شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

نشانه ‌های قلب درد

همان‌طورکه می‌دانید مغز و قلب مهم‌ترین قسمت‌های بدن هستند که عملکرد نادرستشان به هر دلیلی که باشد می‌تواند کل عملکرد بدن را تحت‌الشعاع قرار داده و حتی زندگی روزانه را مختل کند. پس باید برای مراقبت از قلب نشانه ‌های قلب درد را به‌خوبی بشناسید و در صورت بروز هرکدام سریعاً به یک متخصص قلب مراجعه کنید تا موارد مورد نیاز ارزیابی و اقدامات درمانی لازم انجام شوند.

هرگونه احساس ناراحتی و عدم احساس طبیعی در قفسه سینه می‌تواند ناشی از مشکلات و بیماری‌های قلبی باشد و باید توسط متخصص قلب و روش‌های اکوکاردیوگرافی، تفسیر نوار قلب و در صورت لزوم تست‌های آزمایشگاهی به دقت بررسی شود و راهکاری قطعی برای افتراق علل قلبی و سایر علل وجود ندارد.

به همین دلیل اگر مشکلی در این زمینه دارید حتما در اسرع وقت به متخصص قلب مراجعه کنید و توجه داشته باشید که تشخیص دقیق علت درد و ناراحتی قلبی شما که مربوط به قلب است یا خیر، نیاز به تبحر و تخصص بالای پزشک دارد. به همین دلیل چکاب‌های قلبی خود را در مراکز معتبر و با سابقه در این زمینه انجام دهید. در ادامه با ما همراه باشید تا نشانه ‌های قلب درد را به شما معرفی کنیم.

نشانه ‌های قلب درد
 

اهمیت شناخت نشانه ‌های قلب درد

احساس درد در قلب به اشکال مختلفی ظاهر می‌شود و ممکن است از یک ضربه تیز تا یک درد خسته‌کننده و یا ناتوان‌کننده متفاوت باشد. برخی افراد نیز احساس خرد شدن یا سوزش را به‌عنوان نشانه ‌های قلب درد که قبلاً تجربه کرده‌اند، بیان می‌کنند. در موارد خاص، درد به گردن و فک نیز منتقل می‌شود و سپس به پشت یا پایین یک یا هر دو بازو گسترش می‌یابد. دلایل مختلفی می‌توانند باعث ایجاد نشانه ‌های قلب درد شوند که مهم‌ترین آن‌ها مربوط به خود قلب و ریه‌ها می‌باشند.

همچنین باید توجه داشته باشید که همه مشکلات قلبی هم با نشانه ‌های قلب درد خود را نشان نمی‌دهند و به همین دلیل متخصصان همیشه توصیه می‌کنند که افراد باید به‌صورت سالیانه چکاب قلب انجام دهند.

بخصوص اگر به بیماری‌هایی مانند دیابت، چاقی، کلسترول بالا و فشارخون بالا مبتلا هستید، احتمال بروز بیماری‌های قلبی حتی به‌صورت خاموش وجود دارد و باید حتماً چکاب را انجام دهید. درواقع هرچه عوامل خطر بیشتری داشته باشید، بیشتر باید نگران هر چیزی باشید که ممکن است مربوط به قلب باشد.

این مقدمه نسبتاً طولانی را در مورد بیماری‌های قلبی گفتیم تا بدانید که شناخت نشانه ‌های قلب درد چه قدر برای سلامت شما اهمیت دارد. در ادامه با این نشانه‌ها آشنا خواهید شد.

تشخیص مشکلات قلبی

اگر علائم مشکلات قلبی را به مکرر احساس کردید، بهتر است با پزشک مشورت کنید و آزمایشاتی مانند نوار قلب و اکوکاردیوگرام را انجام دهید. هرگز داروهای درمان بیماری قلبی را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید زیرا دوز و مدت مصرف باید تحت نظر پزشک باشد تا دچار عارضه های جدی نشوید. البته قرص ثانویه اغلب بدون تجویز پزشک به افراد مبتلا به بیماری قلبی داده می شود و این دارو در موارد اورژانسی نیز تجویز می شود.

عوامل خطری که احتمال مشکلات قلبی را افزایش می دهند عبارتند از: سن، جنسیت (مردان بیشتر در معرض بیماری قلبی هستند)، سابقه بیماری قلبی به ویژه در سنین پایین، فشار خون بالا، تری گلیسیرید یا کلسترول بالا و دیابت، اضافه وزن و کم تحرکی و همچنین مشکلات باروری ذکر شده است. بنابراین علاوه بر مشکلات ژنتیکی و بیماری‌های زمینه‌ای، سبک زندگی نیز مهم است، زیرا سبک زندگی سالم، ترک سیگار، فعالیت بدنی کافی و وزن مناسب بر عوامل ژنتیکی برای کنترل بیماری‌های زمینه‌ای تأثیر گذارند.

نشانه ‌های قلب درد چیست؟

در این قسمت می‌خواهیم در مورد موضوع اصلی یعنی نشانه ‌های قلب درد با شما صحبت کنیم. مهم‌ترین نشانه ‌های قلب درد و یا به‌طورکلی نشانه ‌هایی که به ما هشدار می‌دهند احتمال وجود یک مشکل جدی هست، عبارت‌اند از:

۱. ناراحتی در قفسه سینه

ناراحتی در قفسه سینه از مهم‌ترین نشانه ‌های قلب درد است. اگر یکی از رگ‌های متصل به قلب شما مسدود شده باشد و یا دچار حمله قلبی شده باشید نشانه ‌هایی مانند درد قلب، سفت شدن یا فشار در قفسه سینه را حس خواهید کرد. این نشانه‌ها در افراد مختلف متفاوت بوده و هرکدام به شکل خاصی این درد را توصیف می‌کنند. این علائم معمولاً بیش از چند دقیقه طول خواهد کشید و حتی می‌توانند هنگام استراحت یا انجام کار بدنی اتفاق بیفتند.

اگر درد بسیار کوتاه و یا به‌صورت نقطه‌ای باشد که تنها هنگام فشار و لمس درد را احساس کنید، احتمالاً مربوط به قلب نیست. بااین‌حال مهم است که باز هم توسط متخصص قلب معاینه شوید. اگر علائم در قفسه سینه شدیدتر هستند و بعد از چند دقیقه از بین نمی‌روند، باید حتماً با ۱۱۵ تماس بگیرید.

۲. تهوع، سوزش سر دل، سوءهاضمه یا درد معده

برخی از افراد قبل از حمله قلبی دچار علائمی مانند تهوع، سوزش سر دل، سوءهاضمه یا درد معده می‌شوند و حتی بسیاری از عوام فکر می‌کنند این علائم به دلیل مسمومیت و مشکلات گوارشی رخ داده است و حتی ممکن است استفراغ کنند. این در حالی است که این موارد می‌تواند از نشانه ‌های قلب درد و احتمال بروز حمله قلبی باشد.

جالب است بدانید این علائم قبل از حملات قلبی در زنان بیشتر از مردان رخ می‌دهد. البته این امکان وجود دارد که به دلیل مشکلات گوارشی نشانه ‌های قلب درد را تجربه کنید، اما می‌تواند در هنگام حمله قلبی نیز رخ دهند و به همین دلیل باید توسط متخصص قلب چک شوند.

۳. دردی که به بازوی چپ گسترش می‌یابد.

یکی دیگر از نشانه ‌های قلب درد که احتمال حمله قلبی را افزایش می‌دهد، دردی است که به سمت چپ بدن ساطع می‌شود. معمولاً درد‌های قلبی از قفسه سینه شروع شده و به بیرون و بیشتر به سمت چپ بدن حرکت می‌کند. گاهی نیز ممکن است دست راست را هم درگیر کند.

۴. احساس سرگیجه یا سبکی سر می‌کنید.

اینکه تعادل بدن شما به هم بخورد و نتوانید خودتان را کنترل کنید، می‌تواند دلایل مختلفی مانند افت فشارخون داشته باشد؛ اما اگر ناگهان احساس ناپایداری کردید و همچنین احساس ناراحتی در قفسه سینه یا تنگی نفس داشتید، این موارد می‌تواند از نشانه ‌های قلب درد خطرناک باشد که ممکن است منجر به حمله قلبی شود و باید سریعاً با اورژانس تماس بگیرید. این نشانه اگر به دلیل مشکل قلبی باشد به این خاطر ایجاد شده که فشارخون شما به دلیل کاهش پمپاژ خون توسط قلب افت کرده است.

5. درد گلو یا فک

درد گلو یا فک در حالت عادی به قلب مربوط نمی‌شود و دلایل مختلفی مانند مشکلاتی در دندان‌ها، سرماخوردگی و … می‌تواند علت آن باشد؛ اما درصورتی‌که علاوه بر این درد در مرکز قفسه سینه خود درد یا فشاری دارید که در گلو یا فک شما پخش می‌شود، می‌تواند نشانه حمله قلبی باشد. در این صورت باید با اورژانس تماس بگیرید و به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید همه‌چیز درست است.

۶. به‌ راحتی خسته می‌شوید.

اگر بعد از انجام کاری مانند بالا رفتن از پله‌ها یا حمل مواد غذایی از ماشین که در گذشته با انجام آن‌ها مشکلی نداشتید، ناگهان احساس خستگی کردید باید فوراً به یک متخصص قلب مراجعه کنید؛ زیرا این امر می‌تواند از نشانه ‌های قلب درد باشد. خستگی شدید یا ضعف بی‌دلیل، گاهی اوقات برای روز‌ها، می‌تواند یکی از علائم بیماری قلبی باشد که در زنان بیشتر رخ می‌دهد و اگر به آن توجه نشود می‌تواند منجر به سکته قلبی خاموش گردد.

۷. خروپف

طبیعی است که هنگام چرت زدن کمی خروپف کنید؛ اما خروپف غیرمعمول و بلند که شبیه نفس‌نفس زدن یا خفگی به نظر می‌رسد می‌تواند نشانه‌ای از وقفه تنفسی در خواب باشد. این شرایط به صورتی است که شما چندین بار در شب و درحالی‌که هنوز خواب هستید نفس کشیدن را متوقف کنید. این کار فشار زیادی را به قلب شما وارد می‌کند.

۸. تعریق

تعریق زیاد و بخصوص بیرون آمدن عرق سرد بدون دلیل واضح می‌تواند از نشانه ‌های قلب درد و حملات قلبی باشد. اگر این اتفاق در کنار هر یک از نشانه ‌های قلب درد قبلی افتاد باید سریعاً با اورژانس تماس بگیرید تا فوراً به بیمارستان برسید. سعی نکنید خودتان رانندگی کنید؛ زیرا می‌تواند خطرناک باشد و در صورت بروز حمله قلبی حین رانندگی باعث تصادف شود.

۹. سرفه‌ای که ادامه‌دار باشد.

در اکثر اوقات این حالت، نشانه مشکل قلبی نیست؛ اما اگر بیماری قلبی دارید یا می‌دانید که در معرض خطر هستید، به این نشانه نیز توجه ویژه داشته باشید. اگر سرفه طولانی‌مدت دارید که مخاط سفید یا صورتی ایجاد می‌کند، می‌تواند نشانه نارسایی قلبی باشد. این اتفاق زمانی می‌افتد که قلب نتواند به‌طور صحیح خواسته‌های بدن را برآورده کند و باعث نشت خون به داخل ریه‌ها شود.

۱۰. پا‌ها و مچ پا متورم شده است.

این موارد می‌تواند نشانه این باشد که قلب شما آن‌طور که باید خون را به‌طور صحیح و کافی پمپ نمی‌کند. درصورتی‌که قلب نتواند با سرعت کافی خون را پمپاژ کند، خون در رگ‌ها جمع شده و باعث ایجاد نفخ و تورم در پاها یا مچ پا می‌شود.

نارسایی قلبی همچنین می‌تواند عملکرد کلیه‌ها را برای حذف آب اضافی و سدیم از بدن سخت‌تر کند که می‌تواند منجر به این نوع تورم گردد.

۱۱. ضربان قلب نامنظم

یکی از شایع‌ترین نشانه ‌های قلب درد ضربان قلب نامنظم است. اینکه وقتی عصبی یا هیجان‌زده هستید، ریتم قلب شما نامنظم شود کاملاً طبیعی است؛ اما اگر احساس می‌کنید قلب شما بیش از چند ثانیه به‌طور ناگهانی و بدون دلیل بصورت نامنظم می‌تپد یا اگر اغلب این حالت اتفاق می‌افتد، به پزشک خود اطلاع دهید. در بیشتر موارد این حالت ناشی از مواردی مانند خواب کم یا مصرف زیاد کافئین است که به‌راحتی حل می‌شود. بااین‌حال باید از متخصص قلب بخواهید تا آن را بررسی کند.

سخن آخر

همان‌طورکه ملاحظه کردید موارد مختلفی می‌توانند از نشانه ‌های قلب درد باشند که به شما هشدار می‌دهند باید هرچه سریع‌تر مورد معاینه یک متخصص قلب قرار بگیرید.

همچنین اگر این علائم بیش از چند دقیقه طول کشیدند، بدتر شدند و یا چند نشانه را با هم تجربه کردید باید هرچه سریع‌تر به اورژانس مراجعه کنید تا احتمال حمله قلبی کاهش یافته و یا اگر حمله قلبی اتفاق افتاده اقدامات درمانی لازم جهت جلوگیری از خطر مرگ انجام شود.

از طرفی توجه داشته باشید که اگرچه برخی نشانه ‌های قلب درد چند ثانیه بیشتر طول نمی‌کشند و حال شما خوب می‌شود، اما می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری یا نارسایی قلبی جدی باشد که اگر به‌موقع بررسی و درمان نشود  در آینده‌ای نه چندان دور باعث خطراتی مانند حمله قلبی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس