شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo
دلیل درد قفسه سینه

دلیل درد قفسه سینه

یافتن دلیل درد قفسه سینه؛ کمک شایانی در درمان زود هنگام آن به شما خواهد کرد و از آن جایی که درد قفسه سینه علل مختلفی دارد و طیف مختلفی از مشکلات می توانند باعث ایجاد درد قفسه سینه شوند تشخیص و درمان به موقع آن از اهمیت بسزایی برخوردار است. با ما در در ادامه این مقاله همراه باشید تا به صورت مفصل درباره دلایل درد قفسه سینه صحبت کنیم.

درد قفسه سینه می تواند به دلیل مسائل جزئی و یا خطرناک باشد. همچنین لازم است در ابتدای مقاله این نکته را گوشزد کنیم که؛ دلیل درد قفسه سینه همیشه نمی تواند به دلیل مشکلات قلبی عروقی باشد بلکه از جمله شایع ترین دلایل درد قفسه سینه می توان به بیماری های گوارشی مانند زخم معده، بیماری کیسه صفرا و …، بیماری های مربوط به جدار قفسه سینه، مشکلات ریوی، فشارهای روحی روانی و بیماری های قلبی مانند آنژین صدری و سکته قلبی اشاره کرد. که در ادامه به صورت مفصل درباره هر یک از این دلایل صحبت خواهیم کرد.

از جمله دلایل خطرناک درد قفسه سینه می توان به بیماری های قلبی و گرفتگی عروق کرونر و انواع درد های قلبی ناشی از اختلال در خون رسانی و اکسیژن رسانی به عضله قلب اشاره کرد که می تواند در اثر عدم رسیدگی و درمان، باعث سکته و مرگ ناگهانی فرد شود.

به این علت که طیف گسترده ای از دلایل درد قفسه سینه وجود دارد، اهمیت مراجعه به پزشک قلب و عروق دو چندان می شود تا اختلال قلبی که مهم ترین و خطرناک ترین عارضه است رد شود و در صورت نیاز به پزشکان دیگر ارجاع داده شود و یا اگر این درد به دلیل مشکلات قلبی عروقی است، هر چه سریعتر فرد درمان شود.

دلیل درد در قفسه سینه می تواند به دلیل مشکلات جزئی مانند سوء هاضمه یا استرس باشد و یا به دلیل مشکلات و بیماری های جدی تر مانند مشکلات قلبی-عروقی باشد که یافتن دلیل درد قفسه سینه نیازمند مراجعه به یک مرکز تخصصی قلب و عروق با وجود پزشکان متخصص و با تجربه است که این امکان در مرکز ما برای شما عزیزان فراهم شده است.

شما می توانید برای آشنایی با مرکز قلب تپش و برای دیدن تازه های بیماری های قلب و مطالب مربوط به قلب به صفحات مجازی مرکز دکتر تپش مراجعه کنید.تماس با مرکز دکتر تپش

دلیل درد قفسه سینه چیست؟

  • اختلالات قلبی
  • مشکلات ریوی
  • بیماری های عضلانی – اسکلتی
  • مشکلات گوارشی
  • فتق هیاتال
  • اختلالات عاطفی و روانی
  • بیماری کرونا

اختلالات قلبی

بیماری های قلبی معمولا از جمله دلایل ایجاد درد قفسه سینه می باشند از جمله ایسکمی قلبی( ایسکمی یعنی نرسیدن اکسیژن کافی به قلب برای تامین نیازهای خود) و یا آسیب به عضله که در آن رگ های کرونر قلب مسدود شده و مانع رسیدن خون و اکسیژن به قلب می شوند.

اگر ناراحتی در قفسه سینه ناشی از تنگی سرخرگ های قلب باشد اصطلاحا به آن “آنژین صدری” می گویند.  آنژین عبارت است از ناراحتی یا دردی در قفسه سینه که علامت بیماری عروق شریانی قلب نیز می باشد و این حالت زمانی رخ می دهد که رگ های خونی منتهی به قلب یا تنگ شده باشند یا مسدود که این امر باعث خون رسانی و اکسیژن رسانی ضعیف به قلب می شود.

آنژین حمله قلبی نیست اما از علائم هشداردهنده حمله قلبی همراه با درد در قفسه سینه است که در آن شما احساس فشار در قفسه سینه دارید که در بعضی افراد شبیه ترش کردن معده یا سوزش سر دل می باشد.

مشکلات ریوی

مشکلات ریوی ممکن است باعث درگیری مجاری تنفسی یا عروق خونی شوند. از شایع ترین دلایل بروز مشکلات ریوی می توان عفونت( پنومونی)، آمبولی ریه، پلورزی، فشار خون ریوی و روی هم افتادگی ریه را مثال زد که باعث آسیب رساندن به ریه ها و پرده جنب شده و می توانند باعث التهاب و در نتیجه درد شوند.

بیماری های عضلانی و اسکلتی

دو نوع بیماری که مربوط به استخوان ها و عضلات هستند شامل: کوستوکندریت و عضلات دردناک هستند که در مورد نوع اول غضروف های قفسه سینه ملتهب شده و درد ایجاد می کنند و در مورد عضلات دردناک می توان گفت که سندروم دردهای مزمن می توانند باعث درد مداوم در قفسه سینه شوند.

کوستوکندریت التهاب غضروف قفسه دنده می باشد که می تواند درد ناشی از آن به هنگام نشستن یا خوابیدن یا حتی انجام هرگونه فعالیت بدنی بدتر شود و علامت اصلی آن درد در قفسه سینه است که می تواند شدت آن متغیر باشد و از علت های آن می توان داشتن عفونت های ویروسی یا باکتریایی را نام برد.

بیماری های عفونتی مانند التهاب غضروف های دنده ای و زونا نیز جزو بیماری های عضلانی و استخوانی بوده و می توانند باعث آسیب به قفسه سینه و احساس درد در این ناحیه شوند.

بیماری های گوارشی

از دلیل درد قفسه سینه می توان بیماری ها و اختلالات گوارشی را نام برد که این اختلالات شامل برگشت اسید معده به مری، زخم معده و اثنی عشر، التهاب لوزالمعده(پانکراتیت)، رفلاکس معده، ورم معده(گاستریت) ترش کردن و سنگ کیسه صفرا می باشد که هرکدام باعث ایجاد درد در قسمت قفسه سینه می شوند.

فتق هیاتال

در واقع فتق به این معنی است که هر زمان یک قسمت داخلی بدن به ناحیه ای که به آن تعلق ندارد فشار وارد کند. در فتق هیاتال قسمتی از معده به درون قفسه سینه می رود و باعث برآمدگی در آن ناحیه می شود.

دو نوع اصلی فتق هیاتال شامل فتق هیاتال لغزشی و دیگری فتق هیاتال پارامری است که  فتق هیاتال لغزشی یکی از شایع ترین نوع فتق است و زمانی رخ می دهد که بخشی از معده و بخشی از مری از طریق هیاتوس( شکافی در دیافراگم است که حفره قفسه سینه را از شکم جدا می کند) به سمت بالای قفسه سینه می روند و باعث ایجاد درد می شوند.

فتق هیاتال پارامری که کمتر شایع می باشد اما به مراتب نگران کننده تر است زیرا بخشی از معده با فشار زیاد از طریق هیاتوس به سمت مری حرکت می کند و ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد اما خطر اصلی آن این است که معده شما می تواند درواقع دچار خفگی شده یا جریان خون به آن متوقف گردد.

اختلالات عاطفی و روانی

اختلالاتی مانند اضطراب، افسردگی، ترس و … موجب ایجاد درد در قفسه سینه شده که 30% افراد به این دلیل به پزشک مراجعه می نمایند.

بیماری کرونا

از علائم شایع بیماری کرونا بر اساس اعلام وزارت بهداشت درد در قفسه سینه یا تنگی در تنفس می باشد که یکی از دلایل جدی درد قفسه سینه بیماری کرونا( COVID-19) محسوب می شود.

مراقبت های لازم برای درد قفسه سینه

  1. اگر پزشک برای شما اسپری نیتروگلیسیرین تجویز نموده از آن استفاده کنید به صورتی که 3 مرتبه به فاصله 5 دقیقه از هم استفاده کنید
  2. در صورت برطرف نشدن درد باید حتما به پزشک خود مراجعه نمائید
  3. سیگار کشیدن را متوقف کنید
  4. از مصرف الکل بپرهیزید
  5. از خوردن غذاهای سنگین خودداری نمائید
  6. از فشار عصبی و روحی خود کم کنید

پیشگیری از درد قفسه سینه

  • کنترل رژیم غذایی
  • پرهیز از مصرف دخانیات و الکل
  • دوری از استرس و هیجان
  • ورزش کردن

کنترل رژیم غذایی

استفاده از غذاهای چرب و شیرین یا غذاهای کنسرو شده می تواند دلیل درد قفسه سینه باشدکه باید مصرف آن ها را به حداقل برسانید و با افزایش مصرف سبزیجات و میوه های تازه باعث افزایش طول عمر و سلامتی خود باشید.

پرهیز از مصرف دخانیات

این باور اشتباه است که برخی افراد می گویند استعمال دخانیات تاثیر چندانی بر روی بدن ندارد زیرا مصرف سیگار یا قلیان یکی از دلایل نفس تنگی و احساس درد و سوزش در قفسه سینه است.

دوری از استرس و هیجان

 اگرچه امروزه زندگی بدون استرس ممکن نیست اما می توان با اصلاح نحوه درست رفتار کردن در چنین شرایطی مانع وارد شدن فشارهای عصبی زیاد به قفسه سینه و قلب باشیم.

ورزش کردن

داشتن تحرک و ورزش به صورت روزانه می تواند باعث افزایش خون رسانی به قلب شده و از بروز بیماری های قلبی و درد در قفسه سینه جلوگیری نماید.

چه زمانی درد قفسه سینه اضطراری می شود؟

  • داشتن عرق سرد
  • ضربان قلب نامنظم
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • حالت خفگی
  • مشکل در بلعیدن
  • تنگی نفس
  • بی حسی دست یا بازو
  • دردی که از قفسه سینه به بازوها، شانه ها یا گردن گسترش پیدا می کند.

سخن پایانی

در این مقاله خواندیم که دلیل درد قفسه سینه می تواند ناشی از عوامل بسیار زیادی اعم از زخم معده، بیماری های قلبی، بیماری های گوارشی و ….. باشد اما مهم ترین نکته قابل توجه این است که در هنگام احساس درد در قفسه سینه باید به پزشکی مراجعه نمود تا بتواند تشخیص درستی داشته باشد تا متناسب با علت درد در قفسه سینه دارو یا روش های درمانی دیگری را تجویز نماید.

شما می توانید با مراجعه به مرکز تخصصی ما جهت درمان این بیماری شایع در یکی از بهترین مراکز قلب و عروق در تهران با بهره مندی از بهترین دستگاه ها و متخصصان  تحت درمان قرار بگیرید.

شما می توانید برای آشنایی با مرکز قلب تپش و برای دیدن تازه های بیماری های قلب و مطالب مربوط به قلب به صفحات مجازی مرکز دکتر تپش مراجعه کنید.تماس با مرکز دکتر تپش

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس