درد در قفسه سينه سمت چپ

بسياري از افراد، درد قفسه سینه سمت چپ را نشانه حمله قلبی می دانند اما دلایل مختلفی موجب درد در قفسه سینه سمت چپ می گردند. ممكن است گاهي علت درد در قفسه سینه به دليل بیماری یا حمله قلبی باشد، اما همیشه علت بروز این درد به قلب مرتبط نخواهد بود. درد قفسه سینه ممكن است در شکل های مختلف ظاهر گردد و این موضوع به علت بروز آن بستگی خواهد داشت. علت بروز درد توسط معاينات پزشك متخصص امكان پذير است.

عدم تشخیص صحیح علت درد و درمان دیرهنگام ممکن است سبب ضایعات ناگوار و حتی مرگ شود. بنابراين در صورت بروز درد بهتر است سريعا به كلينيك هاي تخصصي مراجعه كرده و با درمان زود هنگام از بروز مشكلات بعدي جلوگيري نماييد. در صورت داشتن سابقه خانوادگی بیماری های قلبی و مرگ زود رس، سابقه شخصی ریزفاکتورهای قلبی ممکن است درد در قفسه سينه سمت چپ عوارض جبران ناپذیری برای فرد داشته باشد.

Pain-in-the-left-chest

علت درد در قفسه سينه سمت چپ

درد در قفسه سينه سمت چپ ممكن است بر اثر عوامل زيادي ايجاد گردد كه در ادامه به شرح اين علائم مي پردازيم.

1- اضطراب

به طور معمول بيشتر بیمارانی که دچار درد در قفسه سینه مي شوند، دچار اختلال هراس گرديده‌اند که می تواند سبب ایجاد درد در ناحیه قفسه سینه مي شود. البته این به معناي بي اهميت بودن اين قضيه نيست. زیرا بیماران مبتلا به اختلال هراس، درصد بيشتري دچار بیماری های قلبی عروقی خواهند شد. البته اضطراب و اختلالات هراس با داروها قابل درمان خواهند بود.

2- کاستوکندریت

التهاب غضروف اطراف دنده ها مي تواند يكي ازعلت هاي درد قفسه سینه باشد. این بیماری کاستوکندریت نام دارد و در بسیاری از افراد شايع است. درد قفسه سینه در این مورد به اين صورت است که فشار زیادی روی استرنوم وارد می گردد. کاستوکندریت می تواند در اثر انجام فعالیت های روزانه مانند افتادن، سرفه بیش از حد، استفراغ، کشیدن عضلات در قفسه سینه ايجاد گردد.

اصلی ترین نشانه آن درد شدید در قفسه سینه و دنده ها مي باشد. درمان درد قفسه سینه سمت چپ با استفاده از راهكار هايي چون کمپرس گرم یا سرد، مصرف داروهای ضد التهاب و استراحت مي باشد. اگرچه این بیماری ممكن است به خودی خود از بین رود، اما موارد شدید بیماری چندین ماه طول مي كشد تا بهبود پيدا كند.

3- کشیدگی عضله

هنگامی که عضله تحت تاثیر فشار بیش از حد باشد کشیده مي شود كه اين كشيدگي سبب ايجاد درد در ناحیه قفسه سینه می گردد. علائمي چون وزنه برداری شدید، انجام حرکت اشتباه ناگهانی و سقوط و سایر حوادث ناگوار نيز سبب کشیدگي عضلات مي شود که با سفتی و کبودی همراه خواهد بود. برای کاهش درد در این مورد بهتر است از كمپرس يخ استفاده شود و تا حد امكان استراحت نماييد. در صورتي كه علائم كاهش نيابد، بايد به پزشک متخصص مراجعه شود.

4- کبودی دنده

کبودی دنده در اثر ضربه به قفسه سینه در زمان تصادفات رانندگي، سقوط و صدمات ورزشي ایجاد می گردد و اگرچه درد بسیار شدید می تواند باشد، اما معمولا به تنهایی بهبود پيدا مي كند.

5- برونشیت

برونشیت توسط ویروس های سرماخوردگی و باکتریایی یا قرار داشتن در معرض آلاینده هایی همچون دود و بخارات سموم مانند تمیز کننده هاي صنعتی ایجاد می گردد. برونشیت با علائمي هم چون سرفه خشک، خستگی، خارج شدن مایع زرد رنگ یا سفید و مایل به سبز و تب و تنگي نفس همراه خواهد بود. درد قفسه سینه به همراه برونشیت معمولا خفیف بوده اما سرفه اغلب درد را تشديد خواهد كرد.

اگر بعد از چند روز استراحت، علائم بدتر گردد، حتما باید به پزشک متخصص در كلينيك هاي تخصصي مراجعه شود. در صورت مصرف به موقع آنتی بیوتیک ها برونشیت درمان خواهد شد. اما اگر برونشیت مجدد عود کند، نیاز به مراقبت و نظارت پزشکی خواهد بود.

6- آسم

آسم می تواند سبب ایجاد خس خس و تنگی نفس، سرفه و سفتي سينه گردد. هیچ گونه درمان قطعي برای آسم وجود ندارد، بنابراین حائز اهميت است که از محرک هایی مانند آلرژن ها و آلاینده ها دوري شود. برای درمان درد قفسه سینه سمت چپ مرتبط با آسم، بهتر است سريعا به كلينيك هاي تخصصي مراجعه گردد.

7- فتق هیاتال

فتق هیاتال زماني ايجاد مي شود  که با باز شدن دیافراگم به بخشی از معده فشار وارد شود. خطر ابتلا به فتق هیاتال با افزایش سن و وزن، افزایش پيدا مي كند. برای تشخیص این بیماری پزشك متخصص مي تواند آزمايش هاي مختلفي را تجويز نمايد.

8- زونا

زونا از ویروس آبله مرغان ناشی می گردد. در صورتي كه در گذشته به آبله مرغان مبتلا شده باشيد، در معرض خطر ابتلا به زونا قرار داريد. علائم اولیه زونا شامل سوزن سوزن شدن، سوزش، بثورات دردناک و تاول زده شده و بي حسي مي باشد.

البته لازم به ذكر است كه واکسن برای بزرگسالان بالای 65 سال وجود خواهد داشت و آنتی ویروس ها اگر به موقع مصرف گردند، مدت زمان علائم كوتاه خواهد شد.

9- سوزش سر دل و رفلاکس

سوزش سر دل یا رفلاکس معده مي تواند يك از علل درد قفسه سینه باشد. احساس سوزش می تواند در بالا و پایین گلو حرکت كرده و این مشکل اغلب بعد از خوردن غذا ايجاد مي گردد. به خصوص اگر وعده های غذایی بزرگ بوده و يا با غذا الکل مصرف شود. بسیاری از افراد این علائم را با حمله قلبی اشتباه خواهند گرفت.

10- زخم معده

زخم گوارشی یک زخم باز مي باشد که در معده یا روده کوچک ایجاد خواهد شد. هنگامی که معده یا روده ها در برابر اسیدهای قوی معده نمي توانند از خود محافظت کنند، این زخم ها ایجاد مي گردند. از شایع ترین علامت زخم معده مي توان به درد شکم یا قفسه سینه، ‌كاهش وزن و مدفوع تيره اشاره كرد كه اين علائم با خوردن غذا یا مصرف آنتی اسیدها بهبود پيدا مي كند. بهتر است در اين مورد از مصرف الکل و سیگار خودداری شود.

11- پنومونی

ویروس ها و قارچ ها ممكن است باعث عفونت در ریه شوند که اين عفونت مي تواند تبديل به ذات الریه گردد. از علائم اصلی پنومونی مي توان به سرفه همراه با مخاط غلیظ و زرد رنگ، تب و لرز،‌ تنگی نفس، سردرد و از بین رفتن اشتها اشاره كرد.

در صورت مراجعه زودهنگام به متخصص و طي كردن روند درماني با آنتی بیوتیک ها اين بيماري درمان خواهد شد. اما در صورتي كه فرد سیستم ایمنی ضعیفی داشته و یا مشكلات جدی داشته باشد بايد حتما تحت نظر پزشك حاذق و متخصص در كلينيك هاي تخصصي قرار گيرد. زيرا ذات الریه در اینگونه افراد اغلب کشنده بوده و به سرعت می تواند مشكل ساز گردد.

12- میوکاردیت

التهاب عضله قلب ميوكارديت نام دارد. از علائم میوکاردیت مي توان به خستگی، تب،‌ درد قفسه سینه،‌ درد مفاصل و درد عضلانی، کمبود ادرار و تنفس سريع اشاره كرد. به دلیل دشواری در تشخیص اين بيماري، پزشكان اغلب پرتونگاری قفسه سینه ضروری را توصيه مي كنند. مصرف آنتی بیوتیک ها، استروئیدها نيز می توانند در درمان درد قفسه سینه سمت چپ موثر باشند.

13- شکستگی دنده

شکستگی دنده می تواند در اثر تصادف و یا سقوط اتفاق بيفتد. همچنین سرفه طولانی مدت و یا ورزش شدید نيز می تواند باعث ايجاد آن گردد. شکستگی دنده شامل علائمي چون درد هنگام تنفس عمیق و احساس فشار در ناحیه قفسه سینه و دنده است. دنده شکسته ممكن است به خودی خود بهبود پيدا كند، اما چندین ماه زمان مي برد.

14- فیبریلاسیون دهلیزی

افرادی که دچار فیبریلاسیون دهلیزی مي باشند، معمولا علائمی نداشته و با معاینه تشخیص داده خواهد شد. ممكن است گاهي با احساس بی حالي و ضعف، تپش قلب، سرگیجه، مشکل در تنفس و درد قفسه سینه همراه باشد.

مواردی که نیاز به مراقبت هاي دائمي بيمارستاني داشته و در صورت بي توجهي ممكن است خطر مرگ را به همراه داشته باشند:

• 15- بیماری عروق کرونر يا آنژین صدری

• 16-  کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک

• 17- آبسه ریه در اثر عفونت ناشی از ذات الریه و سل

• 18- سرطان ریه

علائم سرطان ريه شامل خس خس سینه و سرفه مداوم و ماندگار، کاهش اشتها و كاهش وزن، اخلال در تنفس و خستگي اشاره كرد.

19- حمله قلبی

در حمله قلبي جریان خون به بخشی از قلب قطع می گردد كه علائم آن شامل درد قفسه سینه، تنگی نفس، حالت تهوع و تعریق مي باشد. اين علائم ممكن است کاملا متغیر باشند. بهتر است هنگام داشتن درد قفسه سینه به ویژه همراه با تنگی نفس یا درد به بازو سريعا به اورژانس مراجعه نماييد.

20- شکاف آئورت

شکاف آئورت از دیگر علت هايي است كه سبب درد قفسه سینه سمت چپ مي گردد.

21- هموتوراکس

تجمع خون بين ريه و ديواره سينه هموتوراكس نام دارد. این بيماري در افرادی که حالت لخته شدن خون، سرطان ریه یا سل دارند ممكن است رخ بدهد. ازعلائم آن مي توان به درد قفسه سینه، اضطراب، فشار خون پایين و مشکل در تنفس اشاره كرد.

22- پنوموتوراکس

يكي ديگر از علت تير كشيدن سينه سمت چپ پنوموتوراکس مي باشد. پنوموتوراکس با افزایش مقدار هوای بین ریه و سینه رخ خواهد داد و بسیار دردناک مي باشد. این بیماری معمولا به طور ناگهاني یا به دلیل بیماری ذات الریه رخ مي دهد. در موارد خفیف علائم آن به سختي مشاهده می گردد اما در موارد شدید درد زیادی خواهد داشت.

23- آمبولی ریوی

آمبولی ریوی در صورت انسداد رگ هاي ریوی ايجاد مي شود. در صورت داشتن علائمي چون سرفه،‌احساس تنگي نفس، درد شديد در قفسه سينه به هنگام نفس عميق كشيدن و سرفه بايد به اورژانس مراجعه شود.

سخن پاياني

درد در قفسه سينه سمت چپ ممكن است بر اثر عوامل مختلفي که در بالا به آن ها اشاره شد، ايجاد گردد كه از خطرناک‌ترین آن ها مشکلات مرتبط به قلب یا ریه‌ها مي باشد. اگر این درد مربوط به قلب باشد خطر مرگ را به همراه خواهد داشت. از آن جایی که  درد قفسه سينه نشان‌دهنده وجود یک عارضه جدی مي باشد، در صورت داشتن درد بايد سريعا به كلينيك هاي تخصصي مراجعه شود تا با مراجعه زودهنگام روند درماني موثر واقع شود و از مشكلات بعدي جلوگيري شود.