آنژین قلبی

حمله قلبی چه تفاوتی با آنژين قلبي دارد؟؟ علائمی از آنژین قلبی همچون تنگی و درد قفسه سینه بسیار شبیه علائم هشدار دهنده حمله قلبی است.با مطالعه ی این مقاله بدانید که چرا علائم این دو عارضه تا این اندازه شبیه هستند و یاد بگیرید که در هنگام ابتلا به آنژین قلبی چه باید بکنید و فرق آن با حمله قلبی چیست و چگونه قابل تشخیص است.

آنژين قلبي

آنژین قلبی چیست؟

آنژین قلب زمانی اتفاق می افتد که قلب شما معمولاً به دلیل تنگی عروق کرونر خون کافی دریافت نمی کند.قلب شما ممکن است سعی کند با ضربان بیشتر و سریعتر خون رسانی خود را بهبود بخشد. این فرآیند علائم آنژین ایجاد می کند و نشانه آن است که قلب شما باید استراحت کند.

آنژين قلبي

تفاوت اصلی بین آنژین قلبی و حمله قلبی این است که آنژین در نتیجه عروق کرونر باریک (و نه مسدود شده) است. به همین دلیل است که برخلاف حمله قلبی ، آنژین آسیب دائمی قلب ایجاد نمی کند.

برخی از افراد قبل از حمله قلبی دوره های آنژین را تجربه می کنند و ممکن است بعد از آن نیز تجربه کنند. و برخی دیگر هرگز قبل یا بعد از حمله قلبی آنژین را تجربه نمی کنند.

علائم آنژین قلب چیست؟

علائم آنژین قلب

علائم بیماری آنژین از فردی به فرد دیگر متفاوت است ، اما می تواند به طور کلی شامل موارد زیر باشد:

• ناراحتی ، سنگینی یا گرفتگی قفسه سینه که ممکن است به پشت ، شانه ها ، گردن یا فک گسترش یابد. افراد دیگری آن را به عنوان یک درد مبهم توصیف می کنند.
  • ناراحتی در بازو ، گردن یا فک بدون درد قفسه سینه

این ناراحتی و درد ها می تواند از خفیف یا کسل کننده تا شدید باشد.

اگر آنژین قلبی تشخیص داده نشده باشد اما علائم فوق را تجربه کرده اید ، ممکن است دچار حمله قلبی شوید. کاری را که انجام می دهید متوقف کنید و با اورزانس تماس بگیرید.

اگر مبتلا به آنژین باشید ، هنگام بروز آنژین قلبی باید برنامه عملی آنژین را دنبال کنید.تشخیص این عارضه توسط بهترین متخصص قلب صورت می پذیرد.

برنامه عملی آنژین قلبی

درد در قفسه سینه ، ناراحتی یا گرفتگی می تواند یکی از علائم آنژین و یا حمله قلبی باشد.

علت آنژین قلب

اگر آنژین قلب است ، پس از چند دقیقه استراحت یا مصرف داروی تجویز شده توسط دکتر قلب خوب باید بهبود یابد. اگر دچار حمله قلبی شده باشید ، بعید است بعد از چند دقیقه استراحت یا مصرف دارو علائم آن کاهش یابد.

اگر آنژین قلب دارید از برنامه زیر استفاده کنید تا بفهمید در هنگام بروز علائم آنژین چه کاری باید انجام دهید و چه موقع با اورژانس تماس بگیرید.

مرحله 1: علائم آنژین شروع می شود.

• اگر علائم آنژین قلبی دارید ، کاری را که انجام می دهید متوقف کنید و استراحت کنید.
  • احساس خود را به کسی بگویید.
  • دریافت اسپری GTN

مرحله 2: پنج دقیقه صبر کنید.

اگر بعد از پنج دقیقه هنوز علائمی دارید ، یک اسپری GTN دیگر دریافت کنید.

مرحله 3: پنج دقیقه دیگر صبر کنید.

اگر بعد از پنج دقیقه دیگر هنوز علائمی دارید ، به احتمال زیاد دچار حمله قلبی شده اید. با اورژانس تماس بگیرید و آمبولانس بخواهید.

در صورت توصیه پزشک قلب ، آسپرین بخورید.

علت آنژین قلب چیست؟

آنژین قلبی معمولاً به علت بیماری عروق کرونر ایجاد می شود که تجمع پلاک در دیواره عروق شما است. این تجمع می تواند یک یا چند شریان کرونر را که خون به قلب شما می رساند ، باریک کند و خون رسانی به بدن را برای قلب شما دشوارتر کند.

علت آنژین قلب

یکی از مهمترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که یاد بگیرید چه چیزی آنژین قلبی شما را تحریک می کند و برنامه ریزی کنید که چگونه با عوامل تحریک کننده خود کنار بیایید. مثلا:

• در صورت بروز آنژین استراحت کنید.
  • از وعده های غذایی سنگین و غذاهایی که احساس سیری زیادی در شما ایجاد می کنند ، خودداری کنید ، به خصوص اگر آنژین پس از یک وعده غذایی سنگین ظاهر شود.
  • سعی کنید از بروز شرایطی که باعث ناراحتی و استرس شما می شود در صورت بروز آنژین همراه با استرس ، خودداری کنید و روش هایی را برای کنترل استرس بیاموزید

آزمایشاتی برای تشخیص بیماری آنژین

تست ورزش رایج ترین آزمایشی است که برای بررسی بیماری آنژین استفاده می شود.

همچنین ممکن است از شما خواسته شود آنژیوگرافی عروق کرونر انجام دهید که تصاویر اشعه ایکس از عروق شما را تولید می کند.

پس از تشخیص آنژین ، به شما یک برنامه عملی داده می شود که در صورت مشاهده علائم باید دنبال کنید.

چگونه آنژین را درمان کنیم؟

چگونه آنژین را درمان کنیم

در ابتدا باید به پزشک قلب مورد اعتمادی مراجعه کنید.او متناسب با شرایط شما برایتان درمانی را در نظر می گیرد. روش های درمانی وجود دارد که می تواند برای کنترل طولانی مدت بیماری آنژین استفاده شود. این شامل:

• باز کردن عروق با بالون و استنت مخصوص (آنژیوپلاستی)
  • ایجاد راهی جدید برای جریان خون در اطراف شریان مسدود شده (جراحی بای پس قلب)
  • مصرف داروهایی که به شما کمک می کنند تا از بروز قسمتهای دیگر آنژین جلوگیری کنید.

آنژین پایدار و ناپایدار چیست؟

آنژین ها به دلیل تنگی عروق کرونر ایجاد می شوند.اگر این تنگی جدید ایجاد شده باشد و هنوز سفت و پایدار نشده باشد، یک مجموعه علائمی ایجاد می کند که نشانه ی آنژین ناپایدار است و در این مرحله درصد تنگی عروق مشخص نیست.اما بعد از اینکه تنگی پایدار شد و درصد آن مشخص شد به آنژِین پایدار معروف است.

آنژین پایدار زمانی است که شما در حین انجام فعالیت بدنی متوسط ​​علائم آنژین قلبی را مشاهده می کنید و یا  درهنگامی که خود را از نظر جسمی تحت فشار قرار می دهید. این علائم با استراحت و / یا دارو از بین می روند.

آنژین ناپایدار زمانی است که هنگام انجام کار بسیار کم یا استراحت ، علائم آنژین را مشاهده  میکنید. این اتفاق می تواند برای افرادی رخ دهد که قبلاً هرگز آنژین قلبی را تجربه نکرده اند.

آنژین پایدار می تواند ناپایدار شود. اگر آنژین پایدار ، شدیدتر ، طولانی تر شود یا زمانی که استراحت می کنید هم اتفاق می افتد ، باید سریعتر به پزشک  قلب خوب مراجعه کنید. شما ممکن است نیاز به آزمایش یا درمان بیشتری داشته باشید.

جهت جلوگیری از آنژین قلبی چه کارهایی باید انجام داد؟

آنژین از علائم ابتلا به بیماری عروق کرونر یا گرفتگی عروق است. این فرآیندی است که توسط تعدادی از عوامل از جمله انتخاب سبک زندگی ناسالم مانند سیگار کشیدن ، رژیم غذایی نامناسب ، اضافه وزن ، کم تحرکی و سلامت روانی و سلامتی تسریع می شود.

جلوگیری از آنژین قلبی

ایجاد تغییر در عوامل خطر می تواند آسیب به عروق شما را کند یا متوقف کرده و خطر ابتلا به حمله قلبی را کاهش دهد.

• اگر سیگار می کشید ، سیگار را ترک کنید.
  • داروهای خود را طبق تجویز  بهترین دکتر قلب مصرف کنید.
  • غذاهای سالم میل نمایید.
  • تحرک داشته باشید.
  • اگر اضافه وزن دارید ، لاغر شوید

کلینیک قلب دکتر ضربان با دارا بودن انواع تست های تشخیصی و حاذق ترین پزشکان قلب و عروق ، شما را در رسیدن به قلبی سالم وزندگی آرام همراهی خواهد کرد.