درد وسط قفسه سینه

درد قفسه سینه می‌تواند علل گوناگونی داشته و بسته به محل درد علت آن متفاوت خواهد بود. اکنون قصد داریم به علل درد وسط قفسه سینه بپردازیم تا با آگاهی از آنها بتوان برای درمان این مشکلات اقدام کرد. حمله قلبی، پریکاردیت، آنژین پایدار، آمبولی ریه و رفلاکس و زخم معده همگی می‌توانند خود را با درد وسط قفسه سینه نشان دهند.

هر یک از این بیماری‌ها به دلیل حساسیت بالا می‌توانند تهدید کننده سلامت بیماران باشند. به عنوان مثال در صورت بی‌توجهی به درد قفسه سینه به عنوان علامت حمله قلبی احتمال بروز مرگ در بیمار وجود دارد. مرکز فوق تخصصی و تخصصی ما با گردآوری کادری مجرب از بهترین متخصصان قلب و عروق تلاش نموده با بررسی شرح حال هریک از بیماران خطر مشکلات قلبی را به حداقل برساند.

درد وسط قفسه سینه

پیشنهاد ما به شما مرکز تخصصی قلب و عروق دکتر ضربان است. مرکز تخصصی ما با داشتن کادری مجرب، پیش از ملاقات با پزشک شما را با بیماری  آشنا کرده و در مورد شیوه های درمان بیماری به شما مشاوره می دهد. این مرکز تخصصی دارای بهترین متخصصان قلب و عروق می باشد که در یک مجموعه گرد هم آمده اند.

علل بروز درد وسط قفسه سینه کدامند؟

کمک‌های اولیه برای هر گونه از انواع درد قفسه سینه به علت آن بستگی دارد. دلایل درد قفسه سینه می‌تواند از مشکلات جزئی از جمله سوزش معده یا استرس عاطفی، تا فوریت‌های پزشکی جدی‌تر همچون حمله قلبی یا لخته شدن خون در ریه‌ها (آمبولی ریوی) متفاوت باشد.

تشخیص اینکه علت درد قفسه سینه هر فرد به دلیل حمله قلبی است یا بیماری دیگری دشوار خواهد، خصوصاً اگر قبلاً هرگز درد قفسه سینه را تجربه نکرده باشد. بهتر است تشخیص علت درد قفسه سینه را به پزشک متخصص بسپارید. اگر درد غیر قابل توضیحی در قفسه سینه خود احساس می‌کنید که بیش از چند دقیقه طول می‌کشد، به دنبال کمک فوری پزشکی باشید. در ادامه به برخی از علل  بروز درد وسط قفسه سینه پرداخته‌ایم.

• حمله قلبی

درد وسط قفسه سینه می‌تواند نشانه هشدار دهنده برای حمله قلبی باشد. حمله قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که خون رسانی به قلب مسدود شده و این عدم خونرسانی منجر به آسیب عضله قلب شود.

چنانچه حمله قلبی درمان نشود می‌تواند آسیب بیشتری وارد کند. در برخی موارد، حمله قلبی می‌تواند کشنده باشد.

به احتمال بسیار علائم حمله قلبی شامل موارد ذیل خواهد بود:

• درد در وسط قفسه سینه یا پشت استخوان سینه که شدید و ناتوان کننده است و احتمالاً آن را به صورت یک فشار، سفتی، خفگی یا فشار شدید حس می‌شود
  • دردی که تا شانه‌ها، بازوها، گردن، گلو، فک یا کمر بیمار گسترش یافته است
  • تعریق
  • احساس اضطراب، سرگیجه یا ناراحتی
  • پایداری علائم برای مدت زمان 10 تا 15 دقیقه یا حتی بیشتر

علائم سکته قلبی ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد و برخی علائم کمی داشته یا اصلاً علامتی ندارند.

• پریکاردیت

پریکاردیت یا التهاب پرده حد فاصل قلب با ریه یکی دیگر از بیماری‌هایی است که باعث بروز درد وسط قفسه سینه می‌شود. درد مرتبط با پریکاردیت به صورت درد تیز یا مبهمی است که معمولاً از وسط یا سمت چپ قفسه سینه شروع می‌شود.

به بیانی ساده‌تر پریکاردیت التهاب کیسه آبکی نازکی است که قلب را احاطه کرده و ممکن است به دلیل عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی ایجاد شود. جراحی قلب همچنین می‌تواند منجر به پریکاردیت شود. در بیشتر موارد علت پریکاردیت ناشناخته است.

همانطور که گفتیم درد مرتبط با پریکاردیت مانند حمله قلبی احساس می‌شود. درد ممکن است شدید یا مبهم باشد و معمولاً از قسمت مرکزی یا سمت چپ قفسه سینه شروع می‌شود. درد گاهی به کمر نیز گسترش می‌یابد. سایر علائم مرتبط احتمالاً شامل موارد زیر باشد:

• درد عضلانی
  • تب خفیف

علائم بیماری اغلب پس از یک یا دو هفته با استراحت یا دارو از بین می‌روند.

چنانچه فکر می‌کنید دچار حمله قلبی شده‌اید، با اورژانس تماس بگیرید. مراقب وجود هر نوع عفونت باشید، چرا که ممکن است باعث پریکاردیت شود.

• آنژین پایدار

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند منجر به درد وسط قفسه سینه شود، بیماری آنژین پایدار است. این بیماری بواسطه باریک شدن رگ‌های قلب در اثر رسوب چربی خون و پلاک چربی منجر به محدودیت جریان خون و کاهش سطح اکسیژن و مواد غذایی در عضله قلب شده و در قفسه سینه درد و ناراحتی ایجاد می‌نماید. درد ناشی از آنژین ناپایدار اغلب در نواحی چون وسط قفسه سینه و پشت جناغ سینه و به صورت گرفتگی و فشار بروز می‌کند.

برخی بیماران برای توصیف این درد از اصطلاحاتی چون مچاله شدن، سوزش و داغی قفسه سینه  و یا حسی چون پاشیدن فلفل روی قلب و یا جمع شدن قفسه سینه استفاده می‌کنند.

درد آنژین در حین ورزش، فعالیت بدنی و حتی استرس‌های روحی با افزایش نیاز قلب به اکسیژن رسانی و دریافت مواد غذایی بیشتر شده و بواسطه استراحت و کاهش ضربان قلب کاملاً از بین می‌رود.

درد ناشی از آنژین علاوع بر رسوب چربی خون و پلاک خون ممکن است در اثر اسپاسم عروق قلبی و حتی آسیب به مویرگ‌های قلبی نیز بروز کند.

• آمبولی ریه

آمبولی ریه مشکلی است که در اثر حرکت لخته‌های خون از سیاهرگ‌های اندام‌های تحتانی و رسیدن آن به ریه و ایجاد انسداد در عروق ریه بروز می‌کند. انسداد رگ منتهی به ریه علاوه بر نرسیدن خون به این اندام منجر به نکروز و سیاه شدن بافت ریه می‌شود. درد قفسه سینه که در اثر آمبولی ریه بروز می‌کند متغیر بوده و به اندازه آمبولی بستگی‌ دارد.

در صورت بزرگ بودن آمبولی ریه، انسداد ایجاد شده در اثر آمبولی مهم بوده و منجر به بروز درد وسط قفسه سینه و سنگین به نظر رسیدن قفسه سینه می‌شود. در چنین شرایطی آنچه بیش از درد سینه بروز می‌کند تنگی نفس شدید و بیقراری است. در صورت کوچک بودن آمبولی ریه درد سینه بیشتر در اطراف قفسه سینه بروز کرده و بیشتر به صورت دردی تیز حس شده و مانع تنفس کامل خواهد شد.

این بیماری یک فوریت پزشکی محسوب می‌شود که باید فوراً مورد مداخله پزشکی قرار گیرد، از اینرو در صورت بروز سنگینی قفسه سینه و تنگی نفس شدید و ناگهانی فوراً به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

• رفلاکس معده

در برخی مواقع علت درد در وسط قفسه سینه می‌تواند یکی از علائم رایج اسید معده یا رفلاکس باشد. این عارضه که اغلب آن را به عنوان ترش کردن می‌شناسند به معنای بازگشت غذا از معده به داخل گلو و مری می‌باشد. علائم این عارضه حس سوزش و درد در وسط قفسه سینه، گلو و معده و ترش شدن دهان خواهد بود.

بسیار متداول است که افراد ترش کردگی و سوزش معده ناشی از بازگشت اسید معده به مری را با حمله قلبی اشتباه می‌گیرند. در بسیاری از مواقع افراد با تصور سکته قلبی با درد شدید قفسه سینه به اورژانس مراجعه می‌کنند در حالی که مشکل اصلی آنها رفلاکس اسید معده است.

از علائم رفلاکس معده می‌توان به ترش شدن دهان، مزه تلخی دهان، تنگی نفس، درد وسط قفسه سینه و مشکلات بلع اشاره کرد.

• زخم معده

زخم معده بیماری دردناکی است که در اثر هلیکو باکتر یا مصرف بی‌رویه داروهای بدون نسخه‌ای مثل ایبوپروفن و ژلوفن بروز کرده و منجر به ایجاد یک زخم گوارشی، یک زخم باز، در معده می‌شود. گاهی این زخم در اثر پوشیده شدن سطح دیواره معده از اسید بروز می‌کند.  از علائم زخم معده می‌توان به سوزش در معده یا احساس درد وسط قفسه سینه فرد اشاره کرد. این درد می‌تواند شب هنگام یا پس از مصرف غذا بد‌تر شود.

علائم دیگر این بیماری عبارتند از نفخ یا احساس سیری فرد، باد گلو، احساس تهوع، خستگی بی‌دلیل اشاره کرد. بهترین شیوه درمان این بیماری تغییر سبک زندگی و رعایت رژیم غذایی سالم است.

چه زمانی برای درد وسط قفسه سینه باید به پزشک متخصص مراجعه کرد؟

در صورت بروز هر گونه درد شدید و ناگهانی در وسط قفسه سینه،خصوصاً اگر شرایط ذیل را تجربه می‌کنید، بلافاصله باید با فوریت پزشکی اورژانس تماس بگیرید.

• چنانچه دردی که حس می‌کنید با سنگینی، فشار یا گرفتگی قفسه سینه همراه است
  • چنانچه درد بیش از 15 دقیقه طول می‌کشد
  • چنانچه درد به قسمت‌های دیگر بدن از جمله بازوها، کمر یا فک فرد نیز انتشار می‌یابد
  • چنانچه علائمی دیگر از جمله نفس نفس زدن، حالت تهوع، تعریق یا سرفه خونی را نیز تجربه می‌کنید
  • چنانچه در معرض بیماری عروق کرونر قلب هستید (به عنوان مثال افراد سیگاری، افراد چاق، یا افراد داری بیماری‌های فشار خون بالا ، دیابت یا کلسترول بالا)

چنانچه درد وسط قفسه سینه جزئی بوده یا برطرف شده باشد، احتمالاً یا باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید و یا با اورژانس تماس بگیرید

چگونه می‌توان فهمید که درد وسط قفسه سینه فرد جدی است یا خیر؟

چه علائم درد قفسه سینه فرد خفیف باشد یا شدید، تا زمانی که خلاف آن ثابت نشود، باید به عنوان مشکلات قلبی تلقی گردد و از همین رو جدی در نظر گرفته می‌شود.

درد وسط قفسه سینه از علائم مهمی است که باید جدی تلقی گردد، چرا که می‌تواندنشان از مشکلاتی چون حملات قلبی، پریکاردیت، آنژین پایدار، زخم معده و غیره باشد. هر چند در طی سال موارد متعددی از بیماران با این درد نگران کننده به بیمارستان مراجعه می‌کنند و پس از انجام معاینات دقیق متوجه می‌شوند مشکلشان جدی نیست، با این حال از آنجا که می‌تواند نشانه‌ای از سکته قلبی در نظر گرفته شود بهتر است برای بررسی بیشتر به پزشک متخصص و مراکز درمانی تخصصی مراجعه نمایید.

مرکز تخصصی ما با ارائه خدمات گوناگونی چون انجام تست نوار قلب، تست ورزش، اکوکاردیوگرام و غیره در تلاش برای تعیین وضعیت بیماران مشکوک و مستعد حملات قلبی است.