شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

کدام درد قلب را جدی بگیریم

قلب عضو حیاتی بدن است که هر آنچه باعث اختلال در عملکرد این عضو شود می‌تواند بر عملکرد کل بدن تأثیر بگذارد؛ بنابراین سلامتی قلب برای سلامت کل بدن مهم است و به همین دلیل توصیه می‌شود به‌صورت سالیانه معاینات دور‌ه‌ای کاملی در این زمینه داشته باشید؛ اما سؤالی که برای بسیاری از بیماران ما پیش می‌آید این است که آیا تمامی درد‌های ایجاد شده در ناحیه قلب مهم و خطرناک هستند و کدام درد قلب را جدی بگیریم تا از عوارض خطرناک آن مصون بمانیم؟ همه درد‌های ایجاد شده در ناحیه قلب مربوط به قلب نیستند و گاهی برخی آسیب‌های دیگر مانند ایجاد عارضه‌هایی در دستگاه تنفسی، گوارشی، سیستم اسکلتی-عضلانی و… باعث ایجاد علائمی مانند درد در ناحیه قلب می‌شوند که خطرشان معمولاً به اندازه خطر بیماری‌های قلبی نیست؛ اما به دلیل تشابه زیاد علائم این موارد با بیماری‌های قلبی نمی‌توان ریسک کرد و حتماً باید تمام درد‌های ایجاد شده در ناحیه قلب جدی گرفته شوند و فوراً مورد معاینه و درمان قرار بگیرند؛ اما در این میان برخی از موارد که علائم دیگری علاوه بر درد قلب را نیز بروز می‌دهند بسیار اورژانسی هستند و می‌توانند باعث مرگ فرد شوند. در این مقاله با ما همراه باشید تا به شما بگوییم بیشتر باید کدام درد قلب را جدی بگیریم و در این زمینه چه رفتاری داشته باشیم.

کدام درد قلب را جدی بگیریم

ازنظر تخصصی کدام درد قلب را جدی بگیریم ؟

آیا می‌دانستید که ممکن است حتی بدون احساس درد نیز دچار حمله قلبی شوید؟ نارسایی قلبی و بیماری‌های قلبی علائم یکسانی را برای همه، به ویژه زنان نشان نمی‌دهند. قلب ماهیچه‌ای است که وظیفه آن پمپاژ خون به تمام اعضای بدن است. حمله قلبی زمانی رخ می‌دهد که عضله قلب خون را به اندازه کافی نرساند. این خون اکسیژن و مواد مغذی را به ماهیچه قلب منتقل می‌کند. وقتی خون کافی به ماهیچه قلب شما نرسد، قسمت آسیب‌دیده می‌تواند باعث مرگ شود.

حملات قلبی به‌طور ناگهانی اتفاق می‌افتند، اما به‌طورمعمول ناشی از بیماری‌های طولانی‌مدت قلبی نیز هستند؛ بنابراین اگر بدانیم که کدام درد قلب را جدی بگیریم بهتر می‌توانیم از خطرات آن در آینده مانند ایست ناگهانی قلب جلوگیری کنیم. آنچه متخصصان قلب در این زمینه توصیه می‌کنند این است که همه درد‌های ایجاد شده در ناحیه قلب باید جدی گرفته ‌شده و هرچه سریع‌تر علت آن مشخص شود، حتی اگر واقعاً مربوط به خود قلب نباشند.

همچنین عوامل متعددی در ایجاد سکته قلبی نقش دارند، ازجمله:

  • سن
  • وراثت
  • فشارخون بالا
  • کلسترول بالا
  • چاقی
  • رژیم غذایی نامناسب
  • مصرف بیش‌ازحد الکل
  • عدم فعالیت بدنی

کدام علائم نشان دهنده درد قلب جدی هستند؟

همان‌طورکه در قسمت قبل در پاسخ به سؤال کدام درد قلب را جدی بگیریم گفتیم همه موارد را باید جدی بگیریم؛ اما مواردی که با علائم زیر همراه هستند احتمال بروز حملات قلبی را افزایش داده و باید جدی‌تر گرفته شوند:

درد، فشار و ناراحتی در ناحیه قفسه سینه

اکثر افراد قبل یا در حین سکته قلبی نوعی درد یا ناراحتی در قفسه سینه را تجربه می‌کنند؛ اما درک این نکته ضروری است که درد قفسه سینه در همه حملات قلبی رخ نمی‌دهد و یا ممکن است به یک‌ شکل نباشد. درد قفسه سینه یکی از علائم شایع حمله قلبی است که باید کاملاً جدی گرفته شود. برخی افراد درد قفسه سینه را به شکل درد توصیف نمی‌کنند و احساس سفتی یا فشرده شدن در قفسه سینه خود دارند. گاهی اوقات این ناراحتی می‌تواند برای چند دقیقه طول بکشد و سپس برطرف می‌شود و همین امر ممکن است باعث شود شما به اشتباه آن را جدی نگیرید. گاهی اوقات هم این ناراحتی ساعت‌ها به درازا می­کشد یا حتی پس از یک روز برمی‌گردد. همه این‌ها می‌تواند نشانه‌های دریافت نکردن اکسیژن کافی از ماهیچه قلب شما باشد که باید جدی گرفته شوند تا مشکلات قلبی بعدی ایجاد نشود.

همچنین در برخی مواقع درد و سفت شدن می‌تواند در سایر نواحی بدن نیز منتشر شود. اکثر مردم حمله قلبی را با درد ناشی از پایین دست بازوی چپ تجربه می‌کنند. این ممکن است اتفاق بیفتد، اما درد همچنین می‌تواند در مکان‌های دیگر مانند موارد زیر نیز ظاهر شوند:

  • بالای شکم
  • شانه
  • بازو
  • گردن یا گلو
  • دندان یا فک

عرق کردن در شبانه روز

عرق کردن بیش‌ازحد معمول به ویژه اگر ورزشکار نیستید یا فعالیت بالایی ندارید، می‌تواند علامت هشداردهنده اولیه مشکلات قلبی باشد. اگر عروق متصل به قلب دچار گرفتگی شوند باعث فعالیت بیشتر قلب خواهند شد و به همین دلیل بدن بیشتر عرق می‌کند تا دمای بدن خود را در طول فعالیت اضافی پایین نگه دارد.

اگر عرق سرد داشتید یا پوستتان بی‌دلیل ملتهب شد باید حتماً جدی گرفته شود و فوراً به پزشک مراجعه کنید. تعریق شبانه نیز یکی از علائم رایج برای زنانی است که مشکلات قلبی را تجربه می‌کنند. زنان ممکن است این علامت را با علائم یائسگی اشتباه بگیرند.

بااین‌حال، اگر هنگامی که از خواب برمی­خیزید، ملحفه­های شما از شدت عرق خیس شده باشند یا به دلیل تعریق نمی­توانید بخوابید، ممکن است در معرض حمله قلبی باشید. بنابراین این نشانه را جدی بگیرید و برای معاینه نزد پزشک متخصص قلب بروید.

خستگی غیر طبیعی

خستگی غیر طبیعی در کنار درد قلب مورد دیگری است که می‌تواند نشان‌دهنده سکته قلبی باشد. گاهی افراد این علائم را با علائم آنفولانزا اشتباه می‌گیرند. حمله قلبی می‌تواند باعث خستگی ناشی از فشار اضافی وارد شده بر قلب شما باشد تا بتواند خون بیشتری را پمپاژ کند. اگر اغلب بدون دلیل احساس خستگی می‌کنید، می‌تواند نشانه یک مشکل باشد و باید کاملاً جدی گرفته شود. خستگی و تنگی نفس در زنان قبل از حملات قلبی بیشتر از مردان شایع است و ممکن است ماه‌ها قبل از حمله قلبی شروع شود. به همین دلیل بسیار مهم است که در صورت مشاهده علائم اولیه خستگی بی‌دلیل در اسرع وقت به متخصص قلب مراجعه کنید.

تنگی نفس

عملکرد دستگاه تنفسی و قلب ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. قلب شما خون را پمپ می‌کند تا بتواند به بافت‌های شما برسد و همچنین اکسیژن را از ریه‌های شما دریافت کند. اگر قلب شما نتواند خون را به‌خوبی پمپ کند و احتمال بروز سکته قلبی باشد، احتمال تنگی نفس وجود دارد.

سبکی سر

سبکی سر و سرگیجه می‌تواند همراه با حمله قلبی رخ دهد و اغلب از علائمی است که زنان توصیف می‌کنند. برخی از زنان بیان کرده‌اند که هنگام حمله قلبی این احساس را داشته‌اند که اگر بخواهند بلند شوند بی‌هوش می‌شوند. این احساس مطمئناً یک احساس عادی نیست و در صورت تجربه آن نباید نادیده گرفته شود.

تپش قلب

در پاسخ به این سؤال که کدام درد قلب را جدی بگیریم باید بگوییم تپش قلب همراه با درد یکی از موارد کاملاً جدی است. قلب و بدن شما بر ضربان مداوم و ثابت متکی هستند تا خون را به بهترین شکل به قسمت‌های مختلف برسانند. اگر ضربان قلب شما از یک ریتم مشخص خارج شود، می‌تواند نشانه حمله قلبی باشد.

تپش قلب در اثر حمله قلبی می‌تواند احساس ناراحتی یا اضطراب به ویژه در زنان ایجاد کند. تغییرات ریتم قلب را نباید به‌هیچ‌وجه نادیده گرفت، زیرا هنگامی‌که قلب به‌طور مداوم از ریتم خارج می‌شود، برای بازگشت به ریتم مناسب و طبیعی خود نیاز به مداخله پزشکی دارد. اگر تپش قلب شما با سرگیجه، درد قفسه سینه، فشار وارد شده بر قفسه سینه یا غش همراه باشد، می‌تواند علامت وقوع حمله قلبی باشد.

سوءهاضمه، تهوع و استفراغ

بسیاری از افراد قبل از شروع حمله قلبی سوءهاضمه خفیف و یا سایر مشکلات گوارشی را تجربه می‌کنند. ازآنجاکه حملات قلبی معمولاً در افراد مسن که مشکلات گوارشی بیشتری دارند رخ می‌دهد، این علائم می‌تواند به‌عنوان سوزش سر دل یا عارضه دیگر مرتبط با غذا کنار گذاشته شود که کار اشتباهی است و باید کاملاً جدی گرفته شوند تا از حملات قلبی خطرناک جلوگیری شود.

در صورت احتمال حمله قلبی چه کاری باید انجام دهیم؟

اگر فکر می‌کنید دچار حمله قلبی شده‌اید یا احتمال وقوع آن وجود دارد، شما یا کسی که در نزدیکی شماست باید فوراً با اورژانس تماس بگیرید. برای رسیدن به بیمارستان تا جایی که ممکن است خودتان رانندگی نکنید؛ زیرا هرچند ممکن است برای رانندگی بیدار و هوشیار باشید، درد قفسه سینه می‌تواند آن‌قدر شدید شود که ممکن است در تنفس مشکل داشته باشید یا نتوانید به درستی تمرکز نمایید.

سخن آخر

همان‌طورکه ملاحظه کردید در پاسخ به سؤال کدام درد قلب را جدی بگیریم باید بگوییم همه درد‌های ایجاد شده در ناحیه قلب می‌توانند نشانه‌ای جدی از علائم یک بیماری و نارسایی قلبی باشند که باید مورد بررسی قرار بگیرند. در این میان مواردی که علاوه بر درد با برخی علائم مانند خستگی، عرق سرد، تنگی نفس و… همراه هستند می‌توانند خطرات بیشتری برای فرد ایجاد کنند و یک فوریت پزشکی محسوب می‌شوند که نیاز به بررسی و اقدامات سریع درمانی دارند تا از عوارض ناخوشایندی مانند ایست قلبی و خطر مرگ جلوگیری شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس