شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

درمان فشار خون پایین در منزل

فشار خون پایین یا افت آن (هایپوتانسیون) می‌تواند منجر به کاهش جریان خون رسانی به قلب، مغز، کلیه‌ها و تمام سلول‌های بدن شما شود. اختلال در خونرسانی به مغز می‌تواند منجر به کاهش تمرکز، اختلال در حافظه و کاهش سطح هوشیاری، غش کردن و سقوط شود. درمان فشار خون پایین در منزل در صورتی که عارضه‌ای پدید نیاورد می‌تواند بسیار مفید باشد، اما ضروری است برای نتیجه بخش بودن درمان فشار خون پایین به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

Treatment-low-blood-pressure-home

 

نحوه درمان فشار خون پایین در منزل چگونه خواهد بود؟

همانطور که گفتیم یکی از عوارض فشار خون پایین غش کردن است. از آنجا که این غش کردن به شکل ناگهانی بروز می‌کند می‌تواند منجر به آسیب جدی به سر و مغز شود و احتمال بروز خونریزی‌های داخل جمجمه‌ای که می‌تواند منجر به مرگ شود را افزایش دهد، از همین رو فشار‌های پایین باید توسط پزشک تحت درمان قرار گیرد.

درمان فشار خون پایین در منزل زمانی که باعث ایجاد مشکلاتی نشود، ضرورتی نخواهد داشت. با این حال، زمانی که هایپوتانسیون علائمی ایجاد می‌کند، می‌تواند نشانه‌ای جدی باشد که باید با پزشک مشورت کنید و به دنبال درمان باشید.

اکثر مبتلایان به فشارهای پایین یا هایپوتنشن نیازی به دارو یا سایر مداخلات پزشکی برای افزایش فشار خود ندارند. رویکردهای درمان فشار خون پایین در منزل و تغییرات سبک زندگی زیادی برای افزایش هایپوتانسیون وجود دارد. بسته به علت فشار خون پایین، اقدامات زیر به احتمال بسیار بالا به کاهش علائم یا پیشگیری از آنها کمک می‌کند.

  • افزایش مصرف مایعات و آب، و کاهش نوشیدنی‌های الکلی:

مصرف الکل منجر به کم آبی شده و می‌تواند فشار را کاهش دهد، حتی اگر در حد اعتدال الکل بنویشید کم آبی بدن را در پی دارد. مصرف آب میزان خون را در بدن افزایش می‌دهد و مانع کم آبی بدن می‌شود.

  • تصحیح پوزیشن بدن:

برای تغییر پوزیشن بدن از حالت درازکش یا چمباتمه و برخاستن این کار را به آرامی و بدون شتاب انجام دهید. از اداختن پای خود روی پای دیگر جدا بپرهیزید.

اگر علائم فشار‌های پایین در حالت ایستاده شروع شد، ران پاهای خود را مانند یک قیچی در حالت ضربدری نگه داشته و فشار دهید. راهکار دیگری که می‌توانید انجام دهید یک پای خود را روی طاقچه یا صندلی بگذارید و تا حد امکان به جلو خم شوید. این حرکات باعث تحریک جریان خون از پاها به قلب می‌شود.

  • انتخاب وعده‌های غذایی کوچک و کم کربوهیدرات:

از دیگر روش‌های درمان فشار خون پایین در منزل می‌توان به خوردن غذاهای کم کربوهیدرات و وعده‌های غذایی کوچک و زیاد است. برای جلوگیری از افت شدید هایپوتانسیون پس از خوردن هر وعده غذا، ضروری است در طول روز چندین وعده‌های غذایی کوچک را به عنوان وعده‌های غذایی خود انتخاب کنید. از سوی دیگر بهتر است مصرف غذاهای پر کربوهیدراتی چون برنج، ماکارانی، سیب زمینی، برنج و نان را محدود کنید.

به علاوه ممکن است پزشک متخصص نوشیدن یک یا دو فنجان قهوه یا چای کافئین‌دار همراه با صبحانه را توصیه کند. کافئین قادر است کم آبی در بدن ایجاد کند، از همین رو مطمئن شوید که مقدار زیادی آب و سایر مایعات بدون کافئین را می‌نوشید، در ادامه همین مطلب در مورد اینکه برای فشار پایین چی بخوریم مطالبی را ارائه کرده‌ایم.

  • انجام منظم تمرینات ورزشی:

به عنوان برنامه روتین ضروری است هر روز به مدت حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی متوسط و تمرینات ورزشی سبک ​​انجام دهید. از انجام حرکات ورزشی در آب و هوای گرم و مرطوب جدا اجتناب نمایید.

  • افزایش مصرف نمک:

برخلاف توصیه‌های رایجی که صورت می‌گیرد، رژیم‌های غذایی کم سدیم برای تمام مبتلایان فشار خون پیشنهاد نمی‌شود. مبتلایان به هایپوتنشن باید به عنوان درمان فشار خون پایین در منزل و کمک به افزایش فشار، مصرف سدیم خود را به طور متوسط ​​افزایش دهند.

  • مشورت و هماهنگی با پزشک متخصص در خصوص داروهای مصرفی خود:

گاهی هایپوتانسیون ناشی از عوارض جانبی داروهایی است که بیمار برای درمان سایر مشکلات خود مصرف می‌کند. اگر علائم فشار‌های پایین پس از شروع مصرف دارو آغاز گردد، فرد باید علائم را با پزشک خود در میان بگذارد.

استفاده از جوراب‌های مخصوص هایپوتانسیون موسوم به جوراب فشرده ساز: جوراب‌های فشرده ساز قادرند مقدار خون تجمع یافته در ساق پا و پا را کم کند و همین مسئله منجر به انتقال جریان خون فوق به جای دیگری می‌شود. به علاوه از جوراب‌های فشرده ساز برای کمک به کاهش فشار و درد ناشی از واریس استفاده می‌شود.

  • ممانعت از تغییر پوزیشن ناگهانی بدن:

هر نوع نشستن یا ایستادن سریع و تغییر پوزیشن قادر به ایجاد احساس سبکی سر، سرگیجه یا غش احتمالی در مبتلایان به هایپوتنشن خواهد بود.

در این موارد، قلب خون کافی را به سرعت در بدن پمپاژ نمی‌کند که توجیه تغییر ناگهانی موقعیت یا برخاستن ناگهانی باشد.

در ادامه سعی کردیم انواع علت فشار خون پایین را برایتان شرح دهیم تا در انتخاب رویکردهای درمانی خانگی به شما کمک کند.

علت فشار خون پایین شامل چه مواردی است؟

در خصوص علت فشار خون پایین باید بگوییم؛ فشارهای پایین ممکن است به علل زیر رخ دهد:

  • در بستر ماندن طولانی مدت

  • بارداری (احتمال کاهش فشار خون در 24 هفته نخست)

  • کاهش حجم خون:

از دست دادن خون قابل توجه در پی وارد شدن ضربات شدید و بروز خونریزی داخلی شدید و کم ب شدن بدن قادر به کاهش حجم خون افت شدید هایپوتانسیون خواهد شد.

  • گروهی از داروها:

برخی از داروها قادر به کاهش فشار هستند، این داروها شامل داروهای مدر (ادرارآور) و یا داروهای درمان کننده هایپوتانسیون خواهند بود.

داروهای قلبی که می‌تواند منجر به کاهش فشار شوند شامل داروهای پارکینسون، مسدود کننده‌های بتا؛ داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای؛ داروهای مخصوص اختلال نعوظ، خصوصاً در ترکیب با نیتروگلیسیرین و یا مواد مخدر و الکل خواهد بود.

گروه دیگری از داروهای بدون نسخه و تجویزی در صورت مصرف همزمان با داروهای فشار خون بالا احتمال دارد منجر شود هایپوتانسیون بیمار کاهش یابد.

  • مشکلات قلبی:

در خصوص علت فشار خون پایین می‌توان به برخی مشکلات قلبی اشاره کرد. در حقیقت برخی بیماری‌های قلبی نیز قادر به کاهش فشار می‌باشند این بیماری‌‌ها شامل برادی کاردی و یا ضربان قلب پایین غیرنرمال، مشکلات مرتبط با دریچه‌های قلب، حمله و نارسایی قلبی خواهد بود. ممکن است قلب در خونرسانی و گردش کافی خون برای رفع نیازهای بدن ناتوان باشد.

  • مشکلات مرتبط با غدد درون ریز:

منظور از این مشکل عوارض مرتبط با غدد هورمون ساز در سیستم غدد درون ریز بدن می‌باشد. این مشکلات در کل شامل بیماری‌هایی چون کم کاری تیروئید، اختلالات پاراتیروئید (کم کاری و پرکاری)، آدیسون، دیابت یا قند خون پایین می‌باشد.

  • شوک سپتیک ناشی از عفونت شدید:

به طور معمول شوک سپتیک در اثر جایجایی باکتری از محل عفونت به طور مثال شکم، ریه‌ها یا مجرای ادرار بیمار خارج شده و به جریان خون وارد می‌شود. باکتری‌های وارد شده به جریان خون با تولید برخی سموم منجر به اثربخشی منفی رو رگ‌های خونی و متعاقب آن کاهش شدید و زیان بار هایپوتانسیون می‌شوند.

  • واکنش آلرژیک (آنافیلاکسی یا شوک‌های آلرژیک):

از دیگر علت فشار خون پایین می‌توان به واکنش آلرژیک اشاره کرد. شوک آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک گاهی کشنده است که می تواند در افرادی رخ دهد که به داروهایی مانند پنی سیلین، به برخی غذاها مانند بادام زمینی یا نیش زنبور یا زنبور حساس هستند. این نوع شوک با مشکلات تنفسی، کهیر، خارش، تورم گلو و کاهش ناگهانی و چشمگیر هایپوتانسیون مشخص می‌شود.

  • شوک ناشی از کاهش حجم مایعات داخل عروق:

که معمولاً این شوک در افرادی اتفاق می‌افتد که بواسطه خونریزی‌های داخلی یا به دنبال تصادفات منجر به خونریزی‌های داخلی در بازه زمانی کوتاهی حجم بسیار زیادی از خون را از دست داده‌اند، مثلا افرادی که دچار خونریزی گورشی چون خونریزی معده می‌شوند با افزایش حجم خون از دست رفته می‌توانند دچار فشار خون پایین و دچار شوک‌هایی شوند که عوارض ایجاد می‌کند.

  • افت فشار خون با واسطه عصبی:

برخلاف افت فشار ارتواستاتیک، این اختلال باعث کاهش فشار پس از ایستادن طولانی مدت می‌شود که منجر به علائمی مانند سرگیجه، حالت تهوع و غش می‌شود. این عارضه عمدتاً بر جوانان تأثیر می‌گذارد و به دلیل ارتباط نادرست بین قلب و مغز رخ می‌دهد.

  • کمبودهای تغذیه ای:

کمبود ویتامین‌های ضروری B-12 و اسید فولیک می‌تواند باعث کم خونی شود که به نوبه خود می‌تواند منجر به کاهش فشار خون شود.

انواع انواع هایپوتانسیون شامل چه مواردی است؟

پیش از آنکه بخواهیم در خصوص درمان هایپوتانسیون صحبت کنیم، باید با انواع فشار آشنا شویم. انواع فشار پایین شامل موارد ذیل خواهد بود:

  • افت فشار خون ارتواستاتیک (ناگهانی):

این کاهش ناگهانی فشار حین ایستادن از حالت نشسته یا پس از دراز کشیدن بروز خواهد کرد.

علل بروز چنین افت فشار خونی عبارتند از کم آبی بدن، استراحت طولانی مدت در بستر، بارداری و برخی شرایط پزشکی و مصرف گروهی از داروها خواهد بود. این نوع فشار پایین در میان افراد مسن شایع‌تر خواهد بود.

  • افت فشار خون پس از غذا:

این نوع از افت فشار حدود 1 الی2 ساعت پس از صرف غذا بروز می‌کند و به احتمال زیاد روی افراد مسن، به ویژه افراد مبتلا به فشار بالا یا بیماری‌های خود ایمنی مانند بیماری پارکینسون تأثیر می‌گذارد.

داشتن وعده‌های غذایی کوچک و کم کربوهیدرات، نوشیدن آب بیشتر و اجتناب از الکل احتمالاً به کاهش علائم کمک کند.

  • افت فشار خون با واسطه عصبی:

این نوع از افت فشار پس از ایستادن طولانی مدت اتفاق می‌افتد. این نوع از فشارهای پایین بیشتر روی افراد جوان و یا کودکان تاثیرگذار خواهد بود و احتمالاً علت بروز آن از ارتباط نادرست بین قلب و مغز باشد.

  • آتروفی سیستم چندگانه همراه با افت فشار خون ارتواستاتیک:

این اختلال نادر که به سندرم شای دراگر موسوم است، قادر به اثربخشی روی سیستم عصبی کنترل کننده عملکردهای غیرارادی مانند فشار، ضربان قلب، تنفس و هضم است. این بیماری با فشار بسیار بالا حین دراز کشیدن همراه است.

تاثیر بینظیر رژیم غذایی در درمان فشار خون پایین در منزل چیست؟

مصرف انواع خاصی از مواد غذایی می‌تواند به شما جهت بالا بردن فشار به عنوان درمان فشار خون پایین در منزل کمک کند. رژیم غذایی و مواد خاص علائم خود را کنترل کرده و به طور منظم فشار خود را ارزیابی کرده تا ببینید چه چیزی موثر است. برای بهبود فشار خود بهتر است سعی کنید مواد غذایی ذیل را مصرف کرده و آنها را به طور مناسب در رژیم غذایی خود بگنجانید:

  • مصرف مایعات بیشتر:

کم آبی بدن قادر به کاهش حجم خون و کاهش فشار است. هیدراته ماندن و داشتن آب در بدن حین ورزش بسیار مهم است.

  • مصرف غذاهای سرشار از ویتامین B-12 :

کمبود ویتامین B-12 می‌تواند منجر به بروز گونه خاصی از کم خونی گردد که خود زمینه ساز کاهش فشار و خستگی در فرد خواهد بود. غلات غنی شده، مخمرهای مغذی، گوشت و تخم مرغ از جمله مواد غذایی مملو از این ویتامین هستند که می‌توان با مصرف آن‌ها فشار‌های پایین را درمان کرد.

  • مصرف غذاهای سرشار از فولات:

کمبود فولات در بدن نیز قادر به ایجاد کم خونی است. مصرف برخی غذاها از جمله حبوباتی چون عدس و لوببا، مارچوبه، مرکبات، تخم مرغ و جگر و سبزیجات برگ دار همگی مملو از فولات است.

  • مصرف نمک:

غذاهای شور تاحد زیادی قادر به افزایش فشار خون هستند. برای افزایش فشار و سطح نمک خونتان می‌توانید مصرف غذاهای کنسروی، زیتون شور، ترشی، ماهی دودی و پنیر دلمه را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

  • کافئین قهوه و چای:

مواد غذایی حاوی کافئین ممکن است موقتاً بواسطه تحریک سیستم قلبی-عروقی فشار را با و افزایش ضربان قلب افزایش دهند.

تاثیر شگفت انگیز چای سبز در درمان فشار خون پایین در منزل چیست؟

چای سبز حاوی آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیاری است و همین مواد موجود در چای سبز این نوشیدنی را به گزینه‌ی فوق العاده‌ای برای درمان قطعی فشار خون تبدیل می‌کند.

هرچند مکانیسم دقیق عملکرد چای سبز در درمان فشار خون ناشناخته است، با این حال چنین تصور می‌شود که چای سبز با کنترل بر عملکرد هورمون گشاد کننده شریان‌ها قادر به مهار فشار می‌باشد چرا که انقباض و باریک شدن رگ‌ها در افزایش فشار بالا نقش بسزایی دارد.

تاثیر شگفت انگیز شیر بادام در درمان فشار خون پایین در منزل چیست؟

شیر بادام برای درمان فشار خون پایین در منزل گزینه بسیار خوبی می‌باشد. از آنجایی که شیر بادام حاوی چربی کمتری و در عین حال اسیدهای چرب امگا 3 بالایی است، برای آن دسته از افرادی که به فشار‌های پایین مبتلا هستند رژیم غذایی بسیار مناسبی محسوب می‌شود.

برای تهیه شیر بادام می‌توانید 5 تا ۶ عدد بادام را به مدت یک شبانه روز خیس کنید و صبح روز بعد پوست آن را بگیرید. در مرحله بعد از بادام‌های خیس خورده بواسطه مخلوط کن خمیر تهیه کرده و آنها را به شکل یک نوشیدنی بجوشانید. برای دستیابی به اثربخشی بهتر، شیر بادام را روزانه تهیه کرده و میل کنید.

درمان قطعی فشار خون چگونه انجام می‌شود؟

روش‌های مختلفی برای درمان قطعی فشار خون وجود دارد. یکی از درمان‌هایی که معمولاً برای کاهش فشار  پایین مطرح است دارودرمانی است.

داروهایی که پزشک ممکن است تجویز کند شامل داروهای متسع کننده عروق خونی، داروهای مدر یا ادرارآور، مسدود کننده کامال کلسیم، مهارکننده‌های محیطی آدرنرژیک، مسدود کننده‌های آلفا و بتا، مسدود کننده‌های گیرنده آنژیوتانسین و مهار کننده آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین خواهد بود.

در کنار دارودرمانی استفاده از جوراب‌های مخصوص یا فشرده ساز دیگر رویکرد درمانی مورد استفاده در کاهش فشار بالا است.

بهترین گزینه به عنوان روش درمان قطعی فشار خون انجام ورزش و حفظ رژیم غذایی سالم است که در بالا به این موارد به تفضیل اشاره شده است.

به عنوان یک هدف کلی، هر روز حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی متوسط را در دستور کار خود قرار دهید. از انجام تمرینات ورزشی در شرایط گرم و مرطوب خودداری کنید.

داشتن یک رژیم غذایی متعادل حاوی مایعات فراوان و الکل کم، غذاهای حاوی کربوهیدرات کمتر و مصرف نمک بیشتر می‌تواند به شما در کاهش فشار بالا کمک کند، در ادامه برایتان شرح خواهیم داد که برای فشار پایین چی بخوریم.

برای فشار پایین چی بخوریم

برای درمان فشار بالا ضروری است رژیم غذایی خاصی را حفظ کنیم. در ادامه برایتان شرح خواهیم داد که برای فشار پایین چی بخوریم:

  • مصرف مواد غذایی حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده‌ای از جمله بلغور جو دو سر؛ نان جو و سبوس دار؛ ماکارونی داری سبوس

  • مصرف سبزیجات برگ سبزی چون کلم بروکلی، کلم پیچ مارچوبه و یا اسفناج و میوه‌ها

  • مصرف گوشت و ماهی‌های فاقد چربی یا کم چرب

  • غلات، عدس و نخود

  • زیتون

  • مواد لبنی چون پنیر، شیر و ماست

  • زنجبیل، دارچین و فلفل

  • تخم مرغ و ماهی سالمون و ساردین جگر گوسفندی

سخن پایانی

راه‌های طبیعی و تغییرات سبک زندگی زیادی برای افزایش هایپوتانسیون وجود دارد، بسته به دلیل فشار، اقدامات زیر ممکن است به کاهش یا جلوگیری از علائم کمک کند.

از جمله تغییرات سبک زندگی می‌توان به مصرف بیشتر نمک، اجتناب از مصرف الکل، مصرف آب زیاد، استفاده از جوراب‌های فشرده ساز، مشورت با پزشم در خصوص داروهای خود، قرار دادن پاها روی هم، مصرف غذاهای کوچک اشاره کرد.

درمان فشار خون پایین در منزل می‌تواند به بالا بردن موقت فشار پایین تا رسیدن به یک مرکز تخصصی پزشکی معتبر و هماهنگی با پزشک متخصص برای درمان قطعی و دستیابی به فشار خون متعادل مشورت نمایید.

بی شک درمان قطعی فشار خون نیازمند مراجعه به متخصص است چرا که عدم درمان به موقع و یا اتخاذ رویکرد درمانی نادرست می‌تواند عوارضی را در پی داشته باشد که شامل سرگیجه، ضعف، غش، آسیب ناشی از سقوط را در پی داشته باشد. از سوی دیگر ابتلا به فشار‌های پایین به شدت قادر به کاهش سطح اکسیژن بدن است که همین مسئله می‌تواند زمینه ساز آسیب جدی به قلب و مغز بیمار گردد و جان وی را به خطر بیاندازد.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس