علائم حمله قلبی در زنان

در این محتوا قصد داریم شما را با علائم حمله قلبی در زنان آشنا کنیم. حمله قلبی در اغلب موارد علائم مشخصی دارد ولی در گروه های خاصی از جمله زنان، افراد مسن، سیگاری و … این علائم به صورت معمول خود بروز نمی کند. بنابراین ضرورت دارد که با این علائم در گروه زنان آشنا شویم تا در صورت اتفاق افتادن حمله قلبی،‌ تاخیری در رسیدگی به این اورژانس پزشکی صورت نگیرد و جان بیمار حفظ شود.

علائم حمله قلبی در زنان

حمله قلبی می تواند با علائم مختلفی ظاهر شود. از جمله:

• حس فشار، فشردگی، پری یا درد از فک تحتانی تا ناف، این درد می تواند چند دقیقه طول بکشد یا ماهیت گذرا داشته باشد (برود و بیاید)
  • تنگی نفس همراه یا بدون درد قفسه سینه
  • تعریق سرد ناگهانی،‌ تهوع، سبکی سر

همانند مردان،‌ شایع ترین علامت حمله قلبی در زنان نیز درد قفسه سینه است اما علائم همراه و کمتر شایع حمله قلبی از جمله تنگی نفس، تهوع و استفراغ و درد کمر و فک در زنان با احتمال بیشتری نسبت به مردان دیده می شود.

زنان حتی می توانند حمله قلبی را بدون حس فشار شناخته شده قفسه سینه (حس فشار نشستن فیل روی قفسه سینه) تجربه کنند و علائم تنگی نفس، حس گیجی، ‌سبکی سر، غش کردن یا خستگی را همراه با درد قسمت تحتانی قفسه سینه یا بالای شکم تجربه کنند. اگرچه این علائم برای حمله قلبی همانند مردان تیپیک نیست، ولی حمله قلبی می تواند به همان اندازه کشنده باشد و بسیار اهمیت دارد که بیمار کمک به موقع دریافت کند.

این علائم می تواند به قدری غیر تیپیک باشد که بیمار آن را با رفلاکس معده ای مروی یا آنفلوآنزا اشتباه بگیرد! با توجه به مطالب ذکر شده می توان گفت که زنان با احتمال کمتری نسبت به مردان، از اولین حمله قلبی جان سالم به در می برند چرا که حمله قلبی در آنان می تواند بدون علامت یا با علائم غیر تیپیک باشد. در ادامه به صورت اختصاصی در مورد هر یک از علائم حمله قلبی در زنان صحبت خواهیم کرد.

• درد قفسه سینه

درد قفسه سینه شایع ترین علامت حمله قلبی در افراد است. کیفیت این درد می تواند به صورت احساس تنگ شدن قفسه سینه، فشار، فشردگی یا درد توصیف شود. البته زنان می توانند بدون داشتن درد قفسه سینه نیز دچار حمله قلبی بشوند.

• خستگی زیاد یا غیر طبیعی

این علامت معمولا چند هفته قبل از حمله قلبی از سوی بیمار گزارش می شود. همچنین خستگی دقیقا قبل از حمله نیز می تواند اتفاق بیفتد. این خستگی می تواند با انجام کارهایی که به فعالیت زیادی احتیاج ندارند نیز اتفاق بیفتد.

• ضعف

حس ضعف می تواند علامت شایعی از بروز حمله قلبی باشد که به صورت حاد اتفاق می افتد. این ضعف همچنین می تواند با حس اضطراب،‌ گیجی، غش کردن یا احساس سبک شدن سر نیز همراه باشد.

• تنگی نفس

تنگی نفس یا شدیدا نفس نفس زدن بدون انجام فعالیت سنگین خصوصا در همراهی با خستگی یا درد قفسه سینه می تواند نشان دهنده یک مشکل قلبی باشد. همچنین بعضی از زنان ممکن است تنگی نفس را در وضعیت خوابیده تجربه کنند،‌ در حالی که در وضعیت نشسته یا ایستاده چنین شکایتی وجود نداشته باشد.

• تعریق

تعریق زیاد و شدید بدون علت طبیعی یک علامت شایع دیگر از حمله قلبی در زنان است. احساس سرما نیز می تواند یک علامت نشان دهنده مشکل قلبی در زنان باشد.

• درد نیمه بالایی بدن

این درد معمولا یک درد غیر اختصاصی است که نمی توان آن را به عضله یا مفصل خاصی نسبت داد و به صورت شایع در گردن، فک تحتانی،‌ کمر یا بازوها حس می شود. درد ممکن است به صورت تدریجی در یک ناحیه شروع شود و به بقیه نواحی پیشروی کند همچنین ممکن است به صورت حاد آغاز گردد.

• مشکلات خواب

در یک مطالعه در سال 2003 تقریبا نصف زنان مشکلات خواب را چندین هفته قبل از بروز حمله قلبی تجربه کرده اند. این مشکل می تواند شامل اختلال در شروع خواب، بیدار شدن غیر طبیعی در طی شب و یا احساس خستگی با وجود ساعت خواب کافی باشد.

• مشکلات گوارشی

تعدادی از زنان ممکن است حس درد یا فشار در شکم را قبل از بروز حمله قلبی گزارش کنند. مشکلات گوارشی تجربه شده همراه با حمله قلبی می تواند شامل سوء هاضمه یا تهوع و استفراغ باشد.

حمله قلبی پس از یائسگی

پس از یائسگی،‌ به علت کاهش سطح استروژن در بدن، امکان بروز حمله قلبی افزایش می یابد. علائم حمله قلبی پس از یائسگی با شباهت زیادی به علائم حمله قلبی در زنان قبل از یائسگی می تواند به این صورت باشد:

درد یا ناراحتی در بازوها، کمر، گردن، فک یا شکم

ضربان قلب تند یا نامنظم

درد قفسه سینه شدید

تعریق بدون فعالیت شدید

حمله قلبی چه زمانی به وجود می آید

حمله یا سکته قلبی زمانی به وجود می آید که رگ های خون رسانی کننده به قلب (رگ های کرونری) به صورت ناگهانی تنگ یا دچار انسداد شوند بنابراین قسمتی از قلب دچار توقف خون رسانی شود. در این حالت آن قسمت از عضله قلب که خون رسانی مناسبی ندارد از کار می افتد و می تواند به علت مختل کردن عملکرد کلی قلب، تهدید کننده حیات فرد باشد.

در مورد علت انسداد عروق کرونری باید گفت که در همه افراد از بدو تولد،‌ پلاک های آترواسکلروزی که دارای محتوای چربی هستند شروع به رسوب در داخل دیواره رگ های بدن می کنند. حال در شرایطی ممکن است به علل مختلف از جمله زخم شدن دیواره این پلاک ها، در آن محل لخته خونی تشکیل شود. این لخته خون به صورت ناگهانی رگ را در آن ناحیه مسدود می کند و مانع از خون رسانی به عضله قلب می شود.

راه های پیشگیری از بروز حمله قلبی

در بخش قبل با نحوه شکل گیری پلاک های آترواسکلروزی و نحوه مسدود شدن ناگهانی رگ های کرونری آشنا شدید. نکته قابل توجه این است که سرعت رسوب این پلاک ها در دیواره رگ در همه افراد یکسان نیست. شرایطی مثل مصرف سیگار،‌دیابت، فشار خون بالا، اضافه وزن و چاقی، فعالیت فیزیکی کم، سابقه خانوادگی مثبت، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و … می تواند این روند را تسریع ببخشد و درنتیجه احتمال بروز حمله قلبی را در فرد افزایش دهد. بنابراین از طریق کنترل و تغییر این فاکتورهای خطر می توان از بروز حمله قلبی تا حد زیادی پیشگیری کرد:

• با مراجعه به پزشک خانواده یا پزشک قلب خود، در مورد فاکتورهای خطر شخصی خود برای ابتلا به حمله قلبی، آگاهی پیدا کنید.
  • سیگار کشیدن را ترک کنید. با ترک سیگار ریسک ابتلا به بیماری های عروق کرونری قلبی را 50٪ کاهش می دهید. اگرچه ممکن است ترک سیگار به یکباره بسیار سخت به نظر برسد، اما برای حفظ سلامتی خود تلاش کنید حداقل این کار را به صورت تدریجی انجام دهید.
  • برنامه ورزشی منظمی را آغاز کنید. پیاده روی به مدت حداقل 30 دقیقه در روز می تواند ریسک حمله قلبی را در شما کاهش دهد.
  • رژیم غذایی خانواده را از نظر میزان نمک،‌ قند و چربی اصلاح کنید.

چه زمانی بایستی به پزشک مراجعه کرد

انجمن قلب انگلستان توصیه می کند که تمام زنان بالای 40 سال مراجعه منظم جهت بررسی وضعیت قلبی داشته باشند. این مسئله به شناسایی زود هنگام فاکتورهای خطر قلبی کمک می کند تا با رفع آنها از بروز حمله قلبی پیشگیری شود. پزشک پس از شرح حال گیری و انجام معاینه از نظر بررسی فشار خون،‌ ضربان قلب و سایر معاینات مرتبط، ممکن است با درخواست ECG یا سایر تست های تشخیصی مورد نیاز به بررسی دقیق تر وضعیت قلب و عروق شما بپردازد. همچنین هر زمان علائم خطر یک حمله قلبی که در زیر آمده است را تجربه کردید (خصوصا اگر بیش از 5 دقیقه طول بکشد) بلافاصله بایستی به اورژانس مراجعه کنید:

درد یا ناراحتی قفسه سینه

درد در نیم تنه فوقانی شامل بازوها، کمر، گردن، فک تحتانی یا شانه ها

تنگی نفس یا سختی در تنفس

گیجی

خستگی شدید

سوء هاضمه یا سوزش سر دل

تهوع و استفراغ

شربان قلب سریع یا نامنظم

تعریق

اضطراب غیر قابل توجیه

در این محتوا سعی بر این بود که به صورت کلی شما را با علائم حمله قلبی در زنان آشنا کنیم. همانطور که مطالعه کردید، حمله قلبی در زنان می تواند فاقد نشانه های تیپیک درد شدیدا فشارنده قفسه سینه باشد بنابراین به شدت امکان دارد که از طرف بیمار و خانواده دست کم گرفته شود. همچنین در برخی موارد، خانم ها ممکن است حملات هراس (panic attack) را تجربه کنند که علائمی شبیه حمله قلبی خواهد داشت در صورتی که عامل آن قلبی نیست و ناشی از اضطراب می باشد.

بنابراین بسیار اهمیت دارد که درد قفسه سینه با هر کیفیتی، توسط متخصص مربوطه مورد بررسی قرار گیرد. چرا که افتراق علل قلبی از غیر قلبی درد قفسه سینه،‌ بسیار تخصصی بوده و نیاز به تجربه و تخصص کاردیولوژیست دارد که پس از شرح حال گیری دقیق و در صورت نیاز، اقدامات تشخیصی مانند نوار قلب، stress test (مثل تست ورزش)، اکو و… علل زمینه ای درد قفسه سینه در بیمار را تشخیص دهد و اقدامات لازم صورت گیرد.

همچنین خانم ها به علت تفاوت های هورمونی با آقایان و نیز نوسات مشخص هورمونی طی ماه، علاوه بر فاکتورهای خطر مشترک با آقایان، دچار ریسک فاکتور ناشی از اختلافات هورمونی نیز در ابتلا به بیماری های قلب و عروق می باشند.

بنابراین خانم ها در صورت وجود علائم مشکوک بایستی دقت لازم را در این زمینه به عمل آورند و حتما به پزشک متخصص مراجعه کنند. نکته قابل توجه دیگر این است که در صورت تجربه کردن هر یک از علائم همراه ذکر شده در قسمت های قبل، سریعا به اروژانس مراجعه کنید تا در صورت بروز حمله قلبی،‌ از عوارض جبران ناپذیر آن در آینده پیشگیری کنید. همچنین نکات ذکر شده جهت کاهش ریسک ابتلا به سکته قلبی در خود را به شدت مد نظر داشته باشید. پزشکان مجموعه تخصصی ما می توانند شما را از جهت ارزیابی فاکتورهای خطر ابتلا به حمله قلبی و نیز مراقبت های پس از حمله در صورت تجربه سکته قلبی مورد راهنمایی قرار دهند.

مرکز تخصصی ما با داشتن کادری مجرب، پیش از ملاقات با پزشک شما را با بیماری  آشنا کرده و در مورد شیوه های درمان بیماری به شما مشاوره می دهد. این مرکز تخصصی دارای بهترین متخصصان قلب و عروق می باشد که در یک مجموعه گرد هم آمده اند.

پس می توانید با خیال راحت به این مرکز مراجعه کنید و از خدمات آن بهره ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی بیشتر با خدمات مرکز تخصصی قلب دکتر ضربان  می توانید به صفحه تماس با ما مراجعه فرمایید.