علائم سکته قلبی خاموش

سکته قلبی خاموش (SMI)، نوعی حمله قلبی است که علائم آن به قدری خفیف هستند که فرد متوجه بروز آن­ها نمی­شود. حملات قلبی خاموش هم مانند حملات قلبی معمولی می­توانند باعث آسیب­های شدید و مرگ ناگهانی شوند. از آن­جایی که علائم سکته قلبی خاموش چندان آشکار نیستند، شاید بسیاری از افراد آن را نشناسند یا حتی نادیده بگیرند. در این نوشتار این علائم را بررسی خواهیم کرد.

علائم سکته قلبی خاموش می‌تواند از نظر شروع، شدت و مدت زمان برای افراد مختلف کاملاً متفاوت باشد. در برخی افراد علائم سکته بصورت ناگهانی ظاهر می‌شوند، درحالی‌که در برخی دیگر روند شروع علائم آرام است و ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت و یا حتی چند روز طول بکشد و بعد سکته اتفاق بیفتد که به آن سکته خاموش می‌گویند.

به‌طورکلی علائم سکته قلب درمان نشده می‌تواند باعث ایجاد علائم سکته قلبی خاموش شده و منجر به عوارض جدی یا حتی مرگ شود. بنابراین، مهم است که افراد پس از شروع اولین علائم تحت درمان فوری متخصص قلب خوب قرار بگیرند. در ادامه این مقاله ما شما را بیشتر نسبت به علائم سکته قلبی خاموش و کار‌هایی که باید انجام دهید، آشنا می‌کنیم.

علائم سکته قلبی خاموش چقدر طول می‌کشد؟

علائم سکته قلبی خاموش معمولاً بیش از چند دقیقه طول می‌کشد. همچنین ممکن است این علائم برای مدتی کاملاً ناپدید شده و دوباره برگردند و یا ممکن است به‌صورت متناوب چندین ساعت طول بکشند. اما در بیشتر موارد، علائم سکته قلبی خاموش به آرامی شروع می‌شوند و باعث درد یا ناراحتی خفیف خواهند شد که شاید نسبت به آن بی‌توجه باشید و ناگهان دچار سکته شوید.

اما گاهی اوقات نیز علائم می‌توانند ناگهانی و شدید باشند. درد قفسه سینه که چندین هفته یا چند ماه طول می‌کشد بعید به نظر می‌رسد باعث حمله قلبی یا سایر اورژانس‌های تهدید‌کننده زندگی باشد و احتمالاً دلیل دیگری دارد. اما گاهی نیز می‌تواند یکی از علائم سکته قلبی خاموش باشد. بنابراین بسیار مهم است که منتظر نمانید تا ببینند درد یا سایر علائم حملات قلبی چقدر طول می‌کشد و سریعاً به متخصص قلب یا اورژانس برای بررسی علت بروز آن‌ها و اقدامات درمانی لازم مراجعه نمایید.

علائم سکته قلبی خاموش چیست؟

همان‌طورکه قبلاً هم گفتیم علائم سکته قلبی خاموش می‌تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. برخی از علائم شایع سکته قلبی خاموش عبارت‌اند از:

• ایجاد فشار یا درد در ناحیه قفسه سینه
  • احساس سبکی یا ضعف در بدن
  • سوءهاضمه
  • خستگی مفرط
  • نفخ
  • سوزش سر دل
  • دردی که ممکن است به بازو‌ها، فک، گردن، بالای شکم و شانه‌ها انتقال یابد.

هرچه علائم و نشانه‌های همزمان در فرد بیشتر باشد، احتمال حمله قلبی نیز بیشتر است.

افراد دیابتی و سال­خورده، بیش از سایرین در معرض این حمله­های خاموش قرار دارند. بنابراین علائم ذکرشده را در آن­ها بیش­تر جدی بگیرید.

• علائم سکته قلبی خاموش در زنان

زنان کمتر از مردان علائم درد شدید قفسه سینه را قبل از سکته تجربه می‌کنند و در برخی موارد ممکن است حتی هیچ‌گونه ناراحتی در قفسه سینه را حس نکنند، اما دچار سکته خاموش قلبی شوند. معمولاً علائم سکته قلبی خاموش در زنان بیشتر شامل خستگی و تنگی نفس است.

خطرات عدم توجه به علائم سکته قلبی خاموش

اگر فردی دچار علائم سکته قلبی خاموش شود، اما به دلیل اینکه بعد از چند دقیقه اتفاق خطرناکی نیفتاده نسبت به درمان و مراجعه به بیمارستان سهل‌انگاری کند، ممکن است دچار سکته قلبی خاموش شده که حتی می‌تواند باعث مرگ او شود. بیماری‌های قلبی و عروقی مهم‌ترین علت مرگ‌ومیر در سراسر جهان است و طبق آمار به دست آمده ۸۵% از این موارد ناشی از حمله قلبی یا سکته مغزی است.

همچنین در حین حمله قلبی، جریان خون به قلب به دلیل انسداد عروق کرونر متوقف می‌شود. عروق کرونر شریان‌هایی هستند که خون را به قلب منتقل می‌کنند. اگر فردی فوراً تحت درمان قرار نگیرد، این عدم جریان خون می‌تواند باعث آسیب به قلب شود. عوارض ناشی از این وضعیت عبارت‌اند از:

• آریتمی: ضربان قلب غیر طبیعی
  • شوک قلبی: آسیب شدید به عضله قلب
  • نارسایی قلبی: این حالت زمانی رخ می‌دهد که قلب دیگر نمی‌تواند خون را به‌طور صحیح به ‌اندام مختلف بدن برساند.

بنابراین ممکن است علائم اولیه باعث مرگ نشوند، اما بی‌توجهی به آن‌ها و ایجاد چنین عوارضی می‌تواند در آینده باعث شوند که فرد مبتلا حتی قبل از رسیدن به بیمارستان و یا در اولین ماه پس از حمله قلبی دچار ‌ایست قلبی و مرگ شود.

در صورت بروز عوارض ناشی از علائم سکته قلبی خاموش باید چه کنیم؟

در صورت مشاهده علائم سکته قلبی، باید سریعاً با ۱۱۵ تماس بگیرید. حتی اگر مطمئن نیستید، باید به دنبال بررسی و درمان فوری باشید. با تماس با ۱۱۵، درمان و جلوگیری از خطر مرگ می‌تواند به محض رسیدن تیم خدمات اورژانس آغاز شود. افرادی که با آمبولانس وارد بیمارستان می‌شوند، معمولاً سریع‌تر تحت درمان قرار می‌گیرند و نتیجه بهتر است.

ممکن است کارشناسان و یا پزشک اورژانس از شما بخواهند تا زمان رسیدن آن‌ها کار‌هایی را برای جلوگیری از خطر مرگ انجام دهید. مصرف قرص آسپرین ۳۰۰ میلی‌گرم در حالت ایده‌آل تا منتظر ماندن آمبولانس مفید می‌باشد. اگر بیمار حساسیتی نسبت به قرص آسپرین نداشته باشد و کارشناس یا پزشک تیم خدمات اورژانس توصیه به مصرف آن نماید، می‌تواند قرص آسپرین را مصرف کند.

آسپرین یک داروی رقیق‌کننده خون است که به بازگرداندن مقداری جریان خون به قلب کمک می‌کند. درمان با توجه به نوع حمله قلبی که فرد تجربه می‌کند متفاوت خواهد بود. در بیشتر موارد، پزشک حملات قلبی را با استفاده از کاتتریزاسیون و قرار دادن استنت درمان می‌کند.

کاتتریزاسیون شامل وارد کردن یک لوله به قلب از طریق یک برش کوچک در کشاله ران یا بازو است و یک استنت مانند پایه شریان را باز نگه می‌دارد تا خون بتواند به‌راحتی به سمت قلب جریان داشته باشد و مشکلی برای عملکرد قلب ایجاد نشود.

سایر درمان‌های فوری که ممکن است در بیمارستان انجام شوند، عبارت‌اند از:

• آسپرین: این دارو از لخته شدن بیشتر خون جلوگیری می‌کند.
  • نیتروگلیسیرین: این دارو به بهبود جریان خون کمک می‌کند.
  • اکسیژن درمانی: این روش به افزایش سطح اکسیژن کمک می‌کند.
  • درمان درد قفسه سینه: این کار می‌تواند درد یا ناراحتی را کاهش دهد.
  • عمل جراحی: جراحی می‌تواند به بازگرداندن جریان خون به قلب کمک کند. روش جراحی برای بیماران مبتلا به حمله قلبی جراحی بای پس است. در این جراحی مسیر جریان خون تغییر می‌کند تا مشکلی برای عملکرد قلب پیش نیاید.
  • دارو‌ها: ممکن است پزشک برای حل لخته خون به فرد دارو بدهد. به دارو‌هایی که لخته خون را حل می‌کنند، ترومبولیتیک نیز می‌گویند.

بعد از اقدامات درمانی لازم پزشک ممکن است برای جلوگیری از حملات بعدی دارو‌های زیر را برایتان تجویز کند:

• آسپرین یا سایر دارو‌های رقیق‌کننده خون
  • مسدود‌کننده‌های بتا
  • مهار‌کننده‌های ACE

مدت زمان بهبود بعد از سکته قلبی خاموش

مدت زمان بهبودی پس از حمله قلبی متفاوت است. این امر به عوامل مختلفی از جمله سلامت کلی فرد و میزان آسیب حمله قلبی به عضله قلب او بستگی دارد. اکثر افراد پس از حمله قلبی مجبورند حداقل چند روز در بیمارستان بمانند. کسانی که تحت عمل جراحی بای پس قرار گرفته‌اند، باید بیشتر بمانند. این افراد معمولاً بعد از ۲ هفته می‌توانند به سر کار و فعالیت‌های دیگر برگردند، اما برخی افراد نیز به چند ماه زمان برای بهبودی نیاز دارند.

روش‌های جلوگیری از سکته قلبی

راه‌های زیادی برای کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی خاموش وجود دارد. برخی از بهترین راهکار‌ها عبارت‌اند از:

• ترک سیگار
  • پیروی از یک رژیم غذایی مناسب تحت نظر متخصص قلب و تغذیه
  • انجام فعالیت بدنی منظم و ورزش‌های مناسب شرایط سلامتی با توجه به نظر پزشک
  • درمان شرایط مرتبط مانند دیابت، فشارخون بالا، بیماری مزمن کلیوی و کلسترول بالا

علائم سکته قلبی خاموش می‌تواند چندین ساعت یا حتی چند روز طول بکشد. بااین‌حال، علائم می‌توانند در ظاهر، شروع و مدت زمان بسیار متفاوت باشند. در برخی از افراد ممکن است علائم به‌طور ناگهانی ظاهر شوند، درحالی‌که در برخی دیگر به تدریج علائم نمایان خواهند شد.

با توجه به حساسیت این عضو حیاتی برای جلوگیری از خطراتی مانند مرگ و یا عوارض پایدار بهتر است به محض دیدن علائم به بیمارستان مراجعه کنید و در صورت شدید بودن علائم باید سریعاً با ۱۱۵ تماس بگیرید تا به شما بگویند چه اقداماتی تا زمانی که خودشان را به شما می‌رسانند، انجام دهید.

خوشبختانه با درمان فوری و به موقع، بیشتر افراد پس از گذراندن حمله قلبی بهبود یافته و می‌توانند به زندگی رضایت بخشی ادامه دهند. انتخاب شیوه زندگی سالم و پیروی از برنامه درمانی توصیه شده می‌تواند خطر ابتلا به حملات قلبی خاموش دیگر در آینده یا ایست قلبی را کاهش دهد.