شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

سوراخ بودن قلب نوزاد

سوراخ بودن قلب نوزاد همواره یکی از نگرانی های پدر و مادرانی است که نوزادشان به این عارضه مبتلا شده و به دنبال یافتن علت و راه های تشخیصی و درمان این مشکل می باشند.ما در این مقاله به بررسی این مباحث می پردازیم.اگر شما هم به دنبال یافتن این اطلاعات هستید،خواندن این مقاله را جهت کاهش نگرانی  و سردرگمی به شما توصیه می نماییم.

سوراخ بودن قلب نوزاد

علل سوراخ بودن قلب نوزاد

قلب انسان ارگانی است که مسئول تنظیم جریان خون در بدن انسان را دارد. بعضی اوقات نوزادان با نقص در ساختار قلب به دنیا می آیند. این نقص تأثیر منفی بر عملکرد قلب دارد و به نوبه خود ، بر خونرسانی مناسب به بدن تأثیر منفی می گذارد.

سوراخ بودن قلب نوزاد

قلب انسان از دو طرف تشکیل شده است که توسط یک دیواره به نام سپتوم از یکدیگر جدا شده است. دو فرایند همزمان وجود دارد که قلب در هنگام ضربان انجام می دهد.در هر ضربان قلب ،خون با سطح اکسیژن پایین در سمت راست قلب وارد میشود و توسط قلب به ریه ها می رسد. سپس خون غنی از اکسیژن توسط سمت چپ قلب در بدن پمپ می شود. دیواره داخلی یا سپتوم با تشکیل یک سد فیزیکی بین طرف های مختلف قلب ، خون غنی از اکسیژن را از خون حاوی اکسیژن با سطح پایین جدا می کند.

معنای سوراخ بودن قلب نوزاد چیست؟

سوراخ بودن قلب نوزاد به این معنا است که: بعضی اوقات نوزادان با سوراخ در دیواره داخلی یا سپتوم متولد می شوند ، این سوراخی در قلب نوزاد محفظه های جداگانه قلب را به هم وصل می کند و در نحوه پمپاژ خون تداخل ایجاد می کند.

سوراخ بودن قلب نوزاد

سوراخ بودن قلب نوزاد چند نوع است؟

نقص سپتوم دهلیزی یا ASD زمانی رخ میدهد که سوراخ در قسمت بالای سپتوم و بین دو اتاق فوقانی قلب است. اگر سوراخ در قسمت زیرین بین دو اتاق پایین باشد ، به عنوان نقص سپتوم بطنی یا VSD شناخته می شود. در صورت وجود ASD یا VSD ، خون از دو محفظه مختلف قلب مخلوط می شود و در نتیجه مقداری خون با اکسیژن سطح پایین به جای رفتن به ریه ،داخل بدن پمپ می شود و مقداری خون غنی از اکسیژن به جای بدن به ریه ها باز می گردد.

سوراخ بودن قلب نوزاد

1. نقص سپتوم بطنی یا VSD

نقص سپتوم بطنی ، سوراخ بودن قلب نوزاد ، یک نقص مادرزادی قلب است. به دوقسمت تحتانی قلب بطن گفته می شود. نقص سپتوم بطنی را می توان به عنوان یک سوراخ در سپتوم توصیف کرد که بطن چپ را از بطن راست جدا می کند. این سوراخی در قلب نوزاد باعث می شود که جریان خون غنی از اکسیژن از سمت چپ به بطن راست وارد شود. در شرایط ایده آل و عادی ، خون غنی از اکسیژن از بطن چپ باید از طریق آئورت وارد بدن شود. با این حال ، هنگامی که این اتفاق نمی افتد و سوراخ بودن قلب نوزاد علت آن است ، یک مورد نقص سپتوم بطنی یا VSD است.

علل احتمالی ایجاد نقص سپتوم بطنی

علت اصلی سوراخ بودن قلب نوزاد می تواند یک نقص مادرزادی قلب باشد که ممکن است ارثی باشد. مشاهده شده است که والدین با نقص مادرزادی قلبی احتمالاً این عارضه را به فرزند خود منتقل می کنند. همچنین شناخته شده است که اختلالات ژنتیکی باعث نقص مادرزادی قلب نیز می شوند.

به عنوان مثال ، سندرم داون یک اختلال ژنتیکی است. بیشتر نوزادانی که مبتلا به سندرم داون هستند از نقایص مادرزادی قلب  همچون سوراخ بودن قلب نوزاد رنج می برند. سوء مصرف دخانیات همچنین به ویژه در صورتی که زنان در حین بارداری سیگار کشیدن را ترک کنند ، باعث ایجاد VSD در نوزادان می شود.

 

سوراخ بودن قلب نوزاد

علائم و نشانه های VSD در نوزادان

یک بررسی معمول در طی چند هفته اول تولد نوزاد می تواند VSD را شناسایی کند. هنگامی که خون بین بطن های چپ و راست جریان می یابد ، صدای خاص و لرزشی را ایجاد می کند که به نام سوفل قلب معروف است. صدای ناشی از VSD مشخص است و پزشک آن را بر خلاف سوفل ناشی از عوامل دیگر تشخیص می دهد.

در صورت وجود VSD های متوسط ​​تا بزرگ ، ممکن است کودک سریع تر از حد معمول نفس بکشد و هنگام تغذیه علائم خستگی را نشان دهد.

کودک مبتلا به VSD ممکن است تمایل داشته باشد که گریه کند.همچنین این نوزادان بسیار کند وزن میگیرند.

سوراخ بودن قلب نوزاد

تشخیص سوراخ بودن قلب نوزاد در حالتی که علت آن نقص سپتوم بطنی یا VSD می باشد،چگونه است؟

اگر پزشک نوزاد سوفل قلب را مشاهده کند ، او به شما پیشنهاد میدهد که  جهت درمان سریع به یک متخصص قلب و عروق خوب مراجعه نمایید.

بهترین متخصص قلب و عروق در مورد تاریخچه کودک شما مطالعه خواهد کرد و معاینه پزشکی را انجام می دهد. متخصص قلب ممکن است از اشعه X قفسه سینه یا یک نوار قلب استفاده کند که فعالیت الکتریکی قلب نوزاد شما را آزمایش کند.

دکتر قلب خوب ممکن است از اکوکاردیوگرام نیز استفاده کند که به ایجاد تصویر قلب با استفاده از امواج صوتی کمک خواهد کرد. این آزمایش همچنین اطلاعات حیاتی مانند ساختار قلب ، جریان خون در محفظه های قلب ، فشار خون و میزان اکسیژن خون را نشان می دهد.

در صورت نیاز به اطلاعات اضافی ، ممکن است کاتتریزاسیون قلبی برای اندازه گیری میزان اکسیژن خون در قلب و فشار خون انجام شود.

این نکته بسیار مهم است که پزشک قلب و عروقی که شما انتخاب کرده اید تجهیزات کامل جهت انجام همه ی تست های تشخیصی را داشته باشد.

کلینیک دکتر ضربان با دارا بودن گلچینی از بهترین و باتجربه ترین متخصصین قلب و عروق و داشتن تمامی تست های تشخیصی می تواند برترین گزینه برای درمان شما باشد. پزشکان این کلینیک همواره رضایت و بهبودی صددرصدی بیماران خود را جلب کرده است.

عوارض ناشی از سوراخ بودن قلب نوزاد در VSD

اگر VSD متوسط ​​یا بزرگ باشد ، قلب نوزاد برای پمپ کردن خون بیشتر نیاز به پمپاژ سخت تر دارد. این می تواند رفته رفته منجر به نارسایی قلبی شود. در صورت وجود VSD ، سمت چپ قلب هم خون را به داخل بطن راست و هم در بدن پمپ می کند ،این تلاش اضافی قلب ضربان آن را افزایش می دهد و یا منجر به ایجاد آریتمی می شود .

عقب افتادن رشد نوزاد ممکن است در کودک متولد شده با VSD مشاهده شود زیرا او نمی تواند به اندازه کافی تغذیه کند تا نیازهای انرژی اضافی بدن خود را برآورده کند.

سوراخ بودن قلب نوزاد در VSD می تواند به اندوکاردیت ، که یک عفونت قلبی است منجر شود.

سوراخ بودن قلب نوزاد

درمان VSD در نوزاد

در قدم اول شما باید به یک متخصص قلب و عروق خوب و مطئن مراجعه نمایید و نوزاد خود را تحت نظر او قرار دهید.در صورت عدم بهبودی VSD تا سن یک سالگی ، ممکن است برای درمان سوراخی قلب نوزاد جراحی قلب توصیه شود.

 همچنین ممکن است به منظور مراقبت از نوزاد برای جلوگیری از نارسایی قلبی و یا عدم افزایش وزن و درمان سوراخ بودن قلب نوزاد جراحی در همان نوزادی تجویز شود.

سوراخ بودن قلب نوزاد

 همچنین پزشک نوزاد شما ممکن است مکمل های شیر مادر را برای رفع نیازهای انرژی اضافی بدن کودک که از بیماری VSD رنج می برد ، توصیه کند.

یافتن و انتخاب بهترین متخصص قلب و عروق به منظور درمان صحیح و سریع بسیار حائز اهمیت می باشد.اگر در انتخاب دکتر قلب خوب دچار تردید شده اید، مقاله بهترین متخصص قلب و عروق با ارائه مجموعه ای از معیارهای کلیدی می تواند به شما در یافتن دکتر قلب خوب کمک کند.

مراقبت از کودک با VSD

در صورتی که کودک مبتلا به VSD کوچک تشخیص داده شود و علائمی از بیماری نشان ندهد ، والدین باید وی را برای معاینات منظم به  بهترین متخصص قلب ببرند. برای کودکانی که دارای VSD هستند باید از بهداشت دهان و دندان مناسب نیز استفاده شود زیرا ممکن است باکتری های دهان وارد جریان خون شوند و باعث ایجاد عفونت در لبه های داخلی قلب شوند.

بهترین پزشک قلب و عروق همچنین ممکن است قبل از ارائه هرگونه روش پزشکی یا دندانپزشکی برای جلوگیری از هرگونه عفونت در قلب ، آنتی بیوتیک را به کودک تجویز کند. ویزیت منظم متخصص اطفال برای بررسی رشد و پیشرفت طبیعی به کودکان دارای VSD توصیه می شود. بازی و سایر فعالیتها فقط طبق دستور پزشک باید شروع شود.

سوراخ بودن قلب نوزاد

2. نقص سپتوم دهلیزی یا ASD

به دو اتاق فوقانی قلب دهلیز گفته می شود. نقص سپتوم دهلیزی در نوزادان می تواند به عنوان سوراخ یا دهانه ای در قسمتی از سپتوم که دهلیز چپ و راست را جدا نگه دارد ، توصیف شود. این سوراخ بودن قلب نوزاد باعث میشود جریان خون غنی از اکسیژن از دهلیز چپ به دهلیز راست وارد شود. در شرایط ایده آل و عادی ، خون غنی از اکسیژن از دهلیز چپ باید وارد بدن شود و به ریه ها برنگردد ، اگر اینگونه نباشد این یک نقص سپتوم دهلیزی یا ASD است.

علل احتمالی نقص سپتوم دهلیزی یا ASD

علل احتمالی ASD همانند موارد ذکر شده در بالا با علل احتمالی VSD مشابه است. برخی از نوزادان به دلیل تغییر در کروموزومها یا ژنهایشان ممکن است دچار نقص قلب شوند.سوراخی در قلب نوزاد هم یکی از نقص های قلبی می باشد.

علائم و نشانه های ASD در نوزادان

کودک مبتلا به ASD ممکن است هنگام تنفس دچار مشکل شود. او همچنین ممکن است احساس بی حالی و خستگی کند.در نوزادان مبتلا به ASD خون و مایعات در ریه ها، پا و مچ پاجمع می شود.

سوراخ بودن قلب نوزاد

تشخیص سوراخ بودن قلب نوزاد در حالتی که علت آن نقص سپتوم دهلیزی یا ASD می باشد،چگونه است؟

اگر پزشک نوزاد سوفل قلب را مشاهده کند ، او به شما پیشنهاد میدهد که  جهت درمان سریع به یک متخصص قلب و عروق خوب مراجعه نمایید.

بهترین متخصص قلب در مورد تاریخچه کودک مطالعه خواهد کرد و معاینه پزشکی را انجام می دهد.

بهترین متخصص قلب و عروق ممکن است از رادیوگرافی قفسه سینه و یا الکتروکاردیوگرام به منظور تشخیص صحیح علت سوراخی قلب نوزاد استفاده کند.

دکتر قلب خوب ممکن است از اکوکاردیوگرام نیز استفاده کند که به ایجاد تصویر قلب با استفاده از امواج صوتی کمک خواهد کرد. این آزمایش همچنین اطلاعات حیاتی مانند ساختار قلب ، جریان خون در محفظه های قلب ، فشار خون و میزان اکسیژن خون را نشان می دهد.

در صورت نیاز به اطلاعات اضافی جهت تشخیص نقص سپتوم دهلیزی یا ASD ، ممکن است کاتتریزاسیون قلبی برای اندازه گیری میزان اکسیژن خون در قلب و فشار خون انجام شود.

این نکته بسیار مهم است که پزشک قلب و عروقی که شما انتخاب کرده اید تجهیزات کامل جهت انجام همه ی تست های تشخیصی را داشته باشد.

کلینیک دکتر ضربان با دارا بودن گلچینی از بهترین و باتجربه ترین متخصصین قلب و عروق و داشتن تمامی تست های تشخیصی می تواند برترین گزینه برای درمان شما باشد. پزشکان این کلینیک همواره رضایت و بهبودی صددرصدی بیماران خود را جلب کرده است.

عوارض ناشی از سوراخ بودن قلب نوزاد در ASD

در صورت وجود ASD ، سمت راست قلب مجبور است سخت تر کار کند و در نهایت ممکن است منجر به نارسایی قلبی سمت راست شود. همچنین باگذشت زمان و بروز دهلیز راست بزرگ شده ضربان قلب نامنظم می شود.

لخته های خون ممکن است توسط ریه ها فیلتر نشوند و ممکن است وارد بدن شوند و جریان خون در شریان ها  را مسدودکرده و منجر به سکته مغزی می شود. اما اگر ASD خوش خیم باشد ، این عارضه باعث لخته شدن خون نمیشود. لخته های خون معمولاً در بزرگسالان مشاهده می شود.

درمان ASD و سوراخی قلب نوزاد

قدم اول در درمان صحیح و سریع سوراخی قلب نوزاد مراجعه به بهترین دکتر قلب و عروق می باشد.کودک مبتلا به ASD باید برای معاینات دوره ای تحت نظر پزشک قلب خوب گرفته شود تا او بررسی کند که آیا ASD به طور طبیعی بهبود یافته است یا خیر.

سوراخ بودن قلب نوزاد

کودکان بین دو تا پنج سال که هنوز از بیماری ASD رنج می برند ،پزشک قلب خوب ممکن است یک روش جراحی را برای از بین بردن شرایط توصیه کنند.

مراقبت از نوزاد با ASD

در بیشتر موارد ، ASD ها به طور طبیعی بهبود می یابند. علاوه بر این ، یک ASD کوچک نیازی به مراقبت و توجه اضافی ندارد. برای بررسی رشد و پیشرفت طبیعی بدن کودک ، مراجعه به پزشک متخصص اطفال برای کودکان مبتلا به ASD توصیه می شود. بازی و سایر فعالیتها فقط طبق دستور پزشک باید شروع شود.

سوراخ بودن قلب نوزاد

نقص مادرزادی قلب از جمله ASD و VSD به خودی خود بهبود مییابد. پیشرفت در علم و فن آوری پزشکی تشخیص و درمان نقایص مادرزادی قلب را تا حد زیادی بهبود بخشیده است. متأسفانه اگر کودک شما دارای نقص مادرزادی قلب است ، شما بایدسریعاً جهت درمان سریع به بهترین پزشک قلب مراجعه کنید. دستورالعملهای او را دنبال کنید و احتیاط کنید تا کودک شما به فردی سالم و خوشحال تبدیل شود!

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس