خطرات واریس پا

خطرات واریس پا همواره بین افرادی که مبتلا به این مشکل هستند شایع بوده و می تواند تهدید کننده زندگی این افراد باشد. همچنین رگ های واریسی که دردناک نیز هستند، ممکن است موجب مشکلاتی از جمله عفونت، آمبولی ریه یا لخته خون شود.

پس اگر رگ واریسی دارید که دردناک نیز هست، باید از این مشکل بترسید و بدانید ممکن است نشانه اتفاق جدی تری باشد. بنابراین در صورت بروز رگ واریسی بهتر است سریعا به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. بنابراین برای دانستن خطرات واریس پا تا انتهای این مطلب با مرکز قلب ضربان همراه باشید.

خطرات واریس پا

مرکز قلب ضربان با دارا بودن انواع تست های تشخیصی و حاذق ترین پزشکان قلب و عروق ، شما را در رسیدن به قلبی سالم وزندگی آرام همراهی خواهد کرد.

10 مورد از خطرات واریس پا

شایعترین خطرات واریس پا، ترومبو فلبیت، زخم پا ، تغییر رنگ پا ، اگزمای وریدی ، خونریزی ، عفونت ها ، درد و  آمبولی ریه است. این مشکلات برای کسانی رخ  می دهد که معمولاً مدت زمان بسیار طولانی درگیر این مشکل بوده اند. بنابراین خطرات واریس پا چیزی فراتز از ظاهر نازیبای بدن است و باید برای جلوگیری از بوجود آمدن مشکلات سلامتی، به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

شایعترین عوارض واریس پا، ترومبو فلبیت، زخم پا ، تغییر رنگ پا ، اگزمای وریدی ، خونریزی ، عفونت ها ، درد و  آمبولی ریه است. این مشکلات برای کسانی رخ  می دهد که معمولاً مدت زمان بسیار طولانی درگیر این مشکل بوده اند.

خطرات واریس پا و ترومبوفلبیت

خون باید در داخل رگ ها جریان داشته باشد و این جریان بدون وقفه باشد. با این حال ، هنگامی که خونریزی در اثر تصادف یا ناشی از برخی بیماری ها  رخ دهد یا حتی در اثر عمل جراحی اتفاق بیفتد ، بدن سعی می کند از خود محافظت کرده و این سیستم انعقادی فعال می شود. بنابراین انعقاد اگر برای محافظت اتفاق بیفتد میتواند به بدن کمک کند. اما در شرایط خاص این سیستم انعقادی می تواند موجب به وجود آمدن مشکلات جدی شود.

هنگامی که دیواره های یک ورید  مانند رگ های واریسی دچار مشکل است، یا اگر سیستمی که جریان خون را ایجاد می کند به دلیل استراحت های اجباری به دلیل بیماری یا سفرهای طولانی، ضعیف کار کند ترومبوز وریدی ممکن است اتفاق بیفتد .

ترومبوز وریدی می تواند سطحی یا عمیق باشد. سطحی در رگ های سطحی عضو و عمیق در رگ های داخلی پا رخ می دهد.

ترومبوفلبیت سطحی

ترومبوز وریدی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و از جمله آنها ، وریدهای واریسی باشد. وقتی انعقاد خون در داخل وریدهای سطحی اتفاق می افتد ، آن را ترومبوفلبیت سطحی می نامند.

وقتی رگها مانند رگهای واریسی گسترده باشد، کل روند جریان خون در معرض خطر است. می توانیم به بیانی ساده بگوییم که وقتی خون جریان خوبی در ورید نداشته باشد ، تمایل به انعقاد پیدا کرده و لخته (ترومبوز) را در داخل ورید تشکیل می دهد. ترومبوفلبیت سطحی یکی از عوارض رگهای واریسی است. انعقاد داخل رگ اتفاق می افتد و گردش خون را قطع می کند.

در این مشکل بیمار از درد ، قرمزی و تورم در واریس شکایت دارد. ترومبوز وریدی سطحی یک درمان موثر دارد ، اما مشکل اصلی این است که ،  به ندرت ، لخته خون می تواند از طریق وریدهای سطحی به وریدهای عمیق پیشرفت کند. همچنین می تواند ، از رگهای عمیق یا از طریق وریدهای بزرگ سطحی ، تکه های کوچکی از خون لخته شده ، منجر به آمبولی شود.

این می تواند از طریق گردش خون به ریه برسد و در آنجا متوقف  شود . سپس  مانع از گردش خون می شود و زندگی را به خطر می اندازد. پیشرفت یک ترومبوز به ریه لخته ریه یا آمبولی ریه نامیده می شود.

ترومبوز وریدی عمقی

ترومبوز عمقی وریدی ، یا DVT ، یک اتفاق ترسناک است ، زیرا زندگی بیمار را به خطر می اندازد. دلایل مختلف آن وجود دارد و یکی از آنها وجود وریدهای واریسی در اندام تحتانی است. این یک بیماری جدی است که با تشکیل لخته در داخل رگهای عمیق پا مشخص می شود. یکی از پیامدهای اصلی آن در کوتاه مدت ، لخته ریه است که می تواند منجر به مرگ شود.

خطرات واریس پا و آمبولی ریه

خطرات واریس پا

آمبولی ریه هنگامی اتفاق می افتد که بخشی از لخته که در داخل رگهای عمیق پا ایجاد شده آزاد شده و به رگ های خونی ریه ها برسد.  در مورد واریس ، اگرچه ممکن است اتفاق بیفتد ، آمبولی ریه یک اتفاق نادر است.

خطرات واریس پا در اثر اگزما

استاز خون همچنین باعث التهاب پوست و در نتیجه ایجاد اگزما وریدی می شود. در این مشکل پوست دچار خارش ، لایه برداری و تورم می شود که این یک مشکل ناخوشایند است که در اثر واریس ایجاد می شود.

خطرات واریس پا و زخم واریس

کنترل عارضه واریس مشکل است. بعلاوه ، این یک وضعیت ناخوشایند است. زخم وریدی پس از تکامل طولانی رگهای واریسی ظاهر می شود و موجب به وجود آمدن وضعیتی دردناک می شود.

خطرات واریس پا و زشتی اندام

یکی از خطرات این مشکل زشتی اندام هاست . اگر چه بعضی از واریس ها خطرات جانبی و عوارض جدی ندارند اما موجب بدشکلی و کاهش اعتماد به نفس در مراجعه به استخر ها و مهمانی ها می شود.

مرکز تخصصی قلب دکتر ضربان، کارهای بزرگی در زمینه زیباسازی اندام و بهبود ظاهر اندام هایی که بخاطر این کلاف های زشت دچار زشتی شده اند انجام می دهد.

خطرات واریس پا و خون ریزی

خونریزی یک عارضه جدی است که وقتی ورید واریسی به اندازه زیادی افزایش می یابد ، باعث پارگی پوست بازیابی رگ و سوراخ شدن آن می شود و باعث خونریزی شدید می شود.

خطرات واریس پا و درد و تورم

معمولاً بیماران مبتلا به واریس از درد و تورم در اندام تحتانی همراه با خستگی شکایت دارند که با گرما بدتر می شود. سایر عوامل ممکن است باعث درد شوند ، مانند نشستن یا ایستادن برای مدت زمان طولانی در طول روز ، بنابراین در اواخر روز این درد  شدیدتر است. این علائم ناراحت کننده در خانمها در دوره قبل از قاعدگی و بارداری بدتر می شود. همراه با این علائم ، مردم معمولاً از خارش ، گزگز ، گرما ، گرفتگی عضلات و تورم مچ پا و اندام تحتانی شکایت دارند. این علائم متناسب با میزان پیشرفت واریس است.

خطرات رگ‌ های واریسی

بیماری واریس بر تعدادی از افراد اثرات منفی خود را به جا می گذارد. لازم به ذکر است که اثرات منفی همان عوارض واریس پا درمان‌نشده است که در همه بیماران رخ نمی‌دهد و قاعدتاً افرادی را مبتلا می‌کند که سال‌هاست به واریس مبتلا بوده‌اند، اما اقدامات خاصی برای درمان آن انجام نداده‌اند.

این بیماران در طول زمان و با پیشرفت بیماری دچار سه نوع مشکل می شوند: ابتدا علائم بیماری بدتر می شود. به عنوان مثال بیمار از درد و سنگینی پاها خسته شده، به طوری که حتی انجام کارهای عادی و روزمره نیز دشوار می شود. در مرحله آخر رگ های واریس دیده می شوند.

به عنوان مثال رنگ پوست پاها تغییر می کند و تیره می شود و وجود لکه های قهوه ای روی ساق پا و پا ظاهر می شود. خارش پوست، قرمزی و موارد دیگر بیمار را آزار می دهد. افرادی که از واریس پیشرفته رنج می بردند، اما به دلیل بی توجهی و مراقبت، پس از یک سفر طولانی با عوارض لخته شدن خون و مشکلات مربوط به آن مواجه شدند. هر لحظه ممکن است بیماری آنها دوباره برگردد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه شود؟

هدف ورید نادیده گرفتن جاذبه و هدایت خون از پاها به قلب است. بیماری رفلاکس وریدی که به عنوان نارسایی وریدی نیز شناخته می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که خون در جهت اشتباه جریان یابد، زیرا یک کانال در وریدها کار نمی‌کند.

رگ های خونی نامناسب باعث تجمع خون در اندام ها می شود و می تواند علائمی مانند درد، خارش، تورم یا تغییر رنگ پوست دیده می شود.

رفلاکس وریدی می تواند منجر به مشکلات جدی تری نسبت به واریس شود، مانند تورم مزمن و زخم. در برخی موارد فرد ممکن است علائم ظاهری بیماری وریدی را مشاهده نکند اما دچار این بیماری شده باشد. اگر علائمی را تجربه کردید که بر زندگی و فعالیت های روزانه شما تأثیر می گذارد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید و درمان را شروع کنید.

در تعداد زیادی از بیماران ، رگهای واریسی می توانند سالها بدون عارضه وجود داشته باشند ، اما درمان این رگ ها نباید به تعویق بیفتد ، زیرا بروز عوارض ممکن است سالها طول بکشد ، و  در نهایت کاهش خطرات و عوارض این مشکل غیر ممکن باشد.

بنابراین در صورت به وجود آمدن این رگ های واریسی به منظور درمان سریعا به دکتر واریس پا مراجعه کنید تا برای همیشه از شر این رگ های مشکل ساز و پرحاشیه خلاص شوید.

کلینیک قلب دکتر ضربان با دارا بودن انواع تست های تشخیصی و حاذق ترین پزشکان قلب و عروق ، شما را در رسیدن به قلبی سالم وزندگی آرام همراهی خواهد کرد.