شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

واریس چیست ؟

واریس چیست؟

شايد بعد از  يك روز طولاني سرپا ايستادن متوجه رگهاي پر پيچ و خم ساق پايتان شده باشيد.اين رگهاي تيره و برجسته كه گاهي غير از ظاهر نازيبايشان دردناك هم ميشوند اصطلاحا به واريس معروف هستند.اگر رگهاي واريسي كلافه تان كرده با کلینیک قلب و عروق دکتر ضربان همراه باشيد تا بگوييم واریس چیست و علائم واريس چگونه است .

شما می توانید برای بررسی درمان واریس و دریافت وقت مشاوره توسط متخصص واریس ، بر آیکون اینستاگرام سمت چپ کلیک کنید .

بیماری واريس چيست؟

واریس چیست؟

 در پزشكي  “واريس”به سياهرگهايي كه دچار پيچ خوردگي و پيچ و تاب بشوند ،گفته ميشود.

سياهرگها ،رگهايي هستند كه خون مصرف شده توسط اعضاي بدن را به قلب بازمي گردانند. پس سياهرگها در هر قسمت از بدن ميتوانند پيچ بخورند و به اصطلاح تشكيل واريس بدهند ولي به طور شايع تر در پايينتر از لگن و به طور شايعتر اطراف زانو و پايينتر از زانو ديده ميشود.

واریس چیست ؟ همانطور که گفتیم تا این جا به سوال واریس چیست پاسخ دادیم.

دليل واريس چيست؟

وقتی به هر دلیلی خونی که داخل سیاهرگ های بدن ما هست نتواند به سمت قلب حرکت کند و در داخل رگ بماند، خونی که داخل سیاهرگها مانده و نمیتواند به سمت جلو حرکت کند مجبور میشود که در جای خودش بماند پس به دیواره های رگ فشار می آورد و باعث گشاد شدن و پیچ وتاب خوردن همان رگ می شود.

حالا ببينيم چه چيزهايي مانع حركت خون در سياهرگها به سمت قلب مي شوند.

تصور كنيد هنگامي كه ايستاده ايم  خون نوك انگشتان پاهاي ما يا ساق پا چگونه بايد برخلاف جاذبه زمين به سمت بالا حركت كند و به قلب برسد؟

 براي اينكه خون راحت از پاهايمان برخلاف جاذبه حركت كند در ديواره سياهرگهاي ساق و ران ما دريچه هايي يك طرفه وجود دارد ، به نام “دريچه هاي لانه كبوتري” كه در تصوير زير ، نماي شماتيك آنها را مشاهده مي كنيد.

واریس چیست؟

پس هر  عاملي كه باعث خراب شدن اين دريچه ها بشود ،مانع حركت راحت خون به سمت جلو خواهد شد و در نتيجه خون به سمت عقب پس زده باعث گشادي و تاب خوردن رگ مي شودو موجب به وجود آمدن واریس می شود.

-عامل دومي كه به حركت  به سمت بالاي خون در سياهرگهاي پاهاي ما كمك ميكند انقباضهاي ماهيچه هاي ساق و…ما مي باشد،اين ماهيچه ها با انقباضهاي خودشان مانند يك پمپ عمل مي كنند و باعث مي شوند خون به سمت جلو حركت كند.

فراموش نكنيم كه واريسي شدن سياهرگها ميتواند در هر جايي از بدن اتفاق بيفتد ولي ما در اينجا در مورد شايعترين واريس كه در ساق و پاها اتفاق مي افتد صحبت ميكنيم.

تا اینجا به واریس چیست پاسخ های بیشتری دادیم. پس از پاسخ به سوال واریس چیست ، به عوامل بوجود آورنده واریس و واریس پا چگونه درمان میشود ؟ می پردازیم.

شما می توانید برای درمان واریس ها به بهترین کلینیک قلب شمال تهران یعنی کلینیک دکتر ضربان مراجعه کنید.

عوامل به وجودآورنده واريس چيست؟

واریس چیست؟

-افزايش سن: با افزايش سن دريچه هاي لانه كبوتري خراب مي شوند و ديگر نميتوانند خون را به سمت قلب هدايت كنند.

-بارداري: در حاملگي هورمونها باعث تغييرات ديواره رگها ميشوند و بعلاوه بزرگ شدن رحم هم مانع حركت خون در پاها به سمت بالا میشود.

-جنس مونث بیشتر مستعد دچار شدن به واریس است.

-جراحیهایی که در پایین از لگن انجام میشوند هم میتوانند باعث آسیب دریچه های لانه کبوتری سیاهرگهای پا بشوند.

-تصادفهایی که باعث آسیب پاها میشوند.

-تومورهای ناحیه لگن که مانند مانعی نمیگذارند خون از پاها به سمت قلب حرکت کند.

-قرصهای جلوگیری از بارداری

-ژنتیک و وراثت :در بعضی خانواده ها هم شیوع رگهای واریسی بیشتر است و هم سن شروع واریسها پایینتر از سن نرمال جامعه است.

-ایستادنهای طولانی

-نشستن به مدت طولانی

-چاقی و اضافه وزن

پس از پاسخ به سوال واريس چيست به توضيح علایم واریس ميپردازيم.

نشانه های واريس چيست؟

واريس ها غير از  منظره نازيبايي كه ايجاد ميكنند مي توانند با يك يا چند عدد از علامتهاي زير همراه باشند:

-احساس درد و سنگيني در پاها :

افراد مبتلا به واريس به خصوص بعد از يك روز پركار كه سرپا هم ايستاده باشند ،ممكن است در پاهايشان حس درد و سنگيني داشته باشند.گاهي هم اين حس ناراحتي به صورت ضربان يا سوزش است كه بيمار را به مطب يا كلينيك متخصص واريس مي آورد.

-گاهي آنقدر سياهرگهاي واريسي براي هدايت خون ناتوان ميشوند كه ،خون براي مدت زيادي در رگ باقي مانده به بيرون از رگ نشت ميكند و به مرور زمان باعث ايجاد زخمهاي مزمني در سطح پوست مي شود كه بسيار مقاوم به درمان هستند.

به اين زخمها اصطلاحا “زخمهاي سياهرگي”گفته مي شود كه بيشتر مواقع در ناحيه قوزك پا ديده مي شوند.پس اگر مبتلا به واريس هستيد در اولين فرصت به بهترین متخصص قلب و عروق و بهترین متخصص واریس در تهران برای درمان واریس مراجعه كنيد.

-خطرات واريس به همين جا ختم نمي شود. واريسها نتيجه ناتواني و بي كفايتي سياهرگهايي هستند كه در فاصله كمي از سطح پوست قرار دارند و اگر درمان نشوند ميتوانند نارسايي و آسيب سياهرگهايي كه در عمق ساق و ران هست را به دنبال داشته باشند وباعث تشكيل شدن لخته در آنها بشوند.

در اين مواقع به صورت ناگهاني پاي يك سمت بيمار متورم و دردناك ميشود و خطر حركت لخته به سمت قلب و رسيدن به ريه ها و آمبولي هاي كشنده ريه ها را به دنبال دارد.

بنابراین برای پیشگیری از خطرات مربوط به ابتلا به واریس ، هر چه سریعتر به کلینیک قلب و عروق دکتر ضربان مراجعه کنید تا توسط متخصص عروق واریس تحت درمان قرار گیرید و برای همیشه واریس هایتان را درمان کنید.

برای مطالعه درمان واریس کلیک کنید.

شما می توانید برای مشاهده نمونه کار ها و دریافت وقت توسط متخصص واریس و بهترین پزشک قلب ، بر آیکون اینستاگرام سمت چپ کلیک کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس