شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

کلینیک فشار خون

امروزه با توجه به سبک زندگی متفاوت ابتلا به فشارخون امری شایع است و با توجه به رژیم غذایی نامناسب، زندگی ماشینی و تحرک پایین افراد در رنج سنی متفاوت ممکن است به فشارخون بالا مبتلا شوند. عدم درمان فشارخون خود زمینه ساز مشکلات پزشکی بسیار جدی از جمله سکته مغزی، سکته قلبی، نارسایی قلبی و کلیوی و بیماری عروق کرونی خواهد بود و از همین رو ضروری است در اسرع وقت به یک کلینیک فشار خون فوق تخصصی مراجعه نمایید.

Varicose-veins-groin

اهميت مراجعه به کلينيک فشار خون در چيست؟

به دلیل صنعتی شدن زندگی جوامع امروزی و تحرک پایین و شیوه‌های زندگی ناسالم در کنار تغذیه نامناسب امروزه بیماری فشارخون از مشکلات شایع بین تمام گروه‌های سنی است.
ضروری است حتما برای درمان فشارخون بالا که می‌تواند عوارض متعددی از جمله سکته مغزی و قلبی، نارسایی قلبی و کلیویی و حتی مرگ داشته باشد در اسرع وقت به بهترین کلینیک فشارخون تخصصی و فوق تخصصی جهت انجام غربالگری، تشخیص علل اولیه و ثانویه فشارخون و در نهایت درمان مشکلات مرتبط مراجعه نمایید.
از مزایای مراجعه به یک مرکز تخصصی فشارخون می‌توان به تشخیص به موقع علت بروز مشکلات فشارخون، ارزیابی احتمال ریسک ابتلا به فشارخون بالا با توجه به پایش منظم افراد مشکوک و درمان به موقع و درست این اشخاص برای جلوگیری از عوارض مهلکی که بیشتر بدان اشاره شد، می‌باشد.
تشخیص به موقع فشارخون بالا می تواند زندگی را تغییر دهد.

همانطور که می‌دانید این بیماری در صورت عدم درمان، می تواند منجر به تعدادی دیگر از شرایط سلامتی از جمله بیماری عروق کرونر، حمله قلبی، نارسایی قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه شود. در کلینیک فشار خون فوق تخصصی ما، هدف کمک به شما برای جلوگیری از این عوارض از طریق یک رویکرد با کیفیت بالا، جامع و تیم محور برای مراقبت بهتر از بیمار است.
بیماران معمولاً زمانی به بهترین کلینیک فشار خون در تهران ارجاع داده می شوند که فشارخون بالایی داشته باشند که کنترل آن دشوار بوده و صرفاً با مصرف همزمان چند دارو درمان شوند و متخصص فشار خون معالج آنها به یک علت ثانویه یا برگشت پذیر فشارخون بالا از جمله تنگی یک شریان، یک ناهنجاری هورمونی یا یک بیماری ژنتیکی ارثی مشکوک باشد، یا بیماری که سابقه خانوادگی گسترده‌ی فشارخون دارد.

 

علائم هشدار آميز جهت مراجعه فوری به يک کلينيک فشار خون تخصصی

همانطور که می‌دانید معمولاً مشکلات مرتبط با فشارخون افراد در قالب فشارخون بالا و یا پایین بروز خواهد کرد. هریک از این دو معضل می‌تواند برای فرد مبتلا بسیار مهلک و خطرناک باشد و در صورت مشاهده علائم مرتبط
با هر کدام باید فوراً به یک کلینیک تخصصی مراجعه نمایید.
در ادامه توجه به این نکته ضروری است که در صورت مشاهده هریک از علائم ذیل پزشک متخصص کلینیک فشارخون بیمار را برای درمان جدی آماده خواهد کرد تا از بروز عوارض دیگر جلوگیری شود:
مشکلات بینایی، گیجی و خستگی، درد در قفسه سینه، هر نوع مشکل و یا اختلال تنفسی، داشتن تپش قلب نامنظم و وجود خون در ادرار بیمار، داشتن نبض شدید در گلو، گوش و قفسه سینه بیمار خواهد بود.
برخی علائم فشارخون بالا بسیار نادرند و ممکن است صرفاً در برخی بیماران بروز کند، این علائم شامل خونریزی از بینی به طور مداوم، سرگیجه و سردرد خفیف خواهد بود.
شایان ذکر است که به طور معمول علائم فشارخون بالا معمولاً محدود هستند و گاهی فرد با وجود ابتلا به این بیماری تا سال‌ها علائمی از خود بروز نمی‌دهد.
در ادامه به علائم بحرانی فشارخون بالا اشاره خواهیم کرد که شامل سردردهای شدید و قطع نشدنی، اضطراب بالا، تنگ شدن و کاهش سهولت در نفس کشیدن و خونریزی بینی است. در صورت مشاهده هر یک از این علائم در اسرع وقت به بهترین کلینیک فشار خون در تهران مراجعه نمایید.
حال بد نیست به علائمی که بیانگر فشارخون پایین هستند اشاره کنیم، در صورتی که هریک از علائم ذیل را دارید باید فوراً برای بررسی وضعیت فشارخون خود به یک مرکز تخصصی مجرب مراجعه نمایید:

– تاری در دید
– هر نوع ضعف و خستگی
– سرگیجه یا سبکی سر
– غش و ضعف و ناتوانی
– سردرگمی و گنگی

در صورتی که بیمار به واسطه یک بیماری زمینه‌ای به فشارخون پایین مبتلا شده باشد ممکن است علائم همراه دیگری چون داشتن تب، اسهال و استفراغ، تنگی تنفس و سخت نفس کشیدن، واکنش‌های آلرژیک مثل تورم، کم آبی و تشنگی بدن، ریتم قلبی نامنظم را از خود بروز دهد.

 

عواقب مهلک عدم مراجعه به کلینیک فشار خون

عدم مراجعه به موقع به بهترین کلینیک فشار خون در تهران می‌تواند عواقب بسیار مهلکی منتهی شود. در حقیقت فشارخون بالا در صورت عدم شناسایی یا عدم کنترل می تواند منجر به موارد مهلکی چون سکته قلبی در طی آسیب رسیدن به شریان های مسدود کننده جریان خون به عضله قلب و یا سکته مغزی در طی مسدودیت یا ترکیدن رگ های خونی منتقل کننده خون و اکسیژن به مغز شود.
از سوی دیگر نارسایی قلبی که در طی بیش کاری قلب بواسطه فشارخون بالا بروز می‌کند، عامل بزرگ شدن قلب و ناتوانی در تامین خون بدن شود.
نارسایی کلیه نیز در اثر آسیب دیدگی شریان‌های اطراف کلیه‌ها و عدم توانایی آن برای فیلتر کردن خون در طی بالا رفتن فشار رخ می‌دهد.
از آنجا که فشارخون بالا بیماری خاموشی است که ممکن است تا سال‌ها علائمی از خود بروز ندهد، چنانچه فردی که در سوابق پزشکی خانوادگی خود شواهدی دال بر فشارخون بالا دارد برای درمان فشارخون به کلینیک تخصصی مراجعه نکند، ممکن است غربالگری در مورد وی به درستی انجام نشده و یا تشخیص علت اولیه یا ثانویه ابتلای فرد مشکوک به این بیماری به خوبی صورت نگیرد و از همین رو درمان مناسبی نیز ارائه نشود.
همین مسئله علاوه بر طولانی ساختن روند درمان، بی تاثیر سازی درمان در صورت تاخیر در انجام آن و در نهایت صرف زمان و هزینه بالا بدون دستیابی به نتایج موفقیت آمیز خواهد شد.

 

خدمات قابل ارائه در يک کلینیک فشار خون فوق تخصصی

باتوجه به شیوع گسترده مشکلات مرتبط با فشارخون خصوصاً افزایش چشمگیر مبتلایان به فشارخون بالا یا پرفشاری امروزه کلینیک‌های تخصصی و فوق تخصصی فعال در حوزه فشارخون بسیاری شروع به فعالیت نموده‌اند. برای درمان کلیه مشکلات مرتبط با فشارخون تشخیص زود هنگام بیماری حائز اهمیت است.
خدماتی که در بهترین کلینیک فشار خون در تهران ارائه می‌شود به طور معمول شامل موارد ذیل خواهد بود.

– ارزیابی فشارخون بیماران با کمک دستگاه اوسیلومتری
– پایش سلامت عروق محیطی در افراد با کمک دستگاه اوسیلومتری
– ثبت و بررسی 24 ساعته و شبانه روزی فشارخون افراد مشکوک با کمک دستگاه هولتر
– ارزیابی سن عروق خونی و فشارخون مرکزی با کمک دستگاه ارزیاب امواج پالس
– سنجش و پایش ترکیبات بدن من جمله آب میان بافتی، چربی و ماهیچه‌ها با کمک بیوامپدانس
– انجام اکو کاردیوگرافی پیشرفته

 

خصوصيات يک کلینیک فشار خون تخصصی شامل چه مواردی است؟

برای آنکه بتوانید برای درمان مشکلات مرتبط با فشارخون خود یک کلینیک فشار خون تخصصی و مناسب را پیدا کنید، آگاهی از فاکتورهایی که یک کلینیک را از کلینیک‌های موجود در سطح شهر متمایز می‌سازد ضروری است. در ادامه به فاکتورهایی اشاره می‌کنیم که می‌توانند به شما در گزینش یک کلینیک فشار خون خوب کمک کنند:

1- برخورداری از برترین متخصصان چیره دست قلب و عروق

کلینیکی که برای تشخیص و درمان مشکلات فشار خود به آن مراجعه باید از متخصصان چیره دستی که سال‌ها سابقه تشخیص و درمان موفق در این حوزه را دارند برخوردار باشد. در چنین مرکزی متخصص فشار خون با
بررسی علائم و انجام تست‌های تشخیصی مختلف در اسرع وقت نسبت به درمان بیمار اقدام می‌کند.

2- مجهز به کارآمدترین و به روزترین تجهیزات روز دنیا

کلینیک فشارخون فوق باید به تازه‌ترین تجهیزات روز دنیا در ارزیابی، پایش و ثبت فشارخون 24 ساعته یا شبانه روزی تجهیز شده باشد و از آخرین امکانات این حوزه بهره‌مند باشد.

3- ارائه متنوع ترین خدمات درمانی

یک کلینیک فوق تخصصی عالی مرکزی است که بتواند برای درمان مشکلات مرتبط با فشارخون بر اساس شرایط متنوعی که هر فرد دارد خدمات درمانی متنوعی ارائه نماید

4- سهولت در دسترسی به کلینیک

به طور معمول یکی از خصوصیات یک مرکز فشارخون خوب، موقعیت محلی کلینیک فشار خون است. بی شک به دلیل اهمیت زمان در زندگی روزمره، افراد بسیاری ترجیح می‌دهند کلینیکی که را انتخاب کنند که علاوه بر داشتن کادر درمانی متبحر و تجهیزات روز دنیا از موقعیت محلی خوبی بهره مند باشد تا افراد بتوانند به سهولت به آنها رفت و آمد کنندو

5- محیط مناسب و دارای

از دیگر موارد حائز اهمیت و تاثیر گذار در انتخاب یک کلینیک فشار خون خوب، محیط دلنشین داخل کلینیک و جو صمیمانه آن است. بدیهی است هیچ یک از ما مایل نیست به مرکزی مراجعه کند که کارکنانی خشک و محیطی سرد و بی روح دارد.

 

هدف اصلی کلینیک فشار خون چيست؟

بی شک هدف اصلی بهترین کلینیک فشار خون در تهران انجام پایش و غربالگری، تشخیص دقیق مشکل فشار بیماران، ارزیابی علل احتمالی اولیه و ثانویه فشارخون و درنهایت پیشنهاد راهکارهای درمانی مناسب و ارائه درمان است.
هدف کلینیک ما ارزیابی و مدیریت بیماران مبتلا به فشارخون است. تمرکز ما بر روی تمرینات ثانویه برای بیماران مبتلا به فشارخون مشکل ساز در کنترل یا مقاوم است. علاوه بر این، ما ارزیابی درمان فعلی، آموزش در مورد اصلاح شیوه زندگی و ارزیابی خطر قلبی عروقی را نیز به آنها ارائه می‌دهیم.
کارکنان مرکز تخصصی ما تحت نظارت یک متخصص تایید شده فشارخون بالا، تجربه گسترده ای در درمان بیماران با طیف گسترده ای از مشکلات پیچیده دارند.

 

متخصص فشار خون کيست و چه خصوصياتی دارد؟

متخصص فشار خون، در حقیقت پزشک متخصص قلب و عروقی است که به خوبی در زمینه تشخیص بیماری‌های قلبی و عروقی احتمالی آموزش دیده و در درمان مشکلات مرتبط تخصص کافی دارند. چنانچه قادر به کنترل فشارخون بالای خود نیستید و این کار را دشوار می‌پندارید، احتمالدارد در مراجعه به اورژانس به متخصص قلب و عروق که بهترین پزشک فشارخون بالا است ارجاع داده شوید.
متخصص قلب پزشکی است که می‌تواند درد قفسه سینه، فشارخون بالا و نارسایی قلبی و همچنین مشکلات دریچه‌های قلب، رگ های خونی و سایر مشکلات قلبی و عروقی را به خوبی تشخیص داده و درمان کند.
در صورت ابتلا به فشارخون پایین، ممکن است هیچ علامت یا مشکلی نداشته باشید، اما فشارخون پایین می‌تواند عوارض جانبی ناخوشایندی نیز داشته باشد. خبر خوب این است که اگر مشکلات ناشی از فشارخون پایین دارید، متخصص فشار خون می‌تواند کمک کند.

بهترين کلینیک فشار خون تهران کدام است؟

در صورت ابتلا به هر نوع مشکل مرتبط با فشارخون اعم از فشارخون بالا یا پایین ضروری است به بهترین مرکز فشار خون در تهران مراجعه کنید.
خدماتی که به طور معمول در کلینیک‌های فشارخون ارائه می‌شوند شامل تشخیص دقیق مشکلات مرتبط با فشارخون، ارزیابی فشارخون در افراد مقاوم به درمان، آموزش بررسی و چکاپ درست و دقیق در منزل به بیماران مبتلا برای چکاپ روزانه خود، ارزیابی علل احتمالی موثر در بروز فشارخون بالا یا پایین در افراد و در نهایت پیگیری وضعیت درمانی بیماران است.
کلینیک فشار خون ما آخرین پیشرفت‌های تشخیصی و درمانی را برای درمان بیماران مبتلا به فشارخون بالا ارائه می‌دهد. متخصصان دارای گواهی برد تخصصی برای تشخیص و درمان علل معمول و نادر فشارخون بالا به خوبی آموزش دیده‌اند.
پزشکان بهترین کلینیک فشار خون در تهران، متخصصان فشارخون بالا در سطح جهان هستند که از بیماران مبتلا به فشارخون بالا به دلیل فشارخون ضروری، فشارخون بالا، فشارخون بالای کنترل نشده، فشارخون بالا مرتبط با استرس، همه علل ثانویه و هورمونی فشارخون بالا و فشارخون بالای ناشی از حاملگی را پیچیده می‌کند، مراقبت می‌کنند.
ما دستگاه‌هایی داریم که می‌توانند فشارخون را به شکل سرپایی و بیست و چهار ساعته اندازه‌گیری کرده و همچنین نرم‌افزاری برای آنالیز گزارش دستگاه‌ها داریم.

 

در کلينيک فوق تخصصی فشار خون چه درمان‌هايی ارائه می شود؟

برخی از موارد خفیف فشارخون بالا ممکن است با تغییرات سبک زندگی مانند کاهش وزن اضافی، کاهش میزان سدیم مصرفی، ترک سیگار و فعالیت بدنی بیشتر کنترل شوند.
زمانی که این تغییرات موثر نباشند، می توان از دارو برای کمک به حفظ فشارخون در سطح نرمال استفاده کرد. غربالگری منظم بهترین راه برای اطمینان از موثر بودن درمان شما در کنترل فشارخون است.
در کلینیک فوق تخصصی فشار خون برای کنترل فشارخون در افراد مبتلا به دیابت علاوه بر درمان‌های رایج و متداول احتمالاً انجام فعالیت ورزشی و فیزیکی منظم متناسب با سن و وضعیت بیمار، حفظ یک وزن متناسب و متعادل و چربی سوزی، چکاپ منظم و دوره‌ای قند و فشارخون، ارائه اطلاعات پزشکی مرتبط با فشارخون و دیابت به سایر پزشکان خود و مصرف مداوم میوه و سبزیجات تازه، محدودسازی مصرف نمک و غیره را توصیه خواهد کرد.
در ادامه ممکن است در صورت نیاز پزشک کلینیک فوق تخصصی فشار خون داروهای ذیل را برای بهبودی بهتر بیماران مبتلا به فشارخون بالا تجویز نماید که شامل موارد ذیل است:

– مسدود کننده‌ها یا بلاکرهای آلفا و بتا و مسدود کننده یا بلاکر کانال کلسیم
– داروهای مدر یا دیوریتیک
– مهار کننده رنین
– بلاکرهای گیرنده آنژیوتانسین
– برخی داروهای دیگر از جمله نیفیدیپن موسوم به آدالات، فروزماید موسوم به لازیکس، نیترو گلیسیرین و کاپتوپریل

1- دیورتیک ها یا “قرص های ادرار آور” بدن را از شر نمک و مایعات اضافی خلاص می کنند.
2- بتابلاکرها باعث می شوند که ضربان قلب آهسته تر و با نیروی کمتری انجام شود. این وع داروها به ویژه در افراد مبتلا به بیماری قلبی موثر است.
3- مسدود کننده های کانال کلسیم با گشاد کردن رگ های خونی فشارخون را کاهش می دهند.
4- مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) عواملی را که باعث انقباض رگ های خونی می شوند، مسدود کرده و بدین ترتیب باعث گشاد شدن عروق و در نتیجه کاهش فشارخون می شوند. این داروها می توانند
خطر بیماری کلیوی، بیماری قلبی و سکته مغزی را کاهش دهند و به ویژه در افراد مبتلا به بیماری قلبی یا دیابت مفید هستند.
5- مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین II (ARBs) به روشی مشابه مهارکننده های ACE عمل می کنند.
6- مسدود کننده های آلفا1-آدرنرژیک و عوامل مرکزی با شل کردن و گشاد کردن شریان ها فشارخون را کاهش می دهند.
7- مسدود کننده های آلفا بتا اثرات ترکیبی شل کردن شریان ها، کند کردن ضربان قلب و کاهش نیروی ضربان قلب را به دنبال دارند.
8- عوامل مرکزی از ارسال سیگنال به سیستم عصبی برای افزایش ضربان قلب و تنگ کردن عروق خونی توسط مغز جلوگیری می کنند.
9- وازودیلاتورها با یک اثر مستقیم روی ماهیچه های دیواره سرخرگ ها از تنگ شدن شریان ها جلوگیری می کنند.

 

رژيم غذايی مناسب کنترل فشارخون ارائه شده از کلینیک فشار خون تخصصی

یک رژیم غذایی سالم مانند رژیم غذایی DASH ( بکارگیری رویکردهای غذایی مناسب برای کمک به توقف فشارخون بالا) در کاهش فشارخون بالا بسیار موثر است. رژیم DASH مستلزم مصرف روزانه تعداد معینی از وعده های از گروه های غذایی مختلف، از جمله میوه ها، سبزیجات و غلات کامل است.
مراحل زیر نیز می تواند کمک کند:

– مصرف بیشتر میوه ها، سبزیجات و لبنیات کم چرب
– کاهش مصرف غذاهایی که چربی اشباع و کلسترول بالایی دارند، مانند غذاهای سرخ شده
– مصرف بیشتر محصولات غلات کامل، ماهی، مرغ و آجیل
– خوردن گوشت قرمز و شیرینی کمتر
– خوردن غذاهایی که سرشار از منیزیم، پتاسیم و کلسیم هستند
– خوردن غذاهایی که سدیم کمتری دارند

 

چه زمانی بايد برای فشارخون بالا به پزشک و کلينيک فشار خون مراجعه کرد؟

اگر فشارخون شما تشخیص داده شد، مهم است که به طور منظم به متخصص فشار خون خود در کلینیک فشار خون مراجعه کنید. در چنین مراکزی متخصص فشار خون می تواند در این ویزیت‌ های منظم به سوالات شما پاسخ دهد.
با این حال، ممکن است مواقع دیگری وجود داشته باشد که ممکن است لازم باشد با پزشک خود صحبت کنید. برای مثال در شرایطی که:

– به درمان تجویز شده از سوی متخصص فشار خون واکنش مثبت نشان نمی دهید و فشارخون شما همچنان بالاست
– در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی از داروهای فشارخون نیز باید به یک مرکز تخصصی مراجعه کنید؛ در چنین شرایط بحرانی، ممکن است متخصص فشار خون بخواهد دوز دارو را تغییر داده و یا از شما بخواهد برای بهبود روند درمان از داروی دیگری استفاده کنید.

 

تمام مواردی که بايد در مورد فشارخون بدانيم

1- منظور از فشارخون چیست؟

منظور از فشارخون، فشاری است که جریان خون داخل رگ به دیواره رگ‌های شما وارد می‌کند. شریان‌ها مسئول مستقیم انتقال خون از قلب به سایر نواحی بدن است. فشارخون به طور معمول در طول روز افزایش و کاهش می‌یابد. ارزیابی فشارخون باید در یک کلینیک فشار خون تخصصی و با استفاده از ابزارهای فوق تخصصی توسط پزشک متخصص قلب و عروق صورت گیرد.

2- چه عاملی منجر به فشارخون بالا می شود؟

در حالی که علت فشارخون بالا در اکثر افراد نامشخص است، کم تحرکی، رژیم غذایی نامناسب، چاقی، سن بالاتر و ژنتیک – همگی می توانند در ایجاد فشارخون بالا نقش داشته باشند.

3- فشارخون سیستولیک و دیاستولیک چیست؟

فشارخون بر حسب میلی‌متر جیوه (mmHg) اندازه‌گیری می‌شود و به صورت فشار سیستولیک، نیروی خون در برابر دیواره‌های شریان هنگام ضربان قلب، بر روی فشار دیاستولیک، فشارخون بین ضربان‌های قلب نوشته می‌شود.
برای مثال، فشارخون 120/80 میلی‌متر جیوه یا «120 روی 80» نوشته می‌شود. فشار سیستولیک 120 و فشار دیاستولیک 80 است.

4- فشارخون طبیعی چیست؟

کمیته ملی مشترک پیشگیری، تشخیص، ارزیابی و درمان فشارخون بالا اندازه گیری فشارخون را به چند دسته طبقه بندی کرده است:

– فشارخون طبیعی: فشار سیستولیک کمتر از 120 و فشار دیاستولیک کمتر از 80 است.
– افزایش: فشار سیستولیک 120-129 و فشار دیاستولیک کمتر از 80 است.
– فشارخون بالا مرحله 1: فشار سیستولیک 130-139 یا فشار دیاستولیک 80-89 است.
– فشارخون بالا مرحله 2: فشار سیستولیک 140 یا بیشتر یا فشار دیاستولیک 90 یا بیشتر است.

5- چه مشکلات سلامتی با فشارخون بالا مرتبط است؟

چندین بیماری بالقوه بسیارجدی با فشارخون بالا مرتبط هستند، که از جمله این بیماری‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– آترواسکلروز: بیماری مرتبط با شریان‌ها است که در اثر تجمع پلاک یا مواد چرب در جدار یا دیواره داخلی رگ‌های خونی ایجاد می‌شود. معضل فشارخون بالا با وارد کردن فشار و نیروی اضافی بر جداره رگ یا شریان خونی به این تجمع کمک می کند.
– بیماری های قلبی: نارسایی قلبی (در طی ابتلا به این بیماری قلب به اندازه کافی توانایی ندارد تا بتواند خون را به میزان کافی پمپاژ کند)، بیماری ایسکمیک قلبی (در طی ابتلا به این بیماری بافت قلب خون و اکسیژن کافی دریافت نمی کند) و کاردیومیوپاتی فشارخون بالا (ضخیم شدن ماهیچه قلب با عملکرد غیر طبیعی) همگی با فشارخون بالا مرتبط هستند.
– بیماری کلیوی: ابتلا به فشارخون بالا قادر به آسیب رساندن به رگ های خونی و فیلترهای موجود در کلیه ها است، به طوری که در طی ابتلا به این بیماری کلیه ها نمی توانند مواد زائد و سمی را به درستی دفع کنند. بیماری کلیوی همچنین می تواند باعث فشارخون بالا شود، زیرا الکترولیت ها (از جمله سدیم) نمی توانند به اندازه کافی از بدن ترشح شوند.
– سکته مغزی: فشارخون بالا می تواند با کمک به فرآیند تصلب شرایین (که می تواند منجر به انسداد و/یا ایجاد لخته در خون شود)، یا با ضعیف کردن دیواره رگ خونی و ایجاد پارگی آن به سکته مغزی منجر شود.
– بیماری چشم: فشارخون بالا می تواند به رگ های خونی بسیار کوچک و ظریف موجود در شبکیه چشم آسیب جدی برساند.

6- چگونه می‌توانم متوجه شوم به فشارخون بالا مبتلا هستم؟

به طور معمول فشارخون بالا فاقد هر گونه علائم خاصی است، بنابراین معمولاً آن را احساس نمی کنید. به همین دلیل، فشارخون بالا معمولاً توسط یک متخصص قلب و عروقی و در طی معاینات معمولی که انجام می‌شود تشخیص داده خواهد شد. اگر یکی از بستگان نزدیک شما مبتلا به فشارخون بالا یا سایر عوامل خطر است، بسیار مهم است که نسبت به فشارخون خود حساس بوده و مداوم آن را چک کنید.
به منظور تشخیص فشارخون بالا، متخصص فشار خون شما را با بازوبند سنجش فشارخون بررسی می کند. مهم است که به اعداد بالاتر (سیستولیک) و پایین تر (دیاستولیک) در خوانش فشارخون خود توجه کنید.
اگر فشارخون شما بسیار بالا باشد، ممکن است سردردهای شدید غیرمعمول، درد قفسه سینه، مشکل در تنفس یا تحمل پایین فعالیت را تجربه کنید. اگر هر یک از این علائم را دارید، به سرعت به دنبال ارزیابی در بهترین کلینیک فشار خون در تهران باشید.

7- آیا دارویی وجود دارد که خود زمینه ساز فشارخون بالا شود؟

امکان آن وجود دارد که برخی از داروهایی که برای درمان سایر بیماری ها خود مصرف می کنید فشارخون شما را افزایش دهند. این داورهای محرک شامل آمفتامین ها، متیل فنیدات (کنسرتا، متادیت، متیلین، ریتالین)، کورتیکواستروئیدها، هورمون ها (از جمله قرص های ضد بارداری)، داروهای خاص میگرن، سیکلوسپورین و اریتروپویتین هستند.
به علاوه، بسیاری از داروهای بدون نسخه که حاوی پسودوافدرین و افدرین هستند (به عنوان مثال، داروهای آلرژی و سرماخوردگی و داروهای سرکوب کننده اشتها) می توانند فشارخون را افزایش دهند. بدون مشورت با پزشک، مصرف هیچ دارویی از جمله داروهای فشارخون بالا را قطع نکنید.

8- چرا فشارخون بالا در دوران یائسگی شایع تر است؟

افزایش فشارخون که بعد از یائسگی زنان اتفاق می افتد عمدتاً به دلیل کمبود هورمون استروژن است، اگرچه عوامل دیگری مانند افزایش وزن، رژیم غذایی ناسالم، سبک زندگی کم تحرک و غیره نیز در این امر نقش بسزایی دارند.

9- آیا قبل از اندازه گیری فشار خون باید استراحت کنم؟

برای دستیابی به نتیجه صحیح، قبل از اندازه گیری فشارخون باید حداقل 5 دقیقه بنشینید و استراحت کنید. علاوه بر این، در 15 دقیقه قبل از اندازه‌گیری، نباید چیزی حاوی کافئین (از جمله نوشابه‌های گازدار و انرژی‌زا، قهوه و چای) یا الکل بنوشید یا تنباکو بکشید و از دخانیات استفاده کنید.

10- آیا ابتلا به فشارخون بالا قابل درمان است؟

فشارخون اولیه (ضروری) به هیچ وجه قابل درمان نیست. فشارخون بالا یک بیماری مادام العمر است که با پیروی از یک سبک زندگی سالم و مصرف داروهای تجویز شده صرفاً قابل کنترل است. با این ابتلا به فشارخون بالا که به دلیل بیماری زمینه‌ای یا مشکلات دیگر بروز کرده (فشارخون ثانویه) قابل درمان است.
با این حال این مسئله همیشه صادق نیست، و تنها در شرایطی ممکن است که بیماری زمینه ای فوق کاملاً برطرف و یا درمان شود.

سخن پايانی

همانطور که پیشتر اشاره کردیم فشارخون بالا اگر درمان نشود می‌تواند زمینه ساز مشکللات بسیار جدی از جمله مشکلات بینایی، کلیوی، قلبی و عروقی و خطر مرگ بر اثر سکته مغزی و حمله قلبی باشد. از همین رو توصیه می‌شود در صورت مواجه با علائم فشارخون اعم از فشارخون بالا یا پایین در اسرع وقت برای پیگیری علت و درمان آن و ممانعت از بروز عوارض جدی به یک کلینیک فشار خون تخصصی و یک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.
به دلیل حساسیت زیاد فشارخون بالا از هرگونه سهل انگاری نسبت به درمان این بیماری جدا اجتناب کرده و از درمان خودسرانه و اتخاذ رویکردهای درمانی افراد غیرمتخصص جداً اجتناب نمایید.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس