شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

درمان فشار خون بالا

فشارخون بالا، بیماری شایعی است که بسیاری از زنان و مردان به ویژه در سنین بالا به آن مبتلا می‌شوند. این بیماری، گاهی خاموش است و علائم خاصی ندارد. به همین دلیل برخی در درمان آن کوتاهی می‌کنند و غافل از آن‌اند که‌عدم درمان فشار خون بالا توسط دکتر فشار خون منجر به بروز عوارض جبران ناپذیری مثل سکته‌های کشنده خواهد شد. علت بالا رفتن فشار خون و درمان قطعی فشار خون بالا از موضوعات مهمی است که در این مقاله راجع به آن صحبت خواهیم کرد.

 

شناخت فشار خون، مقدمه درمان فشار خون بالا

درمان فشار خون بالا، مستلزم آن است که در ابتدا، شناخت کاملی از این بیماری خاموش داشته باشید و بدانید که اصلاً Blood pressure چیست؟ بگذارید ساده تعریف کنیم؛ می‌دانیم که قلب، خون را با پمپاژ به تمامی بدن می‌رساند. آن نیرویی که همزمان با پمپ خون به دیواره عروق وارد می‌شود، همان فشارخون است.

فشارخون طبیعی در افراد ۸۰/۱۲۰ است که البته با استراحت کردن، ورزش، استرس و هیجانات روانی، مصرف برخی غذاها، سیگار کشیدن و… تغییر پیدا می‌کند. (بالا_پایین می‌رود.) عدد ۱۲، فشارخون سیستولی را نشان می‌دهد که قلب، خون را به تمامی قسمت‌های بدن می‌رساند و عدد ۸، فشار دیاستولی است. منظور از فشار دیاستولی، نیروی وارده از قلب در استراحت بین دو ضربه می‌باشد.

فشارخون طبیعی بین ۱۲۰/۸۰ تعریف شده و فشارخون مرزی که مرحله قبل از فشارخون است، عددی بین ۱۲۰/۸۰ و ۱۳۹/۹۰ را نشان می دهد. پس از این، فشارخون به مرحله I می‌رسد که عدد آن میان ۱۴۰/۹۰ تا ۱۵۹/۹۰ است.

مرحله بعدی فشارخونی است که بیشتر از ۱۶۰/۱۰۰ باشد. این مرحله با علامت II مشخص می‌گردد. اگر در اندازه گیری‌های مداوم، فشارخون شما عدد ۱۴۰/۹۰ یا بیشتر از این عدد باشد، احتمالاً به فشار خون بالا مبتلا هستید و هر چه سریع‌تر باید راه های درمان فشار خون بالا را آغاز نمایید.

معمولاً اگر افزایش فشارخون بدون دلیل خاصی رخ دهد، به آن فشارخون اولیه می‌گویند. اما بالا رفتن فشارخون به دلایل واضحی مثل تغییرات هورمونی، ابتلا به بیماری‌های کلیوی و… به عنوان فشارخون ثانویه شناخته می‌شود. (بیش از ۹۵ درصد موارد ابتلا به فشارخون بالا، از نوع اولیه است.)

فشارخون بالا، قاتل خاموش انسان‌ها است. متاسفانه بسیاری از مبتلایان به فشارخون، تا زمانی که با عوارض جدی این بیماری نظیر خونریزی مغزی کشنده و یا سکته قلبی به عنوان پیامدهای تهدید کننده حیات مواجه نشوند، خطر را درک نمی‌کنند و راه های درمان فشار خون بالا را جدی نمی‌گیرند. درمان‌های دارویی، مبتنی بر مصرف یک یا گروهی از داروها است. در کنار آن، تغییر سبک زندگی می‌تواند یکی از راه های درمان فشار خون بالا باشد.

داروهایی که پزشک برای درمان فشارخون تجویز می‌کند، شامل مسدودکننده‌های گیرنده بتا، کارودیلول، مهارکننده‌های آنژیوتانسین، بلوک کننده‌های گیرنده‌های آن (کاپتوپریل، انانوپریل، لوزارتان و…)، مسدود کننده‌های کانال کلسیم و دیگر داروهای مشابه است.

درمان موفق فشارخون، زمانی است که شما در کنار مصرف داروهای کاهنده فشارخون، سبک زندگی‌تان را تغییر دهید. هیچ یک از این دو (مصرف دارو و اصلاح شیوه زندگی)، به تنهایی نتایج موفقیت‌آمیزی در درمان این عارضه نخواهد داشت.

پزشک، داروی درمان فشارخون را با توجه به سن، وضعیت عمومی سلامت شما، میزان پاسخگویی بدن‌تان به درمان و… تجویز می‌کند.

گاهی ممکن است از بین گروهی از داروهای فشارخون، یک دارو و گاه ترکیبی از چند دارو را برای شما در نظر بگیرد. با این حال درمان‌های دارویی فشارخون، زمانی نتیجه بخش است که با اصلاح سبک زندگی (کاهش مصرف نمک، ورزش، ترک سیگار و…) همراه باشد.

معمولاً فرایند درمان با تجویز یک نوع دارو آغاز می‌شود. با شروع به مصرف این دارو، باید فشارخون را چندین بار در طول روز (در نهایت آرامش) در منزل اندازه گیری و ثبت کنید. پس از چند هفته با مراجعه مجدد به پزشک، اطلاعات ثبت شده مربوط به میزان فشارخون در این مدت را در اختیار او قرار دهید تا در صورت لزوم، تغییرات لازم را در دوز مصرفی یا نوع دارو اعلام نماید.

برخی در مواجه به علائم فشارخون بالا، برای کاهش فوری فشار خون از آبلیمو و آبغوره استفاده می‌کنند؛ در حالی که نمی‌دانند این دو ماده، دارای مقادیر فراوانی از نمک هستند و در صورت مصرف بی‌رویه، خود باعث بالا رفتن فشارخون می‌شوند.

یکی از بهترین گیاهان دارویی که تاثیرات آن در کنترل فشارخون بالا به اثبات رسیده، چای ترش خالص و بهداشتی است. البته فراموش نکنید که استفاده از هر روش سنتی برای کاهش فشارخون، تنها باید با مشورت پزشک متخصص قلب و عروق باشد.

علت بالا رفتن فشار خون را بشناسید، درمان فشار خون بالا را شروع کنید

علت بالا رفتن فشار خون، دقیقاً مشخص نیست. دلایل بسیاری وجود دارد که موجب افزایش فشار خون خواهد شد. مهمترین آن سبک زندگی و عادات غذایی یکایک شما است.

 

دلایل ژنتیکی فشارخون بالا

در برخی خانواده ها، فشارخون بالا یک عارضه ارثی است. تحقیقات نشان داده که برخی از ژن‌ها و جهش‌های ژنتیکی، ریسک ابتلا به فشارخون بالا را افزایش می‌دهد. در بررسی دقیق‌تر این آمار به این نتیجه رسیدیم که موارد ابتلا به فشارخون بالا در اثر عوامل ژنتیکی، تنها ۲ الی ۳ درصد از کل موارد مبتلایان بوده است.

علت بالا رفتن فشارخون از منظر بیولوژیکی

اگر بخواهیم دلایل ابتلا به فشارخون بالا را از نظر زیست‌شناسی مورد بررسی قرار دهیم، باید به چند عامل مهم اشاره کنیم که در ابتلا به فشارخون بالا، نقش مهمی دارند.

اختلالات سیستم رنین، آنژیوتاسیون، آلدوسترون:

تولید هورمون‌های آنژیوتاسیون و آلدسترون، وظیفه سیستم رنین، آنژیوتاسیون، آلدوسترون است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید هورمون آنژیوتاسیون، عروق بدن را تنگ می‌کند و فشارخون را بالا می‌برد.

از سوی دیگر هورمون آلدوسترون، عملکرد کلیه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با رشد ترشح هورمون آلدوسترون و بیشتر شدن حجم این ماده در بدن، فشارخون افزایش می‌یابد.

بهم خوردن تعادل آب و نمک در بدن:

همانطور که می‌دانید یکی از وظایف کلیه‌ها در بدن، متعادل کردن آب و نمک است که این کار با دفع پتاسیم و حفظ آب و سدیم ممکن می‌شود. اگر کلیه‌ها نتوانند به درستی این وظیفه را انجام دهند، حجم خونی که در بدن هست افزایش می‌یابد و فشارخون بالا می‌رود.

تغییر در ساختار عروق بدن:

هر گونه تغییر در ساختار عروق بزرگ و کوچک بدن و عملکرد این دو، فشارخون را بالا می‌برد. همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کرده بودیم، سیستم ایمنی و هورمون آنژیوتاسیون، گاه زمینه را برای جمع شدن و تنگی عروق فراهم می‌کنند و اینجاست که فشارخون افزایش می‌یابد.

اختلال در عملکرد سیستم عصبی سمپاتیک:

سیستم عصبی سمپاتیک، نه تنها بر فشارخون تاثیر می‌گذارد، بلکه ریتم تنفس و ریتم ضربان قلب نیز متاثر از آن است. محققان مطالعات بسیاری درباره نحوه اثرگذاری سیستم سمپاتیک بر افزایش فشارخون انجام داده اند؛ تحقیقاتی که کماکان ادامه دارد.

ابتلا به برخی بیماری ها:

برخی از بیماری‌هایی که در طول زندگی با آن روبرو می‌شوید، علت ابتلا به فشارخون بالا هستند؛ از جمله نارسایی مزمن کلیه و برخی سرطان ها. تحقیقات نشان داده که مشکلات مربوط به تیروئید و یا وقفه تنفسی در هنگام خواب، در افزایش فشارخون تاثیر دارند.

چه عواملی ریسک بروز فشار خون را افزایش می‌دهد؟

همانطور که می‌دانید فشارخون، بیماری پنهانی بود که جان بسیاری از افراد در سراسر جهان را به خطر انداخته است. باید بدانید احتمال بروز این عارضه در همه افراد یکسان نیست و آنطور که به نظر می‌رسد، برخی‌ها با ریسک بالاتری از ابتلا به فشارخون مواجه هستند و بیشتر باید مراقب خود باشند.

البته شما نمی‌توانید همه فاکتورهای خطر فشارخون بالا را کنترل نمایید و تنها بخشی از آن دست شما است!

فاکتورهای خطر در ایجاد فشارخون بالا:

نژاد:

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که سیاه پوستان بیش از سفیدپوستان مستعد ابتلا به فشارخون بالا هستند. به علاوه عوارض جدی این بیماری مثل سکته و حمله قلبی اغلب سیاه پوستان را درگیر می‌کند. حتی اگر معیار سنجش سن ابتلا به فشارخون باشد، این سیاه پوستان هستند که از سنین پایین‌تر با این مشکل رو به رو می‌شوند.

سن:

هر چه سن شما بالاتر می‌رود، احتمال اینکه فشارخونتان افزایش یابد، بیشتر می‌شود. در واقع افزایش فشارخون با بالا رفتن سن ارتباط مستقیمی دارد. معمولاً مردان در اوایل میانسالی و زنان پس از یائسگی به فشارخون مبتلا می‌شوند.

ژنتیک:

اگر عضو خانواده‌ای هستید که یک یا چند نفر از اعضا به فشارخون مبتلایند، احتمال اینکه در آینده با فشارخون مواجه شوید، زیاد است. سابقه خانوادگی، بدون شک یکی از عوامل زمینه ساز بروز فشارخون می‌باشد.

بهم خوردن تعادل سدیم و پتاسیم در بدن:

اگر دقت کرده باشید، مواقعی که با مصرف بیش از حد نمک، سدیم بدن‌تان افزایش می‌یابد، کمتر نیاز به دفع ادرار خواهید داشت. در واقع مایعات در بدن می‌ماند و این موجب افزایش فشارخون خواهد شد.

باید بدانید که پتاسیم، تعادل سدیم در سلول‌های بدن را حفظ می‌کند. وقتی پتاسیم کافی دریافت می‌کنید، سدیم در خون‌تان انباشته نمی‌شود و فشارخون بالا نمی‌رود.

استرس:

استرس و فشار عصبی در افزایش فشارخون تاثیر دارد. تجربه نشان داده که در مواجه با تنش‌ها و عوامل استرس زا، فشارخون به طور ناگهانی و البته موقتی بالا می‌رود. برخی در این مواقع سعی می‌کنند با استعمال سیگار، پرخوری و نوشیدن الکل، استرس را از بین ببرند. اما غافل از این که اینها خود زمینه ساز افزایش فشارخون اند.

چاقی:

اگر اضافه وزن دارید، حتماً برای کاهش وزن خود برنامه ریزی کنید. هر چه وزن شما بالاتر می‌رود، به خون بیشتری نیاز دارید تا مواد مغذی و اکسیژن را به بافت‌های بدن برسانند. با افزایش حجم خون در رگ‌های شما، فشار بر دیواره‌های عروقی بیشتر می‌شود و فشارخون بالا می‌رود.

بی‌تحرکی:

بی‌تحرکی، عامل افزایش وزن و موثر در بروز چاقی است. معمولاً وقتی کاملاً بی‌تحرک هستید، ضربان قلب‌تان افزایش می‌یابد و بالاتر رفتن ضربان یعنی قلب در هر ضربان بیشتر کار می‌کند و متعاقب با آن فشار مضاعفی بر شریان‌ها وارد شده و فشارخون افزایش می‌یابد.

مصرف الکل:

نوشیدن مداوم الکل برای قلب مضر است. اگر از آن دسته افرادی هستید که گاه به گاه الکل مصرف می‌کنید نیز از خطر مصون نخواهید بود! با این کار، هورمون‌هایی در بدن‌تان ترشح می‌شود که جریان خون را افزایش می‌دهند و ضربان قلب را بالا می‌برند.

کمبود ویتامین دی:

شاید برایتان جالب باشد که بدانید کلیه‌ها می‌توانند آنزیمی ترشح کنند که فشارخون را تحت تاثیر قرار بدهد. ویتامین دی، در تولید این آنزیم، نقش بسیار مهمی دارد.

بارداری:

نمی‌توان گفت که بارداری، عامل فشارخون است اما برخی از زنان در دوران بارداری با فشارخون مواجه می‌شوند.

یکی از سوالاتی که ممکن است ذهن شما را نیز درگیر کرده باشد این است که آیا کودکان نیز می‌توانند به فشارخون مبتلا شوند؟ پاسخ این سوال مثبت است؛ اگرچه رواج ابتلا به فشارخون در بزرگسالی بیشتر است، اما برخی کودکان به دلیل ابتلا به بیماری‌های قلبی یا مشکلات کلیوی، ممکن است دچار فشارخون بالا شوند.

متاسفانه در سال‌های اخیر روند ابتلا به فشارخون در کودکان به دلیل سبک غذایی ناسالم و ورزش نکردن، رشد داشته است.

از علائم فشار خون بالا چه می‌دانید؟

برخی از مبتلایان به فشارخون بالا، حال عمومی مساعدی دارند و هرگز متوجه بیماری خود نیستند. آمارها می‌گویند حدوداً ۱۵ درصد از مبتلایان به فشارخون از بیماری خود خبر ندارند و زمانی برای بهبود فشارخون بالا اقدام می‌کنند که عوارض ناشی از این بیماری، به اندام‌های بدن آسیب زده است.

مهمترین علائم فشارخون بالا:

سردرد

سرگیجه

کوفتگی

تاری دید

تنگی نفس

گرگرفتگی

سرفه خونی

خونریزی از بینی

احساس خواب آلودگی

مورمور شدن دست و پاها

تشخیص؛ اولین قدم درمان فشار خون بالا

همانطور که گفتیم، برخی مبتلایان به فشارخون، نشانه‌های این بیماری را در خود نمی‌بینند و متوجه خطر نیستند. بی‌دلیل نیست که فشارخون را قاتل خاموش می‌نامند. مطمئن‌ترین راه تشخیص فشارخون، اندازه گیری آن با دستگاه فشارسنج است.

از آنجا که فشارخون یک بیماری شایع است، در هر مرکز درمانی، ده‌ها دستگاه سنجش فشار خون وجود دارد که با استفاده از آن‌ها به راحتی می‌توان فشارخون بیماران را اندازه گیری کرد. معمولاً وقتی با یکبار اندازه گیری فشار، متوجه بالا بودن آن می‌شوید، باز هم لازم است برای پیگیری مجدد به درمانگاه مراجعه نمایید.

چنانچه فشارخون‌تان در سه مرتبه مراجعه بالا باشد، به احتمال زیاد شما هم مبتلا به این بیماری هستید و باید هر چه سریع‌تر راه های درمان فشار خون بالا را آغاز نمایید.

پزشک با پرسیدن سوالاتی درباره سبک زندگی، تغذیه، میزان فعالیت روزانه، سابقه خانوادگی و…اطلاعات مورد نیاز برای تشخیص فشارخون را تکمیل می‌کند. حتی ممکن است از شما بخواهد که آزمایش خون و ادرار انجام داده و یا نتیجه عکس برداری از قفسه سینه و نوار قلب را به او نشان دهید.

عوارض فشار خون و ضرورت درمان فشار خون بالا

با بالا رفتن فشارخون، فشار وارده بر دیواره شریان‌ها افزایش می‌یابد که نتیجه آن چیزی جز آسیب و دیواره عروق و دیگر قسمت‌های بدن نیست! مسلماً هر اندازه که فشارخون بالاتر باشد و به مدت طولانی‌تری کنترل نشود، صدمات وارده بر بدن جدی‌تر خواهد بود.

عوارض فشارخون بالا:

سندرم متابولیک: منظور از سندرم متابولیک، نارسایی‌های متابولیکی در بدن است که در اثر آن، دور کمر افزایش می‌یابد، تری گلیسرید بالا می‌رود و حتی سطح انسولین نیز بیشتر می‌شود. معمولاً کسانی که فشارخون بالایی دارند، احتمالاً به سایر اجزای سندرم متابولیک نیز مبتلا می‌شوند و به دنبال آن با ریسک بالاتری از ابتلا به دیابت، سکته و بیماری‌های قلبی روبرو خواهند شد.

اختلال در حافظه و مشکل در یادگیری: اگر فشارخون بالا کنترل نشود، بر حافظه و قدرت یادگیری تاثیر می‌گذارد. اگر به عنوان یک بیمار، برای بهبود فشارخون بالا اقدام نکنید، احتمالاً توانایی فکر کردن، یاد گرفتن و بخاطر آوردن را از دست خواهید داد.

پاره شدن عروق خونی در مغز: با افزایش فشارخون در شریان ها، جریان خون در مغز کاهش می‌یابد. این عارضه ممکن است به پارگی عروق خونی در مغز و بروز سکته مغزی منجر شود.

نارسایی قلبی: از عوارض پمپاژ خون با فشار بالا، افزایش ضخامت ماهیچه قلبی است. ماهیچه ضخیم قلب، قادر به پمپاژ خون کافی برای اکسیژن‌رسانی به اندام‌های بدن نخواهد بود.

آسیب به عروق: صدمات ناشی از بالا بودن فشارخون بر عروق، موجب افزایش ضخامت و سخت شدن شریان‌ها شده و ریسک بروز حمله قلبی و سکته را افزایش می‌دهد.

مشکلات چشمی: باریک یا ضخیم شدن عروق چشمی، منجر به پارگی این رگ‌ها شده که سلامت چشم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و حتی منجر به نابینایی خواهد شد.

گشادی موضعی شریان ها: با افزایش فشارخون، عروق متورم شده و ضعیف می‌گردد و این‌ها مقدمه اتساع شریانی و تهدید کننده زندگی است.

آسیب به کلیه ها: با باریک شدن و تنگی عروق خونی، کلیه‌ها عملکرد طبیعی نخواهند داشت.

راه های درمان فشار خون بالا

درمان فشار خون بالا، با تغییر رژیم غذایی، کاهش وزن، ورزش کردن و در یک کلام تغییر سبک زندگی ممکن است. اگر این روش‌های ابتدایی، تاثیری در درمان فشار خون بالا نداشته باشد، احتمالاً پزشک استفاده از برخی داروهای کنترل کننده فشارخون را برای شما تجویز می‌کند.

چنانچه یک بیماری زمینه‌ای عامل افزایش فشارخون باشد، پزشک بر درمان بیماری تمرکز می‌کند تا با از بین بردن این عامل، فشارخون درمان شود. برای مثال، گاهی مصرف یک داروی خاص، موجب افزایش فشار خون شده است که در این صورت پزشک، گزینه‌های جایگزین داروی مصرفی که فاقد چنین عوارضی هستند را بررسی می‌کند.

در مواردی دیده شده که علی رغم درمان عامل به وجود آورنده فشارخون، این عارضه کماکان پابرجاست و بهبود نیافته است. در چنین مواقعی، یک پزشک فوق تخصص فشارخون، سایر راه‌ های درمان فشار خون بالا پیشنهاد می‌دهد.

برنامه‌هایی که برای درمان فشار خون بالا، همچنان در حال پیشرفت است و روز به روز توسعه می‌یابد. آن روش درمانی که دیروز موثر بود و فشارخون بالا را درمان می‌کرد، شاید فردا دیگر راهگشا نباشد.

درمان فشار خون بالا با مصرف دارو

پزشکان در تجویز داروهای کاهنده فشارخون برای برخی افراد، ناگزیر از انجام آزمون و خطا هستند. بنابراین برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب از درمان فشار خون بالا با دارو، گاه یک یا ترکیبی از چند داروی اثرگذار را امتحان می‌کنند تا ببیند کدام یک تاثیر بهتری دارد.

مهمترین داروهای مورد استفاده در درمان فشار خون بالا: +

مسدود کننده بتا: مصرف داروهای مسدود کننده بتا، باعث می‌شود که قلب با نیروی کمتری کار کند و کندتر باشد. وقتی مقدار خونی که در هر تپش از طریق رگ‌ها پمپاژ می‌شود، کاهش می‌یابد، فشارخون پایین می‌آید. مسدود کننده‌های بتا، برخی هورمون‌های بدن را که در افزایش فشارخون نقش دارند، مسدود خواهند کرد.

دیورتیک: پیش‌تر اشاره کرده بودیم که با افزایش سطح سدیم در بدن، مایعات اضافی در بدن می‌ماند و به موجب آن، فشارخون افزایش می‌یابد. دیورتیک (قرص آب)، به کلیه‌ها در دفع سدیم اضافی از بدن کمک خواهد کرد. وقتی سدیم دفع می‌شود، مایعات اضافی در جریان خون به ادرار منتقل شده و فشارخون کاهش می‌یابد.

مهار کننده ACE: آنژیوتانسین، ماده‌ای شیمیایی بوده که دیواره شریان‌ها را باریک و عروق خونی را منقبض خواهد کرد. آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین یا مهار کننده ACE، مانع از تولید بیش از حد این آنژیوتانسین در بدن می‌شود و در نتیجه با شل شدن رگ‌های خونی، فشارخون پایین می‌آید.

داروهای ARB یا مسدود کننده گیرنده آنژیوتانسین: گفتیم که مهار کننده ACE، آنزیم آنژیوتانسین را تنظیم می‌کند. ARB هم در کنار ACE، در کاهش فشارخون نقشی مهم دارد؛ در واقع ARB، از اتصال آنژیوتانسین به گیرنده‌های آن ممانعت خواهد کرد. در نبود این ماده شیمیایی، عروق خونی دچار انقباض نمی‌شوند و با شل شدن عروق، فشار خون کنترل می‌گردد.

مسدود کننده کانال کلسیم: داروی مسدود کننده کانال کلسیم، از ورود کلسیم به درون سلول‌های عضلانی قلب جلوگیری می‌کند و به دنبال آن، نیروی ضربان قلب کاهش می‌یابد. مصرف این دارو، عروق خونی را تحت تاثیر قرار داده و با شل کردن آن، بر کاهش فشارخون تاثیر می‌گذارد.

آگونیست آلفا: این دارو، پالس‌های عصبی را عروق خونی را منقبض کرده اند، تغییر می‌دهد. در نتیجه عروق خونی شل شده و فشار خون پایین می‌آید.

راه های درمان فشار خون بالا با روش‌های خانگی

یکی از راه های درمان فشار خون بالا، سبک زندگی سالم است که همیشه در کنترل عوامل ایجاد کننده فشار خون تاثیر دارد. اصلاح سبک زندگی، گامی مهم در پیشگیری از ابتلا به فشارخون بالا است. اگر واقعاً به سلامت خود اهمیت می‌دهید، از عواملی که در افزایش فشار خون شما تاثیر دارند، دوری کنید.

رایج‌ترین راه های درمان فشار خون بالا به صورت خانگی:

تغذیه سالم داشته باشید

اگر از ما بپرسید که ساده‌ترین روش درمان فشار خون بالا چیست، به شما می‌گوییم داشتن یک تغذیه سالم و مقوی. محققان نیز بر این باورند که یک رژیم غذایی سالم، تاثیر زیادی در درمان فشار خون بالا دارد. مصرف مواد غذایی سالم، پرفشاری خون را کنترل و عوارض ناشی از آن را کاهش می‌دهد.

برای داشتن تغذیه سالم:

  1. مصرف گوشت قرمز را به حداقل برسانید و از سبزیجات استفاده کنید: برای کاهش سدیم و چربی ترانس و اشباع نشده‌ای که حاصل مصرف گوشت و مواد لبنی است، رژیم غذایی گیاهی را انتخاب کنید تا با این کار، فیبر بدن‌تان نیز افزایش یابد.

مطمئن باشید که بهبود فشارخون بالا با افزایش مصرف میوه ها، سبزیجات برگ دار، صیفی جات، غلات دارای سبوس و… و جایگزین کردن پروتئین‌های کم چرب مرغ، ماهی و توفو به سادگی میسر خواهد شد.

  1. مصرف سدیم را کاهش دهید: بیمارانی که با فشارخون بالا دست و پنجه نرم می‌کنند، باید مراقب باشند و از مصرف بیش از اندازه نمک بپرهیزند. با توجه به اینکه بدن به میزان کمی از سدیم نیاز دارد، مصرف روزانه بین ۱.۵۰۰ میلی گرم تا ۲.۳۰۰ میلی گرم سدیم مضر نخواهد بود.

از بهترین روش‌های کاهش سدیم، پخت غذاهای تازه است. استفاده از غذاهای آماده و رستورانی که با مقادیر زیادی سدیم آماده شده، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

  1. مصرف بیش از حد شیرینی را فراموش کنید: نوشیدنی‌ها و غذاهای قندی، کالری زیادی دارند و ارزش غذایی آن‌ها ناچیز است. برای درمان فشار خون بالا، میوه‌های تازه و سالم را جایگزین شیرینی‌جات نمایید.

البته اجازه استفاده از شکلات تلخ که چندان هم شیرین نباشد را هم دارید. تحقیقاتی که در این رابطه انجام شده نشان می‌دهد که مصرف مداوم و منظم شکلات تلخ، نه تنها بی‌ضرر است بلکه در درمان فشار خون بالا تاثیر دارد.

برای داشتن رژیم غذایی سالم، از مصرف این مواد غذایی غافل نشوید:

غلات

میوه‌ها

سبزیجات

پروتئین‌های کم چرب گوشت سفید

 

ورزش کردن

ورزش، راز سلامتی است. برای رسیدن به وزن ایده آل، باید فعالیت بدنی خود را افزایش دهید و ورزش کردن را فراموش نکنید. اما آیا تنها امتیاز ورزش کردن، رسیدن به وزن ایده آل است؟ قطعاً خیر! ورزش کردن نه تنها در کاهش وزن تاثیر دارد، بلکه با کاستن از استرس، فشارخون را به طور طبیعی کاهش می‌دهد و برای تقویت سلامت سیستم قلبی عروقی نیز مفید است.

ما انتظار داریم که ۱۵۰ دقیقه فعالیت سبک در طول هفته داشته باشید که این یعنی یک بازه زمانی نیم‌ساعته در ۵ روز از هفته.

پایین آوردن وزن

اگر اضافه وزن هستید و به چاقی مبتلایید، حتماً روش‌هایی را برای کاهش وزن امتحان کنید. مثلاً یک رژیم غذایی سالم را جایگزین غذاهای ناسالم همیشگی نمایید و یا ورزش کردن، به وزن ایده آل برسید.

دوری از استرس

استرس از عوامل موثر در افزایش فشارخون است؛ بنابراین مدیریت استرس، گامی مهم در درمان فشار خون بالا خواهد بود. اگر می‌خواهید عوارض ناشی از فشارخون بالا را به حداقل برسانید، از عوامل استرس‌زا دوری کنید.

برای کاهش استرس چه کنیم:

نفس عمیق بکشید.

مدیتیشن انجام دهید.

ماساژ را فراموش نکنید.

از خواب کافی غافل نشوید.

یوگا یا تای چی را امتحان کنید.

عضلات خود را ریلکس نمایید.

 

ترک سیگار و کنار گذاشتن الکل

درمان فشار خون بالا بدون ترک سیگار و کنار گذاشتن الکل، ممکن نخواهد شد. یادتان باشد مواد شیمیایی که در دود سیگار وجود دارد، دیواره عروق خونی را سخت می‌کنند و به بافت‌های بدن آسیب شدید می‌رسانند. به علاوه نمی‌توان تاثیر مصرف الکل در افزایش فشار خون را نادیده گرفت. پس با ترک سیگار و الکل، بزرگترین قدم را برای درمان فشار خون بالا بردارید.

درمان قطعی فشار خون بالا

درمان قطعی فشار خون بالا، موضوع مهمی است که حتماً به ذهن اکثر قریب به اتفاق مبتلایان به فشار خون رسیده است. در این باره باید بگوییم که تا این لحظه هیچ درمان قطعی فشار خون بالا نشده و همه شیوه‌های درمانی که راجع به آن‌ها می‌خوانید و می‌شنوید، تنها می‌توانند فشار خون را کنترل کنند.

اصلاً هدف درمان قطعی فشار خون بالا، کنترل این عارضه و به حداقل رساندن عوارض ناشی از آن است. ما در بخش‌های گذشته به اندازه کافی درباره درمان فشار خون بالا صحبت کردیم و جا دارد باز هم تاکید کنیم که اصلاح سبک زندگی، گام مهمی است که شما را به درمان قطعی فشار خون بالا نزدیک می‌کند.

سخن پایانی

با فشارخون بالا، به عنوان یک بیماری شایع و خطرناک آشنا شدید. حالا دیگر می‌دانید که علت بالا رفتن فشار خون چیست، چه کسانی در معرض ابتلا به آن هستند، فشار خون چه علائمی دارد و روش‌های تشخیص و درمان این بیماری کدام است.

 درمان فشار خون بالا، مهمترین موضوعی بود که در مطالب فوق، مفصلاً درباره آن صحبت کردیم. فراموش نکنید که‌عدم درمان فشار خون بالا، پیامدهای جدی و البته خطرناکی دارد که برای در امان ماندن از آن می‌توانید از کارشناسان سلامت در مجموعه ما کمک بگیرید و با در میان نهادن پرسش‌های خود، اطلاعات بیشتری درباره راه های درمان فشار خون بالا کسب نمایید.

 

اجرا شده توسط: همیار وردپرس