درد قلب هنگام خوابیدن

درد قلب هنگام خوابیدن از شایع‌ترین مواردی است که در زمان استراحت افراد با آن مواجه می شوند. وقتی به درد قفسه سینه فکر می کنیم ، غالباً به بیماری قلبی عروقی فکر می کنیم ، اما این همیشه درست نیست. فشاری که فرد طی روز یا دوره‌ای متحمل می‌شود در هنگام استراحت خود را نشان می دهد.

درد قلب ممکن است نتیجه اختلالات اضطرابی ،رفلاکس معده همچنین می تواند علائم بیماری های ریوی (آمبولی ریوی)، مشکلات درد قفسه سینه باشد. در اینجا دلایل گسترده ای وجود دارد که ممکن است هنگام دراز کشیدن منجر به درد قفسه سینه شود از جمله اضطراب / اختلال هراس،آپنه خواب ، بیماری انسدادی مزمن ریوی، ذات الریه، آسیب قفسه سینه یا ، دیواره قفسه سینه، پلوریت،رفلکس اسید،چاقی.

در هنگام خواب فرد درد را در ناحیه قفسه سینه احساس می‌کند .گاهی به شکل تیر کشیدن یا درد در یک ناحیه خاص. در نظر بگیرید که درد قلب هنگام خوابیدن ممکن است به دلایل مختلفی چون استرس، مشکلات ریوی یا گوارشی، عروقی، عفونی یا حتی اختلالات عاطفی و روانی باشد .

این مشکل در افراد به صورت های مختلفی بروز پیدا می کند و نشانه های متفاوتی دارد با توجه به سن،جنسیت و خصوصیات فردی با یکدیگر فرق دارد.اگر درد قلب هنگام خوابیدن بیش از چند دقیقه طول کشید نشان از این است که شما در معرض حمله ی قلبی قرار دارید و در سریع ترین زمان ممکن به پزشک متخصص مراجعه و نسبت به درمان اقدام کنید. مشکلات قلبی بسیار خطرناک هستند و ممکن است باعث سکته در زمان خوابیدن شوند.

درد قلب هنگام خوابیدن

علل و علائم درد قلب هنگام خوابیدن

افرادی که دچار درد قلب هنگام خواب می‌شوند معمولا درد را در ناحیه مرکز یا سمت چپ سینه حس می‌کنند که نشان از وجود بیماری قلبی می‌باشد. مانند بیماری التهاب قلبی و بیماری عروق کرونر .گاهی اوقات بیمار این درد را به صورت سنگینی و گرفتگی در سینه یا قسمت فوقانی کمر توصیف می کند. التهاب قلب معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که بدن دچار عفونت شده است .التهاب‌های قلب به انواع مختلفی تقسیم می شوند :

آسیب به دیوار قفسه سینه

اگر عضلات و استخوان های دیواره قفسه سینه شما به گونه ای کشیده یا آسیب دیده باشد ، هر نوع حرکت تنه می تواند باعث درد شود. در نتیجه ، هنگام خواب می توانید درد قفسه سینه را تجربه کنید ، به خصوص اگر مرتباً موقعیت خود را تغییر دهید یا روی سینه خود بخوابید.

ریفلاکس اسید معده

ریفلاکس اسید که به عنوان ریفلاکس معده و مری نیز شناخته می شود ، می تواند باعث احساس سوزش در قفسه سینه شود. این امر هنگامی اتفاق می افتد که اسید معده به سمت عقب به مری جریان یابد. درد قفسه سینه هنگام خوابیدن می تواند بدتر شود زیرا میزان اسید تولید شده افزایش یافته و به مری برگردد.

پولاریت

درد در نواحی چپ یا راست قفسه سینه علامت معمولی پلوریت است ، بیماری که می تواند باعث تجمع مایعات در اطراف ریه ها شود. در حالت خوابیده قرار گرفتن در حالت خواب می تواند درد ناشی از التهاب غشای اطراف ریه را بدتر کند. درد می تواند به طور قابل توجهی بدتر شود در حالی که دراز کشیده اید و از طرف آسیب ندیده اید.

آنژین

آنژین پکتوریس نوعی بیماری است که در آن عروق کرونر ، که خون را به ماهیچه های قلب می رسانند ، منقبض یا باریک می شوند. این باعث آسیب به عضله قلب می شود ، که قلب را مجبور به کار بیشتر می کند ، حتی در زمان خواب.

پریکاردیت

در این نوع التهاب غشای قلب دچار مشکل می شود. این مشکل زمانی ایجاد می شود که لایه های پریکارد در یکدیگر ساییده و باعث درد در ناحیه سینه میشود. این مشکل ناگهانی آغاز شده و سریع هم برطرف می شود.

التهاب بیوکاردیت

این التهاب به عضله و سیستم الکتریکی قلب حمله می کند و توانایی پمپاژ را کاهش می دهد همچنین باعث بهم خوردن ریتم طبیعی قلب می شود. معمولاً عفونت ویروسی یا واکنش به دارو باعث این مشکل می شود. توصیه می شود در صورت داشتن این علائم با پزشک متخصص مشورت کنید.

التهاب آندوکاردیت

یا التهاب درون شامه ای نوعی عفونت است که لایه داخلی قلب را تحت تاثیر قرار می دهد .این التهاب  دریچه قلب را درگیر کرده و بسیار خطرناک است. این بیماری از طریق خوردن و آشامیدن ،مسواک زدن و … وارد سیستم گردش خون شده و ایجاد مشکل برای دریچه های قلب می کند.

کلینیک تخصصی و فوق تخصصی ما با دارا بودن مجهز ترین و به روز ترین لوازم پزشکی دنیا می تواند موثرترین درمان را برای شما به ارمغان آورد. جهت دریافت نوبت و ورود به سایت کلیک کنید.

بعضی از افراد هیچ گونه مشکل و علائمی ندارند ولی بعضی افراد دچار مشکلات و علائم شدیدی نظیر:

• احساس درد در قفسه سینه
  • ریتم غیر طبیعی قلب
  • احساس تنگی نفس و فشار در سینه
  • تب و لرز بر اثر عفونت
  • سرفه های پی در پی همراه با خون
  • متورم شدن پا و درد عضله

هستند .اگر شما از آندسته افرادی هستید که دچار هر یک از علائم بالا شدید باید به پزشک متخصص مراجعه و نسبت به درمان خود اقدام کنید.بیماری های قلبی سالانه جان هزاران نفر در سراسر دنیا را می گیرد .شما می توانید با مراجعه به پزشک متخصص و انجام آزمایشات از بروز چنین مشکلات و بیماری هایی جلوگیری کنید.

آنژین قلبی

زمانی اتفاق می‌افتد که قلب اکسیژن کافی از خون دریافت نمی کند. این درد در قفسه سینه یا حتی در فک احساس می‌شود. آنژین قلبی بیماری نیست ولی می‌تواند نشانه بیماری های قلبی دیگر باشد. اگر دچار درد قلب هنگام خوابیدن هستید در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه کنید.

خروپف یا وقفه ی تنفسی

خروپف یا وقفه ی تنفس در خواب باعث احساس درد در قفسه سینه می شود ،ممکن است این مشکل مربوط به رفلاکس اسید معده باشد.

حمله قلبی و درد قلب هنگام خوابیدن

حمله قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که عضله قلب آسیب جدی ببیند. زمانی که رگهای خونی به مرور زمان بر اثر تجمع چربی ،کلسترول و … باریک می شوند این عمل باعث می شود مقدار اکسیژن خون کاهش یابد و به مقدار کافی اکسیژن به ماهیچه‌های قلب نرسد.

وقتی که ماهیچه های قلب با کمبود اکسیژن مواجه می‌شوند دچار ایسکمی  یا به اصطلاح حمله یا سکته قلبی می شود.  هر ساله تعداد زیادی بر اثر حمله قلبی جان خود را از دست می‌دهند. یکی از راحت ترین راه های تشخیص ،گرفتن نوار قلب است. با استفاده از نوار قلب می توان به منظم یا نامنظم بودن ریتم قلب پی برد.

عوامل زیر باعث تشدید خطرات قلبی می شوند:

•  قند خون :

یکی از علت های اصلی حمله قلبی عدم کنترل دیابت است.

•  چاقی:

چاقی، اضافه وزن و عدم تحرک فشار زیادی به قلب وارد می کند.

•  ژنتیک:

عده‌ای به طور ارثی و مادرزادی دچار حملات قلبی می شوند.

•  فشار خون بالا:

فشار خون بالا می‌تواند به دیواره رگ ها آسیب جدی وارد کند و عدم پیگیری مشکل خطرات جبران ناپذیری در پی دارد.

• رژیم غذایی :

استفاده از رژیم غذایی مناسب بسیار در سلامتی تاثیر دارد .استفاده از غذاهای فست فودی پر چرب ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

• کلسترول:

سطح بالای کلسترول در خون باعث گرفتگی و لختگی خون در رگها می شود. در نظر داشته باشید کلسترول بالا هیچ علائم و نشانه ای ندارد و تنها با انجام آزمایش خون مشخص می شود. سعی کنید عادت غذایی خود را تغییر دهید.

•  عدم تحرک:

افراد هر چه تحرک بیشتری داشته باشند کمتر در معرض خطر حملات قلبی قرار می گیرد .

• استرس شغلی:

استرس شغلی از دیگر مواردی است که احتمال حمله قلبی را افزایش می دهد. این مورد در افراد متفاوت است ممکن است عده‌ای بر اثر استرس شغلی دچار پرخوری ،مشکلات روانی، فشار خون و دیگر موارد شوند.

فشار زندگی در جامعه امروزی بسیار روی عملکرد قلب اثر گذاشته به طوری که سکته های قلبی به سنین زیر 30 سال رسیده است.حتی شنیدن خبرهای بد، هیجان انگیز موجب اسپاسم می شود،اسپاسم در حملات قلبی بسیار موثر است.از این رو داشتن آرامش شغلی به سلامت قلب بسیار کمک می کند.

زمانی که یک فرد دچار حمله ی قلبی می شود این علائم را دارد:

سرگیجه، تهوع، خستگی ناگهانی، عرق سرد، تنگی نفس

در اینگونه موقعیت ها هرچه سریع تر به پزشک متخصص مراجعه کنید تا به بررسی دقیق بیماری بپردازد.

مراجعه به دکتر جهت درد قلب هنگام خوابیدن

قلب عضو حیاتی بدن است و سلامت آن روی دیگر اعضای بدن تاثیر می گذارد. این عضو از طریق خون کلیه مواد مغذی و اکسیژن را به همه ی سلول های بدن می رساند. وجود هرگونه بیماری نیز قلب را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. از این رو توجه به قلب بسیار اهمیت دارد و اگر شما دچار هرگونه علائمی هستید باید به دکتر متخصص مراجعه کنید. معمولاً پزشک با انجام انواع آزمایشات به تشخیص بیماری می پردازد. بعضی از این آزمایشات شامل موارد زیر است:

نوار قلب که ریتم و فعالیت الکتریکی قلب شما را بررسی می کند.

آزمایش خون که میزان مواد موجود در خون شما را اندازه گیری می کند .شامل سطح آنزیم ،کلسترول ،قند خون

عکس از قفسه سینه که برای معاینه دقیق تر قلب، ریه و رگ های خونی گرفته می شود.

اکو که برای مشاهده دقیق تر قلب با استفاده از امواج صوتی صورت می گیرد.

ام آر آی برای تشخیص میزان آسیب وارده به قلب و آئورت

تست ورزش برای تست عملکرد قلب بعد از ورزش

و آنژیو که برای رفع انسداد رگها انجام می شود.

در مورادی نیز اگر پزشک متخصص تشخیص دهد ممکن است تصمیم به جراحی قلب باز بگیرد. معمولا پزشک به علل زیر تصمیم به این کار میگیرد:

• برطرف کردن مشکل در عملکرد قلب
  • تعویض دریچه قلب
  • پیوند قلب
  • جراحی بای پس
  • ترمیم نقص مادرزادی در نوزادان
  • رفع انسداد شریان قلب

انجام همه این آزمایشات برای سلامتی قلب شما مهم و ضروری است عدم پیگیری و رسیدگی ممکن است صدمات جبران ناپذیری را برای شما در پی داشته باشد

در کلینیک ما پزشکان مجرب با استفاده از بروز ترین ابزار و لوازم پزشکی و با بهره گیری از جدید ترین متد روز دنیا به معاینه دقیق مشکلات قلبی شما می پردازند.سعی ما همیشه رضایت و سلامتی شماست.برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

جراحی

همانگونه که در مطالب اشاره شد ممکن است دکتر تصمیم به عمل قلب باز بگیرد.این عمل بسیار حساس است و دکتر باید ارزیابی کاملی از شرایط بیمار داشته باشد . متخصص بیهوشی وظیفه بیهوشی کامل بیمار را به عهده دارد تا بیمار در طی فرآیند جراحی بیدار و هوشیار نشود.

عمل قلب باز عوارضی دارد که معمولا در روزهای بعد از عمل بهبود می یابد و پرستاران با انجام آزمایش بیمار را تحت نظر دارند تا مشکلی پیش نیاید.این را در نظر بگیرید که مراقبت های بعد از عمل را به دقت انجام دهید تا دچار مشکل نشوید.

نتایج اثر بخش جراحی زمانی دوام خواهد داشت که شما به این موارد توجه داشته باشید:

مصرف مرتب دارو،ترک سیگار،استفاده از یک رژیم غذایی مناسب،ورزش مداوم و سبک،دوری از استرس،وزن متعادل

معمولا پزشک متخصص به بیمار یک برنامه بازتوانی قلب تجویز می کند.بازتوانی یک برنامه درمانی است که شامل روش و تمرینات خاصی است تا به بهبود و روند درمان قلب کمک کند.

سخن آخر

درد قلب هنگام خوابیدن، یکی دیگر از نشانه های مشکلات قلبی است. مشکلات قلبی سالانه جان هزاران نفر را می‌گیرد. متأسفانه سبک نادرست زندگی، تغذیه ناسالم، عدم تحرک، استرس و خیلی چیزهای دیگر باعث تشدید این مشکل می شود. برای اینکه دچار مشکلات قلبی نشوید توصیه می‌شود به پزشک متخصص مراجعه کنید تا به بررسی و معاینه علائم شما بپردازد و از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند. به یاد داشته باشید سلامت شما بزرگترین سرمایه شماست در حفظ آن کوشا باشید.