شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

راه درمان تیر کشیدن قلب

در این محتوا قصد داریم اطلاعات مرتبط با تعریف تیر کشیدن قلب، عوامل زمینه ای آن و راه درمان تیر کشیدن قلب را در اختیار شما قرار دهیم. علل مختلفی می توانند باعث تیر کشیدن قفسه سینه در ناحیه قلب شوند و شیوع متفاوتی بر حسب سن و جنس دارند. تعدادی از آنها قلبی و بیشتر آنها غیر قلبی هستند. همچنین تعدادی اورژانسی و نیازمند پیگیری سریع و تعدادی دیگر غیر اورژانسی و نیازمند مراجعه سرپایی به پزشک می باشند. در این محتوا همراه ما باشید تا با روش کلی افتراق این علل و راه درمان آنها آشنا شوید.

راه درمان تیر کشیدن قلب

 

 

کلیاتی در مورد راه درمان تیر کشیدن قلب

تیر کشیدن قلب یا درد قفسه سینه به اصطلاح پزشکی، chest pain نامیده می شود. تیر کشیدن قلب، تشخیص افتراقی های متعددی دارد؛ از موارد غیر اورژانسی و شایع مثل رفلاکس گوارشی معده به مری یا علائم جسمانی به علت اختلالات روانشناختی تا موارد اورژانسی مثل سکته قلبی می تواند متغیر باشد.

گرچه کیفیت درد و علائم همراه در هر مورد با دیگری متفاوت است و ممکن است تا حدودی برای بیمار مشخص باشد،‌ بسیار اهمیت دارد که در صورت اولین تجربه از تیر کشیدن قلب، به اورژانس مراجعه کنید تا با تشخیص علت زمینه ای درمان مناسب صورت گیرد و یا در موارد غیر اورژانسی به پزشک مربوطه ارجاع داده شوید.

به صورت کلی درمان تیر کشیدن قلب بسته به علت زمینه ای آن می تواند از درمان دارویی یا غیر دارویی اورژانسی مثل گذاشتن لوله قفسه سینه (chest tube)، آنژیوپلاستی (فنر گذاشتن رگ های قلبی) یا جراحی تا راه های درمانی دارویی و غیر دارویی غیر اورژانسی متغیر باشد.

علل تیرکشیدن قفسه سینه

علل درد قفسه سینه را می تواند در چند دسته قرار داد که در هر گروه چندین بیماری تعریف می شود. به صورت کلی، می توان علل درد قفسه سینه را در دو دسته بزرگ قلبی (cardiac) و غیر قلبی (non-cardiac) قرار داد. علل قلبی به اقدام عاجل جهت شناسایی علت دقیق زمینه ای و رسیدگی زود هنگام احتیاج خواهد داشت. این علل قلبی می توانند ناشی از اختلالات عروق قلبی، دیواره قلب، دریچه ای، ساختاری و یا اختلالات نقص هدایت جریان الکتریکی در قلب باشند. در ادامه با دسته های مختلف علل درد قفسه سینه آشنا خواهید شد:

علل قلبی: ایسکمی (کم اکسیژنی) قلب، حمله قلبی، پارگی شریان آئورت، تنگی شریان آئورت، مشکلات عضله قلبی، مشکلات دریچه ای و …

علل گوارشی: رفلاکس معده به مری، زخم معده، التهاب کیسه صفراوی، انقباض منتشر مری، التهاب معده و…

علل ریوی: عفونت ریوی،‌ آسم، التهاب پرده های اطراف ریه، آمبولی ریوی، pneumothorax، tension pneumothorax و…

علل مربوط به دیواره قفسه سینه: التهاب غضروف دنده ای،‌ شکستگی دنده و …

علل عفونی:‌ زونا و..

علل روانشناختی: استرس، حمله اضطرابی (panic attack) و…

علائم کلی علل تیر کشیدن قلب

علل تیر کشیدن قفسه سینه در ناحیه قلب طیف بسیار گسترده ای از علل را در بر میگرد که تشخیص دقیق آن بر عهده پزشک خواهد بود. اما در ذیل این عنوان شما را به صورت کلی با شایع ترین یا خطرناک ترین علل درد قفسه سینه آشنا خواهیم کرد:

  • حمله (سکته) قلبی:

یکی از علل مهم و در عین حال قابل درمان تیر کشیدن قلب، سکته قلبی است که می تواند بسیار کشنده باشد اما در صورت رسیدگی به موقع،‌ بیمار پس از آن قادر خواهد بود زندگی سالمی را ادامه دهد. این عارضه در اثر بسته شدن ناگهانی یک یا چند رگ اصلی خون رسانی کننده قلب به وجود می آید.

علائم این بیماری به صورت درد قفسه سینه با ماهیت فشارنده و حس سنگینی، تنگی نفس، بدتر شدن درد با فعالیت، انتشار درد به بازوها خصوصا بازوی چپ به صورت شایع و فک، تعریق سرد و… در مراحل اولیه تنگ شدن رگ های قلبی، فرد هنگام فعالیت دچار درد حدود 15 دقیقه ای قفسه سینه می شود که با استراحت و مصرف داروهای گشاد کننده عروق بهتر می شود. این درد آنژین قلبی نام دارد که ناشی از ایسکمی (کم اکسیژن شدن) قلب است.

  • علل گوارشی:

شایع ترین علل زمینه ای تیر کشیدن قفسه سینه علل گوارشی است. که می تواند ناشی از علل غیر اورژانسی مثل رفلاکس یا التهاب معده با علائم تهوع، سوزش سر دل، حس برگشتن غذا از معده، بدتر شدن با خواب یا به جلو خم شدن،‌ تلخی دهان، تغییر صدا و در مورد علل خطرناک، زخم خونریزی دهنده معده یا التهاب کیسه صفرا ناشی از سنگ باشد که نیاز به اقدام اورژانسی دارد.

  • التهاب غضروف دنده ای:

یکی از علل شایع تیر کشیدن قفسه سینه،‌التهاب غضروف دنده ای در محل اتصال به جناغ است که خصوصیات آن به صورت درد موضعی قفسه سینه و بدتر شدن با فشار روی قفسه سینه می باشد.

  • آنوریسم آئورت و پارگی آئورت:‌

آنوریسم آئورت یک گشاد شدگی در مسیر رگ آئورت به علت ایجاد پارگی در لایه های میانی رگ است که باعث ایجاد یک مسیر فرعی در شریان شده و با نازک شدن دیواره رگ،‌ ریسک پارگی رگ افزایش می یابد. علائم این عارضه می تواند تا حد زیادی شبیه حمله قلبی باشد. البته ماهیت درد آن به صورت درد خنجری یا حس پارگی بین دو کتف خواهد بود.

  • آمبولی شریان ریوی:

در این عارضه، لخته خونی در شریان ریوی به علل مختلفی قرار خواهد گرفت که در صورت عدم رسیدگی به موقع منجر به ایست قلبی ریوی می شود. علائم این بیماری می تواند به صورت درد ناگهانی قفسه سینه در بیماری که مدت طولانی بستری یا بدون فعالیت بوده،‌ مصرف کنندگان قرص های ضد بارداری، افراد مبتلا به سرطان و … اتفاق بیفتد. درد به صورت بدتر شونده با تنفس است، همچنین بیمار می تواند از خون در سرفه، تنگی نفس ناگهانی یا حس تپش قلب شکایت داشته باشد.

  • نوموتوراکس:‌

قرار گرفتن هوا در فضای داخلی قفسه سینه به علل مختلف است که با فشار روی قلب و ریه ها مانع کارکرد طبیعی آن ها می شود. این عارضه،‌ با علائم تنگی نفس، تپش قلب، افت فشار خون و… همراه خواهد بود.

  • تامپوناد قلبی:

قرار گیری مقدار زیاد خون یا مایع دیگر در بین پرده ای اطراف قلب است که به قلب فشار آورده و مانع از عملکرد طبیعی آن می شود. این عارضه می تواند به علل مختلفی مثل ضربه شدید به قفسه سینه،‌ التهاب پرده های اطراف قلب و یا سرطان و… ایجاد شود.

موارد ذکر شده در بالا، از شایع ترین یا خطرناک ترین علل تیر کشیدن قفسه سینه هستند. تیر کشیدن قفسه سینه علل بسیار متفاوتی دارد و هر کدام می تواند با تعدادی از علائم مشترک با موارد ذکر شده و نیز تعدادی علائم اختصاصی خود را نشان دهد که بررسی و تشخیص آنها با پزشک خواهد بود.

راه های درمان علل تیر کشیدن قلب

تیر کشیدن قفسه سینه در ناحیه قلب بر حسب علل ایجاد کننده می تواند درمان های متفاوتی داشته باشد. چنانچه علت درد قفسه سینه شما آنژین قلبی باشد، داروهایی مثل گشاد کننده های عروق (نیتروگلیسیرین)، ضد لخته ها و ضد پلاکت ها (آسپیرین و…)، کاهنده های چربی خون (آتوروستاتین و…)،‌ داروهای موثر بر عملکرد قلب (سوستاک، کارودیلول، پروپانولول و…) و… بر حسب تشخیص پزشک تجویز خواهد شد.

از طرفی ممکن است پس از انجام آنژیوگرافی (نوعی تصویر برداری که میزان انسداد رگ ها به وسیله آن تشخیص داده می شود) بر اساس میزان گرفتگی رگ های قلبی، آنژیوپلاستی (باز کردن رگ های قلب با استفاده از استنت که نوعی ابزار فنر مانند است) یا در مواردی جراحی باز قلب مورد نیاز باشد. در صورت بروز سکته قلبی نیز درمان های مشابه مورد نیاز خواهد بود با این تفاوت که مراحل اولیه بایستی به صورت اورژانسی صورت بگیرد تا جان بیمار نجات یابد.

همچنین راهکار های تغییر شیوه زندگی و کنترل بیماری های زمینه ای مثل دیابت، فشارخون بالا، چربی خون بالا و… می تواند علاوه بر پیشگیری از بیماری های قلبی، مانع از تشدید و پیشرفت سریع شرایط بالینی بیمار با تشخیص علل قلبی شود.

در موارد علل گوارشی  مثل رفلاکس معده ای- مروی، درمان، اصلاح کیفیت زندگی و غذاهای مصرفی مثل بالا گذاشتن زیر سر موقع خواب، رعایت فاصله حداقل 2 ساعته بین غذا خوردن و به خواب رفتن، پرهیز از مصرف غذاهای چرب،‌ شور، کافئین دار، پر ادویه، فست فود، نوشابه و… می باشد.

در مورد علل اسکلتی عضلانی که در واقع ناشی از التهاب غضروف دنده ای در محل اتصال به استخوان جناغ است، درمان داروهای خوراکی ضد التهاب خواهد بود.

در مورد علل روانشناختی مثل اضطراب یا در موارد شدیدتر حمله اضطراب، درمان شامل اطمینان دادن به بیمار و صحبت های آرامش بخش، توضیح شرایط برای بیمار و در صورت نیاز، داروهای روانپزشکی خواهد بود.

در موارد اورژانسی ذکر شده، مثل تامپوناد قلبی،‌ آمبولی ریوی، زخم خونریزی دهنده معده، آنوریسم یا پارگی آئورت و … بایستی بیمار هر چه سریعتر به اورژانس رسانده شود تا اقدامات لازم برای حفظ جان بیمار صورت گیرد.

سخن پایانی

در این محتوا سعی بر این بود که شما را به صورت کلی با درمان های مورد نیاز در مورد علل مختلف تیر کشیدن قفسه سینه در ناحیه قلب آشنا کنیم. همانطور که مطالعه کردید،‌ علل تیر کشیدن قفسه سینه بسیار متفاوت است و از علل غیر اورژانسی و کم خطر تر تا علل قلبی خطرناک و نیازمند رسیدگی اورژانسی متغیر خواهد بود.

نکته قابل توجه این است که در هر بار تجربه درد قفسه سینه بایستی به پزشک مراجعه کنید تا تحت بررسی قرار بگیرید چرا که اگرچه شایع ترین علل زمینه ای درد قفسه سینه که باعث مراجعه بیماران به اورژانس می شود علل قلبی نیست،‌ ولی برای تشخیص همان تعداد موارد کم علل قلبی به علت کشندگی آنها بایستی دقت لازم وجود داشته باشد تا بتوان جان بیمار قلبی واقعی را نجات داد بنابراین اکیدا از خوددرمانی بپرهیزید. در صورتی که قبلا علت درد قفسه سینه شما، علل گوارشی، روان شناختی یا موارد مشابه تشخیص داده شده و شما دردی مشابه موارد قبلی را تجربه می کنید.

به مصرف داروهای تجویزی قبلی بپردازید ولی دقت داشته باشید که در صورت عدم پاسخ به داروهای تجویز شده قبلی یا تغییر کیفیت درد مثل ماهیت آن، انتشار، طول مدت و… به اورژانس مراجعه کنید. ممکن است این بار یک علت قلبی عامل این درد باشد! پزشکان مجموعه تخصصی ما می توانند شما را در زمینه تشخیص و راه درمان تیر کشیدن قلب راهنمایی کنند.

مرکز تخصصی ما با داشتن کادری مجرب، پیش از ملاقات با پزشک شما را با بیماری  آشنا کرده و در مورد شیوه های درمان بیماری به شما مشاوره می دهد. این مرکز تخصصی دارای بهترین متخصصان قلب و عروق می باشد که در یک مجموعه گرد هم آمده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس