصلی خونی قفسه سینه.

اگر متخصص قلب  شما شک داشته باشد که ممکن است آنژین داشته باشید ، ممکن است آزمایشات بیشتری را برای بررسی وضعیت رگ های خونی تأمین کننده قلب شما تجویز کند. همچنین ممکن است آزمایش تست استرس قلب (روی دوچرخه ورزش یا تردمیل) یا آزمایشات دیگر – مانند آنژیوگرام یا سی تی اسکن از قفسه سینه شما تجویز شود.

بنابراین حتما برای تشخیص درد قلب، به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایش های تشخیصی، علت درد قلب شما سریعا مشخص شود.

چگونه می‌توان از مشکلات قلبی در آینده جلوگیری کرد؟

افرادی که درد قلبی یا علائم درد قلب را دارند باید سریعا به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنند. اگر در زمانی دچار حمله قلبی شوند، باید مطمئن شوند که تمام داروهای تجویز شده توسط پزشک را به موقع و درست مصرف کرده باشند.

اگر پزشک برای باز نگه داشتن رگ های قلب شما استنت قلبی گذاشته است یا شما تحت عمل جراحی قرار گرفته اید، مهم است که داروهای تجویز شده توسط پزشک را برای جلوگیری از حملات قلبی بعدی مصرف کنید.

گاهی اوقات، اگر برای بیماری دیگری نیاز به جراحی داشته باشید، ممکن است پزشک قطع مصرف برخی از داروهای قلب را توصیه کند. برای مثال، ممکن است یک داروی ضد پلاکت (ضد پلاکت) مانند کلوپیدوگرل (پلاویکس)، پراسوگرل (افینت)، یا تیکاگرلور (بریلنتا) باشد. همیشه قبل از قطع هر داروی دیگری با متخصص قلب خود مشورت کنید. قطع ناگهانی بسیاری از داروها بی خطر نبوده و قطع ناگهانی آن می تواند سبب افزایش خطر حمله قلبی شود.

کاهش خطر حمله قلبی

روش های کاهش خطر حمله قلبی عبارتند از:

ازمصرف سیگار و دخانیات جدا خودداری کنید .

حتما فعالیت داشته باشید و ورزش کنید.

بر اساس نظر بهترین متخصص تغذیه، رژیم غذایی همراه با مقدار زیادی سبوس دار ، میوه ، سبزیجات و پروتئین ها و چربی های سالم را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

مراقب وزن خود باشید – با خوردن غذاهای سالم و ورزش منظم ، وزنی سالم داشته باشید.

برای بررسی سلامت قلب به پزشک خود مراجعه کنید تا خطر ابتلا به حمله قلبی را حداقل هر دو سال یک بار ارزیابی کنید. اگر در معرض خطر بیشتری هستید ، نیاز به مراجعه با فاصله زمانی کمتر می باشد.

خوب تا اینجا صحبتای پزشک متخصص قلب و عروق کلینیک دکتر ضربان رو مطالعه کردید و جواب سوال چرا قلبم درد می کنه رو گرفتید. همونطور که می دونید دونستن این دلایل به شما کمک میکنه ولی شما نمیتونید خودتون تشخیص بدید که کدوم دلیل موجب درد قلب شما شده. پس لازمه به پزشک مراجعه کنید و انواع تست های تشخیصیو انجام بدید تا بهترین درمان برای شما انجام بشه و اگه دلیل این درد قلب، ناراحتی قلبی بوده ، داروهای خاص زیر نظر پزشک برای شما تجویز بشه.