درمان خانگی تیر کشیدن قلب

تیر کشیدن و حمله قلبی می‌تواند اولین چیزی باشد که فرد هنگام درد قفسه سینه به آن فکر می‌کند. بااین‌حال، دلایل زیادی برای ایجاد درد در ناحیه قفسه سینه وجود دارد. علت درد هر چیزی که باشد فرد معمولاً می‌خواهد درد را به‌سرعت از بین ببرد. درمان خانگی تیر کشیدن قلب معمولاً برای مواردی مناسب است که علت درد در ناحیه قفسه سینه یا تیر کشیدن مربوط به مشکلات گوارشی، استرس یا کشیدگی‌های عضلانی باشد.

بنابراین اگر تیرکشیدن قلب با سایر علائم بیماری‌های قلبی مانند تنگی نفس، احساس بی‌حالی و خستگی، درد در ناحیه فک و … همراه بود، می‌تواند یک هشدار مهم برای احتمال بروز سکته قلبی باشد و نباید از درمان‌های خانگی برای آن استفاده کرد. در این شرایط بهتر است زودتر با اورژانس تماس بگیرید و فرد مبتلا را به اورژانس برسانید و اگر این وضعیت برای خودتان پیش آمده است بهتر است از تیم پزشکی اورژانس بخواهید در محل حضور پیدا کنند و تا جایی که ممکن است خودتان رانندگی نکنید.

قلب حیاتی­ترین عضله بدن شما است و نباید بدون مشورت با پزشک هیچ­گونه درمان خانگی یا طبی را برای آن به­کار ببرید. این کار می­تواند جان شما را به خطر بیندازد. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با انواع درمان خانگی تیر کشیدن قلب آشنا کنیم.

درمان خانگی تیر کشیدن قلب

در چه مواردی باید از درمان خانگی تیر کشیدن قلب اجتناب کرد؟

به دلیل اهمیت و حساسیت بالای عملکرد قلب نمی‌توان همیشه از درمان خانگی تیر کشیدن قلب استفاده نمود و گاهی این کار می‌تواند تهدیدکننده زندگی بیمار باشد. تشخیص تفاوت بین درد خوش‌خیم در این ناحیه و شرایط جدی‌تر شاید آسان نباشد. بنابراین در صورت تردید، افراد باید همیشه به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشند.

رفتن به دنبال درمان و مراقبت‌های پزشکی به جای درمان خانگی تیر کشیدن قلب در صورت بروز شرایط زیر امری ضروری است:

• وقتی درد قلب یا قفسه سینه احساس خرد شدن، تنگی، فشار دادن یا سنگین شدن ایجاد می‌کند.
  • وقتی یک فرد یا اطرافیان او مشکوک به حمله قلبی هستند.
  • وقتی تنگی نفس در کنار تیر کشیدن قلب تجربه می‌شود.

معرفی روش‌های درمان خانگی تیر کشیدن قلب

موارد مختلفی وجود دارد که فرد می‌تواند در خانه امتحان کند تا تیر کشیدن قلب و دردهای قلبی را کاهش دهد. توجه داشته باشید که از درمان‌های خانگی زیر فقط می‌توانید در مواردی استفاده کنید که توسط پزشک معاینه شده و مطمئن باشید که درد قفسه سینه یا تیر کشیدن قلب ناشی از یک مسئله جدی مانند حمله قلبی نیست. همچنین، این روش‌های درمانی برای فرد مبتلا به آنژین مناسب نیست. مبتلایان به آنژین باید درمانی را که پزشک برای آن‌ها تجویز می‌کند، دنبال کنند و نباید از درمان‌های خانگی استفاده نمایند. این امر می‌تواند برای آن‌ها خطرآفرین باشد.

متداول‌ترین روش‌های درمان خانگی تیر کشیدن قلب عبارت‌اند از:

1. بادام

درصورتی‌که تیر کشیدن قلب به دلیل برگشت اسید معده باشد، خوردن چند عدد بادام یا نوشیدن یک فنجان شیر بادام می‌تواند آن را کاهش دهد. نکته‌ای که باید به خاطر بسپارید این است که بادام سرشار از چربی است که مقدار زیاد آن نیز می‌تواند باعث ریفلاکس اسید شود. بنابراین اگر بیش‌ازحد مصرف شود، بادام می‌تواند درد را حتی بیشتر کند. بااین‌حال، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بادام می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های قلبی کمک کند.

2. استفاده از کمپرس سرد

علت شایع برخی از دردهای قلبی و قفسه سینه، کشیدگی عضله است. در این موارد، فرد می‌تواند به دلیل فشار در اثر ورزش، سایر فعالیت‌ها یا ضربه‌ای مستقیم بر روی سینه، دچار درد در قفسه سینه و تیرکشیدگی قلب شود. در هر یک از این موارد، خنک کردن ناحیه با کمپرس سرد یک روش عالی برای کمک به کاهش تورم و توقف درد است.

3. استفاده از نوشیدنی‌های گرم

هنگامی که تیر کشیدن در ناحیه قلب و قفسه سینه به دلیل گاز یا نفخ باشد، یک نوشیدنی گرم ممکن است به از بین بردن گاز کمک کند. مایع گرم همچنین می‌تواند به تقویت هضم غذا کمک نماید. از این نظر برخی از نوشیدنی‌ها مانند چای گیاه هیبیسکوس مزایای بهتری برای کمک به از بین بردن نفخ شکم دارند. این چای علاوه بر از بین بردن نفخ، فشار خون و کلسترول را نیز کاهش می­دهد که این مورد هم به جلوگیری از بیماری‌های قلبی کمک خواهد کرد.

4. شیر

گاهی احساس درد یا سوزش در ناحیه قفسه سینه و اطراف قلب، به دلیل مشکلات گوارشی و رفلاکس معده است. رفلاکس یعنی محتویات معده به مری بازگردد. معده علاوه­بر غذا حاوی مقداری اسید نیز هست. این اسید همراه با دیگر محتویات به مری می­روند و درد و سوزش ایجاد می­کنند. بخشی از مری درون قفسه سینه قرار دارد، بنابراین این درد و سوزش در قفسه سینه و اطراف قلب نیز حس می­شود. در این حال نوشیدن مقداری شیر می­تواند درد را تسکین دهد. شیر یک قلیای طبیعی و ضعیف است که اسید معده را خنثی می­کند.

5. سیر

سیر می‌تواند کاهش علائم درد در ناحیه قلب و قفسه سینه یا کاهش تیر کشیدن قلب کمک کند. افراد می‌توانند یک یا دو حبه سیر خرد شده را با یک لیوان شیر گرم مخلوط کنند. اما بهتر است به جای نوشیدن سیر له یا خرد شده، قطعات سیر را بجوند تا بیشترین تأثیر را داشته باشد.

6. سرکه سیب

سرکه سیب یکی دیگر از روش‌های درمان خانگی تیر کشیدن قلب است که به‌منظور کمک به کاهش ریفلاکس اسید معده استفاده می‌شود. سرکه سیب حداقل عوارض جانبی را دارد، اما افرادی که داروهای رقیق‌کننده خون مصرف می‌کنند نباید از سرکه سیب برای کاهش تیر کشیدن قلب در خانه استفاده کنند. زیرا خون را بیش‌ازحد رقیق کرده و در تأثیر داروهای مصرفی تداخل ایجاد خواهد کرد.

7. آسپرین

اگر فردی دچار تیرکشیدگی قلب شود ممکن است با آسپرین بتواند تا حدی آن را کاهش دهد. مسکنی مانند آسپرین می‌تواند به کاهش درد قلبی مرتبط با مواردی که اهمیت کمتری دارند و همراه با علائم حمله قلبی نیست، کمک کند. همچنین مصرف مستمر آسپرین می­تواند برای افردی که مستعد حمله قلبی هستند، مفید باشد. اما به دلیل تأثیری که بر رقیق کردن خون و خونریزی دارد، بهتر است حتماً تحت نظارت متخصص قلب مصرف شود.

8. دراز بکشید

هنگامی که درد قلب ایجاد می‌شود، بلافاصله دراز کشیدن و قرار دادن سر بالاتر از بدن می‌تواند تا حدودی درد را تسکین دهد. اگر درد به دلیل ریفلاکس اسید معده باشد، موقعیت کمی قائم به هنگام درد می‌تواند به شما در کاهش تیر کشیدن قلب و درد در ناحیه قفسه سینه کمک کند.

9. زنجبیل

اعتقاد بر این است که زنجبیل اثرات ضدالتهابی دارد. همچنین نتایج برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که زنجبیل می‌تواند به کاهش مشکلات معده و جلوگیری از استفراغ کمک کند.

10. شیر و زردچوبه

زردچوبه نیز دارای خواص ضدالتهابی است که ممکن است علائم تیر کشیدن قلب یا درد در قفسه سینه را کاهش دهد. حدود یک قاشق چای‌خوری ادویه زردچوبه را با یک فنجان شیر گرم ترکیب کنید و بنوشید. برای کمک به تسکین درد باید این مخلوط را قبل از خواب نوشید. استفاده منظم و طولانی‌مدت از زردچوبه نیز به‌طورکلی از بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. همچنین مشخص شده است که این ادویه باعث کاهش کلسترول می‌شود.

اما باید دقت داشته باشید که یا خود چوب درخت زردچوبه را تهیه کرده و در خانه آسیاب کنید یا ادویه آن را از یک فروشگاه معتبر تهیه کنید. زیرا ممکن است ناخالصی داشته و در صورت وجود ناخالصی تأثیر درمانی چندانی ندارد.

علاوه­بر درمان­هایی که ذکر شد، دوری کامل یا کاهش موارد زیر هم می­توانند از تیرکشیدن قلب جلوگیری کنند:

• نوشابه
  • نوشیدنی­های الکلی
  • کافئین
  • غذاهای چرب
  • دخانیات
  • موقعیت­های استرس­زا

دلایل احتمالی تیر کشیدن قلب چیست؟

دلایل زیادی برای درد در قفسه سینه و تیر کشیدن قلب وجود دارد که برخی از آن‌ها بلافاصله به مراقبت پزشکی نیاز دارند. برخی از این دردهای نیز نگران‌کننده نبوده و ممکن است به یک درمان خانگی پاسخ دهند.

برخی از دلایل عمده تیر کشیدن قلب عبارت‌اند از:

حمله قلبی

حملات قلبی نیاز به مراقبت‌های پزشکی فوری دارد. اگر فردی فکر می‌کند ممکن است دچار حمله قلبی شده باشد، باید سریعاً به پزشک مراجعه کند و درمان خانگی تیر کشیدن قلب به این افراد کمکی نمی‌کند و حتی ممکن است حال فرد و علائم را بدتر کند.

آنژین

آنژین عارضه‌ای است که منجر به گرفتگی یا تنگی عروق کرونر می‌شود و به مراقبت و درمان پزشکی نیاز دارد و به‌هیچ‌وجه نباید از درمان‌های خانگی برای کاهش علائم آن استفاده کرد.

سایر دلایل عبارت‌اند از:

• سوزش سر دل
  • ریفلاکس اسید معده یا GERD
  • کشیدگی عضلانی
  • آسیب به عضلات

عوارض خطرناک تیر کشیدن قلب

همانطورکه در قسمت‌های قبلی نیز به آن اشاره کردیم نمی‌توان در همه موارد از روش‌های درمان خانگی تیر کشیدن قلب برای رفع آن استفاده کرد. نگرانی اصلی هنگام بروز درد در قفسه سینه یا تیر کشیدن قلب، حمله قلبی است. به همین دلیل افراد باید از علائم حمله قلبی آگاه باشند و در صورت مشکوک شدن به حمله قلبی، فوراً به اورژانس مراجعه کنند یا تماس بگیرند.

علائم ممکن است علاوه بر تیر کشیدن و درد قفسه سینه شامل موارد زیر باشد:

• درد در مناطق دیگر قسمت فوقانی بدن ازجمله گردن، فک یا بازو
  • سبکی سر
  • عرق سرد

زنان باید توجه داشته باشند که کمتر از مردان دچار درد شدید قفسه سینه یا تیر کشیدن در صورت نزدیک شدن به حمله قلبی می‌شوند. آن‌ها بیشتر احساس درد یا فشار در سینه خود دارند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

با توجه به اینکه تیر کشیدن قلب می‌تواند علامتی از نزدیک شدن به یک حمله قلبی باشد و بسیار از این نظر خطرناک است، فرد باید با مشاهده اولین علائم سکته قلبی در کنار تیر کشیدن قلب به دنبال فوریت‌های پزشکی باشد. همچنین، فرد نباید از داروی خانگی به‌عنوان اولین خط دفاعی استفاده کند. همان‌طور که در ابتدا گفتیم داروهای خانگی زمانی باید استفاده شوند که فرد مورد معاینه قرار گرفته باشد و مشخص شود که علت این علائم به دلیل نارسایی‌های قلبی نبوده است.

روش‌های درمان خانگی تیر کشیدن قلب تنها زمانی که این علائم مربوط به خود قلب نباشند و یا بسیار خفیف باشند مناسب هستند. حتی در این شرایط نیز به دلیل حساسیت قلب و نقش حیاتی آن باید ابتدا توسط یک متخصص معاینه شوید و بعد در صورت صلاح‌دید پزشک می‌توانید از روش‌های گفته شده در کنار درمان‌های پزشکی برای بهبود وضعیت جسمی استفاده نمایید. عدم توجه به این مسائل و استفاده خودسرانه از درمان‌های خانگی بدون مراجعه به پزشک می‌تواند عوارض خطرناکی مانند ایست قلبی و خطر مرگ را به همراه داشته باشد.

در این راستا پیشنهاد ما به شما مرکز تخصصی قلب و عروق دکتر ضربان است. مرکز تخصصی ما با داشتن کادری مجرب، پیش از ملاقات با پزشک شما را با بیماری  آشنا کرده و در مورد شیوه های درمان بیماری به شما مشاوره می دهد. این مرکز تخصصی دارای بهترین متخصصان قلب و عروق می باشد که در یک مجموعه گرد هم آمده اند. /p>