شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

فوق تخصص قلب

قلب مهم‌ترین و در واقع حیاتی‌ترین عضو بدن است که سلامت کل بدن به‌سلامت آن بستگی دارد. هرگونه ناراحتی و آسیب به قلب می‌تواند بسیار جدی و تهدیدکننده زندگی باشد و از همین رو به شکل فوری نیازمند پیگیری توسط فوق تخصص قلب و عروق است تا از بروز هرگونه آسیبی چون سکته یا ایست قلبی در زمان مناسب جلوگیری شود.

به همین دلیل بهترین متخصصین قلب مانند متخصص الکتروفیزیولوژی قلب یا فوق تخصص اینترونشنال کاردیولوژی توصیه می‌کنند که در صورت وجود هرگونه ناراحتی در این ناحیه و قفسه سینه بلافاصله به مراکز تخصصی قلب معتبر مانند یک بیمارستان فوق تخصص قلب در تهران مراجعه نمایید و چکاپ‌های لازم را انجام دهید.

همچنین در صورت وجود بیماری‌های قلبی از قبل، سن بالا، بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، سابقه خانوادگی و … نیز بهتر است سالیانه توسط یک فوق تخصص قلب در تهران یا پروفسور قلب و عروق ویزیت شوید و آزمایشات لازم جهت تأیید سلامت کامل قلب را انجام دهید.

فوق تخصص قلب متخصصی است که به‌طور کامل بر روی بیماری‌های قلبی اشراف دارد و با دانش و تجربه‌ای که در این زمینه به دست آورده است، می‌تواند به بهترین نحو در تشخیص دقیق و درمان بیماری‌های قلبی به شما کمک کند.

توجه داشته باشید که برای بررسی بیماری‌های قلبی حتماً باید به بهترین فوق تخصص قلب در تهران یا سایر شهرستان‌ها مراجعه کنید که در یک بیمارستان فوق تخصص قلب در تهران با اعتبار و سابقه بالا فعالیت داشته باشد.

مراجعه به مراکز نامعتبر و متخصصان بدون تجربه می‌تواند در تشخیص دقیق بیماری‌های قلبی خلل ایجاد کند و در آینده خطرات جبران‌ناپذیری مانند سکته‌های قلبی را به وجود آورد. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در مورد فوق تخصص قلب و خدماتی که این پزشکان انجام می‌دهند به شما بدهیم.

فوق تخصص قلب

فوق تخصص قلب کیست؟

فوق تخصصان قلب، پزشکانی هستند که در تشخیص دقیق و درمان بیماری‌ها یا ناراحتی‌های قلبی به‌طور کامل تخصص و تجربه دارند.

همچنین ممکن است به بهترین دکتر نارسایی قلب مراجعه کنید تا بتوانید در مورد عوامل خطرآفرین برای بیماری‌های احتمالی قلبی که ممکن است در شرایط خاص مانند بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت ایجاد شود بیشتر آگاه شوید و دریابید که چه اقداماتی می‌توانید برای سلامت بهتر قلب و جلوگیری از بیماری‌های قلبی و خطرات ناشی از آن انجام دهید.

وقتی با یک بیماری پیچیده مانند بیماری قلبی سروکار دارید، مهم است که بهترین فوق تخصص قلب در تهران یا شهرستان خود را پیدا کنید تا ارزیابی‌های لازم، با تجهیزات مناسب و کاملاً دقیق انجام شوند.

متأسفانه در برخی مراکز غیرتخصصی پزشکانی در شاخه قلب در حال فعالیت هستند که قدرت تشخیص بالایی ندارند و این افراد ممکن است با تفسیر اشتباه نتایج آزمایشات یا انجام آزمایشات غلط برخی از بیماری‌های خطرآفرین را تشخیص ندهند و منجر به عوارض ناگوار و حتی مرگ برای بیمار شوند.

تشخیص بیماری قلبی یا عروقی اغلب با پزشک مراقبت‌های اولیه شروع می‌شود و سپس شما را به بهترین فوق تخصص قلب در تهران یا شهرستان ارجاع می‌دهند.

فوق تخصص قلب علائم و سابقه پزشکی شما را ارزیابی می‌کند و ممکن است آزمایش‌هایی را برای تشخیص قطعی‌تر توصیه کند. سپس، فوق تخصص قلب تصمیم می‌گیرد که آیا می‌توان وضعیت شما را تحت مراقبت او با استفاده از داروها یا سایر درمان‌های موجود مدیریت کرد یا خیر؟

اگر بهترین متخصص قلب تهران به این نتیجه برسد که شما نیاز به جراحی دارید، شما را به یک جراح قلب و عروق ارجاع می‌دهد که در زمینه جراحی قلب، ریه و رگ‌های خونی تخصص دارد.

توجه داشته باشید که در صورت وجود بیماری‌های قلبی حتی زمانی که به متخصصان دیگر مانند جراح ارجاع داده می‌شوید، تحت مراقبت متخصص قلب خود باقی می‌مانید.

آیا متخصص الکتروفیزیولوژی قلب همان فوق تخصص قلب است؟

دقیقاً نمی‎توان گفت که متخصص الکتروفیزیولوژی قلب همان فوق تخصص قلب است. زیرا یک فوق تخصص قلب در تمامی مسائل مربوط به قلب اعم از نارسایی‌های قلبی، مشکلاتی که ممکن است برای بیماران پیش بیاید، عوارض بیماری‌ها و هر چیزی که مربوط به قلب باشد دانش و تجربه دارد درحالی‌که متخصص الکتروفیزیولوژی قلب پزشکی است که علاوه بر دانش در مورد تمام جنبه‌های سلامتی قلب به طور تخصصی در مورد فعالیت‌های الکتریکی قلب تخصص دارد.

این عنوان را معمولاً برای توصیف مطالعات روی پدیده‌های مختلف تهاجمی (درون‌قلبی یا اینتراکاردیاک) مانند ثبت فعالیت‌های قلب به‌علاوه پاسخ‌های قلبی به محرک‌های الکتریکی برنامه‌ریزی‌شده توسط دستگاهی مخصوص (PES) به کار می‌برند.

درواقع بهترین متخصص الکتروفیزیولوژی در تهران را می‌توان بهترین دکتر آریتمی قلب در تهران نیز دانست.  زیرا به کمک مطالعاتی که انجام می‌دهد آریتمی‌ها یا بی‌نظمی‌های پیچیده را تشخیص داده و با ارزیابی نوار قلب غیرطبیعی و ارزیابی ریسک توسعه آریتمی در آینده بهترین روش درمان را به بیمار ارائه می‌دهد.

از جمله این روش‌های درمانی می‌توان به تجویز داروهای ضد آریتمی توسط بهترین دکتر آریتمی قلب در تهران و کاشتن ضربان‌ساز و کاردیوورتر-دفیبریلاتور قابل کاشت (AICD) اشاره کرد.

به‌طور دقیق‌تر می‌توان گفت متخصص الکتروفیزیولوژی قلب (EPS) اغلب به اندازه‌گیری پاسخ میوکاردیوم آسیب دیده در قلب به PES، تحت رژیم دارویی خاص می‌پردازد.

برخی اوقات نیز یک سری از آزمایش‌های دارویی EPS باید انجام شود تا فوق تخصص اینترونشنال کاردیولوژی یکی از روش‌های درمانی مناسب‌تر را که به بهترین شکل به ریتم منظم قلب کمک می‌کند را برای درمان طولانی‌مدت انتخاب کند.

فوق تخصص اینترونشنال کاردیولوژی چه کاری برای قلب انجام می‌دهد؟

کاردیولوژی (Cardiology) یا قلب‌شناسی شاخه‌ای از پزشکی تخصصی قلب است که با اختلالات قلب  سروکار دارد. این شاخه شامل تشخیص تخصصی و درمان نقص مادرزادی قلب، بیماری‌های سرخرگ کرونری، نارسایی‌های قلبی، بیماری‌های دریچه قلب و الکتروفیزیولوژی مربوط به بررسی ریتم قلب می‌باشد.

به پزشکانی که در این شاخه از پزشکی توانسته‌اند به تخصص دست پیدا کنند و مراحل پیشرفته آن را نیز بگذرانند فوق تخصص اینترونشنال کاردیولوژی گفته می‌شود که تخصصی از طب داخلی محسوب می‌شود.

برخی از کاردیولوژیست‌ها نیز در بخش اطفال کار می‌کنند که به آن‌ها کاردیولوژیست اطفال می‌گویند. پزشکانی که در جراحی قلب دارای تخصص هستند هم با نام جراحان کاردیوتوراسیک یا جراحان قلب شناخته می‌شوند که شاخه‌ای از جراحی عمومی است.

بهترین جراح قلب کودکان در تهران چه تفاوتی با بهترین فوق تخصص قلب بزرگسالان دارد؟

بسیاری از بیماری‎های قلبی و عروقی که برای کودکان ایجاد می‌شود معمولاً از بیماری‌های مادرزادی هستند که باید از همان ابتدا کنترل شوند تا درمان گردند و در بزرگ‌سالی فرزند شما را دچار مشکلات بزرگ‌تر نکنند.

گاهی برخی از بیماری‌های مادرزادی نیاز دارند که به مدت طولانی تحت نظر بهترین جراح قلب کودکان در تهران باشند. درواقع قطعاً همان‌طور که بیماری‌های قلبی کودکان با بزرگسالان متفاوت است دانش تخصصی در مورد این بیماری‌ها نیز متفاوت بوده و باید روش‌های درمانی منحصربه‌فردی را برای درمان بیماری‌های قلبی کودکان در پیش گرفت.

از طرفی نوع رفتار پزشک با کودک و بزرگ‌سال باید کاملاً متفاوت باشد و کودک باید در محیطی امن و آرام به پزشک خود اعتماد کند تا در روند درمان و بهبودی خود همکاری کافی را داشته باشد.

بنابراین اگرچه نمی‌توان به‌طور کامل متخصص قلب و بهترین  دکتر قلب کودکان در تهران را از هم جدا کرد و هر دو دانش کافی در مورد بیماری‌های قلبی و عروقی، روند تشخیص و درمان آن‌ها را دارند باز هم از نظر رفتاری و شیوه درمان بهترین جراح قلب کودکان در تهران متفاوت از فوق تخصص قلب بزرگ‌سالان عمل می‌کند.

چه زمانی باید به بهترین دکتر آریتمی قلب در تهران مراجعه نمود؟

برای بسیاری از افراد، تعیین سطح مراقبت مورد نیاز برای قلب و بیماری‌های مربوطه و محل دریافت آن مراقبت می‌تواند دشوار باشد.

برای سالمندانی که با مشکلات سلامت قلبی عروقی زندگی می‌کنند، ایجاد اعتماد به ارائه‌دهندگان مراقبت‌های پزشکی بسیار مهم است و به همین دلیل باید برای تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی به دنبال بهترین فوق تخصص قلب در تهران و یا شهرستان باشید.

اگر شما یا کسی که دوستش دارید در معرض خطر بیماری قلبی هستید، مهم است که علائم هشداردهنده اولیه را درک کنید. اگر سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارید، پزشک مراقبت‌های اولیه ممکن است نتواند به‌تنهایی بر سلامت شما نظارت کند.

به همین دلیل در این شرایط باید به دنبال یک مرکز تخصصی قلب باشید که با تجهیزات مدرن بهترین ارزیابی‌ها را برایتان انجام دهند و در صورت وجود هر مشکلی برای قلبتان، تمهیدات لازم در زمان مناسب و قبل از بروز خطر انجام شود.

برخی از عوامل خطر بالقوه برای بیماری‌های قلبی که نیاز به مراجعه به فوق تخصص قلب دارند، عبارت‌اند از:

  • فشارخون بالا
  • کلسترول خون بالا
  • مصرف نیکوتین
  • دیابت
  • فشارخون بالا یا کلسترول بالا
  • سندرم متابولیک
  • اضافه‌وزن و چاقی
  • عدم تحرک بدنی
  • مصرف بیش‌ازحد الکل

هنگامی‌که پزشک مراقبت‌های اولیه شما یا پزشک اورژانس به وجود بیماری‌های قلبی مشکوک شد و آزمایشات اولیه نیز مشخص کرد که ممکن است شما یک ناراحتی قلبی داشته باشید یا زمانی که به دلایلی مانند بیماری‌های زمینه‌ای، سن یا سابقه بیماری‌های قلبی در خانواده خطر ابتلا به بیماری قلبی در شما بسیار بالا است، باید به بهترین فوق تخصص قلب در تهران مراجعه کنید.

علاوه بر این، اگر مطمئن نیستید که به سؤالات شما پاسخ داده شده است یا نگرانی‌های شما توسط پزشک اصلی شما بررسی می‌شود، ممکن است خودتان تشخیص دهید که زمان مراجعه به یک فوق تخصص فرا رسیده است.

همچنین در صورت وجود هرگونه ناراحتی در ناحیه قلب و قفسه سینه نباید آن را نادیده بگیرید و باید حتماً توسط متخصص قلب بررسی شوید. گاهی نیز ناراحتی‌های قلبی با علائم خطری مانند تنگی نفس، درد شدید قفسه سینه، درد دائم قفسه سینه، تیر کشیدن قلب، درد در دست چپ، عرق سرد، تپش قلب و … همراه است که در این صورت حتماً باید سریعاً به اورژانس مراجعه نمایید تا احتمال بروز خطر سکته کاهش پیدا کند.

متخصص قلب آزمایشات متفاوتی را برای شما تجویز می‌کند و ممکن است بسته به نتایج از روش‌های کاتتریزاسیون قلب، آنژیوپلاستی، قرار دادن دستگاه ضربان‌ساز و یا سایر روش‌ها برای درمان استفاده کند.

تفاوت متخصص قلب و جراح قلب در چیست؟

متخصص قلب درواقع زیرمجموعه تخصص قلب و عروق قرار می‌گیرد. به این معنی که فوق تخصص‌های قلب و عروق انواع مختلفی دارند که فوق تخصص قلب یکی از آن‌هاست.

برای کسانی که در معرض خطر بالای بیماری قلبی هستند یا بیماری قلبی از قبل در آن‌ها تشخیص داده شده است، مراجعه به بهترین فوق تخصص قلب در تهران یا شهرستان در یک مرکز تخصصی معتبر مانند مرکز ما که می‌تواند بیماری قلبی را هم تشخیص دهد و هم درمان کند، ضروری است.

در اینجا تعدادی از متخصصانی وجود دارد که ممکن است بسته به وضعیت سلامتی و نیازهای خود پس از مراقبت از متخصص قلب، لازم باشد به آن‌ها مراجعه کنید. این‌ها همه انواع متخصص قلب و عروق هستند که شامل موارد زیر می‌باشند:

  • جراحان قلب

جراحان قلب در درمان اختلالات مربوط به قلب، ازجمله انجام جراحی بای پس، ترمیم و قرار دادن دریچه و پیوند قلب تخصص دارند.

  • الکتروفیزیولوژیست‌ها

الکتروفیزیولوژیست‌ها مشکلات ریتم قلب مانند فیبریلاسیون دهلیزی (AFib) و تاکی کاردی بطنی (مربوط به ضربان بیش‌ازحد قلب) را تشخیص و درمان می‌کنند.

  • متخصصان قلب مداخله‌ای

متخصصان قلب مداخله‌گر پزشکانی هستند که در تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی با استفاده از روش‌هایی نوین که در آزمایشگاه‌های کاتتریزاسیون قلبی مثل آنژیوگرافی یا قرار دادن استنت انجام می‌شوند، تخصص دارند.

  • متخصصان قلب و عروق

متخصصان قلب و عروق پزشکانی هستند که در درمان رگ‌ها و شریان‌های خارج از قلب تخصص دارند که ممکن است مشکلات گردش خون در بازوها و پاها را ایجاد کنند و معمولاً بیماری عروق محیطی نامیده می‌شود.

  • جراحان عروق

جراحان عروق شرایط موجود در وریدها و شریان‌های خارج از قلب و مشکلات مرتبط با گردش خون ضعیف را درمان می‌کنند.

  • متخصصان بیهوشی قلب

متخصصان بیهوشی قلب، جنبه‌های بیهوشی مراقبت مربوط به موارد جراحی قلب، مانند جراحی قلب باز و جراحی ریه را مدیریت می‌کنند.

  • متخصصان توان‌بخشی قلب

متخصصان توان‌بخشی قلب برنامه‌های ورزشی و تغذیه را برای بیماران پس از حمله قلبی، جراحی قلب، یا یک روش مداخله‌ای یا تشخیص نارسایی قلبی ایجاد و نظارت می‌کنند.

فوق تخصص قلب چه خدماتی را ارائه می‌کند؟

همان‌طورکه در قسمت‌های قبلی نیز به آن اشاره کردیم، فوق تخصص قلب پزشکی است که می‌تواند درد قفسه سینه، فشارخون بالا و نارسایی قلبی و همچنین مشکلات دریچه‌های قلب، عروق خونی و سایر مشکلات قلبی و عروقی را تشخیص داده و درمان کند.

آن‌ها پس از بررسی‌های لازم و گرفتن سابقه پزشکی یک معاینه فیزیکی کامل از علائم شما و وضعیت قلب انجام می‌دهند. همچنین در صورت لزوم می‌توانند آزمایش‌هایی مانند نوار قلب، اکوکاردیوگرام و سی تی (توموگرافی کامپیوتری) را تجویز کنند تا بیماری شما را به‌طور کامل تشخیص دهند.

سپس بسته به نوع بیماری و ناراحتی شما از روش‌های مختلف مانند دارودرمانی، تمرینات آرامش‌بخش و در شرایط خاص جراحی برای درمان شما استفاده می‌کنند. همچنین با ارائه یک برنامه مناسب به شما کمک می‌کنند ورزش و عادات غذایی سالم‌تری را شروع کنید یا کاتتریزاسیون قلبی انجام دهید.

بسیار مهم است که به بهترین فوق تخصص قلب در تهران یا شهرستان اطلاعات دقیق از سابقه پزشکی و خانوادگی خود بدهید و به او بگویید که آیا سایر افراد خانواده شما مشکلات قلبی داشته‌اند یا خیر، زیرا این امر می‌تواند احتمال ابتلا به مشکل قلبی را افزایش دهد و بررسی‌های لازم در زمان مناسب انجام خواهند شد.

برخی از اطلاعات اولیه می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در مورد سلامت قلب و عروق به فوق تخصص قلب شما بدهد، مانند:

  • وزن

  • میزان فشارخون

  • سطح کلسترول

  • سطح گلوکز (قند) خون

متخصص شما تمام این اطلاعات و هرگونه نتایج آزمایش را بررسی می‌کند تا عوامل خطر شما را برای مشکلات قلبی مشخص کند. پزشک همچنین باید بداند که آیا سیگار می‌کشید، چقدر ورزش می‌کنید، از چه رژیم غذایی پیروی می‌کنید و چه داروهایی مصرف می‌کنید.

پروفسور قلب و عروق پیشگیری و درمان چه بیماری‌هایی را بر عهده دارد؟

فوق تخصص قلب می‌تواند طیف وسیعی از مشکلات قلبی و عروقی را درمان کنند، ازجمله:

  • آترواسکلروز ( این آسیب شرایطی را عنوان می‌کند که رسوبات چربي و برخی مواد دیگر به دلایل مختلف در سرخرگ‌هاي بدن تجمع پیدا کرده و موجب تنگي آن‌ها ‌می‌شود. در این صورت عبور جريان خون دشوار خواهد شد که به اين حالت آسیب “آترواسکلروز” یا تصلب شرایین نیز گفته می‌شود.)
  • فشارخون بالا
  • کلسترول بالا
  • آنژین صدری (درد قفسه سینه)
  • ایست قلبی ناگهانی
  • نارسایی قلبی
  • حمله قلبی
  • لخته‌های خون که در صورت عدم تشخیص و درمان سریع می‌تواند منجر به سکته و حتی مرگ شود.
  • فیبریلاسیون دهلیزی و سایر اختلالات ریتم قلب
  • اندوکاردیت (التهابی در پوشش داخلی قلب)
  • شوک قلبی
  • مشکلات دریچه قلب
  • ناهنجاری‌های قلبی
  • کاردیومیوپاتی (بیماری ماهیچه قلب)
  • میوکاردیت (التهاب و نکروز عضله قلب)
  • شرایط مادرزادی مربوط به نارسایی‌های قلبی از بدو تولد
  • مشکلات آئورت (آنوریسم، تنگی)
  • مشکلات عروق در شما (بیماری شریان محیطی، بیماری شریان ساب کلاوین، بیماری شریان کلیوی، بیماری عروق کرونر)
  • سکته مغزی

بهترین فوق تخصص قلب چه آزمایشاتی را برایتان تجویز می‌کند؟

فوق تخصص قلب می‌تواند آزمایش‌های مختلفی را جهت ارزیابی دقیق علت علائم ایجاد شده و تشخیص بیماری‌های قلبی تجویز نماید که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • کاتتریزاسیون قلبی
  • اشعه ایکس قفسه سینه
  • MRI قلب (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی)
  • سی تی قلب (توموگرافی کامپیوتری)
  • آنژیوگرافی عروق کرونر
  • تست‌های استرس یا تست ورزش
  • الکتروکاردیوگرام (EKG)
  • اکوکاردیوگرام
  • اکوکاردیوگرافی ترانس مری (TEE)
  • مانیتور هولتر

در قرار ملاقات با بهترین فوق تخصص قلب چه چیزی را باید انتظار داشت؟

در جلسه ویزیت شما با متخصص قلب پزشک با توجه ویژه به گوش دادن به قلب شما یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. آن‌ها می‌توانند بشنوند که چقدر خون در قلب شما جریان دارد و آیا ریتم قلب شما نامنظم است یا خیر؟

شما باید برای این جلسه آماده پاسخگویی به سؤالات مربوط به سابقه خانوادگی و سابقه پزشکی خود باشید. متخصص قلب شما می‌خواهد بداند که آیا خواهر و برادر، والدین یا سایر اعضای خانواده شما مشکلات قلبی داشته‌اند یا خیر؟

داشتن این اطلاعات می‌تواند به متخصص قلب شما کمک کند تا بفهمد چه نوع مشکلات قلبی ممکن است داشته باشید و ابتدا آن‌ها را به‌طور دقیق بررسی کرده و عدم ابتدا به آن بیماری‌ها را برایتان تأیید کند. ازجمله دیگر سؤالاتی که ممکن است یک فوق تخصص قلب در هنگام ملاقات از شما بپرسد، عبارت‌اند از:

  • چه مدت است که این علائم را دارید؟
  • وقتی علائمی دارید (درد خفیف، درد شدید) چه احساسی دارید؟
  • وقتی علائم شروع شد (استراحت، ورزش کردن) چه می‌کردید؟
  • آیا وقتی علائمی دارید، چیزی به شما کمک می‌کند تا احساس بهتری داشته باشید؟
  • آیا در گذشته عمل یا جراحی قلب داشته‌اید؟
  • آیا سوابقی از اسکن دارید؟
  • الان چه داروهایی مصرف می‌کنید؟

اگر متخصص قلب شما تجهیزات را در محل خود داشته باشد، ممکن است یک الکتروکاردیوگرام برای خواندن سریع ریتم قلب شما انجام دهد. همچنین ممکن است یک قرار جداگانه برای آزمایش‌های دیگری که کمی طولانی‌تر هستند و به دستگاه‌های اسکن ویژه‌ای که فقط بیمارستان‌ها و برخی مراکز قلب دارند نیاز دارد، تعیین کنند.

مهم‌ترین دلایل مراجعه به بیمارستان فوق تخصص قلب در تهران

این احتمال وجود دارد که در مقطعی به این فکر کرده باشید که آیا به متخصص قلب مراجعه کنید یا خیر؟

با توجه به آمارهایی مانند برخی از بیماری‌های قلبی که علت اصلی مرگ‌ومیر مردان و زنان در دنیا است، در صورت بروز هرگونه ناراحتی یا علائم بیماری‌های قلبی باید به یک فوق تخصص خوب در زمینه قلب مراجعه کنید تا ارزیابی‌های کامل در زمان مناسب انجام شوند.

متخصصین قلب و عروق عمومی، پزشکانی هستند که بر قلب تمرکز می‌کنند. اگر در معرض خطر بیماری قلبی هستید، یک معاینه معمول با این پزشک متخصص می‌تواند به شما کمک کند تا از سلامت قلب خود مراقبت کنید.

مهم‌ترین دلایلی که در حال حاضر بیماران را به سمت بهترین فوق تخصص قلب در تهران هدایت می‌کنند، عبارت‌اند از:

  1. پزشک مراقبت‌های اولیه شما را به یک متخصص قلب معرفی کرده است.

شاید پزشک خانواده شما در حین معاینه یک علامت قرمز را ببیند و بخواهد قلب شما را کمی دقیق‌تر بررسی کند یا ممکن است به دلیل سابقه شخصی یا خانوادگی شما نیاز به معاینه توسط فوق تخصص قلب داشته باشید. اگر پزشک مراقبت‌های اولیه به شما توصیه می‌کند که به یک متخصص قلب مراجعه کنید، این کار را انجام دهید!

  1. سابقه خانوادگی

بیماری قلبی می‌تواند یک جزء ژنتیکی قوی داشته باشد. اگر در خانواده خود متوجه یک الگوی بیماری قلبی ازجمله کلسترول بالا و فشارخون بالا، شدید باید برای مراجعه به متخصص قلب اقدام کنید و توسط یک متخصص قلب معاینه شوید.

  1. فشارخون بالا

چک کردن منظم فشارخون باید از 20 سالگی به بعد و بخصوص در صورت ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای انجام شود. اگر فشارخون شما در حال افزایش است یا شاید همیشه بالا بوده است، بسیار مهم است که آن را تحت کنترل داشته باشید.

فشارخون بالا یک عامل خطر قوی برای بیماری قلبی و سکته است و اطمینان از اینکه توسط یک فوق تخصص قلب تحت کنترل هستید، در پیشگیری از یک رویداد خطرناک قلبی مهم است.

  1. کلسترول بالا

افزایش کلسترول علائمی ایجاد نمی‌کند و به همین دلیل تشخیص و مدیریت آن دشوار است. به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل خطر بیماری قلبی، کنترل تعداد کلسترول از اهمیت بالایی برخوردار است.

در صورت مشکوک بودن به این شرایط حتماً باید به یک مرکز تخصصی قلب مراجعه کرده و بعد از انجام آزمایشات لازم در صورت تشخیص کلسترول بالا تحت مراقبت قرار بگیرید.

  1. سابقه پره اکلامپسی

به گفته بنیاد پره اکلامپسی، تحقیقات نشان داده است که زنانی که سابقه پره اکلامپسی (فشارخون بالا در دوران بارداری یا پس از زایمان) داشته‌اند، دو برابر بیشتر مستعد ابتلا به بیماری قلبی هستند.

این خطر برای کسانی که نوزادان نارس به دنیا می‌آورند یا بیش از یک‌بار از این بیماری رنج برده‌اند، ممکن است حتی بیشتر باشد. اگر در هر یک از بارداری‌های خود دچار پره اکلامپسی شده‌اید، بهتر است به‌صورت منظم سلامت قلب خود را چک کنید.

  1. سن

قلب شما بالاتر از سن واقعی شماست. هرچه سن شما بیشتر می‌شود، احتمال بروز آسیب‌ها و خطرات قلبی نیز بیشتر خواهد شد.

علت اصلی هم پیروی از یک رژیم غذایی و سبک زندگی نامناسب است که در طول زندگی از آن الگوبرداری می‌کنید. به همین دلیل از میان‌سالی به بعد حتماً به‌صورت سالیانه باید چکاپ قلب را انجام دهید.

  1. تاریخچه سیگار کشیدن

سیگار کشیدن در هرزمانی از زندگی شما خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. اگر سیگاری هستید یا بوده‌اید، قرار ملاقات با متخصص قلب ایده بسیار خوبی است.

  1. تشخیص داده شده است که دیابت دارید.

بزرگ‌سالان مبتلا به دیابت دو تا چهار برابر بیشتر از بزرگ‌سالان بدون دیابت در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند. انجمن قلب آمریکا نیز دیابت را به عنوان یکی از هفت عامل خطر اصلی قابل کنترل بیماری قلبی اعلام کرده است؛ بنابراین در صورت ابتلا به این بیماری باید تحت نظر یک متخصص قلب نیز قرار بگیرید.

  1. بیماری قلبی مادرزادی در دوران کودکی

یکی از تصورات غلط رایج در مورد کسانی که با بیماری مادرزادی قلبی (CHD) متولد شده‌اند این است که وقتی در کودکی برطرف شد، نیازی به مراقبت مداوم نیست. این درست نیست.

در واقع، کیفیت زندگی آن دسته از بزرگ‌سالانی که در دوران کودکی تحت عمل جراحی CHD قرار گرفته‌اند، با انجام معاینات روتین توسط متخصص قلب و عروق در دوران بزرگ‌سالی به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.

  1. شروع یک تمرین ورزشی جدید

توصیه می‌شود اگر در حال حاضر سبک زندگی غیرفعال دارید یا اگر به بیماری قلبی، بیماری کلیوی یا دیابت نوع 1 یا 2 مبتلا هستید، قبل از انجام تمرینات ورزشی با شدت متوسط ​​تا زیاد، به یک متخصص یا فوق تخصص قلب مراجعه کنید.

یک فوق تخصص قلب می‌تواند هرگونه بیماری زمینه‌ای قلبی را که ممکن است از آن آگاه نباشید بررسی کند و مطمئن شود که در یک برنامه ورزشی که برای سبک زندگی شما بسیار شدید و خطرناک است، شرکت نمی‌کنید.

  1. بیماری لثه

جالب است که بدانید بین سلامت لثه و سلامت قلب شما ارتباط وجود دارد. باکتری‌های موجود در بیماری لثه می‌توانند در بدن حرکت کنند و باعث عفونت در دریچه‌های قلب و التهاب در رگ‌های قلب شوند.

علاوه بر مراجعه به متخصص قلب، رعایت بهداشت دهان و دندان را در اولویت قرار دهید و هر 6 ماه یک‌بار برای معاینه و تمیز کردن دندانپزشک خود مراجعه کنید.

  1. شما یک بیمار سرطانی هستید.

متخصصان قلب و عروق (متخصصان قلب و عروق که در مراقبت از بیماران سرطانی تخصص دارند) به همه بیماران سرطانی توصیه می‌کنند که برای معاینه قلب خود به‌صورت منظم و طبق برنامه مشخص قرار ملاقات بگذارند.

این به این دلیل است که برخی از درمان‌های سرطان می‌تواند به قلب آسیب برساند یا بر عضلات قلب و عروق خونی فشار وارد کند. این مشکلات قلبی روی هر بیمار سرطانی تأثیر نمی‌گذارد، اما بهتر است از این نظر مورد ارزیابی قرار بگیرید.

بهترین دکتر آنژیوپلاستی در تهران چه خدماتی را به شما ارائه می‌دهد؟

بعدازاین که فوق تخصص قلب شما را ویزیت کرد و معاینات لازم را انجام داد و یا آزمایشات مورد نیاز را برایتان تجویز کرده و نتایج را بررسی کرد، ممکن است از شیوه‌های درمانی متفاوت اعم از دارودرمانی، تغییر سبک زندگی، ورزش منظم و … را برایتان تجویز کند. گاهی نیز شما برای بهبود به نوعی جراحی کم تهاجمی به نام آنژیوپلاستی نیاز دارید.

در این روش بهترین دکتر آنژیوپلاستی در تهران با تزریق نوعی دارو سوندی را به قلب وصل می‌کند. سپس یک لوله نازک از جنس پلاستیک به شریان‌های قلب وصل خواهد شد.

البته برخی از متخصصین قلب ممکن است این کار را از طریق کشاله ران و یا بازوها انجام دهند. همچنین لوله‌ای باریک به نام کاتر را به سمت رگ‌های خونی یعنی شریان‌های اطراف قلب می‌فرستند.

سپس مقدار کمی مایع مورد نظر از طریق کاتر به داخل خون وارد می‌شود. این مایع طوری است که در داخل تمامی رگ‌های خونی، دریچه‌های قلب و رگ‌های اصلی قلب می‌تواند حرکت کند و وضعیت رگ‌های متصل به قلب و نحوه جریان خون در آن‌ها را به‌خوبی نشان می‌دهد.

درنتیجه اگر بهترین دکتر آنژیوپلاستی در تهران انسدادی در یکی از رگ‌های مورد نظر ببیند آن را با تکنیک‌های مختلف برطرف می‌کند.

مدت زمان انجام این روش بسته به میزان گرفتگی رگ‌ها و تعداد رگ‌های گرفته می‌تواند بین 1 تا 3 ساعت طول بکشد. میزان بستری بیمار بعد از انجام این روش نیز به شرایط بیمار و تعداد رگ‌های آنژیو شده بستگی دارد.

برای انجام این درمان روش‌های مختلفی وجود دارد که با توجه به نیاز بیمار و تبحر پزشک انجام دهنده مورد استفاده قرار می‌گیرند. این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • آنژیوپلاستی قلب با بالون

در این روش یک سوند و بالون کوچک و نسبتاً باریک به داخل رگ‌ها هدایت خواهد شد. در آنژیوپلاستی قلب با بالون هنگامی‌که بالون به‌درستی در محل مورد نظر خود قرار گرفت، با استفاده از جریان خون مناسب و تقویت آن از خارج شروع به باد شدن می‌کند.

  • آنژیوپلاستی قلب با فنر یا استنت

در این روش نیز با استفاده از یک لوله کوچک، جهت حمایت از قسمت‌های داخلی رگ‌های کرونر، عمل آنژیو انجام می‌شود. بهترین دکتر آنژیوپلاستی در تهران در این روش یک بالون را درون رگ‌های کرونر تنگ قرار می‌دهد.

درواقع یک بار با استفاده از بالون رگ باد می‌شود و فنر وارد شده به اندازه شریان باز می‌شود تا آن را باز نگه دارد. سپس درحالی‌که فنر یا استنت، بالون را در جای خود نگه داشته است، رگ باز می‌شود.

با توجه به اینکه عمل آنژیوپلاستی یک عمل بسیار حساس و مهم است و انجام اشتباه آن می‌تواند به قیمت جان بیمار تمام شود، بسیار مهم است که برای انجام چنین جراحی حتماً به بهترین دکتر آنژیوپلاستی در تهران مراجعه کنید که تجربه و مهارت بالایی در انجام این روش داشته باشد و حتماً این روش را در یک بیمارستان فوق تخصص قلب در تهران یا شهرستان خود انجام دهید تا تمامی اقدامات ایمنی مورد نیاز برای سلامت شما یا عزیزانتان در نظر گرفته شود.

سخن پایانی

بیماری‌ها و آسیب‌های قلبی بسیار متعدد هستند. بسیاری از این بیماری‌ها در صورت تشخیص به‌موقع می‌توانند به‌خوبی کنترل شوند و شما را از خطراتی مانند سکته‌های قلبی و مرگ نجات دهند.

بنابراین بسیار مهم است که در صورت بروز هرگونه علامت و ناراحتی در ناحیه قلب و قفسه سینه به یک مرکز تخصصی قلب مانند مرکز ما و بهترین فوق تخصص قلب در تهران مانند متخصصان ما مراجعه کنید تا ارزیابی‌های کامل را با تجهیزات مدرن و بروز دنیا برایتان انجام دهند.

تشخیص دقیق و به‌موقع می‌تواند تا حد زیادی از تشدید و خطرات ناگوار مانند مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی جلوگیری کند.

سهل‌انگاری در بررسی سلامت قلب بخصوص در شرایط خاص مانند سن بالا، سابقه خانوادگی، بیماری‌های مادرزادی، بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و … می‌تواند منجر به تشدید برخی از آسیب‌های قلبی شده و تهدیدکننده زندگی باشد.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس