درمان قلب درد

درمان قلب درد چیست ؟ هر ساله ، حدود 647000 آمریکایی بر اثر بیماری قلبی می میرند ، و این عامل اصلی ترین علت مرگ در ایالات متحده است. شایع ترین علامت بیماری های قلبی درد قلب و تنگی نفس است. اگر چه بیماری های بسیاری می توانند درد قلبی را تقلید کنند و پزشکان را به اشتباه بیاندازند اما پزشکان اورژانس اولین بیماری که در نظر می گیرند و برای درمانش اقدام می کنند سکته قلبی است زیرا سکته قلبی مهمترین تهدید برای زندگی شما است.

درمان قلب درد

برای درمان قلب درد چه آزمایشاتی باید انجام دهیم؟

برخی از اولین آزمایشاتی که پزشک ممکن است برای درمان قلب درد انجام دهد شامل موارد زیر است:

الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب ، این آزمایش فعالیت الکتریکی قلب شما را در هر تپش از طریق الکترودهای متصل به پوست قفسه سینه ضبط می کند . از آنجا که عضله قلب صدمه دیده تکانه های الکتریکی را به طور درست و روتین انجام نمی دهد ، ممکن است نوار قلب نشان دهد که شما دچار حمله یا سکته قلبی شده اید یا در حال انجام آن هستید. البته سایر بیماری های قلبی نیز می توانند تغییر در فعالیت الکتریکی قلب ایجاد کنند و از روی نوار قلب قابل تشخیص باشند اما مهمترین کاربرد نوار قلب تشخیص سکته های قلبی است.

آزمایش خون ، پزشک ممکن است آزمایش خونتان را برای بررسی میزان افزایش بعضی پروتئین ها یا آنزیم های موجود در عضله قلب بررسی کند. صدمه به سلول های قلبی در اثر سکته قلبی ممکن است باعث شود این پروتئین ها یا آنزیم ها در طی چند ساعت پس از حمله به خون شما منتشر شود . به همین دلیل با بررسی خون شما می توان متوجه آسیب های احتمالی به سلول های قلب شد.

اشعه ایکس قفسه سینه یا عکس قفسه سینه ، اشعه ایکس از قفسه سینه شما به پزشکان اجازه می دهد تا وضعیت ریه ها و اندازه و شکل قلب و عروق اصلی شما را بررسی کنند. اشعه ایکس قفسه سینه همچنین می تواند مشکلات ریوی مانند ذات الریه یا پنومونی و سایر مشکلات بافت ریه را نشان دهد. برخی بیماری های قلبی مانند آنوریسم عروق ( بزرگ شدن غیر عادی عروق ) و یا تغییر در سایز و یا شکل قلب به راحتی در عکس قفسه سینه قابل شناسایی هستند .

توموگرافی رایانه ای (سی تی اسکن) ، سی تی اسکن می تواند لخته های خون را در ریه (آمبولی ریوی) شما نمایش دهد . زیرا گاهی اوقات آمبولی ریه می تواند درد قلب را تقلید کند . کاربرد سی تی اسکن در بیماری های قلبی از موارد فوق کمتر است و پزشک در صورت شک به بعضی موارد خاص می تواند از سی تی اسکن استفاده کند.

به طور مثال برای بررسی انسداد رگهای قلب می توان از انواع مختلف سی تی اسکن استفاده کرد. آنژیوگرافی CT کرونر همچنین می تواند با رنگ انجام شود تا عروق قلب و ریه از نظر انسداد و سایر مشکلات بررسی شود. بسته به نتایج حاصل از این آزمایشات اولیه که بیان شد ، ممکن است به آزمایش دیگری نیز نیاز داشته باشید ، که می تواند شامل موارد زیر باشد:

اکوکاردیوگرام ، در اکوکاردیوگرام از امواج صوتی برای تولید یک تصویر ویدئویی از قلب  به صورت زنده  استفاده می شود. در بعضی موارد وسیله ای کوچک از دهان شما وارد می شود تا دید بهتری از قسمتهای مختلف قلب شما بدست آورد. اکوکاردیوگرام به راحتی حرکات قلب را نشان می دهد و کاربرد های بسیاری در تشخیص بیماری های قلبی دارد . از مزایای آن فاقد اشعه بودن آن است که باعث کم خطرتر شدن این روش نسبت سایر روش ها شده است.

تست های استرس یا تست ورزش ، این موارد چگونگی پاسخ قلب و رگ های خونی به ورزش را اندازه گیری می کنند ، که ممکن است نشان دهد که آیا درد قفسه سینه شما مربوط به قلب است یا خیر . انواع گوناگونی از تست های استرس وجود دارد. ممکن است از شما خواسته شود در حالی که به نوار قلب متصل هستید با تردمیل راه بروید یا با دوچرخه ثابت پدال بزنید. یا ممکن است دارویی به شما تزریق شود که قلب شما را تحریک کند و ضربان قلب شما را به جای ورزش افزایش دهد .

کاتتریزاسیون کرونر (آنژیوگرافی). این آزمایش به پزشکان کمک می کند تا عروق جداگانه قلب شما را بررسی کنند. یک رنگ مایع از طریق یک لوله نازک و طولانی (کاتتر) به عروق قلب شما تزریق می شود که از طریق یک شریان ، از طریق مچ دست یا کشاله ران ، به عروق قلب شما منتقل می شود. همانطور که رنگ عروق شما را پر می کند ، در اشعه ایکس و فیلم قابل مشاهده است. آنژیوگرافی امکان مداخله و درمان قلب درد را نیز برای پزشک فراهم می کند.

چه دارو هایی برای درمان قلب درد وجود دارد؟

داروهایی که برای درمان بعضی از علل عمده قلب درد استفاده می شود عبارتند از:

شل کننده های شریان و عروق :

نیتروگلیسیرین – که معمولاً به عنوان قرص زیر زبانی شناخته می شود – شریان های قلب را گشاد می کند ، بنابراین خون می تواند به راحتی در عروق مختلف بدن جریان یابد. برخی از داروهای فشار خون باعث شل شدن رگ های خونی نیز می شوند.

آسپرین:

اگر پزشکان مشکوک باشند که درد قفسه سینه شما مربوط به قلب شما است ، احتمالاً به شما آسپرین داده می شود که باعث رقیق شدن خون و حرکت راحت تر آن در عروق است.

داروهای ترومبولیتیک یا حل کننده ی لخته :

اگر دچار حمله قلبی شده اید ، ممکن است این داروهای تجمع دهنده لخته را دریافت کنید. این دارو ها برای حل لخته هایی است که مانع رسیدن خون به عضلات قلب شما می شود.

رقیق کننده های خون :

اگر لخته ای در عروق کرونری قلب یا شریان های اصلی  ریه های خود داشته باشید ، به شما داروهایی می دهند که از لخته شدن خون جلوگیری می کنند تا جلوی تشکیل لخته های جدید تر گرفته شود.

داروهای سرکوب کننده اسید :

اگر درد قفسه سینه شما ناشی از پاشیدن اسید معده به مری شما باشد ، پزشک ممکن است داروهایی را پیشنهاد کند که میزان اسید معده شما را کاهش می دهد.

داروهای ضد افسردگی :

اگر حملات وحشت (پانیک) را تجربه می کنید ، ممکن است پزشک برای کنترل علائم شما داروهای ضد افسردگی تجویز کند. درمان های روانشناختی مانند رفتار درمانی شناختی نیز می تواند کمک کننده باشد . بیماران حملات پانیک معمولا خور را مبتلا به بیماری قلبی تصور می کنند و برای درمان درد قلب مراجعه می کنند .

چه روش های جراحی برای درمان قلب درد وجود دارد؟

روش های درمان برخی از خطرناک ترین دلایل درد قفسه سینه عبارتند از:

آنژیوپلاستی و قرار دادن استنت :

اگر درد قفسه سینه شما به دلیل انسداد شریان تغذیه کننده قلب شما باشد ، پزشک کاتتر را با یک بالون در انتهای آن وارد رگ خونی بزرگ در کشاله ران می کند و آن را تا انسداد سیم می کشد. پزشک نوک بالون را برای پهن شدن رگ باد می کند ، سپس تخلیه کرده و کاتتر را خارج می کند.

در بیشتر موارد ، یک لوله مشبک کوچک که استنت نامیده می شود در قسمت خارجی نوک بالون کاتتر قرار می گیرد. با باز شدن آن ، استنت در جای خود قفل می شود تا از بسته شدن شریان جلوگیری کند .

عمل جراحی بای پس :

در طی این روش ، جراحان یک رگ خونی را از قسمت دیگری از بدن شما می گیرند و از آن برای ایجاد یک مسیر جایگزین برای خون در اطراف شریان مسدود شده استفاده می کنند.

ترمیم پارگی آئورت :

ممکن است برای ترمیم دایسکشن آئورت به جراحی اضطراری احتیاج داشته باشید دایسکشن آئورت بیماری تهدید کننده زندگی است که در آن شریانی که خون را از قلب شما به بقیه بدن می رساند ، پاره می شود.

برقراری جریان هوایی ریه :

اگر ریه شما روی هم خوابیده باشد (کلاپس) باشد ، پزشکان ممکن است لوله ای را در قفسه سینه شما قرار دهند تا ریه را دوباره باد کند.

برای درمان قلب درد چه کنیم ؟

اگر برای اولین بار به صورت ناگهانی به قلب درد مبتلا شدید به هیچ عنوان وقت را تلف نکنید ، اگر کسی در اطرافتان وجود دارد از او درخواست کنید تا فورا با اورژانس تماس بگیرد ، در غیر این صورت خودتان این کار را انجام دهید . تا رسیدن اورژانس ساکن باشید و آرامش خود را حفظ کنید و از انجام اعمال غیر علمی بپرهیزید .

اگر به صورت مزمن مبتلا به قلب درد هستید برای درمان آن می توانید به مراکز ما مراجعه کنید تا زیر نظر متخصصان قلب سلامت قلب خود را بررسی کنید . توجه کنید که به هیچ عنوان درد در ناحیه ی قفسه سینه و علی الخصوص قلب را دست کم نگیرید و از درمان سرخود و مصرف هر گونه دارو به صورت خودسر جدا خودداری کنید . در مورد بیماری های قلبی اولین اشتباه به راحتی تبدیل به آخرین اشتباه شما خواهد شد.