سنگینی قفسه سینه و تنگی نفس

سنگینی قفسه سینه و تنگی نفس از علائم بسیار مهم و هشدار دهنده بیماری‌های قلبی و حملات قلبی است که حتماً باید توجه لازم را به آن داشته باشید. البته این مورد هم یادتان باشد که همیشه سنگینی قفسه سینه و تنگی نفس نشان‌دهنده بیماری‌های قلبی نیست و گاهی با عوامل ریوی یا گوارشی مرتبط است.

با این‌حال به دلیل حساسیت قلب وقتی چند نشانه از وجود نارسایی‌های قلب با هم بروز می‌کنند، اولین اقدام شما باید مراجعه به یک متخصص قلب و در صورت شدید بودن علائم مراجعه سریع به اورژانس باشد.

اگر این موارد از علائم حملات قلبی باشند، هر ثانیه برای شما بسیار ارزشمند است و می‌تواند زندگی شما یا اطرافیانی که دچار این علائم شده‌اند را نجات دهد.

بنابراین باید کاملاً به این موارد توجه داشته باشید و به موقع به پزشک یا اورژانس مراجعه نمایید تا همه عوامل بررسی و اقدامات درمانی هرچه سریع‌تر انجام شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا به شما بگوییم سنگینی قفسه سینه و تنگی نفس به چه دلایلی رخ می‌دهند و چه باید بکنیم؟

سنگینی قفسه سینه و تنگی نفس

پیشنهاد ما به شما مرکز تخصصی قلب و عروق دکتر ضربان است. مرکز تخصصی ما با داشتن کادری مجرب، پیش از ملاقات با پزشک شما را با بیماری  آشنا کرده و در مورد شیوه های درمان بیماری به شما مشاوره می دهد. این مرکز تخصصی دارای بهترین متخصصان قلب و عروق می باشد که در یک مجموعه گرد هم آمده اند.

دلایل ایجاد سنگینی قفسه سینه و تنگی نفس چیست؟

بسیاری از شرایط می‌توانند باعث سنگینی قفسه سینه و تنگی نفس شوند. اما مهم‌ترین آن‌ها در حال حاضر عبارت‌اند از:

• بیماری عروق کرونر

بیماری عروق کرونر یکی از نارسایی‌های قلبی است و زمانی اتفاق می‌افتد که رگ‌های خونی اصلی که خون، اکسیژن و مواد مغذی قلب شما را تأمین می‌کنند دچار نوعی آسیب شوند. در بیشتر موارد، این آسیب ناشی از تجمع یک ماده مومی شکل یا پلاک مانند و التهاب در این عروق است. این تجمع و التهاب، عروق متصل به قلب شما را تنگ کرده و در نتیجه جریان خون به قلب را کاهش می‌دهد. این موارد می‌تواند باعث علائمی مانند سنگینی قفسه سینه و تنگی نفس شود. سایر علائمی که ممکن است تجربه کنید عبارت‌اند از:

• فشار یا سفت شدن قفسه سینه
  • درد قفسه سینه (آنژین)

توجه داشته باشید که اگر یکی از رگ‌های شما به‌طور کامل مسدود شود، ممکن است در نتیجه بیماری عروق کرونر دچار حمله قلبی شوید. در این شرایط شما باید بلافاصله به دنبال درمان پزشکی باشید. انواع شیوه‌های زندگی می‌تواند از بیماری عروق کرونر پیشگیری کرده و آن را درمان کند. بااین‌حال، بسته به‌شدت آسیب در عروق شما، تعداد داروی مورد نیاز و روش درمان متفاوت خواهد بود.

• پارگی عروق کرونر

پارگی عروق کرونر شرایطی اضطراری بوده که در آن رگ خونی که خون و اکسیژن را به قلب می‌رساند خودبه‌خود پاره می‌شود. این شرایط می‌تواند جریان خون به قلب را مسدود یا کند نماید و باعث حمله قلبی و حتی مرگ ناگهانی شود. سنگینی قفسه سینه و تنگی نفس نیز از علائم این آسیب هستند و سایر علائم عبارت‌اند از:

• درد قفسه سینه
  • ضربان قلب سریع
  • درد در بازو، ‌شانه یا فک
  • عرق سرد
  • خستگی شدید
  • سرگیجه

هنگامی که دچار پارگی عروق کرونر می‌شوید، اولویت اصلی برای پزشک انجام روش‌های درمانی برای بازگرداندن جریان خون به قلب است. اگر پزشک نتواند با برخی روش‌ها این کار را انجام دهد، از طریق جراحی رگ پاره شده را ترمیم می‌کند. جراحی شامل باز شدن شریان با بالون یا استنت یا دور زدن شریان است.

• افتادگی دریچه میترال

دریچه میترال بین دهلیز چپ و بطن چپ قلب شما قرار دارد. عملکرد آن نیز به این صورت است که با پر شدن دهلیز چپ از خون، دریچه میترال باز می‌شود و خون به داخل بطن چپ جریان می‌یابد. بااین‌حال، اگر دریچه میترال به درستی بسته نشود، وضعیتی به نام افتادگی دریچه میترال رخ می‌دهد. بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری هیچ علامتی ندارند، اگرچه در صورت نشت خون از دریچه (نارسایی قلبی) برخی از علائم مانند سنگینی قفسه سینه و تنگی نفس ممکن است رخ دهد.

• کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (HCM) نوعی بیماری قلبی است که باعث ضخیم شدن غیرعادی ماهیچه قلب می‌شود. این آسیب به‌طور معمول پمپاژ خون را برای قلب سخت می‌کند. بسیاری از مردم هرگز علائمی را در صورت بروز آن تجربه نمی‌کنند و ممکن است تمام زندگی خود را بدون تشخیص آن ادامه دهند. بااین‌حال ممکن است علائمی مانند سنگینی قفسه سینه و تنگی نفس را ایجاد کند. سایر علائم احتمالی عبارت‌اند از:

• غش کردن
  • احساس تپش سریع قلب
  • پریکاردیت

پریکارد غشایی کیسه مانند و نازک در اطراف قلب است. وقتی تورم و سوزش در این غشا رخ می‌دهد، حالتی به نام پریکاردیت ایجاد می‌شود. پریکاردیت انواع مختلفی دارد و علائم می‌توانند کاملاً متفاوت باشند ولی سنگینی قفسه سینه و تنگی نفس نیز از علائم این بیماری می‌باشد. بااین‌حال، علائم دیگر عبارت‌اند از:

• درد شدید قفسه سینه در مرکز یا سمت چپ
  • تپش قلب
  • تب درجه پایین
  • احساس کلی ضعف و خستگی
  • سرفه کردن
  • تورم شکم یا پا

هنگامی که علائم تدریجی است و برای مدت طولانی ادامه می‌یابد، ممکن است دچار پریکاردیت مزمن شده باشید. بیشتر این موارد به مرور و تحت نظر متخصص قلب خودبه‌خود بهبود می‌یابند. درمان موارد شدیدتر شامل مصرف برخی دارو‌ها و احتمالاً جراحی است.

• پلوریت

پلوریت وضعیتی است که در آن پلور ملتهب می‌شود. پلور غشایی است که قسمت داخلی حفره قفسه سینه را پوشانده و ریه‌ها در داخل آن محصور هستند. سنگینی قفسه سینه و تنگی نفس اصلی‌ترین علائم این بیماری می‌باشند. در صورت وجود این آسیب ممکن است درد تابشی در شانه‌ها و کمر را نیز تجربه کنید.

• پنوموتوراکس

پنوموتوراکس زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از ریه‌های شما فرو ریخته و هوا به فضای بین ریه و دیواره قفسه سینه نشت کند. در این صورت هوا به خارج از ریه فشار می‌آورد. این عارضه بیشتر به دلیل ایجاد آسیب در قفسه سینه رخ می‌دهد. علائم این بیماری شامل درد ناگهانی قفسه سینه و تنگی نفس است. در حالی که پنوموتوراکس می‌تواند زندگی را تهدید کند، در برخی افراد خودبه‌خود برطرف می‌شود. بااین‌حال در صورت ابتلا به آن بهتر است برای جلوگیری از خطرات آن تحت نظر متخصص درمان شوید.

• آمبولی ریه

آمبولی ریه زمانی رخ می‌دهد که یکی از شریان‌های ریوی در ریه‌های شما مسدود شده باشد. در بیشتر موارد، این وضعیت ناشی از لخته شدن خونی است که از پا‌ها به سمت ریه‌ها حرکت می‌کند. در این صورت سنگینی قفسه سینه و تنگی نفس از علائم اصلی آن محسوب می‌شوند. علائم کمتر رایج عبارت‌اند از:

• درد و تورم پا
  • پوست ملتهب و تغییر رنگ یافته
  • تعریق
  • ضربان قلب سریع
  • سبکی سر یا سرگیجه

در حالی که آمبولی ریه می‌تواند زندگی را تهدید کند، تشخیص و درمان زود هنگام شانس زنده ماندن شما را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

• ابتلا به ویروس کووید-19

بیماری کرونا COVID-۱۹ یک بیماری ویروسی است که از سال ۲۰۲۰ مردم جهان را درگیر کرده است و می‌تواند یکی از عوامل ایجاد‌کننده سنگینی قفسه سینه و تنگی نفس باشد. این یک علامت اضطراری است، بنابراین در صورت ابتلا به کرونا و احساس سنگینی قفسه سینه و تنگی نفس، باید با اورژانس تماس بگیرید.

• اضطراب و حمله وحشت

اضطراب و حمله وحشت یک بیماری شایع است که حتی می‌تواند باعث تغییر در ریتم طبیعی قلب شود و همچنین در موارد شدید می‌تواند علائمی مانند سنگینی قفسه سینه و تنگی نفس را ایجاد نماید. اگر این علائم به دلیل اضطراب ایجاد شده باشند ممکن است با موارد زیر همراه باشند:

• تنفس سریع
  • تپش قلب
  • سرگیجه
  • سفت شدن و درد ماهیچه‌ها
  • عصبی بودن

ممکن است متوجه شوید که اضطراب شما با حمله هراس به اوج خود می‌رسد که می‌تواند ۱۰ تا ۲۰ دقیقه طول بکشد و بعد بهبود یابد. این حالت خطرناک نیست. اما چون علائم دقیقاً شبیه علائم حمله قلبی است و نمی‌توان به درستی این دو را از هم تشخیص داد باید به بیمارستان بروید و مورد معاینه سریع قرار بگیرید.

• رفلاکس معده

رفلاکس معده که اغلب به آن GERD نیز می‌گویند، زمانی رخ می‌دهد که اسید معده از معده به سمت مری برگردد که علاوه بر ایجاد سنگینی قفسه سینه و تنگی نفس می‌تواند علائم زیر را نیز از خود بروز دهد:

• احساس سوزش در قفسه سینه
  • مشکل بلع
  • درد قفسه سینه
  • احساس وجود یک توده در گلو

اغلب افراد هر از گاهی نوعی از رفلاکس اسید را تجربه می‌کنند. اما افراد مبتلا به GERD حداقل دو بار در هفته این علائم را تجربه می‌کنند.

• فشار عضلانی

فشار عضلانی یکی از دیگر از علل شایع سنگینی قفسه سینه و تنگی نفس است. به ویژه فشار بر عضلات بین دنده‌ای می‌تواند این علائم را ایجاد کند. درواقع ماهیچه‌های بین دنده‌ای مسئول اتصال دنده‌های شما به یکدیگر هستند و فشار عضلانی معمولاً در اثر فعالیت شدید مانند دوی ماراتن یا بلند شدن ناگهانی و چرخش ایجاد می‌شود.

• پنومونی یا ذات‌الریه

پنومونی به معنی وجود عفونت در یک یا هر دو ریه شما است. ریه‌های شما به‌طور طبیعی پر از کیسه‌های کوچک هوایی است که به ورود اکسیژن به خون کمک می‌کنند. وقتی مبتلا به ذات‌الریه می‌شوید، این کیسه‌های کوچک هوایی ملتهب شده و حتی ممکن است پر از چرک یا مایع شوند.

بسته به میزان عفونت ریه، علائم سنگینی قفسه سینه و تنگی نفس می‌توانند از خفیف تا شدید متغیر باشند.

• آسم

آسم وضعیتی است که در آن مجاری تنفسی در ریه‌های شما ملتهب، باریک و متورم می‌شود. این بیماری، علاوه بر تولید مخاط اضافی، می‌تواند تنفس را برای کسانی که مبتلا به آسم هستند، سخت کند و باعث ایجاد سنگینی قفسه سینه و تنگی نفس هنگام حملات آسم شود. شدت آسم در افراد مختلف متفاوت است. کسانی که این بیماری را دارند باید علائم خود را تحت نظر یک متخصص ریه کنترل کنند.

• زخم‌های گوارشی

زخم‌های گوارشی زمانی ایجاد می‌شود که زخمی در دیواره معده، مری یا روده کوچک ایجاد شود. در حالی که درد معده شایع‌ترین علامت زخم است، ممکن است درد قفسه سینه یا احساس سنگینی قفسه سینه نیز ایجاد شود که گاهاً با درد‌های قلبی اشتباه گرفته می‌شود.

• فتق هیاتال

فتق هیاتال به وضعیتی گفته می‌شود که در آن قسمتی از معده از طریق دیافراگم یا ماهیچه‌ای که قفسه سینه را از شکم جدا می‌کند به جلو فشار می‌آورد. در بسیاری از موارد، شما هرگز حتی متوجه وجود فتق هیاتال نمی‌شوید. بااین‌حال، یک فتق بزرگ هیاتال باعث برگشت غذا و اسید به مری می‌شود که می‌تواند باعث سنگینی قفسه سینه نیز گردد.

• شکستگی دنده

معمولاً شکستگی دنده در اثر نوعی ضربه ایجاد می‌شود که باعث ترک خوردن استخوان خواهد شد. اگرچه دنده‌های شکسته عمیقاً دردناک هستند، معمولاً در عرض ۱ یا ۲ ماه خودبه‌خود بهبود می‌یابند. بااین‌حال، نظارت بر آسیب‌های دنده بسیار مهم است تا عوارضی مانند سنگینی قفسه سینه و تنگی نفس ایجاد نشوند. درد شدیدترین و شایع‌ترین علائم آسیب‌دیدگی دنده است. معمولاً در این شرایط وقتی نفس عمیقی می‌کشید، فشار بیشتری به ناحیه آسیب‌دیده وارد شده و درد بیشتر می‌شود. درمان اغلب شامل دارو‌های ضد درد و فیزیوتراپی، مانند تمرینات تنفسی است.

سخن آخر

همان‌طورکه ملاحظه کردید سنگینی قفسه سینه و تنگی نفس از علائم رایج بسیاری از نارسایی‌های قلبی است که باید به آن توجه لازم را داشته باشید. حتی اگر سنگینی قفسه سینه و تنگی نفس نشان‌دهنده یک بیماری قلبی نباشد به دلیل یک بیماری جدی در اندام‌های دیگر مانند دستگاه تنفسی، دستگاه گوارشی و یا سیستم اسکلتی- عضلانی ایجاد شده که باید پیگیری و درمان شود.

اما به دلیل حساسیت قلب ما توصیه می‌کنیم افراد در صورت مواجه شدن با این علائم به‌عنوان اولین قدم به یک مرکز تخصصی قلب مراجعه کرده و از این نظر به‌طور کامل ارزیابی شوند.

در صورت شدید بودن این علائم یا وجود علائم دیگر همراه با آن‌ها مانند تعریق، سرگیجه و… احتمال بروز حمله قلبی وجود دارد و باید سریعاً خودتان یا فردی که دچار این علائم شده است را به اورژانس برسانید. همچنین اگر این علائم برای خودتان رخ ‌داده بهتر است از رانندگی پرهیز کنید و با اورژانس تماس بگیرید تا در محل حضور پیداکرده و اقدامات لازم را انجام دهند.