شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

قرص ضد سکته قلبی

دارو و قرص ضد سکته قلبی به دو دسته تقسیم میشود:داروهایی که برای پیشگیری از وقوع سکته و جلوگیری از تشکیل لخته خون در افراد سالم مورد استفاده است و داروهایی که برای پیشگیری از سکته قلب در افراد مبتلا به بیماری های قلبی و مستعد سکته تجویز میشود. ما در این مقاله به بررسی گروه دوم میپردازیم.اگر شما جز دسته اول هستید می توانید به مقاله راه های پیشگیری از سکته قلبی مراجعه نمایید.

قرص ضد سکته قلبی

کلینیک قلب دکترضربان با دارا بودن انواع تست های تشخیصی و حاذق ترین پزشکان قلب و عروق ، شما را در رسیدن به قلبی سالم وزندگی آرام همراهی خواهد کرد.

7 قرص ضد سکته قلبی

ما در این مقاله به بررسی اطلاعات مربوط به داروهایی که معمولاً برای درمان حمله قلبی تجویز می شوند ، میپردازیم و در هر قسمت مزایا ، خطرات و عوارض جانبی آنها را بیان میکنیم .همه ی اطلاعات مربوط به 7 قرص ضد سکته قلبی عمومی هستند و شما میبایست در مورد شرایط خودتان به صورت خاص با پزشک قلب و عروق مشورت نمایید و از مصرف خودسرانه هر یک از داروهای زیر به شدت خودداری نمایید.

1.مهار کننده های   ACE

اگر قلب شما خون را به خوبی پمپاژ نمی کند ، مهار کننده های ACE می توانند به عنوان قرص ضد سکته قلبی کمک کنند. این نوع دارو با کمک به باز شدن رگ ها ، جریان خون را بهبود می بخشد. همچنین فشار خون شما را کاهش می دهد.اگر به سندرم کرونر حاد (ACS) مبتلا هستید ، ممکن است پزشک قلب و عروق از شما بخواهد از یک مهار کننده ACE استفاده کنید. داشتن ACS به معنای کاهش جریان خون در قلب است. این می تواند توسط شرایط مختلفی ایجاد شود. یک مهار کننده ACE ممکن است تمام داروی مورد نیاز شما باشد. یا ممکن است پزشک دارویی را به همراه سایر داروها برای شما تجویز کند. این می تواند شامل یک دیورتیک یا مسدود کننده بتا باشد.

عوارض جانبی:

مهار کننده های ACE معمولاً عوارض جانبی خطرناکی ایجاد نمی کنند. شایعترین عارضه جانبی سرفه خشک است. عوارض جانبی نادرتر عبارتند از:

  • سرگیجه
  • کاهش اشتها
  • خستگی (احساس بی انرژی بودن).
  • مشکلات کلیوی
  • افزایش سطح پتاسیم در خون.

خطرات:

از آنجا که مهار کننده های ACE می توانند نقایص مادرزادی ایجاد کنند ، زنان باردار نباید از این دارو استفاده کنند.در موارد نادر ، مهار کننده های ACE می توانند منجر به یک واکنش آلرژیک جدی شوند. این واکنش می تواند باعث تورم در مناطق خاصی از بدن شود. این در سیاه پوستان و افراد سیگاری بیشتر دیده می شود و می تواند تهدید کننده زندگی باشد. اگر بعد از مصرف مهار کننده ACE دچار تورم شدید ، باید فوراً تحت مراقبت پزشکی قرار بگیرید.

2.آسپرین

پزشک قلب و عروق شما ممکن است از شما بخواهد روزانه دوز کم آسپرین به عنووان قرص ضد سکته قلبی مصرف کنید. آسپرین به شما کمک می کند تا خون شما لخته نشود. لخته شدن خون می تواند شریان هایی را که خون و اکسیژن به قلب می رسانند مسدود کند. انسداد در این شریان ها خطر حمله قلبی یا سکته را افزایش می دهد.

قرص ضد سکته قلبی

عوارض جانبی:

عوارض جانبی رایج قرص سکته قلبی آسپرین شامل تهوع و ناراحتی معده است. برخی از افراد هنگام مصرف آسپرین به عنوان قرص برای سکته قلبی عصبی میشوند و یا دچار اختلال در خواب میشوند. در صورت آزار دهنده بودن علائم با پزشک قلب و عروق خود تماس بگیرید.

خطرات:

آسپرین می تواند خطر ابتلا به زخم معده را افزایش دهد. همچنین می تواند باعث خونریزی در معده و روده شود. پزشکان برای افرادی که ACS دارند دوز کم آسپرین تجویز می کنند. مقدار مصرف معمولاً بین 81 تا 162 میلی گرم در روز است. دوز کم همان مزایای دوز بالاتر را فراهم می کند. اما خطر خونریزی داخلی کمتر است.

با پزشک قلب خود در مورد خطرات و مزایای درمان و استفاده از قرص ضد سکته قلبی آسپرین صحبت کنید. وی دوز آسپرین مناسب برای شما را تجویز می کند و به شما می گوید که چگونه آن را مصرف کنید.

3.مسدود کننده های بتا

مسدود کننده های بتا ضربان قلب و فشار خون را کاهش می دهند. آنها به بهبود جریان خون در قلب ، کاهش درد قفسه سینه و جلوگیری از آسیب بیشتر به قلب کمک می کنند. ممکن است پزشک قلب از شما بخواهد مسدود کننده بتا را به عنوان قرص برای سکته قلبی مصرف کنید یا ممکن است او بخواهد شما آن را به همراه سایر داروها مصرف کنید. این داروها می توانند شامل یک دیورتیک یا یک مهار کننده ACE باشند.

عوارض جانبی:

عوارض جانبی مسدود كننده های بتا خفیف است. عوارض جانبی شایع شامل سردی دست ، خستگی ، سرگیجه و ضعف است. عوارض جانبی این قرص سکته قلبی شایع شامل تنگی نفس ، مشکل خواب ، افسردگی و کاهش میل جنسی میباشند.

قرص ضد سکته قلبی

خطرات:

مسدود کننده های بتا برای افرادی که آسم دارند توصیه نمی شود. این نوع قرص ضد سکته قلبی می تواند حملات شدید آسم را تحریک کند.

مسدود کننده های بتا تشخیص علائم پایین آمدن قند خون را برای افراد دیابتی دشوار می کند. یکی از این علائم ضربان قلب سریع است. اگر دیابت دارید ، پزشک قلب احتمالاً به شما می گوید که قند خون خود را مرتباً چک کنید.

متوقف کردن مصرف این قرص برای سکته قلبی به طور ناگهانی خطر مشکلات قلبی را افزایش می دهد. اگر باید مصرف مسدود کننده بتا را متوقف کنید ، مهم است که به تدریج متوقف شود و دستورالعمل های پزشک به صورت دقیق انجام شود.

4.ضد پلاکت

داروهای ضد پلاکت از لخته شدن خون جلوگیری می کنند. آنها اجازه نمی دهند سلولهای خاصی در خون (به نام پلاکت) در کنار هم جمع شوند. مصرف این قرص ضد سکته قلبی خطر انسداد شریان های کرونر را کاهش می دهد که می تواند منجر به حمله قلبی و سکته مغزی شود. آنها گاهی اوقات همراه با آسپرین درمانی تجویز می شوند.

قرص ضد سکته قلبی

عوارض جانبی:

برخی از عوارض جانبی رایج داروهای ضد پلاکت عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • ناراحتی معده
  • دل درد
  • اسهال
  • خارش

اگر هنگام مصرف این دارو عوارض جانبی دارید با پزشک قلب خود صحبت کنید.

خطرات:

از آنجا که داروهای ضد پلاکت از لخته شدن خون جلوگیری می کنند ، در برخی افراد خطر خونریزی جدی را افزایش می دهد.

5.داروهای ادرار آور

داروهای ادرار آور کمک می کنند تا بدن از تجمیع سدیم اضافی و مایعات خلاص شود. آنها میزان مایعی که از طریق رگ های خونی شما جریان دارد را کاهش می دهند و این باعث کاهش فشار خون شده و قرص برای سکته قلبی محسوب میشود.

داروهای ادرار آور معمولاً برای درمان فشار خون بالا تجویز می شوند. آنها گاهی اوقات در ترکیب با بلاکرها و مهار کننده های ACE استفاده می شوند.

عوارض جانبی:

عوارض جانبی شایع داروهای ادرار آور و قرص ضد سکته قلبی عبارتند از:

  • افزایش ادرار
  • احساس تشنگی
  • خستگی
  • گرفتگی عضلات
  • فشار خون پایین

عوارض جانبی نادر مصرف این قرص برای سکته قلبی شامل افزایش قند خون ، افزایش کلسترول ، قاعدگی نامنظم در زنان و ناتوانی جنسی در مردان است.

خطرات:

افرادی که داروهای ادرار آور مصرف می کنند ممکن است پتاسیم در خون آنها بسیار زیاد یا کم باشد. این بستگی به نوع ادرار آور آنها دارد.

6.استاتین ها

استاتین ها برای کاهش سطح کلسترول “بد” LDL  و قرص ضد سکته قلبی استفاده می شوند. همچنین ممکن است به افزایش سطح کلسترول خوب HDL کمک کنند. بیشتر افرادی که استاتین مصرف می کنند تا آخر عمر از این نوع داروها استفاده می کنند.

قرص ضد سکته قلبی

عوارض جانبی:

درد عضلانی شایعترین عارضه استاتین است. درد می تواند خفیف یا شدید باشد. عوارض جانبی نادر شامل حالت تهوع ، اسهال ، گاز و یبوست است. افرادی که استاتین مصرف می کنند نیز ممکن است بثورات پوستی پیدا کنند. این عارضه جانبی بیشتر در صورت مصرف استاتین در ترکیب با نیاسین دیده می شود. این داروی دیگری است که برای کاهش سطح کلسترول استفاده می شود.

در صورت بروز عوارض جانبی ناشی از استاتین در معرض خطر بیشتری قرار دارید اگر در یکی از شرایط زیر هستید:

  • خانم ها
  • سن 65 سال به بالا
  • داشتن بیماری کبدی یا کلیوی
  • داشتن دیابت نوع 1 یا 2
  • مصرف چند نوع دارو دیگر

برخی از افراد ممکن است از عوارض جانبی ناشی از استاتین دلسرد شوند. با این حال ، عوارض جانبی معمولاً تهدید کننده زندگی نیستند. پزشک قلب می تواند به شما در یافتن راه هایی برای مدیریت آنها کمک کند. اگر نگران عوارض جانبی هستید ، با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای مصرف استاتین به عنوان قرص ضد سکته قلبی صحبت کنید.

خطرات:

در بعضی از افراد ، استاتین ها می توانند باعث آسیب کبدی شوند.

7.داروهای ضد انعقاد خون (رقیق کننده خون)

رقیق کننده های خون در واقع خون را رقیق نمی کنند. آنها توانایی لخته شدن خون را کاهش می دهند. این به جلوگیری از تشکیل لخته در رگ های خونی کمک می کند. همچنین ممکن است از بزرگتر شدن لخته جلوگیری کند. لخته های بزرگ می توانند مشکلات جدی تری ایجاد کنند.

عوارض جانبی:

مهمترین عارضه قرص ضد سکته قلبی رقیق کننده خون خونریزی است. خون شما به همین راحتی لخته نمی شود. اگر ناحیه ای از بدنتان را بریدید یا صدمه بزنید ، بیش از حد طبیعی خونریزی خواهید کرد. خطر خونریزی یک واقعه مهم است.

داروهای رقیق کننده خون می توانند با برخی از غذاها ، داروهای تجویز شده یا مکمل های بدون نسخه تداخل داشته باشد. عوارض جانبی نادر در مصرف این قرص برای سکته قلبی عبارتند از:

  • تورم در محل تزریق
  • اسهال ، استفراغ یا عدم توانایی در خوردن غذا.
  • تب
  • دوره های قاعدگی شدید

خطرات:

برخی از افرادی که رقیق کننده خون مصرف می کنند بیشتر در معرض مشکلات خونریزی هستند. این افراد شامل افرادی می شوند که:

  • بیش از 75 سال سن دارند.
  • سایر داروهای رقیق کننده خون را مصرف میکنند.
  • فشار خون بالا دارند.
  • سرطان دارند.
  • از نظر کلیه یا کبد مشکل دارند.

در مورد سایر داروها یا مکمل هایی که مصرف می کنید حتما به پزشک قلب خود بگویید. همچنین در هنگام مصرف این قرص ضد سکته قلبی به سایر ارائه دهندگان خدمات بهداشتی بگویید که داروی رقیق کننده خون مصرف می کنید.

مواردی که باید در مصرف قرص ضد سکته قلبی در نظر گرفت؟

همه داروها می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند. آنها همچنین می توانند خطرات خاصی را برای افراد خاص به همراه داشته باشند. همیشه در مورد هر دارویی که مصرف می کنید با پزشک قلب و عروق خود مشورت کنید و تحت نظر او باشید. هرگونه عوارض جانبی را که تجربه می کنید به او بگویید. اطمینان حاصل کنید که آنها از سابقه پزشکی کامل شما اطلاع دارند تا بتوانند بهترین دارو را برای شما تجویز کنند.

قرص ضد سکته قلبی

سوالاتی که باید از پزشک قلب و عروق بپرسید؟

هترین دارو برای من چیست؟

آیا بعد از حمله قلبی باید بیش از یک قرص ضد سکته قلبی مصرف کنم؟

یا من در معرض عوارض ناشی از هر یک از این داروها هستم؟

چه نوع عوارض جانبی می توانم از داروهایی که تجویز می کنید انتظار داشته باشم؟

7 قرص ضد سکته قلبی گفته شده برای جلوگیری از این عارضه موثر می باشند در صورتی که توسط متخصص قلب و عروق خوب و متناسب با شرایط شما تجویز شوند.

کلینیک قلب دکترضربان با دارا بودن انواع تست های تشخیصی و حاذق ترین پزشکان قلب و عروق ، شما را در رسیدن به قلبی سالم وزندگی آرام همراهی خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس