شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

فشار خون بالا

فشار خون بالا ناشی از افزایشِ همیشگی فشارخون بوده و ازآنجایی‌که این معضل یکی از عوامل تهدید کننده زندگی محسوب می‌شود و در صورت عدم کنترل می‌تواند آسیب‌های جدی را به‌سلامت افراد وارد نماید، لذا در این مقاله تلاش نموده‌ایم درباره فشار خون بالا و عوامل ایجادکننده این بیماری و نیز روش‌های درمان سریع فشار خون بالا توسط دکتر فشار خون سخن بگوییم و نظرات متخصصین را در خصوص اینکه برای فشار خون بالا چه بخوریم را به خوانندگان گران‌قدر ارائه دهیم.

Varicose-veins-groin

فشار خون بالا چه تعريفی دارد؟

هایپرتنشن، یک بیماری شایع است و زمانی ایجاد می‌شود که خون در شریان‌های شما با فشار بالاتر از حد طبیعی جریان یابد که درنهایت ممکن است باعث مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی شود.
فشارخون با مقدار خونی که قلب پمپاژ می‌کند و همچنین با میزان مقاومت شریان‌ها در برابر جریان خون تعیین می‌شود. هر چه قلب خون بیشتری را بتواند پمپاژ کند و رگ‌های شما باریک‌تر باشد، فشارخون نیز بالاتر می‌رود. اندازه‌گیری فشارخون برحسب میلی‌متر جیوه داده می‌شود که دو عدد دارد:
عدد بالا (فشار سیستولیک)
عدد اول یا عدد بالایی فشار موجود در شریان‌های شما را هنگام تپش قلب اندازه‌گیری می‌کند.
عدد پایین (فشار دیاستولیک)
عدد دوم، فشار موجود در رگ¬های خونی را بین ضربان‌ها اندازه‌ می¬گیرد.
البته نکته مهمی که باید مدنظر قرار گیرد این است که هر فردی می‌تواند بدون هیچ علامتی سال‌ها فشار خون بالا داشته باشد. هایپرتنشن و کنترل نشده خطر ابتلا به مشکلات سلامتی جدی ازجمله حمله قلبی و بروز سکته را افزایش می‌دهد. خوشبختانه فشارخون به‌راحتی قابل‌ تشخیص است و هنگامی‌که احساس کردید هایپرتنشن دارید، باید در کمترین زمان ممکن به پزشک خود مراجعه نمایید

 

علائم فشار خون بالا چه می باشد؟

همان‌گونه که قبلاً گفته شد اکثر افراد مبتلا به فشارخون هیچ علامتی ندارند، حتی اگر فشارخون آن‌ها به سطوح خطرناکی برسد. اما ممکن است تعداد کمی از افراد مبتلا به فشارخون با عوارضی همچون سردرد، تنگی نفس یا خونریزی بینی مواجه باشند اما این علائم و نشانه‌ها خاص نیستند و معمولاً تا زمانی که فشار خون بالا به مرحله شدید یا تهدیدکننده زندگی نرسد، رخ نمی‌دهند.

 

چه زمانی بايد برای درمان سريع فشار خون بالا به پزشک مراجعه کرد؟

محققین بر این باورند که هر فردی لازم است از سن 18 سالگی به بعد حداقل هر دو سال یک‌بار جهت اندازه‌گیری فشارخون خود به پزشک مراجعه نماید. البته پزشکان متخصص فشارخون فرد را از طریق هر دو بازو بررسی می‌کنند تا چنانچه تفاوتی در اندازه‌های گرفته‌شده وجود داشته باشد، به‌طور شفاف مشخص گردد. استفاده از کاف بازو با اندازه مناسب در این وضعیت بسیار مهم است.
اگر قبلاً فشارخون در شما تشخیص داده ‌شده باشد یا دارای علائمی از بیماری قلبی عروقی باشید، احتمالاً پزشک شما مطالعه و بررسی مجدد را توصیه می‌نماید. برای کودکان 3 ساله و بزرگ‌تر، معمولاً فشارخون به‌عنوان بخشی از معاینات سالانه در نظر گرفته می‌شود.
لازم به ذکر است دستگاه‌های فشارخون عمومی، مانند دستگاه‌هایی که در داروخانه‌ها یافت می‌شوند، ممکن است اطلاعات مفیدی در مورد فشارخون شما ارائه دهند اما احتمال دارد محدودیت‌هایی داشته باشند. دقت این ماشین‌ها به عوامل مختلفی ازجمله اندازه صحیح کاف و چگونگی استفاده صحیح از دستگاه‌های مذکور بستگی دارد.

 

دلايل مهم ايجاد فشار خون بالا چه می باشد؟

قبل از اینکه درباره علل ایجاد هایپرتنشن سخن بگوییم، ابتدا لازم است این نکته را یادآور شویم که دو نوع هایپرتنشن وجود دارد. اول فشارخون اولیه (ضروری) که برای بیشتر بزرگسالان، هیچ دلیل قابل‌شناسایی برای آن وجود ندارد. این هایپرتنشن که به آن فشارخون اولیه (ضروری) نیز گفته می‌شود، به‌تدریج و در طی سالیان متمادی رخ می‌دهد و دوم فشارخون ثانویه که برخی از افراد به دلیل یک بیماری زمینه‌ای دچار هایپرتنشن می‌شوند. این نوع هایپرتنشن که آن را فشارخون ثانویه می‌نامند، تمایل دارد به‌طور ناگهانی ظاهر شود و باعث افزایش فشارخون نسبت به فشارخون اولیه گردد. شرایط و داروهای مختلف می‌توانند منجر به ایجاد فشارخون ثانویه شوند، ازجمله:

1. آپنه انسدادی خواب
2. بیماری کلیوی
3. تومورهای غده فوق کلیوی
4. مشکلات تیروئید
5. برخی از نقایص مادرزادی در رگ‌های خونی

همچنین برخی از داروها مانند قرص‌های ضدبارداری، داروهای سرماخوردگی، ضداحتقان‌ها، مسکن‌های بدون نسخه و برخی از داروهای تجویزی و نیز مواد مخدر غیرقانونی مانند کوکائین و آمفتامین‌ها و برخی مکمل‌ها می‌توانند موجب بروز هایپرتنشن شوند.

چه عواملی خطر فشار خون بالا را برای بيمار افزايش می دهد؟

هرگاه فردی دچار هایپرتنشن باشد برخی عوامل ممکن است در بحرانی شدن وضعیت بیمار و خطرناک بودن آن دخیل باشد. این عوامل عبارتند از:

سن
خطر ابتلا به هایپرتنشن با افزایش سن بیشتر می¬شود. تا حدود 64 سالگی، هایپرتنشن در مردان شایع‌تر است اما خانم‌ها اکثراً بعد از 50 سالگی به دلیل دوران یائسگی به هایپرتنشن مبتلا می¬گردند.

نژاد
فشار خون بالا با نژاد نیز ارتباط دارد. مثلاً در میان مردم آفریقا فشار خون بالا رایج است و اغلب در سنین پایین‌تر از سفیدپوستان به آن مبتلا می‌شوند. به همین دلیل عوارض جدی مانند سکته مغزی، حمله قلبی و نارسایی کلیه نیز در افراد آفریقایی یا سیاه پوست شایع‌تر است.

سابقه خانوادگی
هایپرتنشن به‌صورت ژنتیکی در میان اعضای خانواده ایجاد می‌گردد و دیده‌ شده است که فرزندان به‌واسطه والدین خود و یا سایر بستگان نسبی دچار هایپرتنشن می‌شوند.

اضافه‌وزن یا چاق بودن
هر چه وزن شما بیشتر باشد به خون بیشتری نیاز دارید تا بتواند اکسیژن و مواد مغذی بافت‌هایتان را تأمین نماید و لذا همان‌طور که مقدار جریان خون از طریق رگ‌های خونی شما افزایش می‌یابد، فشار روی دیواره شریان نیز زیادتر می‌شود.
در همین راستا عدم تحرک بدنی افرادی که غیرفعال هستند باعث بالاتر رفتن ضربان قلب آن‌ها می‌شود و هرچه ضربان قلب بیشتر باشد، قلب نیز ناچار است با انقباض بیشتری کار کند که همین فعل‌وانفعال نیروی وارده بر شریان‌ها را قوی‌تر می‌سازد.

استعمال سیگار
نه‌تنها سیگار کشیدن فشارخون را به‌طور موقت افزایش می‌دهد، بلکه مواد شیمیایی موجود در تنباکو نیز می‌تواند به دیواره رگ‌های هر فردی آسیب برساند. دلیل این رویداد هم این است که دود سیگار موجب باریک شدن شریان‌ها و افزایش خطر بیماری قلبی می‌گردد. البته دود دست ‌دوم (دود ناشی از سیگار کشیدن دیگران) نیز می‌تواند خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.

نمک (سدیم) بیش‌ازحد
سدیم بیش‌ازحد در رژیم غذایی که بیشتر ناشی از مصرف نمک است، باعث حفظ مایعات در بدن می‌شود و سبب ایجاد هایپرتنشن می‌گردد.

پتاسیم بسیار کم
پتاسیم به متعادل شدن میزان سدیم در سلول‌های بدن هر فردی کمک می‌کند. به همین علت وجود مقدار کافی پتاسیم برای سلامت قلب بسیار مهم است. بدیهی است که اگر در رژیم غذاییِ خود پتاسیم کافی دریافت نکنید یا به دلیل کم‌آبی و یا بیماری‌های زمینه‌ای، پتاسیم زیادی را از دست بدهید، سدیم می‌تواند در خون شما انباشته شود.

نوشیدن الکل
نوشیدن الکل باگذشت زمان باعث افزایش فشارخون شده و آسیب زیادی به قلب وارد می‌نماید.

استرس بیش‌ازاندازه
استرس بیش‌ازاندازه می‌تواند افزایش موقت فشارخون را به همراه داشته باشد. عادات مرتبط با استرس مانند خوردن بیشتر، استفاده از سیگار یا نوشیدن الکل منجر به بالا رفتن فشارخون می‌شود.

بیماری‌های مزمن
برخی بیماری‌های مزمن ممکن است خطر ابتلا به هایپرتنشن را افزایش دهند. به‌عنوان مثال بیماری کلیوی، دیابت و آپنه خواب و حتی گاهی اوقات بارداری نیز می‌تواند همین تأثیر را بر سیستم جریان خون فرد بگذارد.
اگرچه هایپرتنشن در بزرگسالان شایع است اما کودکان و نوجوانان نیز ممکن است در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار گیرند. این هایپرتنشن برای برخی کودکان به دلیل مشکلات کلیه یا قلب است اما برای تعداد فزاینده‌ای از آن‌ها، سبک زندگی ناسالم مانند رژیم غذایی نامناسب و ورزش نکردن باعث ایجاد هایپرتنشن می‌گردد.

 

فشارخون بالا چه عوارضی را به همراه دارد؟

فشار بیش‌ازحد بر دیواره رگ‌های هر فردی ناشی از هایپرتنشن می‌تواند به رگ‌های خونی و همچنین اندام‌های او آسیب برساند. هر چه فشار خون بالا‌تر باشد و هر چه مدت طولانی¬تری کنترل نشود، آسیب بیشتری را برای فرد به همراه خواهد داشت. این عوارض عبارتند از:

حمله قلبی یا سکته مغزی
هایپرتنشن می‌تواند باعث سفت شدن و ضخیم شدن شریان‌ها (آترواسکلروز) شود که می‌تواند منجر به حمله قلبی، سکته مغزی یا سایر عوارض شود.

آنوریسم
افزایش فشارخون می‌تواند باعث ضعیف شدن و برآمدگی رگ¬های خونی شده و آنوریسم را ایجاد کند. اگر آنوریسم پاره شود، می‌تواند به‌طورجدی تهدیدکننده زندگی فرد باشد.

نارسایی قلبی
زمانی که فشارخون در عروق بالاتر می‌رود، قلب ناچار است برای پمپاژ خون سخت‌تر و بیشتر کار کند. این امر باعث ضخیم شدن دیواره‌های محفظه پمپاژ قلب می‌شود (هیپرتروفی بطن چپ). درنهایت، عضله ضخیم شده برای پمپاژ خونِ کافی به‌منظور رفع نیازهای بدن با مشکل مواجه می¬گردد که می‌تواند منجر به نارسایی قلبی شود.

ضعیف شدن رگ‌های خونی کلیه‌ها
فشار خون بالا می‌تواند رگ‌های خونیِ کلیه‌ها را به‌طورجدی تحت تأثیر قرار داده و موجب ضعیف شدن و باریک شدن آن‌ها شود و درنتیجه عملکرد طبیعی این اندام‌های حیاتی را با موانع بسیاری روبرو نماید.

پاره شدن رگ‌های خونی در چشم
هایپرتنشن و عدم کنترل آن در زمان طولانی ممکن است باعث ضخیم شدن، باریک شدن یا حتی پاره شدن رگ‌های خونی چشم گردد و بیمار را با از دست دادن بینایی مواجه سازد.

سندرم متابولیک
گاهی هایپرتنشن و کنترل نشده سندرم متابولیک را ایجاد می‌نماید که به گروهی از اختلالات متابولیسم بدن ازجمله افزایش اندازه دور کمر، بالا رفتن تری گلیسیرید، کاهش کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (کلسترول خوب) و افزایش سطح انسولین اطلاق می‌گردد. این شرایط احتمال ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و سکته را به‌شدت افزایش می‌دهد.

مشکل در حافظه یا درک موضوعات
هایپرتنشن ممکن است بر توانایی افراد برای فکر کردن، یادگیری و حتی به خاطر سپردن تأثیر منفی بگذارد و به همین علت است که مشکل حافظه یا درک مفاهیم در افراد مبتلا به هایپرتنشن شایع‌تر بوده و بیشتر دیده می‌شود.

زوال عقل
باریک شدن یا انسداد شریان‌ها در اثر هایپرتنشن می‌تواند جریان خون به مغز را محدود نموده و نوع خاصی از زوال عقل (زوال عقل عروقی) را برای بیمار به همراه داشته باشد. علاوه بر این سکته مغزی که جریان خون به مغز را قطع می‌کند نیز می‌تواند باعث بروز زوال عقل عروقی گردد.

 

برای کاهش برای فشار خون بالا چه بخوريم

درمان سریع فشار خون بالا به عوامل مختلفی بستگی دارد و پزشک معالج روش‌های گوناگونی را برای درمان این بیماری به کار می‌گیرد. این روش‌های درمانی هم از طریق برنامه‌ریزی برای تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی سالم خواهد بود و هم با تجویز داروهای مختلف پیش می‌رود که عبارتند از:

تغییر در سبک زندگی و پیروی از رژیم غذایی سالم

مدیریت رژیم غذایی و اصلاح روند چگونه زندگی کردن می‌تواند راه مؤثری برای پیشگیری و درمان سریع فشار خون بالا باشد که برخی از آیتم‌های تأثیرگذار در این شیوه درمانی به شرح زیر می‌باشد:

1. مصرف غذاهای گیاهی

یک رژیم غذایی مغذی و متعادل شامل میوه‌ها و سبزیجات فراوان، روغن‌های گیاهی و امگا و کربوهیدرات¬های با کیفیت خوب و تصفیه نشده مانند غلات کامل است که می¬تواند پیشنهادی عالی برای پاسخ به این پرسش باشد که برای فشار خون بالا چه بخوریم
افرادی که محصولات حیوانی را در رژیم غذایی خود قرار می‌دهند باید چربی را حذف کنند و از مصرف گوشت‌های فرآوری شده اجتناب نمایند.

2. کاهش مصرف نمک

متخصصان تغذیه و قلب کاهش مصرف میزان نمک و افزایش سطح دریافت پتاسیم را جهت مدیریت یا پیشگیری از هایپرتنشن در رژیم غذایی توصیه می‌کنند. محدود کردن مصرف نمک به کمتر از 5 گرم در روز می‌تواند به کاهش فشارخون سیستولیک به طور قابل توجهی تا 6/5 میلی‌متر جیوه در افراد مبتلا به هایپرتنشن کمک کند و درمان سریع فشار خون بالا را برای آن‌ها به ارمغان آورد.

3. چربی‌های مغذی

پژوهشگران برای پاسخ دادن به این سؤال که برای فشار خون بالا چه بخوریم، همواره تأکید می‌نمایند که چنانچه منابع گیاهی چربی مانند آووکادو، آجیل، روغن ‌زیتون و روغن‌های امگا در حد اعتدال مصرف گردند، فوایدی را برای فرد به همراه خواهند داشت اما مصرف چربی‌های اشباع‌شده و چربی‌های ترانس که در غذاهای حیوانی و فرآوری شده رایج می‌باشند به‌هیچ‌ وجه توصیه نمی‌گردند.

4. رژیم غذایی معروف DASH

متخصصان سلامت این رژیم را برای افراد مبتلا به فشار خون بالا توصیه می‌کنند و به‌محض مواجهه با این پرسشِ عمومی که برای فشار خون بالا چه بخوریم؛ رژیم DASH را پیشنهاد می‌دهند که بر یک برنامه غذایی کامل متمرکز است و بر غلات مختلف، میوه‌ها، سبزیجات، آجیل، دانه‌ها، لوبیاها و محصولات لبنی کم‌چرب تأکید دارد.

5. مصرف نکردن الکل و سیگار

همانطورکه پیش‌ازاین هم اشاره گردید متخصصین علم سلامت همواره به بیماران خود هشدار می‌دهند که از مصرف الکل جداً خودداری نمایند چراکه حتی نوشیدن مقدار کمی الکل، ممکن است سطح فشارخون را افزایش دهد. به‌طورکلی افرادی که همیشه الکل می‌نوشند و سیگار استعمال می‌نمایند، در تمام ایام عمر خویش هایپرتنشن را تجربه کرده و با احتمال بروز بیماری‌های دیگری همچون سکته قلبی و مغزی روبرو می‌باشند.

6. کافئین

مطالعات در مورد رابطه بین کافئین و فشارخون نتایج متناقضی را به همراه داشته است اما گزارشی که در سال 2017 منتشر گردیده، مؤید این مطلب بوده است که مصرف متوسط قهوه برای افراد مبتلا به فشار خون بالا بی‌خطر می‌باشد.

7. کاهش وزن و ورزش کردن

مطالعات نشان داده‌اند که کاهش وزن می‌تواند به پایین آمدن هایپرتنشن کمک کند. علاوه بر این کاهش وزن به¬طور چشمگیری تاثیر داروهای فشارخون را افزون¬تر می‌نماید.
یادمان باشد که روش‌های دستیابی به وزن مناسب، ورزش منظم و پیروی از رژیم غذایی سالم می باشد که بر غذاهای گیاهی تأکید دارد و در سطور بالا نیز به آن‌ها اشاره گردید. همچنین باید مصرف چربی و قندهای اضافه‌شده محدود گردد تا بتوان از مبتلاشدن به هایپرتنشن جلوگیری کرد و یا در صورت ابتلا به این بیماری موفق به درمان سریع فشار خون بالا در خود شد.

8. خواب مناسب

افزایش خواب به‌تنهایی نمی‌تواند فشار خون را درمان کند اما خواب بسیار کم و کاهش کیفیت خواب ممکن است آن را بدتر نماید. داده‌های یک بررسی و پژوهش علمی در کره جنوبی نشان می‌دهد افرادی که کمتر از 5 ساعت در شب می‌خوابند، بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا قرار می‌گیرند.

تجویز دارویی

اگر فردی دارای فشارخون بالا باشد و با درمان‌های فوق‌الاشاره کاهش نیابد، پزشک معالج مصرف دارو را برای او تجویز می‌کند. البته این توصیه و تجویز دارویی بسته به‌شدت هایپرتنشن در بیمار و اینکه آیا ممکن است عوارضی مانند بیماری کلیوی در وی ایجاد کند یا خیر، در طول زمان تغییر کرده و به‌اصطلاح متغیر خواهد بود.
همچنین احتمال دارد پزشکِ معالج برای بیمار یادشده ترکیبی از چندین داروی مختلف را پیشنهاد دهد. داروهای مؤثر در درمان سریع فشارخون بالا به شرح زیر می‌باشند:
مهارکننده‌های آنزیمی که تبدیل‌کننده آنژیوتانسین است.
این مهارکننده‌ها عملکرد بعضی از هورمون‌های تنظیم‌کننده فشارخون از جمله آنژیوتانسین II را مسدود خواهند کرد. آنژیوتانسین II باعث انقباض عروق و افزایش حجم خون و نیز افزایش فشارخون می‌شود.
البته با توجه به اینکه مهارکننده‌های مذکور می‌توانند خون‌رسانی به کلیه‌ها را کاهش داده و اثربخشی آن‌ها را کم کنند درنتیجه افرادی که برای کاهش هایپرتنشن آن‌ها را مصرف می‌نمایند، نیاز به آزمایش خون منظم دارند. علاوه بر این، زنانی که در دوران حساس بارداری هستند و یا افرادی که کلیه‌های آسیب دیده دارند، نباید مهارکننده‌های ACE را مصرف نمایند.
از عوارض جانبی این مهارکننده‌ها عبارتند از:

1. سرگیجه
2. خستگی
3. ضعف
4. سردرد
5. سرفه خشک مداوم

اگر هرکدام از عوارض جانبی یادشده استمرار داشت یا شدت گرفت، پزشک ممکن است به‌جای این دارو یک آنتاگونیست گیرنده آنژیوتانسین II برای بیمارش تجویز کند. این دسته از داروهایی که جایگزین داروهای قبلی می گردند معمولاً عوارض جانبی کمتری را با خود همراه دارند اما به¬هرحال احتمال می¬رود سبب بروز سرگیجه، سردرد و افزایش سطح پتاسیم در خون شوند.
داروهایی که کانال کلسیم را مسدود می‌کنند.
این داروها با هدف کاهش کلسیم در رگ‌های خونی و هایپرتنشن تجویز می‌شوند. این داروها ماهیچه صاف عروق را شل می‌کنند و باعث می‌شوند که ماهیچه با شدت کمتری منقبض گردد و درنتیجه شریان‌ها گشاد شده و شرایط را برای کاهش فشارخون فراهم می‌نماید.
CCB یا مسدودکننده‌های کانال کلسیم ممکن است برای افرادی که سابقه بیماری قلبی، مشکلات گردش خون یا بیماری کبدی دارند، مناسب نباشد لذا در چنین شرایطی پزشک در مورد مصرف CCB و اینکه استفاده از کدام نوع بی‌خطر است، توصیه‌های خود را ارائه می¬کند. همچنین عوارض جانبی زیر ناشی از مصرف این دارو برای برخی از بیماران است:

1. قرمز شدن پوست (بیشتر روی گونه‌ها یا گردن)
2. سردرد
3. التهاب مچ پا و پا
4. سرگیجه
5. خستگی
6. بثورات پوستی
7. متورم شدن شکم (در موارد نادر)

دیورتیک‌های تیازیدی

دیورتیک‌های تیازیدی به کلیه‌ها کمک می‌کند تا سدیم و آب را دفع کنند و حجم و هایپرتنشن را کاهش دهند. عوارض جانبی زیر در اثر مصرف آن‌ها ممکن است رخ دهد و برخی ممکن است باقی بمانند:

1. پایین آمدن پتاسیم خون که می‌تواند بر عملکرد قلب و کلیه تأثیر بگذارد.
2. اختلال در تحمل گلوکز
3. اختلال در نعوظ

افرادی که از دیورتیک‌های تیازیدی استفاده می‌کنند باید آزمایش خون و ادرار را به‌طور منظم انجام دهند تا سطح قند خون و پتاسیم خود را کنترل کنند.

مسدودکننده‌های بتا
قبلا بتابلوکرها برای درمان سریع فشار خون بالا محبوب بودند، اما پزشکان در حال حاضر تمایل دارند آن‌ها را تنها زمانی تجویز کنند که سایر درمان‌ها بی‌اثر باشند. چراکه این داروها ضربان قلب را کاهش می‌دهند و باعث افت فشارخون زیاد می‌شوند. بتا بلوکرها ممکن است عوارض جانبی زیر را در بیمار ایجاد نمایند:

1. خستگی
2. دست‌وپاهای سرد
3. ضربان قلب آهسته
4. حالت تهوع
5. اسهال

البته احتمال دارد در برخی موارد، عوارض جانبی کمتر رایج زیر نیز پس از مصرف بتابلوکرها بروز پیدا نمایند:

1. خواب آشفته
2. کابوس‌ها
3. اختلال در نعوظ

بتابلوکرها داروهای استاندارد برای افراد مبتلا به فشارخون بسیار بالا هستند که به‌عنوان بحران فشارخون شناخته می‌شوند.

مهارکننده‌های رنین

رنین نام آنزیمی می‌باشد که کلیه‌ها آن را تولید می‌نمایند. این آنزیم به ساخت هورمونی کمک می‌کند که رگ‌های خونی را باریک نموده و فشارخون را افزایش می‌دهد. مهارکننده‌های رنین (آلیسکیرن) باعث کم شدن تولید رنین شده و درنتیجه گشاد شدن عروق خونی و کاهش فشار خون بالا را به همراه دارد. عوارض جانبی مصرف مهارکننده‌های رنین عبارتند از:

1. اسهال
2. سرگیجه
3. علائم شبیه آنفولانزا
4. خستگی
5. سرفه

علت فشار خون بالا در خانمها چيست؟

یک تصورِ غلط رایج این است که فشار خون بالا به‌ندرت زنان را تحت تأثیر قرار می¬دهد. بااین‌حال، تقریباً نیمی از بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا، زن هستند. درواقع داشتن اضافه‌وزن یا سابقه خانوادگی HBP و یا اینکه یائسگی علت فشار خون بالا در خانمها به‌حساب آمده و خطر ابتلایشان به هایپرتنشن را افزایش می‌دهد.
هرچند هایپرتنشن ارتباط مستقیمی با جنسیت ندارد اما در طول زندگی یک زن، مسائل بهداشتی متعددی مانند بارداری، پیشگیری از بارداری (کنترل بارداری) و یائسگی می‌تواند علت فشار خون بالا در خانمها باشد.

سخن پايانی

وقتی قلب شما می‌تپد، خون را در اطراف بدن پمپ می‌کند تا انرژی و اکسیژن موردنیاز بدن را تأمین کند. همان‌طور که خون حرکت می‌کند به طرفین رگ‌های خونی فشار می‌آورد. قدرت این هل دادن فشارخون شماست. حال اگر فشارخون شما بیش‌ازحد بالا باشد، فشار اضافی بر قلب و عروق خونی شما وارد می‌کند.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس