افتادگی دریچه میترال چیست؟

دریچه میترال دریچه ای است که اجازه می دهد جریان خون از یک محفظه قلب ، یعنی همان دهلیز سمت چپ ، به دیگری که به آن بطن چپ گفته می شود،برگردد.

درافتادگی دریچه میترال ، قسمتی از دریچه میترال به طرف دهلیز چپ ، افتادگی دارد.این اتفاق زمانی که ماهیچه اصلی قلب ، به نام بطن چپ ، در طول ضربان قلب فشرده میشود، رخ می دهد.

افتادگی دریچه میترال

افتادگی دریچه میترال با تنگی دریچه میترال تفاوت دارد. در تنگی دریچه میترال ، دریچه میترال سفت و منقبض است.

در افتادگی این دریچه، دریچه به دلیل اندازه غیر طبیعی یا آسیب دیدن بافت دریچه میترال دچار افتادگی می شود. برای بیشتر افراد مبتلا به این مشکل ، علت آن ناشناخته است.

افتادگی دریچه میترال میتواند ارثی باشد.

علائم افتادگی دریچه میترال

بیشتر افراد مبتلا به ااین عارضه هیچ علامتی ندارند. آنها به دلیل وجود این عارضه دچار مشکل جدی نمیشوند و مشکلات سلامتی را تجربه نمی کنند.

مکمل های طبیعی مصرف کنید

درد قفسه سینه شایع ترین علامت در افرادی است که افتادگی دریچه میترال دارند. درد قفسه سینه ممکن است بسیار آزار دهنده و ترسناک باشد ، اما منجر به سکته قلبی ، مرگ یا سایر مشکلات قلبی نمی شود.

این عارضه یک علت شایع بازگشت خون می باشد. این وضعیتی است که در آن مقداری خون از طریق دریچه میترال با هر ضربان قلب به سمت عقب باز میگردد. با گذشت سالها ، و تکرار دفعات زیاد این اتفاق، می تواند باعث ضعف عضله قلب شود که به نارسایی قلب معروف است.

علائم نارسایی قلب عبارتند از:

• تنگی نفس با فشار
  • تورم در پاها

افتادگی دریچه میترال همچنین با علائم زیر همراه است:

• ضربان قلب و یا ضربان قلب سریع که منجر به تپش قلب می شود.
  • تنگی نفس بخصوص در هنگام ورزش
  • غش کردن
  • هراس و اضطراب
  • تهوع یا سوزن در دست و پا

هنگامی که این علائم در کنار هم ظاهر می شوند ، گاهی به آنها سندرم افتادگی دریچه میترال گفته می شود.

با این حال ، متخصصان نمی دانند که آیا به طور دقیق افتادگی دریچه میترال باعث این علائم می شود یا خیر. از آنجایی که این علائم بسیار رایج هستند ، اغلب ممکن است به طور اتفاقی اتفاق بیفتد.

تشخیص افتادگی دریچه میترال چگونه صورت می گیرد؟

شخیص افتادگی دریچه میترال چگونه صورت می گیرد

• پزشک ممکن است بعد از گوش دادن به  صدای قلب ، به این بیماری شک کند.
  • حرکت غیرطبیعی دریچه میترال می تواند صدایی مجزا ایجاد کند که “click” نام دارد.
  • در صورت بازگشت خون ، پزشک ممکن است صدای بلندی از قلب را که ناشی از جریان برگشت خون است ، بشنود.

تشخیص قطعی این عارضه نیاز به اکوکاردیوگرام دارد ، که یک سونوگرافی قلب است.که این نوع تست را در قسمت اکوکاردیوگرام به تفصیل توضیح دادیم.پزشک می تواند حرکت غیرطبیعی این دریچه مشاهده کند.

درمان افتادگی دریچه میترال به چه شکل صورت می گیرد؟

درمان افتادگی دریچه میترال به چه شکل صورت می گیرد

افتادگی دریچه میترال برای بیشتر افراد مشکلی ایجاد نمی کند ، بنابراین معمولاً نیازی به درمان نیست.

افرادی که به دلیل ااین عارضه دچار نارسایی شدید دریچه میترال می شوند ، می توانند از عمل جراحی برای ترمیم یا تعویض دریچه میترال آسیب دیده بهره مند شوند. برای مبتلایان به علائم نارسایی قلب ناشی از افتادگی دریچه میترال یا نارسایی میترال ، جراحی معمولاً بهترین روش درمانی است.

بهترین درمان برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد ، اما می تواند شامل موارد زیر باشد:

• ورزش
  • مسکن ها
  • تکنیک های آرامش و کاهش استرس
  • اجتناب از کافئین و سایر محرک ها
  • استفاده از داروهایی در صورت داشتن ضربان سریع قلب

آیا درمان افتادگی دریچه میترال نیاز به پیگیری مداوم دارد؟

بیشتر افراد مبتلا به این عارضه هرگز به مشکل جدی به دلیل وجود این عارضه بر نمیخورند. کارشناسان توصیه می کنند افرادی که به این عارضه مبتلا هستند ، باید به طور مرتب به پزشک مراجعه کنند. به این ترتیب ، هر گونه مشکل در حال رشدی می تواند زود هنگام پیدا شود.

آیا درمان افتادگی دریچه میترال نیاز به پیگیری مداوم دارد

بیشتر افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال باید هر 2 تا 3 سال یک بار  به یک دکتر قلب خوب مراجعه کنند. آنها نیازی به اکوکاردیوگرام منظم ندارند.

افرادی که مبتلا به این عارضه میزان خون بازگشتی متوسط یا زیاد است،  باید به پزشک مراجعه کنند و هر 6 تا 12 ماه تحت اکوکاردیوگرافی قرار بگیرند.

اكوكارديوگرافي و مراجعه به پزشك نيز در صورت بروز علائم جديد يا در صورت تغيير علائم ، توصيه مي شود.

در گذشته پزشکان توصیه می کردند افرادی که به این عارضه دچار هستند ، قبل از انجام اقدامات پزشکی یا دندان پزشکی ، آنتی بیوتیک مصرف کنند تا از ابتلا به عفونت دریچه قلب جلوگیری کنند. انجمن قلب تشخیص داده است كه مصرف آنتی بیوتیك ها قبل از عمل ، برای افرادی كه افتادگی دریچه میترال دارند مفید نیست و دیگر توصیه نمی شود.