شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo
طول عمر بعد از سکته قلبی

طول عمر بعد از سکته قلبی

سکته قلبی از مشکلاتی است که می تواند اثرات متعدد جسمی و روانی روی افراد بگذارد. رفتارهایی مانند مصرف سیگار، تغذیه نامناسب، عدم تحرک کافی و اضافه وزن در طولانی مدت احتمالاً به بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا، دیابت و سکته های قلبی و مغزی منجر گردد.

برای بالا بردن طول عمر بعد از سکته قلبی، تغییر در شیوه زندگی و عادات مضر غذایی و بهداشتی می‌تواند نقطه شروع مهمی باشد چرا که پس از سکته قلب بر طول عمر افراد تاثیر خواهد داشت.

نحوه افزايش طول عمر بعد از سکته قلبی

افزایش طول عمر بعد از سکته قلبی با ایجاد رفتارهای سالم بهداشتی و برنامه ریزی مناسب برای بهبود بیماری و سلامت قلب امکان پذیر خواهد بود. در ادامه به شرح این رفتارهای سالم پرداخته می شود. در صورت مشاهده علائم سکته قلبی بهتر است سریعا به متخصص قلب مراجعه کرده تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود.

 

ضعيف شدن قلب بعد از سکته

بسیاری از بیماری ها ممکن است سبب ضعف و تنبلی قلب گردند. زمانی که قلب ضعیف است، توانایی پمپاژ خون کافی برای رفع نیازهای بدن را ندارد. بیماری هایی مانند دیابت، بیماری عروق کرونر قلب و سکته قلبی سبب آسیب به قلب می گردند که می تواند منجر به نارسایی قلبی شود.

به مرور زمان این بیماری ها قلب را ضعیف کرده و باعث می‌ شوند که قلب نتواند به درستی پر گردد یا به طور موثر پمپاژ کند و نارسایی سیستولیک قلبی ایجاد می شود که سبب کم شدن عمر قلب انسان خواهد شد.
در یک قلب سالم، خون از سمت راست قلب به ریه ها جایی که اکسیژن را می گیرد پمپاژ می گردد. سپس از سمت چپ قلب پمپ می شود تا اکسیژن و مواد مغذی حیاتی بدن را تامین نماید. هر عاملی که این سیستم دو حفره ای را قطع نماید می تواند سبب نارسایی قلبی و تنبل و ضعیف شدن قلب بشود.
وقتی قلب ضعیف می‌ شود، تلاش می‌ کند با پمپاژ سریع‌ تر عملکرد خود را جبران نماید، که این وضعیت می‌ تواند سبب کشیده شدن قلب شود یا عضله قلب را ضخیم کند. هر دوی این مکانیسم ها قلب را بیشتر ضعیف خواهند کرد.
معمولا ضعیف شدن قلب بعد از سکته به این دلیل ایجاد می شود که بدن برای جبران نارسایی قلبی، تلاش زیادی خواهد کرد. با وجود این که توانایی بدن برای جبران در ابتدا ممکن است مفید واقع شود، اما برای قلب نارسا این سازگاری ها معمولا در درازمدت ممکن است سبب بروز عوارض جدی تر گردد. در ادامه به شرح مواردی که سبب ضعیف و تنبل شدن قلب می شوند، اشاره می شود.

– تنگ شدن عروق

سخت و باریک شدن شریان ها یا بیماری آترواسکلروز زمانی رخ می دهد که کلسترول و سایر مواد در دیواره سرخرگ ها تجمع کرده و ساختارهای سختی به نام پلاک را تشکیل می دهند. بیماری عروق کرونر‌در اثر آترواسکلروز شدید رخ داده و زمانی که خون پمپ شده از قلب برای پشتیبانی از عملکردهای بدن کافی نباشد، مشکل ساز خواهد شد.
خون نه تنها قلب را با اکسیژن تامین می نماید، بلکه مواد مغذی حیاتی را نیز تامین می کند که این مواد برای عملکرد صحیح قلب مفید و ضروری خواهند بود. با گذشت زمان، تنگ شدن عروق می تواند موجب ضعیف شدن قلب بعد از سکته و سبب نارسایی قلبی و آریتمی گردد.

– فشار خون بالا

فشار خون بالا باعث می شود قلب برای پمپاژ خون بیشتر کار کند. پمپاژ شدیدتر قلب، سبب ضخیم شدن عضله، به ویژه بطن چپ شده که می تواند خطر ابتلا به آریتمی ها، حمله قلبی، نارسایی قلبی و مرگ ناگهانی قلب را افزایش دهد.
فشار خون بالا مزمن سبب می شود شریان ها باریک و قلب بزرگ شود و یکپارچگی ساختاری عضله قلب را به خطر خواهد انداخت. قلب بزرگ شده و ضعیف قادر نخواهد بود خون را به طور موثر در سراسر بدن پمپاژ نماید و پاسخگوی نیازهای بدن برای اکسیژن و مواد مغذی نخواهد بود و سبب عمر قلب بزرگ کوتاه شود.

– چاقی

چاقی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش خواهد داد. چاقی با چندین بیماری از جمله فشار خون، دیابت، بیماری عروق کرونر و سندرم آپنه خواب مرتبط است و خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد.
همچنین چاقی ممکن است خطر بروز آترواسکلروز را افزایش داده و به تغییرات ساختاری و عملکردی قلب و در نهایت ضعیف شدن قلب منجر شود. تغییر ساختار میوکارد عضله قلب خطر فیبریلاسیون دهلیزی و مرگ ناگهانی قلبی را افزایش خواهد داد.

– سیگار کشیدن

زمانی که سیگار می کشید، هوای آلوده وارد بدن شده و مواد شیمیایی سرطان‌زا در دود سیگار نه تنها به ریه‌ها که بخش جدایی ناپذیر چرخه قلب هستند، آسیب می زند، بلکه به عضله قلب نیز آسیب رسانده و خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی عروقی را افزایش خواهند داد.
همچنین مواد شیمیایی موجود در دود سیگار، ترکیب شیمیایی خون را تغییر داده و منجر به تغییرات آترواسکلروتیک مانند باریک شدن رگ‌ های خونی و تشکیل پلاک می‌ گردد. وجود این عوامل به طور دائمی به قلب و عروق خونی آسیب می زند.

– نقایص مادرزادی قلب

نقایص مادرزادی قلب، مشکلات ساختاری قلب می باشند که در بدو تولد وجود داشته و می توانند بر عملکرد قلب تاثیر بگذارند. قلب طبیعی دارای دریچه‌ ها، شریان‌ ها و حفره‌ هایی می باشد که خون را در یک الگوی چرخه‌ ای از بدن به قلب، قلب به ریه، ریه به قلب و سپس قلب به بدن به گردش در می آورند.

زمانی که این الگو از بین می‌رود، می‌ تواند سبب شود که قلب توسعه نیافته تغییر شکل داده و کارایی آن کاهش یابد. فشار می تواند افزایش پیدا کند و عضله قلب ضعیف شده و در نتیجه از کار بیفتد.

میزان نقایص مادرزادی قلب از سوراخ های کوچک بین حفره ها تا عدم وجود یک یا چند محفظه یا دریچه متغیر می باشد. هر چه شدت مشکلات مادرزادی قلب بیشتر باشد، احتمال ضعیف شدن قلب بعد از سکته و عوارض طولانی مدت آن بیشتر خواهد بود.

سبک زندگی از مهم ترین عوامل ضعیف شدن قلب می باشد. این امر نشان می دهد که بیماری قلبی برای بسیاری از افراد قابل پیشگیری خواهد بود. می توان برای کمک به قوی نگه داشتن قلب راهکارهایی از جمله عدم استعمال سیگار، داشتن رژیم غذایی مناسب و داشتن تمرینات بدنی معمولی از سنین جوانی را رعایت کرد.

 

آنژيو بعد از سکته قلبی

پس از تشخیص سکته قلبی، بیماران برای عمل اورژانسی باز کردن رگ‌ های مسدود شده آماده می شوند. معمولا پزشکان یک کاتتر را از طریق یک سوراخ کوچک در شریان‌ های کشاله ران یا مچ دست وارد کرده و آن را به قلب می رسانند تا محل انسداد را تایید نمایند.

این روش با عنوان مداخله عروق کرونر از طریق پوست یا PCI شناخته می شود و آنژیو بعد از سکته قلبی یا قرارگیری استنت را انجام خواهد داد. هدف از انجام این روش بازگرداندن جریان خون به قلب می باشد.
پس از سکته یا حمله قلبی با توجه به شدت آن، بسته به نوع درمان و شرایط زندگی فرد، بیمار باید۳ الی ۵ روز در بیمارستان بستری گردد. آنژیو بعد از سکته قلبی کمک می کند میزان جریان خون در رگ ها بررسی گردد.

عروقی که به قلب منتهی شده عروق کرونری هستند که این رگ ها خونی که همراه با اکسیژن است را به عضله قلب برده تا از آنجا به کل بدن پمپاژ گردد و وظیفه اکسیژن رسانی به بدن را انجام بدهد.
در برخی موارد تجمع چربی یا پلاک هایی که حاوی چربی و دیگر عناصر موجود در خون هستند روی دیواره این رگ های کرونری رسوب می کند، به این ترتیب با کاهش جریان خون خطراتی مانند آنژین یا همان حمله قلبی بیمار را تهدید می کنند.
پزشک در مواردی که احتمال تجمع پلاک در رگ را با توجه به علائم بیمار بدهد انجام تست های تشخیصی دیگر و آنژیوگرافی عروق قلبی برای بررسی توصیه می نماید.

شانس زندگی بعد از سکته قلبی

زندگی پس از سکته قلبی و افرادی که از این عارضه شانس زندگی دارند بسیار متفاوت بوده و به عوامل مختلفی بستگی دارد. در این مقاله به شانس زندگی بعد از سکته قلبی و عوامل موثر بر کیفیت و چگونگی زندگی ومتوسط عمر قلب انسان بعد از سکته قلبی را بررسی می کنیم.

– سن

در کیفیت زندگی پس از سکته قلبی سن اهمیت زیادی دارد. هر چه سن فرد بیشتر باشد احتمال بروز عوارض بیشتر است.

– شدت حمله قلبی

شدت حمله قلبی به معنای این است که چه مقدار از ماهیچه های قلب در طی حمله دچار آسیب شده است. در صورتی که این مقدار زیاد باشد، فرد در زندگی پس از سکته قلبی باید به صورت مداوم تحت نظر بهترین متخصص قلب و عروق قرار گیرد. رعایت رژیم غذایی در افزایش طول عمر بعد از سکته قلبی اهمیت زیادی داشته و در صورتی که فرد سیگاری است باید از استعمال آن خودداری شود.

– مدت زمان درمان

هر چه طول دوره ی درمان طولانی تر باشد زندگی پس از سکته قلبی برای افراد دشوارتر می شود. در حالت کلی درصد کمی از افرادی که دچار حمله قلبی شده اند می میرند. این مرگ و میرها معمولا در حمله های قلبی شدید و پیش از رسیدن فرد به بیمارستان یا در 28 روز اول پس از حمله قلبی اتفاق می افتند.
در صورتی که فرد پس از سكته قلبی 28 روز زنده بماند ، چشم انداز آنها به طور چشمگیری بهبود پیدا می کند و معمولا افراد سال ها به زندگی خود ادامه خواهند داد. باید توجه داشت که انتخاب یک پزشک متخصص قلب خوب در بهبود شخص از اهمیت زیادی برخوردار است.

– توان بخشی قلبی

توان بخشی قلبی می تواند در بهبود و از سرگیری یک زندگی عادی در اسرع وقت پس از سکته قلبی یا جراحی قلب موثر خواهد بود. همچنین برای مبتلایان به نارسایی قلبی و طول عمر بعد از سکته قلبی نیز می تواند موثر باشد.
توان بخشی قلبی کمک می کند تا فرد با مسائل جسمی، عاطفی یا روانی که ممکن است رخ دهد با آرامش برخورد کند. برنامه توان بخشی مناسب به افراد کمک می کند تا خطر ابتلا به مشکلات قلبی بیشتر کاهش پیدا کند.

– پزشک قلب و عروق

پزشک معالج در کیفیت زندگی پس از سکته قلبی نقش زیادی دارد. هرچه پزشک ماهر و بامهارت تر باشد زندگی پس از سکته قلبی برای فرد راحت تر خواهد بود. به همین جهت لازم است پیش از انتخاب پزشک بررسی کرده و بهترین فوق تخصص قلب را انتخاب کنید.

– افسردگی و حال روحی شخص

ابتلا به حمله قلبی ممکن است بسیار ترسناک و پر آسیب باشد و پس از آن فرد احساس اضطراب زیادی را تجربه می کند. در بسیاری از افراد، فشارهای عاطفی می توانند سبب شوند تا چند هفته اول پس از وقوع سکته فرد احساس افسردگی داشته باشد و مدام بخواهند گریه کند.

چنان چه احساس افسردگی ادامه داشته باشد، باید با بهترین پزشک قلب و عروق مشورت کرد زیرا انواع جدی افسردگی وجود داشته که بدون درمان بهتر نخواهد شد و وضعیت عاطفی فرد نیز می تواند تاثیر نامطلوبی بر شرایط جسمی بیمار داشته باشد. زندگی پس از سکته قلبی در افرادی که دارای روحیه شاد بوده بسیار ساده تر و لذت بخش تر از افراد افسرده خواهد بود.

– مراقبت پس از سکته قلبی

جهت افزایش کیفیت و سلامت زندگی پس از سکته قلبی باید فرد تحت نظر دکتر قلب خوب باشد و مراقبت های زیر را انجام دهد.

1. انجام ورزش
2. داشتن رژیم غذایی سالم
3. عدم استعمال سیگار
4. عدم مصرف الکل
5. حفظ روحیه
6. عدم انجام فعالیت های سنگین
7. استراحت بعد از خوردن غذا

 

طول عمر بعد از سکته قلبی و انجام آنژيوگرافی

وقتی فردی دچار حمله یا سکته قلبی می گردد، انجام درمان زود هنگام و موثر برای کاهش آسیب به عضلات قلب از اهمیت زیادی برخوردار است. بیشتر حملات قلبی در اثر انسداد فوری و ناگهانی عروق ایجاد می شود.
در نتیجه، عضله قلب مواد مغذی و خون رسانی به قلب را از دست خواهد داد. این شرایط می‌ تواند سبب آریتمی یا ضربان قلب نامنظم، ضعیف شدن عضله قلب و در نهایت نارسایی احتقانی قلب گردد.
پس از تشخیص حمله قلبی، بیماران برای باز کردن رگ‌ های مسدود شده آماده می‌ شوند. معمولا پزشکان یک کاتتر را از طریق یک سوراخ کوچک در شریان‌ های کشاله ران یا مچ دست وارد کرده و آن را به قلب می رسانند تا محل انسداد را تایید نمایند.
آنژیوگرافی قلب در یک آزمایشگاه سوند قلب یا آزمایشگاه کاتترگذاری انجام می‌ گردد. هنگام آنژیوگرافی قلب، بیمار بر روی یک سطحس صاف دراز می کشد.
پس از انجام آنژیوگرافی، کاتتر بیرون کشیده شده و یک پلاگین کلاژن به نام آنژیوسیل در محل باقی خواهد ‌ماند. در صورتی که کاتتر از طریق مچ دست وارد بدن فرد گردد در این صورت در محل برش از طریق پد و یا ابزار فشاری خون ریزی کاهش پیدا می کند.
سپس به تدریج از فشار آن کاسته می‌ شود تا جایی که پس از گذشت مدتی این فشار از روی محل برش برداشته خواهد شد. تا زمانی که فرد در بیمارستان است مرتبا فشار خون و نبض آن چک می‌ شود. ‌

برای دفع ماده حاجب باید بیمار مقدار زیادی مایعات بنوشد. در صورتی که بیمار مشکل خاصی نداشته باشد و نتایج آنژیوگرافی خوب پیش برود همان روز پس از آنژیوگرافی بیمار از بیمارستان مرخص می شود.
رایج ترین عارضه پس از آنژیوگرافی کبودی در محلی است که کاتتر در آنجا قرار گرفته حتی ممکن است که این قسمت تا چند روز بی حسی و یا درد داشته باشد. در برخی موارد ممکن است که فرد پس از آنژیوگرافی قلب احساس خستگی داشته باشد اما پس از چند روز به حالت عادی بازمی گردد.

 

توان بخشی و طول عمر بعد از سکته قلبی

توان‌ بخشی قلبی یک برنامه درمانی تحت نظارت پزشک می باشد که در بهبود سلامت و رفاه افرادی که مشکلات قلبی دارند، موثر می باشد. برنامه ‌های بازتوانی شامل یادگیری ورزش برای بیماران قلبی، آموزش سبک زندگی برای قلب سالم و مشاوره برای کاهش استرس می باشد.

فیزیوتراپیستان معتقدند فیزیوتراپی قلب مهم‌ ترین قسمت توان بخشی می باشد. توان بخشی قلب و عروق می تواند سبب کاهش درصد مرگ و میر و افزایش طول عمر بعد از سکته قلبی در بیماران‌ شود. هدف اصلی انجام فیزیوتراپی ارتقای سطح سلامت بیمار و بازگشت او به زندگی معمول است.
این کار نقش موثری در کاهش زمان بستری بیمار و کاهش هزینه های درمان دارد. توان بخشی قلبی برای بیمارتنی که جراحی شده‌ اند، افرادی که سکته قلبی داشته‌ اند و کسانی که به بیماری قلبی‌ مبتلا هستند و در صورت عدم درمان ممکن است کارشان به جراحی، سکته و… بکشد، انجام می شود.
فیزیوتراپی پیش از عمل جراحی، بعد از جراحی یا بستری در بیمارستان و بعد از ترخیص انجام می‌ گردد. آموزش‌ ها شامل آگاه‌ سازی بیمار برای تغییر شیوه زندگی و آشنایی با روش های خودمراقبتی بعد از جراحی می باشد. به بیماران بعد از ترخیص نیز آموزش داده می‌شود که با توجه به توان قلب و عروقی‌‌‌ خود چگونه راه بروند و فعالیت داشته باشند.
انجام ورزش‌ هایی به بیماران توصیه می‌ شود که بتوانند عضلات خود را تقویت نمایند. فیزیوتراپی قلبی معمولا تا یک ماه بعد از ترخیص بیمار انجام می‌ گردد. بیماران بعد از ترخیص باید به آرامی به فعالیت‌ های روزمره خود بازگردند.
همچنین نحوه فعالیت روی پله‌ ها و میزان مجاز بالا و پایین پله ها نیز آموزش داده می‌ شود. برای بیماران ورزش‌ هایی در نظر گرفته می شود تا بتوانند عضلات بدن را تقویت نمایند طوری که فشار روی سیستم قلبی تنفسی کاهش یابد. بیمار می‌ تواند فعالیت ‌هایی مانند آب دادن به گل‌ ها، باغبانی، بلند کردن اشیا و رانندگی را با توجه به نظر پزشک متخصص خود انجام دهد.

سخن پايانی

در این مقاله در خصوص موارد متعددی از جمله، متوسط عمر انسان بعد از سکته قلبی و شانس زندگی بعد از سکته قلبی صحبت کردیم. بسیاری از بیماری ها می توانند سبب تضعیف قلب گردند. در صورتی که علائم ضعف عضله قلب را تجربه کردید، در اسرع وقت باید به پزشک متخصص قلب در کلینکی تخصصی مراجعه نمایید. علائم قلبی نباید نادیده گرفته شوند.
در صورت احساس خستگی بیش از حد معمول، دردهای غیر معمول، سبکی سر، یا درد قفسه سینه باید به پزشک مراجعه شود. باید توجه داشت که بسیاری از شرایط معمولا نشانه‌ های کلاسیک ضعیف شدن عضله قلب را تقلید می‌ نمایند و باید هوشیار باشید.
رسیدگی سریع و به موقع به این علائم می تواند عوارض طولانی مدت را کاهش دهد. با افزایش سن، استفاده از یک رژیم غذایی مناسب برای قلب ضروری بوده، اما ایجاد یا پایبندی به این تغییرات همیشه آسان نخواهد بود. اما داشتن یک زندگی سالم برای قلب ارزش داشته و طول عمر بعد از سکته قلبی را افزایش می‌دهد.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس