شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

فشار خون پایین

به فشار زیر 90/60 میلیمتر بر جیوه فشار خون پایین یا هیپوتنشن گفته میشود که اکثراً علامت خاصی ندارد. علائم فشار خون پایین یا افت فشار می تواند سرگیجه و غش باشد، بنابراین تشخیص و درمان به موقع توسط دکتر فشار خون بسیار مهم است. فشار بسیار پایین می تواند نشانه یک واکنش آلرژیک یا خونریزی داخلی باشد. اگر اکسیژن و مواد مغذی نتوانند به مغز، قلب و سایر اندام های حیاتی برسند، می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

Varicose-veins-groin

آنچه در این مقاله می خوانید :

فشارخون چيست

قلب ماهیچه ای است که خون را به طور مداوم پمپ می کند و اکسیژن را به بافتهای بدن می رساند. این عمل پمپاژ و فشارخون بر روی رگ های خونی باعث ایجاد فشارخون می شود. فشار خون در طول روز تفاوت دارد. زمانی که فرد در حال خواب یا استراحت است کمترین مقدار را دارد. در هنگام فعالیت بدنی و زمان استرس و اضطراب می تواند بسیار بیشتر باشد.
فشارخون پایین کمتر از فشارخون بالا مشکل ساز است، اما گاهی اوقات می تواند نشان دهنده یک مشکل اساسی در سلامتی باشد.
فشارخون دو عدد دارد. عدد بالایی فشار سیستولیک را نشان می‌دهد که فشار زمانی است که قلب منقبض می‌شود و عدد پایین فشار دیاستولیک را نشان می‌دهد که فشار بین ضربان‌های قلب است. یک فرد بالغ با فشارخون پایین کمتر از 90/60 میلی‌متر جیوه خواهد داشت. پزشکان معمولاً فشار پایین را یک مشکل نمی دانند مگر اینکه باعث ایجاد علائم فشار خون پایین و نشانه های قابل توجهی شود.

 

فشار خون پايين چيست

کاهش فشارخون یا فشار خون پایین یعنی فشار بسیار کم شود.
افت فشار خون دو تعریف دارد:
افت فشار خون مطلق: فشارخون در حالت استراحت زیر 90/60 میلی متر جیوه (میلی متر جیوه) است.
افت فشار خون ارتواستاتیک: فشارخون شما در سه دقیقه پس از ایستادن کم می شود.

 

اندازه گيری فشارخون

سیستولیک (عدد اول): فشار سیستولیک فشاری است که در هر بار ضربان قلب به شریان های شما وارد می شود. برای یافتن فشار سیستولیک شما، پزشک کاف را باد می کند و بازوی شما را فشار می دهد. فشار سیستولیک شما زمانی است که دیگر نبض شما را نمی شنوند زیرا فشار کاف قوی تر از فشار ناشی از پمپاژ قلب است.
دیاستولیک (عدد دوم): میزان فشاری که شریان‌ها بین ضربان‌های قلب تحت فشار هست. پزشک همچنان به نبض شما گوش می دهد تا فشار دیاستولیک شما را در حالی که کاف را تخلیه می کند، بیابد.

 

تفاوت افت فشارخون با فشارخون بالا

فشارخون پایین یعنی فشارخون کمتر از طبیعی است. این بدان معناست که قلب، مغز و سایر قسمت های بدن خون کافی دریافت نمی کنند.
فشار و فشار خون بالا شرایط متضاد هستند.
Hypertension: پیشوند “hyper-” به معنای “خیلی بالا” است.
Hypotension: پیشوند “hypo-” به معنای “خیلی کم” است.
فشارخون پایین می تواند افراد را در هر سن و زمینه ای تحت تاثیر قرار دهد، بسته به اینکه چرا اتفاق می افتد. علائم در افراد مسن زیادتر است خصوصا افت فشارخون ارتواستاتیک.
فشار خون پایین بدون علامت وجود دارد، نمی توان به طور کلی متوجه شد که بر روی چند نفر واقعاً تأثیر می گذارد. با این حال، به نظر می رسد فشارخون بالا ارتواستاتیک با افزایش سن بیشتر و بیشتر می شود. 5 درصد از افراد در سن 50 سالگی به فشارخون مبتلا می شوند.

 

فشار خون پايين چگونه بر بدن من تأثير می گذارد

در شرایط عادی، بدن فشار خون را کنترل میکند و از افت بیش از حد جلوگیری میکند. اگر شروع به کاهش کند، بدن شما سعی می کند آن را با افزایش سرعت ضربان قلب یا انقباض رگ های خونی برای باریک شدن آنها جبران کند. افت فشارخون علامتی ندارد. با پیری ، کاهش فشارخون زیاد تر است.

 

علائم فشار خون پايين

شایع ترین علائم فشار خون پایین شامل موارد زیر است:

• سرگیجه یا احساس سبکی سر
• غش یا سنکوپ
• حالت تهوع یا استفراغ
• تاری یا تحریف دید
• تنفس سریع و کم عمق
• خستگی یا ضعف
• احساس خستگی، تنبلی یا بی حالی
• گیجی یا مشکل در تمرکز

بسیاری از افراد مبتلا به فشارخون پایین هیچ علامتی ندارند. کسانی که بسیار تناسب اندام با فشارخون پایین دارند ممکن است از سلامتی عالی برخوردار باشند.
با این حال، افت فشار خون همچنین می تواند نشان دهنده یک مشکل مزمن، مانند عدم تعادل هورمونی، یا یک وضعیت حاد، مانند آنافیلاکسی باشد.
علائم رایج عبارتند از:

• سبکی سر
• سرگیجه
• غش کردن

علائمی که می تواند ناشی از یک علت زمینه ای باشد عبارتند از:

• درد قفسه سینه
• پوست سرد، رنگ پریده، خشک یا لطیف
• تب
• سردرد و سفتی گردن
• بینایی تغییر می کند
• اسهال و استفراغ
• واکنش های آلرژیک، مانند تورم
• مشکل در تنفس
• خستگی و ضعف
• تشنگی و کم آبی بدن
• تغییرات در ریتم قلب

علل فشار خون پايين

افت 20 میلی‌متر جیوه می‌تواند برای برخی افراد مشکلاتی ایجاد کند. انواع مختلف و علل فشارخون پایین وجود دارد.
افت فشارخون شدید می تواند ناشی از از دست دادن ناگهانی خون (شوک)، عفونت شدید، حمله قلبی یا واکنش آلرژیک شدید (آنافیلاکسی) باشد.
افت فشار خون ارتواستاتیک به دلیل تغییر ناگهانی وضعیت بدن ایجاد می شود. اغلب زمانی اتفاق می افتد که شما از حالت درازکش به حالت ایستاده تغییر وضعیت می دهید. این نوع فشارخون پایین معمولاً تنها چند ثانیه یا چند دقیقه طول می کشد. اگر این نوع فشارخون پایین بعد از غذا خوردن اتفاق بیفتد، هیپوتانسیون ارتواستاتیک پس از غذا نامیده می شود. این نوع فشار خون اغلب افراد مسن، مبتلایان به فشارخون بالا و افراد مبتلا به بیماری پارکینسون را تحت تاثیر قرار می دهد.
افت فشارخون با واسطه عصبی (NMH) اغلب جوانان و کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد. این می تواند زمانی رخ دهد که فرد برای مدت طولانی ایستاده باشد. کودکان معمولاً از این نوع افت فشارخون رشد می کنند.
برخی داروها و مواد می توانند منجر به کاهش فشار خون شوند، از جمله:

• الکل
• داروهای ضد اضطراب
• برخی از داروهای ضد افسردگی
• دیورتیک ها
• داروهای قلب
• داروهای مورد استفاده برای جراحی
• داروهای مسکن

سایر علل فشار خون پایین عبارتند از:

• آسیب عصبی ناشی از دیابت
• تغییرات در ریتم قلب (آریتمی)
• ننوشیدن مایعات کافی (کم آبی)
• نارسایی قلبی

 

فشارخون طبيعی چيست

فشارخون به دو مکانیسم اصلی بستگی دارد منبع مورد اعتماد: عملکرد قلب و مقاومت عروق خونی. این مکانیسم ها در ترکیب با اثرات عوامل عصبی و هورمونی، میزان بالا یا پایین بودن فشار خون را تعیین می کنند.
علل احتمالی افت فشارخون عبارتند از:
ایستادن از حالت نشسته یا دراز کشیده می تواند منجر به افت فشارخون در کنار سرگیجه یا غش شود.
بیماری قلبی: اگر قلب به درستی کار نکند، ممکن است خون کافی را برای حفظ فشار خون در محدوده طبیعی پمپاژ نکند.
بارداری: سیستم گردش خون در دوران بارداری منبسط می شود و این اغلب منجر به کاهش فشارخون می شود. افت فشار خون در دوران بارداری به ندرت باعث نگرانی می شود.
در مورد فشارخون پایین در بارداری و نحوه مدیریت آن بیشتر بدانید.
بعد از غذا خوردن: فشارخون گاهی اوقات پس از خوردن غذا کاهش می یابد، زیرا روده ها برای هضم نیاز به افزایش خون دارند. افت فشار خون بعد از غذا خوردن در میان افراد مسن، به ویژه آنهایی که فشارخون بالا، دیابت یا بیماری پارکینسون دارند، شایع تر است.
زور زدن: فشارخون ممکن است هنگام استفاده از حمام، قورت دادن یا سرفه کاهش یابد. این اقدامات همگی عصب واگ را تحریک می کنند که باعث کاهش فشارخون می شود.
مشکلات هورمونی: غده تیروئید هورمون هایی را تولید و ذخیره می کند که به مدیریت عملکردهای مختلف بدن از جمله ضربان قلب و فشار خون کمک می کند.
افت فشارخون با واسطه عصبی: سیگنال های معیوب بین قلب و مغز می تواند منجر به کاهش فشارخون شود.
داروها: بتا بلوکرها، مسدود کننده های کانال کلسیم و دیورتیک ها می توانند فشارخون را کاهش دهند. در طول جراحی، متخصصان مراقبت های بهداشتی ممکن است فشار خون را عمدا کاهش دهند تا خطر از دست دادن خون را کاهش دهند.
کمبود مواد مغذی: سطوح پایین ویتامین B12 و اسید فولیک سبب کم خونی می شود و به نوبه خود می تواند سبب کاهش فشارخون گردد.
اختلالات اشتها: در افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی، دریافت کالری کم می تواند بر ساختار قلب تأثیر بگذارد و فشارخون را کاهش دهد. پرخوری عصبی می تواند منجر به عدم تعادل الکترولیت شود و خطر ضربان قلب نامنظم و نارسایی قلبی را افزایش دهد.
فشار خون پایین و شوک: افت فشارخون شدید می تواند منجر به شوک کاهش فشارخون شود. بسته به علت، راه‌های مختلفی برای توصیف شوک وجود دارد.
شوک هیپوولمیک: حجم کل خون کاهش می یابد و قلب دیگر نمی تواند به طور موثر پمپاژ کند. علل احتمالی شامل خونریزی شدید داخلی یا خارجی یا کم آبی شدید است. کم‌آبی بدن می‌تواند ناشی از برون ده ادرار بالا باشد – به عنوان مثال، به دلیل عدم تعادل هورمونی یا استفاده بیش از حد از دیورتیک‌ها – اسهال و استفراغ.
شوک قلبی: قلب به دلیل مشکلات قلبی عروقی قادر به عملکرد موثر نیست. فرد ممکن است ضربان قلب پایین داشته باشد و اندام ها و پوست سرد و خشک داشته باشد.
شوک توزیعی: سیستم عروقی مقاومت خود را از دست می دهد و قلب نمی تواند به اندازه کافی سریع پمپاژ کند تا جبران کند. علل عبارتند از واکنش آلرژیک (شوک آنافیلاکتیک) و شوک سپتیک که از عوارض احتمالی عفونت است.
شوک انسدادی: انسداد در سیستم قلبی عروقی باعث توقف پمپاژ موثر قلب یا جلوگیری از جریان خون می شود. علل شامل آمبولی ریه است. رگهای گردن ممکن است متسع شده باشد و ممکن است صدای قلب آرامی داشته باشد.
هر ترکیبی از اینها شوک هیپوتانسیو نامیده می شود. علت هر چه باشد، فرد مبتلا به شوک به مراقبت فوری پزشکی نیاز دارد.
هیپوتانسیون ارتواستاتیک این زمانی اتفاق می‌افتد که خیلی سریع از جای خود بلند می‌شوید و بدن شما نمی‌تواند با جریان خون بیشتر به مغز شما را جبران کند.
بیماری های سیستم عصبی مرکزی. بیماری پارکینسون بر کنترل فشارخون توسط سیستم عصبی تأثیر دارد.
حجم خون کم. از دست دادن خون سبب کاهش فشارخون می شود. کم آبی به کاهش حجم خون کمک میکند.
شرایط تهدید کننده زندگی این شرایط شامل ریتم نامنظم قلب (آریتمی)، آمبولی ریه، حملات قلبی و فروپاشی ریه است. واکنش های آلرژیک (آنافیلاکسی) یا عفونت های شدید (سپسیس) می تواند سبب افت فشارخون گردد.
شرایط قلبی و ریوی. اگر قلب سریع یا کند بزند، اگر ریه‌ها درست کار نکند، هر دو می‌توانند منجر به افت فشارخون شوند.
داروهای تجویزی. فشار خون پایین بعلت داروهایی فشارخون، نارسایی قلبی، اختلال نعوظ، مشکلات عصبی، افسردگی رخ میدهد.
الکل یا مواد مخدر تفریحی. داروهای تفریحی می توانند فشارخون شما را کاهش دهند، همانطور که الکل می تواند فشارخون شما را کاهش دهد. اگرچه از نظر فنی داروها نیستند، برخی مکمل‌های گیاهی، ویتامین‌ها یا درمان‌های خانگی نیز می‌توانند فشارخون شما را کاهش دهند، به همین دلیل است که وقتی به ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود می‌گویید چه داروهایی مصرف می‌کنید، باید همیشه این موارد را در نظر بگیرید.
افت فشارخون ارتواستاتیک در سه ماهه اول و دوم بارداری رخ میدهد.
دمای شدید خیلی گرم یا خیلی سرد می تواند بر افت فشار خون تأثیر بگذارد و اثرات آن را بدتر کند.

 

آيا افت فشارخون مسری است

نه، فشارخون پایین مسری نیست، بنابراین نمی توانید آن را از شخص دیگری بگیرید یا به دیگران منتقل کنید.

 

عوارض فشارخون پايين

عوارضی که ممکن است به دلیل فشارخون پایین رخ دهد عبارتند از:
سقوط و آسیب ناشی از سقوط. بزرگترین خطر افت فشارخون است و می تواند سبب سرگیجه و غش گردد. زمین خوردن سبب شکستگی استخوان، ضربه مغزی و آسیب جدی میشود. اگر افت فشارخون دارید، پیشگیری از زمین خوردن باید یکی از بزرگترین اولویت های شما باشد.
شوکه شدن. زمانیکه که فشارخون کم است. کاهش فشارخون اندام شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
مشکلات قلبی یا سکته مغزی. فشار خون پایین سبب شده قلب با پمپاژ سریع یا شدید آن را جبران کرده. با گذر زمان سبب آسیب دائمی به قلب و نارسایی قلبی گردد. همچنین می تواند باعث مشکلاتی مانند ترومبوز ورید عمقی و سکته شود.

 

تشخيص فشار خون پايين

تشخیص فشارخون پایین به خودی خود آسان است. تنها چیزی که لازم است اندازه گیری فشارخون است. اگر علائمی دارید، یک پزشک احتمالاً از آزمایش‌های مختلفی استفاده می‌کند تا بفهمد چرا این اتفاق می‌افتد و آیا به دلیل آن خطری برای شما وجود دارد یا خیر.

 

آزمايشات برای تشخيص فشارخون پايين

آزمایش‌ها برای تشخیص فشارخون پایین:

• تست آزمایشگاهی

آزمایش‌های خون و ادرار مانند:
دیابت
کمبود ویتامین
مشکلات تیروئیدی یا هورمونی
سطح پایین آهن (کم خونی)
تست بارداری (برای هر کسی که می تواند باردار شود)

• تصویربرداری

اگر پزشکان به مشکل قلبی یا ریوی پشت افت فشارخون شما مشکوک شوند، احتمالاً از آزمایشات تصویربرداری برای تأیید یا رد آن استفاده خواهند کرد. این تست ها عبارتند از:
اشعه ایکس
سی تی اسکن
ام ار ای
اکوکاردیوگرام یا آزمایش های مشابه مبتنی بر سونوگرافی

• تست تشخیصی

این آزمایش ها به دنبال مشکلات خاصی در قلب یا سایر سیستم های بدن شما هستند.
الکتروکاردیوگرام
تست استرس ورزش
تست تیلت میز (می تواند در تشخیص هیپوتانسیون ارتواستاتیک کمک کند).

 

درمان فشار خون پايين

درمان فشار خون پایین با پیدا کردن علت وقوع آن شروع می شود. اگر آن علت به طور مستقیم قابل درمان باشد، افت فشارخون معمولاً به خودی خود بهبود می یابد. نمونه ای از این افت فشارخون است که به دلیل آسیب و از دست دادن خون اتفاق می افتد.
ترمیم آن آسیب و جایگزینی خون از دست رفته (مانند تزریق خون) تا زمانی که ترمیم آسیب ادامه داشته باشد، افت فشارخون را متوقف می کند. اگر داروهایی مصرف می‌کنید که بر فشار خون شما تأثیر می‌گذارند، پزشک ممکن است دوز مصرفی شما را تغییر دهد یا از شما بخواهد که مصرف آن دارو را به طور کامل متوقف کنید. درمان فشارخون پایین تنها در صورتی امکان پذیر است که یک علت زمینه ای وجود داشته باشد که قابل درمان باشد.
درمان مستقیم فشار خون پایین معمولاً به یکی از سه روش زیر انجام می شود:
افزایش حجم خون. این روش که به عنوان احیای مایع نیز شناخته می شود، شامل تزریق مایعات به خون شما است.
ایجاد انقباض عروق خونی. همانطور که داروهایی وجود دارند که فشارخون شما را با شل کردن رگ های خونی در بدن کاهش می دهند، داروهایی نیز وجود دارند که اثر معکوس دارند.
نحوه برخورد بدن با مایعات را تغییر دهید. کلیه های شما مسئول حفظ تعادل مایعات در بدن شما هستند. برخی داروها می توانند باعث شوند کلیه های شما مایع و نمک را در بدن شما نگه دارند که می تواند به فشارخون پایین کمک کند.

 

عوارض جانبی درمان فشار خون پايين

عوارض هر یک از درمان ها به دارو یا درمانی دقیقی که دریافت می کنید بستگی دارد. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می تواند به بهترین شکل ممکن عوارض یا عوارض جانبی را توضیح دهد. این به این دلیل است که آنها می توانند شرایط خاص شما را در نظر بگیرند، از جمله سایر شرایط سلامتی، داروهایی که مصرف می کنید و موارد دیگر.

 

توصيه متخصص قلب برای درمان فشارخون پايين

اگر پزشک شما فشارخون پایین را تشخیص دهد، اگر افت فشارخون همراه با علائم دارید، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که از راهنمایی های متخصص قلب خود در مورد مدیریت این بیماری پیروی کنید. توصیه های آنها ممکن است شامل یکی از موارد زیر باشد:
به شما یاد می دهد که چگونه علائم را بشناسید و به آن واکنش نشان دهید. یک راه کلیدی برای جلوگیری از مشکلات افت فشارخون، تشخیص آن است. ارائه دهنده شما می تواند به شما کمک کند تا بفهمید فشارخون پایین چه احساسی دارد و چگونه باید واکنش نشان دهید.
بسته به علت افت فشارخون، ممکن است با دریافت درمان احساس بهتری داشته باشید. در برخی موارد، ممکن است مدت بیشتری طول بکشد – روزها یا حتی هفته‌ها – دارو یا سایر درمان‌ها به شما کمک می‌کنند تا به طور مداوم احساس بهتری داشته باشید.
رژیم غذایی خود را مدیریت کنید. پیروی از توصیه های رژیم غذایی، به ویژه میزان نمکی که باید در رژیم غذایی خود داشته باشید، می تواند به جلوگیری از علائم افت فشارخون کمک کند.
داروهای خود را مصرف کنید. اینها می توانند به شما کمک کنند تا از علائم و اثرات مخرب این بیماری جلوگیری کنید.
لباس پوشیدن. جوراب های فشاری که به پاها و پاهای شما فشار کمی وارد می کنند، می توانند خون را به سمت بالا فشار دهند و فشارخون شما را افزایش دهند.
آهسته بگیرید. از ایستادن خیلی سریع بخصوص با افت فشارخون ارتواستاتیک خودداری کنید. این می تواند به شما کمک کند از سرگیجه و اثرات غش افت فشارخون جلوگیری کنید.
بنشینید. اگر احساس سرگیجه یا سبکی در سر داشتید، حتما بنشینید. افتادن از ارتفاع ایستاده می تواند شما را در معرض آسیب های شدید یا حتی فاجعه بار ناشی از سقوط قرار دهد، مانند شکستگی لگن، ضربه مغزی، شکستگی جمجمه یا شکستگی دنده ها.

 

جلوگيری از فشار خون پايين

معمولاً کاهش خطر یا پیشگیری از فشار خون پایین ممکن نیست. تنها استثنا اجتناب از شرایط یا اقداماتی است که می تواند منجر به آن شود، مانند مصرف داروهای تفریحی یا مکمل ها/ داروهای گیاهی که می توانند فشارخون شما را کاهش دهند.

 

افت فشارخون چقدر طول می کشد

اینکه افت فشارخون چقدر طول می کشد به علت ایجاد اش وابسته است. اگر به دلیل افزایش سن طبیعی دچار افت فشارخون هستید، احتمالاً یک نگرانی مادام العمر خواهد بود.

 

استرس و فشار خون پايين

استرس با افزایش فشارخون است، اما استرس و فشار خون پایین هم همراه است. فشارخون پایین جدی است. تنفس غیر طبیعی بعلت استرس و فشار خون پایین رخ میدهد. افزایش استرس و اضطراب بر قلب خطرناک است. در طولانی‌مدت سبب بروز مشکلاتی میشود.

 

ايا فشار خون پايين باعث مرگ ميشود

ایا فشار خون پایین باعث مرگ میشود؟ شوک و مرگ، نتیجه فشارخون پایین در زمان طولانی است. اگر فشارخون پایین همراه با درد قفسه سینه و تنگی نفس باشد باید سریع به پزشک مراجعه گردد. اگر عدد فشارخون خیلی کم است، بیمار باید به بیمارستان مراجعه شود.

 

فشار خون پايين و کليه

پس از پاسخ به این پرسش که ایا فشار خون پایین باعث مرگ میشود، باید در مورد تاثیر فشار بالا روی کلیه بدانیم.
زمانیکه خون به اندازه کافی به کلیه نرسد، کلیه ها مواد زائد، مانند اوره و کراتینین را دفع نکرده و سطح اش در خون زیاد می شود. فشار خون پایین و کلیه در روند بازجذب و دفع مواد زائد نقش مهمی دارد.

کلام آخر

فشار خون پایین وضعیتی است که می تواند هیچ علامتی نداشته باشد و بسیاری از مردم حتی نمی دانند که آن را دارند. برای دیگران، می تواند علائمی ایجاد کند که ناخوشایند و حتی مخل زندگی و فعالیت های روزانه شما هستند. حتی د ر برخی موارد این سوال مطرح می‌شود که آیا فشار خون پایین باعث مرگ میشود.
اگر مشکوک به آن هستید، تشخیص و درمان آن ضروری است و می تواند به شما در جلوگیری از افتادن و سایر عوارض کمک کند. خوشبختانه، این عارضه اغلب قابل درمان است و موارد زیادی وجود دارد که ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند به شما توضیح دهد که می تواند به شما در مراقبت از خود کمک کند.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس