شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

گرفتگی رگ قلب

قلب انسان مهم ترین و حیاتی ترین ارگان بدن می باشد. هرگونه گرفتگی رگ قلب می تواند خسارات و عوارض جبران ناپذیری را به تمامی اعضای بدن ما وارد کند. باتوجه به اهمیت این عارضه و خطراتی که برای سلامتی شما به همراه دارد، آگاهی و اطلاع از علائم گرفتگی رگ قلب، علت گرفتگی رگ قلب و خطرات ناشی از گرفتگی رگ قلب ، جلوگیری و درمان آن بسیارضروری می باشد.

گرفتگی رگ قلب

ما در این مقاله به همه ی سوالات شما در مورد گرفتن رگ قلب، علائم گرفتگی رگ قلب، علت گرفتگی رگ قلب، خطرات ناشی از گرفتگی رگ قلب و جلوگیری و درمان پاسخ خواهیم داد.

گرفتگی رگ قلب چیست؟

سرخرگ ها رگ های خونی هستند که خون سرشار از اکسیژن را در سراسر بدن شما توزیع می کنند. آنها خون غنی از اکسیژن را  به تمامی اعضای بدن شما از مغزتان گرفته تا نوک انگشتان پا میرسانند. شریان های سالم دیواره های داخلی صاف دارند و خون داخل آنها به راحتی جریان می یابد.

با این حال ، برخی از افراد دچار گرفتگی رگ قلب میشوند. گرفتگی رگ قلب ناشی از ایجاد ماده ای به نام پلاک در دیواره های داخلی شریان ها است. وجود این پلاک ها می تواند جریان خون را کاهش دهد یا در برخی موارد آن را به طور کامل مسدود کند.

گرفتگی رگ قلب

گرفتگی رگ قلب احتمال حمله قلبی ، سکته مغزی و حتی مرگ را به شدت افزایش می دهند. به دلیل وجود این خطرات جبران ناپذیر ، آگاهی از دلایل پلاک شریان و راهکارهای درمانی برای جلوگیری از پیامدهای جدی مهم است.

چه عواملی باعث ایجاد پلاک شریانی و درنتیجه منجر به گرفتگی رگ قلب می شود؟

تشکیل پلاک شریانی علت پلاک هایی که در دیواره های داخلی شریان های شما تجمع می یابد ، از مواد مختلفی ساخته شده است که در خون شما گردش می کند. این مواد شامل کلسیم ها ، چربی ها ، کلسترول ، ضایعات سلولی و فیبرین است ، ماده ای که در لخته شدن خون دخیل است. در پاسخ به ایجاد پلاک ، سلول های موجود در دیواره رگ قلب شما مواد اضافی ترشح می کنند که می تواند وضعیت گرفتگی قلب را بدتر کند.

همانطور که گفته شد علت ایجاد این پلاک ها مصرف بیش از حد مواد غذایی حاوی کلسیم؛ چربی، کلسترول ، ضایعات سلولی و فیبرین می باشد.پس داشتن رژیم غذایی نامناسبی که تعادل را در مصرف غذایی تان قائل نمیشود، می تواند مهم ترین علت گرفتگی رگ قلب شما باشد.

گرفتگی رگ قلب

شما میبایست برای جلوگیری از ابتلا به این عارضه خطرناک به منظور داشتن رژیم غذایی مناسب حتما به یک متخصص تغذیه خوب مراجعه کنید و از گرفتن رگ قلب خود پیشگیری نمایید.

از علل دیگر تشکیل این پلاک ها و در پی آن علت گرفتگی رگ قلب می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • بالا بودن سطح کلسترول “بد” و  پایین بودن سطح کلسترول “خوب”

سطح بالای کلسترول “بد” یا لیپوپروتئین یا همان LDL با چگالی کم ، مهمترین عوامل تشکیل پلاک شریانی و در پی آن گرفتگی رگ قلب هستند. همه افراد همچنین کلسترول “خوب” یا لیپوپروتئین با چگالی بالاHDL دارند که در خون گردش می کند. اعتقاد بر این است که HDL مقداری از کلسترول بد را از پلاک در شریان های مسدود شده خارج کرده و آن را به کبد منتقل می کند ، و در آنجا این کلسترول بد از بین می رود.

گرفتگی رگ قلب

در نتیجه کاهش سطح کلسترول خوب منجر به افزایش خطر گرفتن رگ قلب می شود.

  • فشار خون بالا

فشار خون بالا سرعت ایجاد پلاک شریانی را افزایش می دهد. همچنین سخت شدن رگ های گرفته شده قلب را تسریع می کند.برای اطلاع از علائم و علت های فشار خون بالا و همچنین راه های درمانی آن به مقاله فشار خون بالا،علائم فشارخون بالا، درمان قطعی فشار خون بالا و درمان خانگی فشار خون بالا مراجعه نمایید و این علت گرفتگی قلب را از بین ببرید.

گرفتگی رگ قلب

  • دود سیگار

به نظر می رسد دود سیگار باعث افزایش احتمال گرفتگی رگ قلب می شود.پس به منظور جلوگیری از این عارضه از کشیدن سیگار خودداری کنید.

گرفتگی رگ قلب

  • دیابت

دیابت و قند خون بالا یکی دیگر از علت های گرفتن رگ قلب می باشد.شما میبایست به منظور جلوگیری از گرفتن رگ قلب خود که ناشی از دیابت است، جهت دریافت رژیم غذایی مناسب به یک متخصص تغذیه خوب مراجعه نمایید و مطابق با توصیه های او عمل کنید.

گرفتگی رگ قلب

 

از دیگر عوامل خطرزا که می توان به عنوان علت گرفتگی رگ قلب برشمرد موارد ذیل می باشد:

  • سابقه خانوادگی
  •  استرس
  • سبک زندگی بی تحرک و چاقی

خطرات ناشی از گرفتگی رگ قلب چیست؟

خطرات ناشی از گرفتگی رگ قلب

خطرات ناشی از گرفتگی رگ قلب بستگی به محل تجمع پلاک شریانی دارد. گرفتن رگ قلب در نقاط مختلف بدن می تواند منجر به شرایط پزشکی متعدد شود ، از جمله:

هنگامی که پلاک ها در رگ های حامل خون به قلب جمع می شوند، منجر به بیماری عروق کرونر یا بیماری قلبی می شود. بیماری عروق کرونر می تواند باعث درد قفسه سینه یا تنگی نفس شود. این وضعیت می تواند به سکته قلبی منجر شود و عامل اصلی مرگ در ایالات متحده است.

برای آگاهی بیشتر در مورد این بیماری و کسب اطلاعات بیشتر به مقاله بیماری عروق کرونر قلب مراجعه نمایید.

  • بیماری شریان کاروتید

شریان های کاروتید در هر دو طرف گردن شما قرار دارند. آنها اکسیژن را به مغز شما میرسانند. تجمع پلاک شریانی در شریانهای کاروتید می تواند منجر به سکته مغزی شود.

  • بیماری شریان محیطی

 اگر پلاکی در رگهای خونی ایجاد شود که خون را به پاهای شما منتقل می کند ، می تواند میزان اکسیژن منتقل شده را کاهش دهد. کاهش جریان خون می تواند باعث درد ، بی حسی یا عفونت جدی در پاها شود.

علائم گرفتگی رگ قلب چیست؟

در بسیاری از موارد ، گرفتگی رگ قلب تا زمانی که منجر به یک اتفاق جبران ناپذیری مانند حمله قلبی یا سکته مغزی نشود ، هیچ علامتی ایجاد نمی کند.

خطرات ناشی از گرفتگی رگ قلب

در سایر مواقع ، به ویژه هنگامی که گرفتن رگ قلب 70 درصد یا بیشتر باشد ، ایجاد پلاک شریانی ممکن است باعث علائمی شود که شامل موارد زیر است:

علائم گرفتگی رگ قلب:

اولین علائم گرفتگی رگ قلب ، درد قفسه سینه ، آنژین نیز نامیده می شود. این علامت ممکن است ناشی از کاهش جریان خون به قلب باشد. کاهش جریان خون در اثر وجود پلاک در شریانهای منتهی به قلب روی میدهد. برای اطلاع و آگاهی بیشتر در مورد این عارضه به مقاله درد قفسه سینه رجوع کنید.

 علائم گرفتگی رگ قلب در بیماری شریان کاروتید ممکن است باعث بروز حملاتی شود که قبل از سکته مغزی اتفاق می افتد. که این حملات ایسکمیک گذرا یا TIA  نامیده می شود. TIA ممکن است علائم زیر را ایجاد کند:

  • احساس ضعف یا بی حسی در یک طرف بدن
  • عدم توانایی در حرکت دادن بازو یا پا
  • از دست دادن بینایی یک چشم
  • لکنت زبان

علائم گرفتگی رگ قلب در بیماری شریان محیطی به شرح ذیل می باشد:

  • درد پا
  • تأخیر در بهبودی آسیب دیدگی در پاها
  • کاهش دمای پاها

تشخیص گرفتگی رگ قلب چگونه صورت میگیرد؟

تشخیص گرفتگی رگ قلب

چندین آزمایش جهت تشخیص گرفتگی رگ قلب وجود دارد.شما در ابتدا میبایست بهترین دکتر قلب را بیابید. برای یافتن بهترین متخصص قلب و عروق میبایست معیارهای تشخیصی را بشناسید به همین منظور ما مطالعه ی مقاله یافتن بهترین دکتر قلب را به شما توصیه می کنیم تا با آگاهی از معیارهای تشخیص بهترین متخصص قلب و عروق، پزشک مورد اطمینان خود را پیدا کنید.پس از مراجعه پزشک معالج شما بر اساس علائم و سابقه پزشکی تعیین می کند که کدام آزمایشات را برایتان تجویز کند. آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کلینیک دکتر ضربان با دارا بودن گلچینی از بهترین و باتجربه ترین متخصصین قلب و عروق می تواند برترین گزینه برای درمان شما باشد. پزشکان این کلینیک همواره رضایت و بهبودی صددرصدی بیماران خود را جلب کرده است.

درمان گرفتگی رگ قلب چگونه امکان پذیر است؟

انواع مختلفی از گزینه های پیشگیری و درمانی برای گرفتن رگ قلب وجود دارد. آنچه بهترین دکترقلب شما برای کاهش پلاک شریانی و درمان گرفتگی رگ قلب تجویز می کند ، به شدت به وضعیت و سابقه پزشکی شما بستگی دارد.

درمان گرفتگی رگ قلب

بهترین متخصص قلب و عروق شما ممکن است یک یا چند مورد از موارد زیر را  به منظور جلوگیری و درمان گرفتگی رگ قلب تجویز کند:

تغییر سبک زندگی

یک شیوه زندگی سالم برای مدیریت پلاک شریانی و درمان گرفتگی رگ قلب ضروری است. این شیوه شامل:

  • خوردن رژیم غذایی کم چربی و کلسترول ، با قند و کربوهیدرات های ساده و غنی از میوه و سبزیجات
  • حفظ وزن سالم بدن
  • خودداری از کشیدن سیگار
  • وزرش منظم و مداوم
  • مدیریت سطح استرس
  • کنترل سطح فشار خون و کلسترول
  • حفظ قند خون پایین

موارد فوق توصیه های عمومی است و طبیعتا باتوجه به شرایط افراد تغییر می کند. شما میبایست به منظور دریافت رژیم غذایی خوب و اختصاصی خودتان به یک متخصص تغذیه خوب مراجعه نمایید و توصیه های او را در جهت بازیابی سلامتی تان به کارگیرید

روشهای جراحی

در بعضی موارد ، عمل جراحی برای درمان گرفتگی رگ قلب و جلوگیری از تجمع پلاک شریانی لازم است. این رویه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درمان گرفتگی رگ قلب

  • قرار دادن استنت : برای حفظ جریان خون کافی می توان یک لوله کوچک به نام استنت که ممکن است حاوی دارو باشد ، در یک شریان قرار داد. برای رسیدن به قلب از سوند و از طریق شریان پا استفاده می شود و استنت از طریق سوند در ناحیه انسداد ایجاد می شود.
  • آنژیو :این روش به باز شدن گرفتگی رگ قلب که با باز کردن انسداد با وسیله ای که پلاک را به دیواره های جانبی شریان ها سوق می دهد، کمک می کند. برای اطلاع و آگاهی بیشتر در مورد آنژیو، می توانید مقاله آنژیوگرافی را مطالعه نمایید .

اگر دچار این عارضه شده اید، حتما به دنبال بهترین متخصص آنژیوگرافی هستید. پس به شما توصیه می کنیم حتما مقاله بهترین پزشک آنژیوگرافی در تهران را مطالعه نمایید.

داروها

 

درمان گرفتگی رگ قلب

 تعدادی از داروها ممکن است به کنترل برخی از عوامل مؤثر در تجمع پلاک شریانی و درمان گرفتگی رگ قلب کمک کنند. این داروها شامل:

  • داروهای کاهش دهنده کلسترول
  • داروهای کاهش دهنده فشار خون

آسپرین و سایر داروهای رقیق کننده خون ، که احتمال تشکیل لخته خون خطرناک را کاهش می دهد.

مصرف این داروها باید زیر نظر بهترین متخصص قلب و عروق صورت گیرد. مصرف بدون تجویز پزشک قلب خوب خسارات جبران ناپذیری را به بار می آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس