شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

تپش قلب

تپش قلب مسئله‌ای شایع است و طیف وسیعی از عللی چون عوامل عاطفی، داروها، سبک زندگی و تغییرات هورمونی را در بر می‌گیرد. در برخی موارد، این بیماری ناشی از یک بیماری پزشکی است که بر قلب یا قسمت‌های دیگر بدن تأثیر می‌گذارد. گذشته از عواملی مثل استرس، داروها، چای و قهوه، فعالیت بدنی که باعث تپش قلب می‌شود و نگران کننده نیست، بعضی از علل ایجاد کننده آریتمی‌ها یا اختلالات ضربان قلب، در صورت عدم رسیدگی  عوارض جبران ناپذیری مثل سکته‌های قلبی، سکته‌های مغزی و حتی مرگ به همراه دارند.

heart-beat

فهرست مطالب

علائم تپش قلب چیست؟

تپش قلب به معنی ضربان قلب نامنظم یا پرش اضافی، نوعی ریتم غیرطبیعی قلب یا آریتمی است. زمانی اتفاق می‌افتد که یک سیگنال الکتریکی از مکان نامناسب در زمان نامناسب شلیک می‌شود و باعث می‌شود ضربان قلب از ریتم خارج شود.

با افزایش سن، تپش قلب شایع‌تر می‌شود. معمولاً این آریتمی‌های گاه‌به‌گاه جای نگرانی ندارند. اما در برخی موارد، ضربان‌های اضافی یا نامنظم می‌توانند علائم آزاردهنده‌ای ایجاد کنند یا به انواع دیگری از ریتم‌های تند و پایدار قلب منجر شوند. علائم آن می‌تواند شامل:

ضربان خیلی سریع

فلیپ‌فلاپ

به‌سرعت در حال لرزیدن است

کوبیدن

پرش ضربه‌ها

ممکن است تپش قلب در گردن، گلو یا قفسه سینه احساس شود. آنها می‌توانند در حین فعالیت یا در حالت استراحت رخ دهند.

شایع‌ترین علت تپش قلب

عوامل زیادی می‌توانند باعث تپش‌های قلب شوند. برخی از دلایل عبارت‌اند از:

شرایط قلبی

عوامل عاطفی

داروها

شرایط پزشکی

تغییرات هورمونی

سبک زندگی

مهم‌ترین شرایط قلبی که باعث تپش قلب می‌شود

تپش قلب می‌تواند از طیف گسترده‌ای از بیماری‌های زمینه‌ای قلبی ناشی شود، مانند:

کاردیومیوپاتی:

زمانی اتفاق می‌افتد که عضله قلب بزرگ یا سفت می‌شود. این می‌تواند منجر به پمپاژ ناکافی قلب (پمپ ضعیف قلب) یا مشکلات دیگر شود. کاردیومیوپاتی علل زیادی دارد، از جمله سابقه خانوادگی این بیماری، حملات قلبی قبلی، فشارخون بالا کنترل نشده و عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی.

مشکلات دریچه قلب:

لت‌های سالم دریچه قلب می‌توانند در طول ضربان قلب دریچه را به طور کامل باز و بسته کنند، اما دریچه‌های بیمار ممکن است به طور کامل باز و بسته نشوند. اگر دریچه‌های قلب بیمار باشند، قلب نمی‌تواند به طور مؤثر خون را در سراسر بدن پمپاژ کند و باید برای پمپاژ کردن خون سخت‌تر کار کند. این می‌تواند منجر به تپش قلب، تنگی نفس، یا تورم در پاها شود.

بیماری قلبی مادرزادی:

مشکلاتی در قلب هستند که در بدو تولد وجود دارند. مثال‌ها شامل دریچه‌های غیرطبیعی قلب یا سوراخ‌هایی در دیواره‌های قلب هستند که حفره‌های قلب را تقسیم می‌کنند.

تپش قلب همچنین می‌تواند ناشی از طیف وسیعی از آریتمی‌های قلبی باشد. اینها بر اساس مکان و نوع ضربان قلب طبقه‌بندی می‌شوند. چند نوع رایج:

تاکی‌کاردی فوق بطنی –

ضربان قلب سریع که از بالای بطن‌ها (حفره‌های پایینی قلب) منشأ می‌گیرد. می‌تواند باعث شود که قلب خیلی سریع یا نامنظم بزند. علائم ممکن است شامل نبض بیش از حد سریع و سرگیجه باشد.

فیبریلاسیون دهلیزی –

رایج‌ترین نوع آریتمی، فیبریلاسیون دهلیزی می‌تواند منجر به ضربان قلب سریع و نامنظم شود که ممکن است در جریان خون به بطن‌ها اختلال ایجاد کند و احتمالاً منجر به شرایط لخته شدن خون یا سکته شود. تکانه‌های الکتریکی نابه‌جا می‌توانند 300 تا 600 ضربان در دهلیزها ایجاد کنند. علائم ممکن است اصلاً وجود نداشته باشد یا شامل درد قفسه سینه، تپش قلب یا تنگی نفس باشد.

تاکی‌کاردی بطنی –

ضربان قلب سریع که از بطن‌ها (حفره‌های پایینی قلب) منشأ می‌گیرد. گاهی به 160 و حتی 180 تپش نیز می‌رسد که بسیار بیشتر از حالت طبیعی آن است. هنگامی که این آریتمی با بیماری ساختاری قلب همراه باشد، ممکن است باعث ازدست‌دادن هوشیاری و در برخی موارد ایست قلبی یا مرگ ناگهانی شود.

تاکی‌کاردی سینوسی –

این نوع ریتم نامنظم قلب در کودکان رایج است. به تغییرات ضربان قلب در طول تنفس اشاره دارد. ضربان قلب در هنگام دم برای چند ضربه افزایش می‌یابد و در هنگام بازدم کاهش می‌یابد. ممکن است احساس کنید که ضربان قلب شما سریع‌تر از حد معمول است اما همچنان منظم است. دلایل زیادی وجود دارد و هنگام ورزش می‌تواند طبیعی باشد. معمولاً این بی‌ضرر است و خودبه‌خود حل می‌شود.

همچنین ممکن است یک علامت هشداردهنده از نارسایی قلبی یا حمله قلبی باشد که هر دو می‌توانند ناشی از طیف وسیعی از مسائل ساختاری و سایر موارد باشند.

 

 

عوامل عاطفی که باعث تپش قلب می‌شوند

تپش قلب می‌تواند بخشی از واکنش بدن شما به محرک‌های عاطفی یا روانی باشد. عوامل عاطفی که می‌توانند منجر به افزایش ضربان قلب شوند عبارت‌اند از:

فشار

وحشت

افسردگی

اضطراب:

ضربان قلب شما می‌تواند در پاسخ به موقعیت‌های استرس‌زا افزایش یابد. همچنین ممکن است به دلیل یک اختلال اضطرابی (نگرانی بیش از حد یا مداوم) تپش‌های قلب داشته باشید.

مهم‌ترین داروهایی که باعث تپش قلب می‌شوند

تعدادی از داروها حاوی محرک‌هایی هستند که می‌توانند باعث تپش قلب شوند. این داروها شامل:

داروهای استنشاقی آسم

آنتی‌هیستامین‌ها

داروهای فشارخون بالا

آنتی‌بیوتیک‌ها

داروهای ضدافسردگی

داروهای ضدقارچ

داروهایی برای اختلال بیش‌فعالی کمبود توجه، مانند آدرال نیز ممکن است باعث تپش‌های قلب شود.

رایج‌ترین شرایط پزشکی زمینه‌ای که می‌تواند علت تپش قلب باشند

برخی از شرایط پزشکی زمینه‌ای ممکن است علت تپش قلب باشد. اینها عبارت‌اند از:

سطح قند خون پایین:

ازدست‌دادن وعده‌های غذایی می‌تواند منجر به کاهش قند خون شود که می‌تواند باعث تپش قلب شود. اگر در هنگام نیاز به غذا خوردن احساس بدحالی یا ضعف می‌کنید، احتمالاً نتیجه افت قند خون خود را احساس می‌کنید.

سطوح پتاسیم بالا یا پایین:

تأمین نیاز روزانه به پتاسیم به حفظ بهترین عملکرد قلب شما کمک می‌کند. سطوح پتاسیم خیلی بالا یا خیلی کم می‌تواند باعث نارسایی قلبی یا تشدید آن شود.

سطوح منیزیم خیلی کم یا زیاد:

افراد مبتلا به کمبود منیزیم معمولاً تپش قلب، خستگی و ضعف یا گرفتگی عضلات را تجربه می‌کنند. کمبود منیزیم با افزایش خطر فیبریلاسیون دهلیزی و آریتمی‌های بطنی مرتبط است.

فئوکروموسیتوما که نوعی تومور عصبی غدد درون‌ریز است

سایر شرایط پزشکی عبارت‌اند از:

کم‌آبی بدن:

کم‌آبی بدن همچنین می‌تواند باعث افزایش ضربان قلب شود، بنابراین مهم است که در طول روز هیدراته بمانید، به‌خصوص اگر اغلب تپش قلب را تجربه می‌کنید.

دیابت:

محققان در یک مطالعه جدید دریافتند که دیابت با ۴۰ درصد بیشتر خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی – شایع‌ترین نوع ضربان قلب نامنظم مزمن – مرتبط است.

کم‌خونی:

کم‌خونی باعث افزایش کار برای قلب می‌شود زیرا گلبول‌های قرمز کمتری در بدن وجود دارد و این سلول‌ها اکسیژن را حمل می‌کنند.

افت فشارخون وضعیتی، زمانی است که فرد هنگام ایستادن دچار سرگیجه و فشارخون پایین می‌شود

تب بالا:

هنگامی که تب دارید، بدن شما از منابع خود به طور متفاوتی نسبت به زمانی که شما تب دارید استفاده می‌کند. تب بیش از ۱۰۰٫۴ درجه می‌تواند منجر به افزایش ضربان قلب شود.

آپنه خواب:

زمانی اتفاق می‌افتد که گلوی شما به طور جزئی (هیپوپنه) یا به طور کامل (آپنه) در طول خواب بسته می‌شود و راه‌های هوایی شما را برای حدود ۱۰ ثانیه مسدود می‌کند. این وقفه ناگهانی در تنفس، ناخودآگاه شما را با تپش‌های قلب از خواب عمیق بیدار می‌کند.

تغییرات هورمونی که می‌تواند با تپش قلب همراه باشد

تغییر سطح هورمون می‌تواند باعث تپش قلب شما شود. تغییرات در سطح هورمون ممکن است ناشی از:

دوره‌های قاعدگی:

ضربان قلب تند، پرش یا لرزان می‌تواند در حوالی دوره قاعدگی شما رخ دهد.

بارداری:

هنگام بارداری، ضربان قلب افزایش می‌یابد و میزان گردش خون در بدن نیز برای حمایت از جنین بیشتر می‌شود. این وضعیت برای زنان باردار معمول و بی‌ضرر است.

یائسگی:

تپش قلب اغلب هنگام گرگرفتگی که یکی دیگر از علائم رایج یائسگی است، شروع می‌شود.

پرکاری تیروئید:

سطوح بیش از حد هورمون تیروئید باعث افزایش ضربان قلب، نیروی انقباض عضله قلب و میزان اکسیژن موردنیاز قلب می‌شود. در نتیجه کار قلب افزایش می‌یابد. در افراد سالمند ممکن است تنها علامت پرکاری تیروئید، آریتمی AF یا فیبریلاسیون دهلیزی باشد که بسیار خطرناک است و می‌تواند به حمله قلبی، سکته مغزی یا حتی مرگ بیانجامد.

مهم‌ترین عوامل سبک زندگی که می‌تواند باعث تپش قلب شود

عوامل سبک زندگی که ممکن است باعث افزایش ضربان قلب شوند عبارت‌اند از:

مصرف کافئین، از جمله چای، قهوه یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا:

یک ماده رایج مرتبط با تپش قلب، کافئین است. برخی از افراد به هر مقدار محرک حساس هستند، اما زمانی که نوشیدنی‌های مبتنی بر اسپرسو مانند کاپوچینو محبوب شدند، افزایش ضربان قلب ناشی از کافئین بیشتر شد.

سیگارکشیدن:

نیکوتین هم فشارخون شما را بالا می‌برد و هم ضربان قلب شما را افزایش می‌دهد. اگر سیگار می‌کشید و مکرراً تپش قلب دارید، نیکوتین ممکن است علت آن باشد.

تمرین‌های ورزشی دشوار:

با شروع ورزش، قلب شما سریع‌تر منقبض شده و گردش خون افزایش می‌یابد. با افزایش تقاضا برای خون، قلب تلاش می‌کند تا با افزایش ضربان قلب و همچنین با افزایش نیروی انقباض، نیاز را برآورده کند.

مصرف غذاهای ادویه‌دار یا تند که می‌توانند باعث سوزش سر دل و گاهی اوقات تپش سریع قلب شوند.

پرخوری:

پرخوری و مصرف غذاهای سنگین هم می‌تواند باعث بالا رفتن ضربان قلب شود.

بی‌خوابی یا کم‌خوابی:

خواب ناکافی یا تکه‌تکه می‌تواند به مشکلات فشارخون کمک کند و خطر بیماری قلبی، حملات قلبی، دیابت و سکته را افزایش دهد.

مصرف الکل، مواد مخدر یا آمفتامین‌ها که باعث آریتمی‌های قلبی می‌شوند.

علت تپش قلب در حالت استراحت چیست؟

تپش قلب در شب شامل احساس نبض قوی در قفسه سینه، گردن یا سر پس از درازکشیدن برای خواب است. اگرچه اینها ممکن است ناراحت‌کننده به نظر برسند، اما معمولاً نشانه‌ای از چیز جدی نیستند.

درازکشیدن به پهلوی چپ ممکن است تپش قلب را بیشتر محسوس کند، زیرا در این حالت قلب شما درست در کنار دیواره قفسه سینه قرار دارد.

یکی دیگر از عواملی که در این مورد باید در نظر گرفت این است که ممکن است در شب به دلیل سطح سروصدای کمتر و کاهش حواس‌پرتی درحالی‌که در رختخواب دراز می‌کشید، متوجه آن‌ها شوید.

علت تپش قلب در حالت استراحت می‌تواند شامل عوامل مختلفی مانند استرس، اضطراب یا خوردن برخی غذاها قبل از خواب باشد؛ بنابراین می‌توانید تکنیک‌های آرام‌سازی را برای کاهش استرس و اجتناب از غذاهای محرک امتحان کنید. اگر تپش قلب شما ناشی از یک بیماری زمینه‌ای باشد، پزشک درمان مناسب را توصیه می‌کند.

علائم هشدار برای مراجعه فوری به پزشک برای تشخیص علت تپش قلب

گاهی اوقات، افزایش ضربان قلب سیگنالی است که نشان می‌دهد مشکل جدی در بدن وجود دارد. لطفاً در صورت بروز هر یک از این موارد با تپش قلب به دنبال مراقبت‌های اورژانسی باشید:

سرگیجه

ضعف و خستگی غیرعادی

خواب‌آلودگی

کاهش تمرکز

سبکی سر

غش کردن

ازدست‌دادن هوشیاری

تنگی نفس

تعرق مفرط

درد، فشار یا سفت شدن در قفسه سینه

درد در بازوها، گردن، قفسه سینه، فک یا قسمت بالای کمر

اینها می‌توانند علائم یک بیماری جدی تر باشند.

عوارض خطرناک تپش قلب ناشی از بیماری قلبی

برای تپش قلب ناشی از بیماری قلبی، عوارض احتمالی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

غش کردن.

اگر ضربان قلب سریع باشد، فشارخون کاهش می‌یابد و باعث غش کردن می‌شود. این احتمال در کسانی که مشکلات قلبی دارند، مانند بیماری قلبی مادرزادی یا مشکلات دریچه‌ای خاص، بیشتر است.

ایست قلبی.

به‌ندرت، تپش‌های قلب می‌تواند ناشی از مشکلات ضربان قلب تهدیدکننده زندگی باشد و باعث شود که قلب به طور مؤثر از تپش باز بماند.

سکته.

اگر تپش قلب به دلیل فیبریلاسیون دهلیزی باشد، یعنی شرایطی که در آن حفره‌های فوقانی قلب به‌جای ضربان مناسب، می‌لرزند، ممکن است باعث جمع شدن خون و تشکیل لخته شود. اگر این لخته از بین نرود، می‌تواند شریان مغز را مسدود کند و باعث سکته شود.

نارسایی قلبی.

برخی از آریتمی‌ها می‌توانند توانایی پمپاژ قلب را کاهش دهند. گاهی اوقات، کنترل میزان آریتمی که باعث نارسایی قلبی می‌شود، می‌تواند عملکرد قلب را بهبود بخشد.

تپش قلب نرمال چقدر است؟

ضربان قلب یکی از “علائم حیاتی” یا شاخص‌های مهم سلامت در بدن انسان است. تعداد دفعاتی که قلب در دقیقه منقبض می‌شود یا می‌تپد را اندازه‌گیری می‌کند. پس از ۱۰ سالگی، ضربان یا تپش قلب نرمال در هنگام استراحت باید بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه باشد.

باتوجه به سن، اندازه بدن، شرایط قلبی و مصرف دارو و همچنین دمای هوای اطراف، ضربان قلب افراد در حالت استراحت متفاوت است. احساسات همچنین می‌توانند بر ضربان قلب فرد تأثیر بگذارند. به‌عنوان‌مثال، هیجان‌زده شدن یا ترسیدن می‌تواند ضربان قلب را افزایش دهد.

علاوه بر سرعت ضربان قلب، ریتم ضربان قلب نیز بسیار مهم است و ضربان قلب نامنظم ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری جدی باشد.

 

ریتم غیرطبیعی قلب چگونه است؟

سرعت قلب تنها عاملی نیست که باید هنگام بررسی سلامتی، آن را در نظر گرفت. ریتم ضربان قلب نیز مهم است. باید فاصله منظمی بین ضربان‌ها وجود داشته باشد و ریتم ضربان قلب ثابت باشد.

عضله دارای یک سیستم الکتریکی است که به آن می‌گوید که چه زمانی باید بتپد و خون را به اطراف بدن فشار دهد. یک سیستم الکتریکی معیوب می‌تواند منجر به ریتم غیرطبیعی و تپش قلب شود.

طبیعی است که ضربان قلب در طول روز در پاسخ به اضطراب، ورزش، ترس و هیجان تغییر کند. بااین‌حال، فرد معمولاً باید از ضربان قلب خود در حالت استراحت آگاه باشد.

اگر احساس می‌کنید که ضربان قلبتان از ریتم خارج شده، خیلی سریع یا خیلی کند است، در مورد علائم خود با پزشک صحبت کنید.

همچنین ممکن است فرد احساس کند که یک ضربان را ازدست‌داده یا “پرش” کرده است، یا احساس کند ضربان اضافی وجود داشته است. ضربان اضافی، ضربان نابجا نیز نامیده می‌شود. ضربان نابجا بسیار شایع است، معمولاً بی‌ضرر است و اغلب نیازی به درمان تپش قلب ندارد.

انواع مختلفی از ریتم غیرطبیعی قلب وجود دارد. نوع آن باتوجه به اینکه ریتم غیرطبیعی از کجا شروع شده و باعث سریع شدن یا کند شدن ضربان قلب می‌شود، متفاوت است. شایع‌ترین ریتم غیرطبیعی قلب، فیبریلاسیون دهلیزی است. ریتم سریع قلب که با تپش قلب ظاهر می‌شود به‌عنوان تاکی‌کاردی نیز شناخته می‌شود و می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

تاکی‌کاردی فوق بطنی(SVT)

تاکی‌کاردی سینوسی نامناسب

فلوتر دهلیزی

فیبریلاسیون دهلیزی (AF)

تاکی کاردی بطنی (VT)

فیبریلاسیون بطنی (VF)

ریتم‌های آهسته قلب را برادی کاردی می‌نامند که شامل بلوک قلبی دهلیزی بطنی (AV)، بلوک شاخه‌ای و سندرم تاکی برادی می‌باشد.

 

 

 

آیا می‌توان با استفاده از نبض، تعداد ضربان یا تپش قلب را اندازه‌گیری کرد؟

ضربان نبض دقیقاً برابر با ضربان قلب است، زیرا انقباضات قلب باعث افزایش فشارخون در شریان‌ها می‌شود که منجر به نبض قابل‌توجهی می‌شود؛ بنابراین، گرفتن نبض، اندازه‌گیری مستقیم ضربان قلب است.

قبل از شمردن ۵ تا ۱۰ دقیقه ثابت بنشینید و مطمئن شوید که قلب شما در حالت استراحت است. هنگامی که نبض خود را پیدا کردید (ساده‌ترین مکان‌ها معمولاً گردن یا مچ دست شما هستند)، می‌توانید با شمارش تعداد ضربان قلب در ۶۰ ثانیه تعداد نبض خود را بفهمید. اگر می‌خواهید سریع‌تر پاسخ دهید، تنها چیزی که نیاز است کمی ریاضی است. ساده‌ترین راه برای انجام آن عبارت‌اند از:

ضربان قلب را به مدت ۱۰ ثانیه بشمارید. پس از اتمام ۱۰ ثانیه، عددی را که شمردید در شش ضرب کنید.

عددی که دریافت می‌کنید «ضربان در دقیقه» است که ضربان یا تپش قلب شما در حالت استراحت است. مخفف ضربان در دقیقه “bpm” است. همچنین می توانید این کار را در حین یا بلافاصله بعد از ورزش انجام دهید. یافتن ضربان قلب در طول ورزش، راه کلیدی برای دانستن اینکه آیا ورزش شما به‌اندازه کافی شدید، خیلی شدید یا درست نیست، است.

روش‌های تشخیص قطعی علت تپش قلب در آقایان و بانوان

باتوجه‌به دلایل مختلف تپش قلب، تشخیص علت تپش قلب در آقایان و بانوان می‌تواند بسیار دشوار باشد.

برای شروع، پزشک شما یک معاینه فیزیکی کامل انجام می‌دهد و احتمالاً از شما سؤالاتی خواهد پرسید:

آیا علائم شما مداوم بوده است یا گاه‌به‌گاه؟

آیا تپش‌های قلب شما ناگهان شروع و قطع می‌شود؟

آیا به نظر می‌رسد تپش‌های قلب شما الگوی دارد، مثلاً هر روز در یک‌زمان خاص یا در طول یک فعالیت خاص اتفاق می‌افتد؟

به نظر می‌رسد چه چیزی علائم شما را بهبود می‌بخشد؟

چه چیزی علائم شما را بدتر می‌کند؟

آیا علائم دیگری مانند تنگی نفس، درد قفسه سینه، غش یا سرگیجه در هنگام تپش قلب دارید؟

آیا قبلاً مشکلات ریتم قلب مانند فیبریلاسیون دهلیزی داشته‌اید؟

اگر پزشک به بیماری قلبی مشکوک باشد، شما را به یک متخصص قلب ارجاع می‌دهد. متخصص قلب ممکن است آزمایش‌های خاصی را برای کمک به تشخیص یا رد برخی بیماری‌ها یا مشکلات قلبی تجویز کند. این آزمایش‌ها می‌تواند شامل:

آزمایش‌های خونی که سطح هورمون‌ها و سلول‌های خونی و همچنین پتاسیم و سایر الکترولیت‌هایی که می‌توانند بر ریتم قلب شما تأثیر بگذارند را بررسی می‌کنند.

آزمایش ادرار که سطح الکترولیت، سلول‌های خونی، هورمون‌ها و قند خون را اندازه‌گیری می‌کند

یک تست استرس شامل بررسی قلب درحالی‌که ضربان قلب شما بالا است، یا با راه‌رفتن تند روی تردمیل یا با مصرف داروهایی که فعالیت قلب شما را سرعت می‌بخشد.

یک اکوکاردیوگرافی که از امواج صوتی برای ایجاد تصاویر زنده و متحرک از قلب شما استفاده می‌کند.

الکتروکاردیوگرام EKG) یا(ECG که فعالیت الکتریکی قلب شما را ثبت می‌کند.

رادیوگرافی قفسه سینه که به پزشک کمک می‌کند تا ببیند آیا قلب شما بزرگ شده است یا خیر.

مانیتور هولتر که شامل یک دستگاه کوچک است که شما می‌پوشید و ریتم قلب شما را به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت ضبط می‌کند.

یک مطالعه الکتروفیزیولوژی که می‌تواند عملکرد الکتریکی قلب شما را بررسی کند.

آنژیوگرافی عروق کرونر که می‌تواند چگونگی جریان خون در قلب شما را بررسی کند.

قطعی‌ترین روش‌های درمان تپش قلب

همه افراد مبتلا به درمان تپش قلب نیاز ندارند. اما اگر نیاز به درمان باشد، باتوجه‌به علائم فرد، علت و میزان تپش قلب که تجربه می‌کند، روش درمانی متفاوت خواهد بود. به‌طورکلی اگر فردی آریتمی داشته باشد، متخصص قلب و عروق ممکن است اقدامات پزشکی زیر را توصیه کند:

دارو:

پزشک شما ممکن است داروهای ضدآریتمی مانند مسدودکننده‌های بتا و مسدودکننده‌های کانال کلسیم را تجویز کند که هر دو دارای سابقه ایمن هستند. گاهی اوقات این داروها به طور مؤثر عمل نمی‌کنند و ممکن است داروهای ضدآریتمی قوی تری که مستقیماً روی کانال‌های سدیم و پتاسیم قلب اثر می‌کنند لازم باشد.

جراحی فرسایش کاتتر:

در حین جراحی ابلیشن کاتتر، متخصص قلب، یک دستگاه ابلیشن را از طریق یک کاتتر که از یک سیاهرگ عمیق در کشاله ران، گردن یا قفسه سینه عبور می‌کند، وارد قلب می‌کند. این دستگاه باعث ایجاد اسکار بر روی مجاری الکتریکی معیوب در قلب می‌شود. این می‌تواند به تصحیح نحوه حرکت تکانه‌های الکتریکی در قلب و درمان تپش قلب کمک کند.

کاردیوورژن الکتریکی:

در این روش یک شوک الکتریکی به دیواره قفسه سینه برای تثبیت ریتم و ضربان قلب فرد ارسال می‌شود. پزشک می تواند این درمان را برای “بازنشانی” ریتم الکتریکی قلب انتخاب کند.

قراردادن پیس میکر یا دفیبریلاتور قابل کاشت:

پیس میکر یک دستگاه دائمی قلبی است که شرایط الکتریکی قلب را کنترل و درمان می‌کند.

مراقبت‌های خانگی برای درمان تپش قلب

اگر تپش قلب شما دلیل پزشکی نداشته باشد، ممکن است بتوانید علائم را بواسطه درمان تپش قلب

کاهش دهید:

به مقدار زیاد مایعات بنوشید.

به‌اندازه کافی بخوابید.

فشارخون و سطح کلسترول خود را کنترل کنید.

کاهش وزن:

وزن بیشتر بدن به این معنی است که قلب باید سخت‌تر کار کند تا تمام نواحی بدن با اکسیژن و مواد مغذی تأمین شود. با کاهش وزن این فشار از روی قلب برداشته می‌شود.

مدیریت استرس و اضطراب.

گنجاندن تکنیک‌های تمدد اعصاب در برنامه هفتگی ممکن است به کاهش تپش قلب ناشی از استرس یا اضطراب کمک کند. گزینه‌های زیادی وجود دارد، اما برخی از گزینه‌های محبوب عبارت‌اند از:

تمرینات تنفسی

یوگا

تایچی

تمرین تمرکز حواس

ورزش:

برای حفظ سلامت قلب، باید ۱۵۰ دقیقه ورزش با شدت کم تا متوسط در هفته انجام دهید. اگر مشکل قلبی دارید، با پزشک خود در مورد اینکه چه ورزش و ضربان قلب هدف برای شما بی‌خطر است، صحبت کنید.

اجتناب از محرک‌ها:

سعی کنید از مصرف کافئین خودداری کنید یا آن را به حداقل برسانید. الکل و انواع مواد مخدر مانند کوکائین و اکستازی، حاوی محرک‌هایی هستند که می‌توانند باعث تپش قلب شوند. از غذاهای تند و فعالیت‌هایی که باعث افزایش ضربان قلب می‌شوند خودداری کنید.

مراقب رژیم غذایی خود باشید:

به یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی پایبند باشید. قند خون پایین می‌تواند خطر لمس قلب را افزایش دهد. جایگزینی قند و سایر کربوهیدرات‌های ساده با کربوهیدرات‌های پیچیده ممکن است به ثابت نگه‌داشتن سطح قند خون شما کمک کند. به‌عنوان‌مثال، سعی کنید نوشابه‌های شیرین، محصولات پخته شده و کنسانتره آب‌میوه را با غلات کامل و میوه و سبزیجات تازه جایگزین کنید.

تغییر داروها:

از پزشک یا داروساز خود بخواهید تمام داروها و مکمل‌های شما را بررسی کند تا مطمئن شود هیچ‌کدام باعث تپش قلب نمی‌شوند. به‌عنوان‌مثال، داروهای ضد احتقان که حاوی پسودوافدرین یا فنیل افرین هستند می‌توانند باعث افزایش ضربان قلب شوند. مصرف هیچ دارویی را، خودسرانه قطع نکنید. در این رابطه حتما با پزشک مشورت نمایید.

سیگار را ترک کنید:

در مروری بر مطالعات منتشر شده در سال ۲۰۱۸، محققان شواهدی یافتند که نشان می‌دهد افرادی که سیگار می‌کشند در معرض افزایش خطر فیبریلاسیون دهلیزی، شایع‌ترین علت آریتمی هستند.

سخن پایانی

وقتی تپش قلب دارید، ضربان قلب شما ناراحت‌کننده یا غیرعادی است. این احساس به طور معمول، طولانی نبوده و دلیلی برای نگرانی ندارد. اگرچه تپش‌های قلب می‌تواند بی‌ضرر باشد، اما در برخی موارد ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری قلبی باشد.

اگر مطمئن نیستید که بیماری قلبی دارید، اما اغلب اوقات تپش قلب دارید یا زمان احساس آن طولانی می‌شود، حتماً برای تشخیص مناسب به پزشک مراجعه کنید. متخصصان حاذق و باتجربه مجموعه ما می‌توانند با تشخیص دقیق علت تپش قلب، بهترین گزینه‌های درمان تپش قلب را برای شما به کار گیرند.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس