شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo
درد قلبی چگونه است؟

درد قلبی چگونه است؟

 

یکی از مهم‌ترین ارگان‌های بدن تمامی موجودات زنده از جمله انسان، قلب است. سلامت این عضو از بدن بر روی سلامت سایر اعضا نیز تاثیر دارد و بروز هر گونه مشکل در آن می‌تواند باعث نگرانی فرد و اطرافیان شود. درد در ناحیه قفسه سینه قطعاً موضوعی نیست که بتوانید آن را نادیده بگیرید اما تمامی دردها در این ناحیه ناشی از مشکلات خود قلب نیستند و ممکن است علل دیگری داشته باشند.

به دلیل شباهت درد قلبی با سایر دردهای قفسه سینه، اغلب این سوال مطرح می‌شود که درد قلبی چگونه است؟ و چطور می توان آن را با سایر دردها تمایز دهیم. شناخت علائم بیماری‌های قلبی و تمایز آن‌ها از دردهایی که منشا غیر قلبی دارند کمک می‌کند تا بتوانیم در اسرع وقت اقدامات لازم برای درمان را انجام دهیم.

به همین دلیل تصمیم داریم تا در این مقاله بیشتر با درد قلبی و علائم آن آشنا شویم. قبل از هر چیزی به یاد داشته باشید که با احساس هر گونه درد در قفسه سینه، باید در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کنید تا سلامتی شما از تمامی جوانب بررسی شود.

 

علت درد قلب چیست؟

در مقاله درد قلبی چگونه است ابتدا سعی داریم درباره علت قلب درد صحبت کنیم.

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که ناگهان در ناحیه قفسه سینه احساس درد یا تیر کشیدن داشته باشید؟ علت درد قفسه سینه یا درد جناغ سینه، که اکثر افراد آن را با عنوان قلب درد یا درد قلبی می‌شناسند، می‌تواند موارد مختلفی باشد که برخی از آن‌ها جزئی و موقتی و برخی دیگر مهم و اضطراری هستند. یافتن علت درد با مراجعه به یک متخصص خوب امکان پذیر است اما بهتر است برای کاهش نگرانی و یا مراجعه هر چه سریع‌تر به متخصص قلب، علل مختلف درد در ناحیه قفسه سینه را بشناسید. این علل عبارتند از:

  • بیماری‌ها و مشکلات قلبی:

مهم ترین علت درد قفسه سینه مشکلات قلبی مانند حمله قلبی، آنژین، دایسکشن آئورت، پریکاردیت و … است که باید در اسرع وقت برای کنترل و درمان بیماری اقدام کرد.

  • مشکلات گوارشی:

مشکلاتی مانند سوء هاضمه، سوزش سر دل و اسیدیته معده، اختلالات بلع و مشکلات کیسه صفرا اختلالات گوارشی هستند که می‌توانند باعث درد قفسه سینه شوند.

  • بیماری‌های ریوی:

آمبولی ریوی و پلورزی از جمله مشکلات و بیماری‌های ریوی هستند که می‌توانند با درد قفسه سینه خود را نشان دهند.

  • ابتلا به بیماری کرونا:

درد قفسه سینه یکی از علائم نادر ابتلا به ویروس کووید-19 است. در این حالت ممکن است علاوه بر درد قفسه سینه، احساس تنگی نفس هم داشته باشید.

  • دردهای عضلانی:

التهاب غضروف متصل کننده دو استخوان سینه و آسیب به دنده باعث دردهای عضلانی و در نتیجه درد در ناحیه قفسه سینه می‌شود.

  • پانیک یا حمله عصبی:

حمله عصبی می‌تواند باعث قلب درد و در موارد حاد باعث حمله قلبی شود. احساس درد همراه با تیر کشیدن، درد مداوم و احساس بی‌حسی از جمله علائم حمله عصبی و درد قلبی عصبی هستند.

  • اضطراب:

قلب درد ناشی از استرس و ترس معمولاً در قسمت چپ و بالای قفسه سینه احساس می‌شود و عموماً درد آن نقطه‌ای است. این درد می‌تواند باعث تنگی نفس شود.

اینکه درد قلبی چگونه است یک سوال کلی است اما معمولاً دردهایی که با تیر کشیدن همراه هستند و یا سوزش و انقباض در ناحیه سینه را در پی دارند، ممکن است منشایی غیر از قلب داشته باشند اما علت درد مداوم در قفسه سینه هر چه باشد، باید حتماً توسط پزشک متخصص معاینه شوید تا از بروز مشکلات جدی جلوگیری شود.

چه زمانی درد قلبی خطرناک است؟

دردهای قفسه سینه که منشا آن‌ها مشکلات قلبی است، خطرناک محسوب می‌شوند اما درد قلبی چگونه است؟ این دردها معمولاً در زمان فعالیت‌های فیزیکی، بعد از خوردن غذا، در زمان استرس و یا در هوای سرد بیشتر احساس می‌شوند و با استراحت بهبود می‌یابند. به دلیل این که این دردها با استراحت، کاهش می‌یابند ممکن است فرد علائم درد را نادیده بگیرد و خطرات جدی برای او به وجود آید.

اگر در فاصله بین فک تحتانی تا ناحیه بالای شکم احساس درد یا گرفتگی دارید و این درد با انجام فعالیت شدیدتر می‌شود، حتما نیاز به بررسی توسط متخصص قلب دارد. درد قلب که با اصطلاح آنژین قلبی هم شناخته می‌شود، به دلیل کاهش خون رسانی به عضله قلب و پمپاژ نامناسب قلب اتفاق می‌افتد که این امر ناشی از موارد زیر است:

  • اسپاسم عروق کرونری یا آنژین پرینزمتال؛
  • تنگی عروق کرونر یا ایسکمی.

این دو مشکل که با تنگ شدن عروق و عدم خون رسانی و اکسیژن رسانی به قلب همراه است، ممکن است بدون هچ گونه درد و علامتی اتفاق بیفتد؛ اما زمانی که این مشکل پیشرفت کند، حین فعالیت‌های روزمره با درد قلبی مواجه خواهید شد که ممکن است این درد تا 10 دقیقه به طول بیانجامد و سپس با استراحت از بین برود. این درد قلبی باید در اسرع وقت درمان شود. اگر درد بیش از 10 دقیقه طول بکشد، عضلات قلبی دچار آسیب می‌شوند و سکته قلبی اتفاق می‌افتد.

مشکلات قلبی عامل درد قفسه سینه

بیماری‌ها و مشکلات قلبی شایع‌ترین بیماری‌ها در دنیا و مهم ترین عامل مرگ و میر محسوب می‌شوند. مهم‌ترین مشکلات قلبی که باعث احساس درد در ناحیه سینه و به اصطلاحات درد قلبی می‌شوند عبارتند از:

حمله قلبی

درد ناشی از حمله قلبی معمولاً در ناحیه پشت جناغ قفسه احساس می‌شود و درد آن در گردن، پشت قفسه سینه و شانه سمت چپ نیز احساس می‌شود. گاهی نیز ممکن است این درد به دست چپ و بالای شکم بیمار نیز منتشر شود. دردی که در بالای شکم بیمار احساس شود ممکن است با معده درد اشتباه گرفته شود. به همین دلیل معاینه متخصص ضروری است. حمله قلبی به دلیل ایجاد خون لخته و انسداد شریان قلب اتفاق می‌افتد.

آنژین قلبی

زمانی که رسوبات ذرات کلسترول و کلسیوم در داخل دیواره عروق قلب تجمع کند، خون به میزان کافی به قسمتی از عضله قلب نمی رسد و به همین دلیل آنژین قلبی یا آنژین صدری اتفاق می افتد که با درد قلبی و درد سینه همراه است.

دایسکشن آئورت

پارگی یا دایسکشن آئورت بیماری خطرناکی است که رگ بزرگ آئورت را درگیر می‌کند. با پارگی دو لایه آئورت، خون به وارد فضای میان دو لایه می‌شود که می‌تواند خطر پارگی آئورت را به همراه داشته باشد. درد در ناحیه قفسه سینه می‌تواند یکی از علائم این بیماری مهلک باشد.

پریکاردیت

پریکاردیت یکی از بیماری‌های قلبی است که در آن پریکارد (کیسه نازکی که قلب را احاطه کرده است) دچار التهاب می‌شود. این بیماری با درد در ناحیه سینه همراه است.

علائم مهم درد قلبی چگونه است؟

وجود درد در ناحیه قفسه سینه می تواند برای هر فردی نگران کننده باشد و به همین دلیل پی بردن به این که درد قلبی چگونه است و چه تفاوتی با دردهای دیگری دارد که باعث درد قفسه سینه می‌شود، کمک می‌کند تا با آگاهی کامل در اسرع وقت با مراجعه به یک پزشک متخصص خوب، مشکل را رفع کنید. در جدول زیر می‌توانید درد قلبی و دردهایی که منشا غیرقلبی دارند را ملاحظه نمایید.

نشانه احتمالی درد قلبی:

  • شروع درد یا فشار و سوزش و یا احساس سنگینی به مدت چند دقیقه
  • حساس درد افزایشی که در نواحی بزرگ‌تر مانند وسط قفسه سینه، پشت قفسه سینه و دست پخش می‌شود
  • داشتن علائم دیگری مانند تنگی نفس، سر درد و تهوع ناگهانی همراه با درد قفسه سینه
  • افزایش درد یا شروع آن در صورت فعالیت‌های فیزیکی یا مضطرب شدن (حمله قلبی) و یا شروع درد در زمان استراحت (آنژین قلب)

نشانه احتمالی درد با منشا غیر قلبی:

  • احساس درد سوزنی و تیز به مدت چند ثانیه که با سرفه و تنفس شدیدتر می‌شود
  • احساس درد به مدت چند ثانیه در قسمت محدود و کوچکی از بدن
  • باقی ماندن درد قفسه سینه به مدت چند روز بدون علائم دیگر
  • افزایش درد با فشار دادن قفسه سینه یا حرکت دادن این ناحیه

درمان خانگی درد قلب چگونه است ؟

درد قلب یک موضوع جدی است و درمان آن نیازمند ارزیابی و درمان توسط پزشک است. با این حال، برخی روش‌های خانگی ممکن است به تسکین درد و کاهش علائم کمک کنند. البته لطفاً به خاطر داشته باشید که هیچ روش خانگی نباید به عوض مشاوره حرفه‌ای پزشکی استفاده شود، به خصوص اگر درد قلبی دارید.

استراحت

استراحت در صورتی که درد قلبی دارید می‌تواند به کاهش علائم کمک کند. افرادی که در حالت درد هستند، باید استراحت کامل داشته باشند تا بدن خود را استراحت دهند.

نیتروگلیسرین

در برخی موارد، نیتروگلیسرین (مانند تابلت‌های زیر زبانی) می‌تواند به کاهش درد قلبی در مواقع اضطراری کمک کند. با این حال، قبل از استفاده از هر گونه دارو، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

تکنیک‌های تنفسی

تنفس عمیق و آرام ممکن است به کاهش استرس و در نتیجه کاهش درد قلبی کمک کند. تمرین تکنیک‌های تنفسی مثل تنفس عمیق و تمرکز بر روی نفس می‌تواند موثر باشد.

کنترل استرس

استرس و اضطراب می‌توانند عوامل تشدید کننده درد قلبی باشند. تمرین روش‌های مدیریت استرس مانند مدیتیشن، یوگا، یا تمرینات تنفسی می‌تواند به کاهش استرس و در نتیجه درد قلبی کمک کند. همچنین باید به خاطر داشته باشید که اگر درد قلبی دارید و یا مشکوک به بروز آن هستید، باید به سرعت به پزشک خود مراجعه کنید تا ارزیابی دقیق و درمان مناسب انجام شود.

 

سوالات متداول

درد قلب دقیقا کجاست ؟

قلب در قسمت بالایی از سینه، به سمت چپ و کمی راست از وسط قفسه سینه قرار دارد. بنابراین، درد قلبی ممکن است به طور کلی در منطقه قفسه سینه و در اطراف آن احساس شود.

درد قلب چگونه است ؟

درد قلب ممکن است به شکل فشار در قفسه سینه، بازوها، شانه‌ها یا فک پایینی احساس شود. این ممکن است همراه با تنگی نفس و سوزش باشد.

راه‌های پیشگیری از درد قلب چیست ؟

چند مورد از راه‌های پیشگیری از درد قلب عبارت‌اند از: تغذیه سالم، ورزش منظم، مدیریت استرس، پایش عوامل خطر و ترک سیگار 

سخن پایانی

درد قلبی و احساس درد و سنگینی در قفسه سینه می‌تواند برای هر یک از ما نگران کننده باشد و سوالی که ذهن اکثر شما را ممکن است درگیر کرده باشد این است که درد قلبی چگونه است؟ به یاد داشته باشید که اگرچه نباید هیچ دردی در ناحیه سینه را بی‌اهمیت تلقی کرد، اما تمامی دردهای این ناحیه نیز نشانه مشکلات قلبی نیستند.

با شناخت علائم و نشانه‌های درد قلبی و تمایز آن از دردهایی که عامل آن‌ها مشکلات غیر قلبی است (مانند بیماری‌های ریوی، بیماری‌های معده، دردهای عضلانی و …) می‌توانید با آرامش خاطر بیشتری برای درمان مشکل به بهترین متخصص مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس