شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

علت تير كشيدن سينه سمت چپ زنان

علت تير كشيدن سينه سمت چپ می تواند مربوط به مشکلات قلبی یا غیرقلبی باشد، در سنین کم تر الخصوص در بانوان، درگیری های خفیف دریچه میترال باعث تیر کشیدن سینه سمت چپ می شود. از دلایل غیرقبلی این تیر کشیدن نیز می توان به علل عصبی عضلانی اشاره کرد.

علت تير كشيدن سينه سمت چپ می تواند به دلیل عفونت ویروسی نیز باشد که با انجام برخی فعالیت ها این درد تشدید پیدا می کند که این مشکل اصولا با قرص ضد التهاب و فیزیوتراپی قابل درمان است. درد در طحال و التهاب معده نیز می تواند باعث درد در سینه سمت چپ شود. چنین دردی با نفس کشیدن و پس از غذا خوردن تشدید پیدا می کند و در زمان استراحت نیز ممکن است درد گوارشی را تجربه کنید.

 

علت تير كشيدن سينه سمت چپ

توجه: دردهای مربوط به مشکلات قلبی ندرتا در زمان استراحت کردن اتفاق می افتد.

افرادی که سابقه بیماری های قلبی دارند، افرادی که به دلیل گرفتگی عروق آنژیوگرافی شده اند، افرادی که استنت قلبی گذاشته اند یا کسانی که جراحی قلب باز انجام داده اند به محض تیر کشیدن سينه چپ در زنان و یا هر گونه دردی در این ناحیه باید سریعا به اورژانس مراجعه کنند.  در چنین افرادی باید فرض را بر این گذاشت که هر گونه درد در قفسه سینه می تواند ناشی از مشکلات قلبی عروقی باشد.

با علت تیر کشیدن سینه سمت چپ زنان آشنا شوید

علت تير كشيدن سينه سمت چپ زنان

همان طور که قبلا هم گفتیم دلایل تیر کشیدن سینه سمت چپ زنان می تواند بسیار متنوع باشد که از جمله موارد کم خطر درد و تیر کشیدن پستان سمت چپ عبارتند از:

1. استرس و اضطراب

تقریبا یک سوم از بیمارانی که با شکایت از تیر کشیدن سینه سمت چپ به مرکز قلب ما مراجعه می کنند، پس از بررسی های لازم مشخص می شود که دلیل تیر کشیدن قلبشان استرس و اضطراب است. که خوشبختانه استرس و اختلالات هراس با داروهای تجویزی قابل درمان است.

2. کاستوکندریت

یکی دیگر از دلایل کم خطر درد و تیر کشیدن سینه سمت چپ؛ التهاب غضروب اطراف دنده ها است که نام این بیماری کاستوکندریت است و در اکثر مواقع یک اتفاق نسبتا طبیعی است.درد سینه سمت چپ در این حالت مانند فشاری است که به استخوان وسط دنده پایین وارد می شود که در اثر فعالیت هایی مانند افتادن، سرفه بیش از حد، استفراغ و کشیدگی عضلات در قفسه سینه در حین فعالیت های ورزشی رخ دهد.اصلی ترین علامت کاستوکندریت، درد شدید دیواره قفسه سینه و دنده ها است که گه گداری این درد حس می شود و از بین می رود.

همچنین سرفه، عطسه و تنفس سنگین باعث تشدید این نوع دردها می شود.در این شرایط درمان درد قفسه سینه سمت چپ شامل استفاده از کمپرس گرم یا سرد، استراحت کردن و مصرف داروهای ضد التهاب است.با اینکه این بیماری نیاز به درمان ندارد و خود به خود از بین می رود، اما در موارد شدیدتر ممکن است این بیماری چندین ماه طول بکشد و باعث آزار فرد شود.

3. کشیدگی عضلات در قفسه سینه

هنگامی که عضلات در قفسه سینه به دلیل فشار زیاد یا فعالیت بیش از حد مانند وزنه برداری سنگین، انجام حرکت اشتباه ناگهانی، تصادفات رانندگی، افتادن از ارتفاع و ….دچار کشیدگی یا پارگی شوند می تواند باعث ایجاد درد قفسه سینه شود که گاهی برخی از افراد این مشکل را با حمله قلبی اشتباه می گیرند.

درد در ناحیه قفسه سینه، پشت یا شکم می تواند نشاندهنده کشیدگی عضلات در قفسه سینه باشد که اصولا همراه با سفتی، کبودی و یا ایجاد محدودیت در حرکت است. برای کاهش درد می توانید از کمپرس یخ استفاده کنید و دو روز استراحت کنید و چنانچه بهبود پیدا نکردید به یک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

4. کبودی دنده

کبودی دنده اصولا در اثر ضربات مستقیم به سینه اتفاق می افتد، اگرچه درد حاصل از کبودی دنده می تواند شدید باشد اما اصولا خود به خود و با داروهای بدون نسخه بهبود پیدا می کند و علائم آن شامل درد و حساسیت در نزدیکی دنده آسیب دیده، درد قفسه سینه ای که در هنگام عطسه، سرفه و یا نفس کشیدن عمیق تشدید پیدا می کند و دردی که در اثر حوادث رانندگی، افتادن از ارتفاع و آسیب های ورزشی رخ می دهد.

موارد زیر که باعث تیر کشیدن سینه سمت چپ و یا درد قفسه سینه سمت چپ می شود را پزشک می تواند به صورت سرپایی و با داروهای تجویزی کنترل و درمان کند.

5. برونشیت

برونشیت در اثر قرار گرفتن در معرض آلاینده هایی مانند دود و بخارات و برخی از سموم ناشی از محصولات تمیز کننده صنعتی، ویروس های سرماخوردگی و باکتریایی ایجاد می شود. از جمله علائم برونشیت شامل: خستگی، سرفه خشک، تب، تنگی نفس، خارج شدن خلط زرد و سفید رنگ مایل به سبز (گاهی همراه با خون)  و احساس سفتی در قفسه سینه است.

در صورتی که احساس سفتی قفسه سینه همراه با سرفه شدید باشد می تواند باعث درد قفسه سینه یا تیر کشیدن سینه شود.درد قفسه سینه در اثر برونشیت؛ اصولا خفیف است اما چنانچه همراه با سرفه باشد این درد شدیدتر می شود.

چنانچه پس از چند روز استراحت، سرفه و سایر علائم بیماری کاهش پیدا نکرد به پزشک مراجعه کنید.مصرف آنتی بیوتیک ها می تواند در درمان این گونه دردها موثر باشد. چنانچه برونشیت مجدد عود کند، ممکن است دچار برونشیت مزمن شوید و نیاز به نظارت سریع پزشک دارید.

6. آسم

حملات آسم می تواند باعث تنگی نفس، خس خس سینه، سرفه و سفتی در قفسه سینه شود.علت تير كشيدن سينه سمت چپ می تواند نشان از حملات خفیف آسمی باشد که هیچ درمانی برای آسم وجود ندارد و تنها راه حل، دوری از محرک هایی مانند آلاینده ها، آلرژن ها و فعالیت های بدنی تحریک کننده است.

آسم ممکن است باعث درد قفسه سینه سمت چپ یا راست شود که برای تسکین این درد می توانید از استنشاق کننده ها استفاده کنید اما چنانچه این درد شدید باشد و باعث اختلالات تنفسی شود نیاز است که سریعا به پزشک مراجعه کنید.

7. فتق هیاتال

فتق هیاتال زمانی رخ می دهد که با باز شدن دیافراگم به قسمتی از معده فشار وارد شود. افزایش سن و افزایش وزن خطر ابتلا به فتق هیاتال را افزایش می دهد. درد قفسه سینه یا احساس تیر کشیدن قفسه سینه در اثر این عارضه؛ پس از غذا خوردن می تواند همراه با مشکلات مری، سوزش سر دل و اختلالات بلع باشد. 

آزمایش های مختلفی برای تشخیص بیماری فتق هیاتال وجود دارد. درمان درد قفسه سینه سمت چپ یا راست در اثر این بیماری می تواند شامل تغییر رژیم غذایی، استفاده از داروهای کنترل اسید معده، خوردن وعده های غذایی سبک و جراحی است.

8. زونا

افرادی که در گذشته دچار بیماری آبله مرغان شده اند، در معرض خطر ابتلا به زونا قرار دارند. از علائم این بیماری می توان به؛ سوزن سوزن شدن، زخم های دردناک و تاول زده، سوزش و بی حسی در اعصابی که ویروس به آن حمله کرده است، اشاره کرد.خوشبختانه واکسن این بیماری برای افرادی بالای 65 سال وجود دارد. چنانه از آنتی ویروس ها به موقع استفاده کنید، علائم این بیماری کاهش پیدا می کند.

9. سوزش سر دل و رفلاکس معده

یکی از دلایل درد قفسه سینه سمت چپ و راست یا علت تير كشيدن سينه سمت چپ در زنان یا راست؛ سوزش سر دل و رفلاکس معده است. چنین دردهایی اصولا پس از غذا خوردن تجربه می شود به خصوص اگر وعده غذایی سنگین بخورید، غذا را همراه با الکل بخورید و یا اینکه بعد از غذا خوردن بخوابید یا دراز بکشید.بسیاری از افراد سوزش سر دل و رفلاکس معده را با حملات قلبی اشتباه می گیرند زیرا می تواند باعث ایجاد درد در وسط قفسه سینه نیز شود و این عارضه در زنان باردار نیز مشاهده می شود.

10.درد سینه سمت چپ قبل از قاعدگی: علل، علائم و راهکارها

درد سینه سمت چپ قبل از قاعدگی، یکی از علائم شایع سندرم پیش از قاعدگی (PMS) است که بسیاری از زنان آن را تجربه می‌کنند. این درد می‌تواند خفیف تا شدید باشد و در یک یا هر دو سینه احساس شود.

علل:

  • تغییرات هورمونی: نوسانات هورمون‌های استروژن و پروژسترون در طول چرخه قاعدگی، منجر به احتباس آب و تورم در بافت سینه می‌شود که می‌تواند باعث درد شود.
  • افزایش پرولاکتین: افزایش هورمون پرولاکتین در برخی زنان، می‌تواند منجر به درد و حساسیت سینه شود.
  • کیست پستان: وجود کیست در سینه می‌تواند باعث درد در آن ناحیه شود.

در این قسمت به مواردی از دلایل درد قفسه سینه سمت چپ زنان و راست و تیر کشیدن سینه سمت چپ و راست اشاره خواهیم کرد که نیاز به معاینه توسط پزشک دارد و در برخی موارد نیاز به بستری بیمار است.

درد سینه سمت چپ زنان: بررسی علل احتمالی و راهکارها

درد سینه سمت چپ یک تجربه رایج در زنان است که می تواند علت های مختلفی داشته باشد. در حالی که برخی از این علت ها ساده و بی خطر هستند، برخی دیگر می توانند نشان دهنده یک مشکل جدی تر باشند. 

علل احتمالی:

  • چرخه قاعدگی: تغییرات هورمونی در طول چرخه قاعدگی می تواند منجر به درد و حساسیت در سینه ها شود.
  • تغییرات هورمونی: بارداری، یائسگی و مصرف داروهای هورمونی نیز می توانند بر هورمون ها و به تبع آن، بر سینه ها تاثیر بگذارند.
  • مشکلات مربوط به غدد شیری: کیست پستان، التهاب مجاری شیری و ورم پستان (ماستیت) از جمله این مشکلات هستند.
  • آسیب و ضربه: کشیدگی عضلات یا ضربه به سینه می تواند منجر به درد شود.
  • مشکلات اسکلتی عضلانی: کوستوکندریت (التهاب غضروف بین دنده ها) و سندرم درد میوفاسیال (درد در نقاط ماشه ای عضلات) می توانند از علل درد سینه باشند.
  • مشکلات قلبی: آنژین صدری و حمله قلبی می توانند منجر به درد در قفسه سینه، شامل سینه چپ، شوند.
  • مشکلات ریوی: آمبولی ریه و ذات الریه می توانند از علل درد ناگهانی و تیز در قفسه سینه، شامل سینه چپ، باشند.
  • استرس و اضطراب: تنش عضلانی و حملات پانیک می توانند منجر به درد در قفسه سینه، شامل سینه چپ، شوند.
  • سرطان پستان: در موارد نادر، درد سینه می تواند از علائم سرطان پستان باشد.

راهکارها:

  • مراجعه به پزشک: در صورت وجود درد مداوم یا شدید، به خصوص اگر با علائم دیگری مانند تنگی نفس، تب یا سرفه همراه باشد، به پزشک مراجعه کنید.
  • معاینه سینه: معاینه منظم سینه ها برای تشخیص زودهنگام هرگونه مشکل ضروری است.
  • دارو درمانی: بسته به علت درد، پزشک ممکن است داروهای مسکن، ضدالتهابی یا هورمونی تجویز کند.
  • درمان های خانگی: استفاده از کمپرس گرم یا سرد، ماساژ و استراحت می تواند به تسکین درد کمک کند.
  • تغییرات در سبک زندگی: کاهش استرس، ورزش منظم و رژیم غذایی سالم می تواند به پیشگیری از درد سینه کمک کند.

 

1. زخم معده

یکی از علت تير كشيدن سينه سمت چپ در زنان؛د زخم معده است که از علائم زخم معده می توان به؛ کاهش وزن، درد شکمی یا قفسه سینه به همراه حالت تهوع، مدفوع تیره و کاهش درد در زمان خوردن غذا اشاره کرد. در صورتی که چنین علائمی دارید می توانید مشکوک به زخم معده باشید و باید سریعا به پزشک مراجعه کنید و از مصرف نوشیدنی های الکل دار، دخانیات و هر گونه استفاده منظم از NSADID پرهیز کنید.

2. ذات الریه

ویروس ها و عفونت های باکتریایی می توانند باعث عفونت ریوی و ذات الریه (سینه پهلو) شوند. از علائم ذات الریه می توان به؛ تب و لرز، سردرد، سرفه و تنگی نفس اشاره کرد. ممکن است درد شدید قفسه سینه که با نفس کشیدن و سرفه تشدید پیدا می کند نیز از علائم این بیماری باشد.

ذات الریه در صورت تشخیص زود هنگام با مصرف آنتی بیوتیک ها قابل درمان است. چنانچه سیستم ایمنی ضعیفی دارید و شرایط جدی پزشکی دارید چنین شرایطی وضعیت اورژانسی پزشکی تلقی می شود، زیرا ذات الریه در این افراد در موارد خطرناک می تواند کشنده باشد.

3. میوکاردیت

میوکاردیت به التهاب عضله قلبی گفته می شود. از جمله علائم این بیماری شامل: تب، خستگی، درد مفاصل، تنفس سریع، کمبود ادرار، درد قفسه سینه و غش است.به دلیل دشواری در تشخیص میوکاردیت، اکثرا پرتونگاری قفسه سینه لازم است. آنتی بیوتیک ها و استروئیدها می توانند در درمان درد و تیر کشیدن سینه سمت چپ زنان یا مردان این حالت موثر باشند.

4. شکستگی دنده

شکستگی دنده می تواند در اثر تصادفات رانندگی یا سقوط از ارتفاع اتفاق بیفتد. البته سرفه های طولانی مدت و فعالیت های بدنی شدید و تکراری نیز می توانند باعث شکستگی دنده شوند. از جمله علائم شکستگی دنده می توان به؛ درد در هنگام خم شدن، ناراحتی در هنگام نفس عمیق و احساس فشار در دنده یا قفسه سینه اشاره کرد. شکستگی دنده می تواند به مرور زمان و خود به خود درمان شود و برای تسکین درد می توان از مسکن ها استفاده کرد.

5. فیبریلاسیون دهلیزی

فیبریلاسیون دهلیزی معمولا بدون علائم و نشانه است و تنها با معاینه قابل تشخیص است. گاها ضعف عمومی، احساس بی حالی، گیجی، تپش قلب، درد قفسه سینه و اختلالات تنفسی می تواند از نشانه های فیبریلاسیون دهلیزی باشند.

موارد خطرناک درد و تیر کشیدن سینه سمت چپ

موارد زیر از دیگر علت های درد قفسه سینه چپ یا راست و تیر کشیدن سینه سمت چپ یا راست هستند که نیاز به مراقبت های ویژه دارند و می توانند برای زندگی فرد تهدید کننده باشند.

1. سرطان ریه

از جمله علائم سرطان ریه می توان به؛ کاهش اشتها، اختلالات تنفسی، سرفه دائمی مکرر و ماندگار، کاهش وزن و خستگی اشاره کرد و در موارد کمتر نیز ممکن است باعث درد قفسه سینه شود.

2. حمله قلبی

در هنگام حمله قلبی جریان خون به قسمتی از قلب قطع می شود و از علائم آن می توان به درد قفسه سینه، تنگی نفس، حالت تهوع و تعریق اشاره کرد. چنانچه درد قفسه سینه دارید و هرگز این علائم را نداشته اید و به ویژه اگر همراه با تنگی نفس، درد بازو، درد کمر یا درد فک است سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

3. شکاف آئورت

شکاف آئورت هم یکی دیگر از دلایل درد قفسه سینه سمت چپ یا راست و تیر کشیدن سینه سمت چپ یا راست است.

4. هموتوراکس

این عارضه زمانی اتفاق می افتد که خون بین ریه و دیواره سینه جمع شود. هموتوراکس در افرادی که سرطان ریه یا سل دارند و دچار لختگی خون شده اند می تواند رخ دهد. از جمله علائم هموتوراکس عبارتند از: فشار خون پایین، تپش قلب، استرس، درد قفسه سینه. درمان درد قفسه سینه سمت چپ در این مورد شامل قرار دادن لوله سینه برای تخلیه خون است که گاهی نیاز به جراحی دارد.

5. پنوموتوراکس

یکی دیگر از دلایل تیر کشیدن سینه سمت چپ یا درد قفسه سینه سمت چپ پنوموتوراکس است. این عارضه با افزایش میزان هوای بین ریه و دیواره سینه اتفاق می افتد و اصولا همراه با درد شدید است.

پنوموتوراکس می تواند بدون هیچ نشانه ای و به طور ناگهانی اتفاق بیفتد.  پنوموتوراکس پس از تروما رخ می دهد که شکستگی دنده یا آسیب دیدگی مستقیم در قفسه سینه ایجاد شده است، مانند زخمی که در اثر ضرب و شتم یا اصابت گلوله و ذات الریه ایجاد شده است.

6. آمبولی ریوی

آمبولی ریه در اثر گرفتگی یکی از رگ های ریوی اتفاق می افتد و گاهی در اثر یک عمل جراحی رخ می دهد. از جمله علائم آمبولی ریوی شامل: تنگی تنفس، سرفه، درد شدید قفسه سینه که در هنگام سرفه و نفس کشیدن عمیق شدیدتر می شود است، که در صورت مشاهده این علائم سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

درمان درد قفسه سینه سمت چپی که در اثر آمبولی ریوی اتفاق افتاده است برداشتن لخته خون است که با استفاده از داروهای رقیق کننده خون یا جراحی امکان پذیر است.

آیا درد قفسه سینه چپ نسبت به درد قفسه سینه سمت راست خطرناک تر است؟

ممکن است احساس درد یا تیر کشیدن را در هر جای قفسه سینه احساس کنید. اما یکی از رایج ترین سوالاتی که پرسیده می شود این است که آیا علت تير كشيدن سينه سمت چپ نسبت به درد قفسه سینه سمت راست خطرناک تر است؟ مردم عادی اصولا درد و تیر کشیدن سینه سمت چپ را به سکته قلبی ارتباط می دهند، زیرا قلب در سمت چپ سینه قرار دارد.

در حالی که این باور اشتباه است و همیشه درد و تیر کشیدن سینه سمت چپ نشان دهنده مشکلات قلبی نیست، اما از آنجا که این درد می تواند نشان از بیماری ها و مشکلات خطرناک باشد بنابراین نمی توان از این درد چشم پوشی کرد و سریعا باید به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

حملات قلبی می تواند باعث هر گونه دردی در هر قسمت از بدن شود از درد سینه سمت راست گرفته تا درد سینه سمت چپ و سایر قسمت های بدن مانند فک.

درمان خانگی تسکین درد قفسه سینه سمت چپ زنان

درمان‌های خانگی برای تسکین درد هایی اولیه ایی است که بر اثر مشکلات گوارشی و آسیب دیدن ماهیچه ها به وجود می آید. راه های درمان درد قفسه سینه مانند سوزش قفسه سینه و ضربان در سمت چپ قفسه سینه و شکم که به مشکلات گوارشی و کشیدگی عضلات ربط پیدا می کند را می توانید با شیوه های زیر درمان کنید. اما اگر درد شما ادامه دار شد حتما در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

1. بادام

وقتی که درد در قفسه سینه یا همان قلب پس از غذا خوردن شروع می شود، به احتمال زیاد به دلیل رفلاکس اسید یا بیماری رفلاکس معده به مری است. در هر دو مورد امکان درد شدید قفسه سینه وجود دارد. بسیاری از متخصصان می گویند که خوردن یک مشت بادام یا نوشیدن شیر بادام می تواند تا حدودی سوزش سر دل را تسکین دهد. بادام یک غذای قلیایی است که می تواند به تسکین و خنثی کردن اسید مری کمک به سزایی کند.

2. آب انار

افزودن آب انار به رژیم غذایی برای سلامت قلب بسیار مفید است. انار سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که به تنظیم سطح کلسترول خون و ارتقای سلامت قلب و عروق کمک می کند. نوشیدن آب انار باعث کاهش سطح کلسترول بد (LDL) در خون می شود. همچنین به جلوگیری یا کاهش تشکیل توده ها در رگ ها کمک می کند.

اما اغلب علت تیر کشیدن سینه سمت چپ، درد قلب ناشی از آنژین است. آنژین هنگامی اتفاق می افتد که جریان خون به قلب کاهش پیدا کند. اگر درد سینه سمت چپ را تجربه کردید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. در هنگامی که پزشک با معاینات انجام شده تشخیص داد که علت آنژین است، حتماً داروهای خود را طبق دستور پزشک مصرف کنید:.

سخن پایانی

تير كشيدن سينه سمت چپ زنان و درد قفسه سینه سمت چپ یا راست بسیار متفاوت است و گاهی به دلیل موارد کم خطری مانند اضطراب، کبودی دنده و … است. اما گاهی این عارضه می تواند نشان از بیماری های خطرناکی مانند سرطان ریه، حمله قلبی، شکاف آئورت و … است.

این مطلب تنها برای افزایش سطح اطلاعات شما جمع آوری شده است و در صورت مشاهده چنین علائمی بهتر است هر چه سریعتر به متخصصین قلب و عروق مراجعه کنید تا از عدم وجود بیماری های خطرناک اطمینان حاصل کنید. مرکز قلب ما برای تشخیص و درمان تمامی بیماری ها و مشکلات قلبی عروقی در خدمت شما عزیزان است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس