علائم سکته قلبی

سکته قلبی از رویدادهای تهدیدکننده زندگی است که ممکن است برای هر فردی اتفاق بیفتد، اما در سنین بالاتر بیشتر شایع است. اگر شما از قبل به‌خوبی با علائم سکته قلبی آشنا باشید، خیلی بهتر می‌توانید از خطر مرگ یا آسیب دائمی به قلب و نیاز به جراحی سخت جلوگیری کنید. درواقع سکته قلب زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون به سمت قلب به‌طور کامل قطع شود. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با علائم سکته قلبی خفیف در زنان و درمان حمله قلبی آشنا کنیم.

Heart-attack-symptoms

علائم سکته قلبی در مردان و زنان چيست؟

هر درد و ناراحتی در قفسه سینه باید شما را نگران کند و شما برای بررسی آن باید به یک متخصص قلب باتجربه و مرکز تخصصی قلب باسابقه مراجعه نمایید. این امر باعث می‌شود وجود هر نوع بیماری و عارضه قلبی در زمان مناسب تشخیص داده‌ شده و در آینده از حمله قلبی جلوگیری می‌کند. بنابراین همه حملات قلبی ناگهانی نیستند و اگر از قبل معاینات و اقدامات درمانی لازم را انجام داده باشید، می‌توانید تا حد زیادی از بروز علائم ایست قلبی در مردان و زنان و رخ دادن این رویداد خطرناک جلوگیری کنید.
همچنین باید به‌خوبی علائم سکته قلبی را بشناسید تا در صورت رخ دادن برای خودتان یا یکی از عزیزانتان با سرعت عمل بالا رفتار کرده و با اورژانس تماس بگیرید تا هرچه بیشتر بتوانید از خطر آسیب‌های دائمی یا مرگ جلوگیری کنید. مهم‌ترین علائم ایست قلبی در مردان و زنان عبارت‌اند از:

تعریق بیش از حد در بدن
یکی از مهمترین علائم سکته قلبی خفیف در زنان تعریق بیش از حد در بدن است. این درحالی است فرد مبتلا تا چند لحظه قبل کاملا خوب بوده است و ناگهان دچار تعریق زیاد می‌شود. علاوه بر تعریق زیاد وقتی دست روی پوست او می‌گذارید، کاملا سرد است.

احساس درد در قسمت‌های بالایی از فک تا بالای شکم
این نوع دردها که بصورت ارجاعی است از متداول‌ترین علائم سکته قلبی است که معمولا ناحیه قفسه سینه، فک، گردن، پشت جناق و … را درگیر می‌کند. همچنین ممکن است بیمار ناراحتی را در دندان‌ها و بازوها احساس نماید.

احساس فشار بر روی قفسه سینه
علائم ناراحتی در قفسه سینه از مهمترین علائم سکته قلبی است که باید به آن توجه کنید. این علائم می‌تواند شامل درد، فشار، احساس سنگینی بر روی قفسه سینه و … باشد. گاهی این درد به مرور زیاد می‌شود و گاهی به‌صورت رفت و برگشتی است که هردو باید مورد توجه قرار بگیرد.

درد در ناحیه شکم
یکی از موارد دیگر علائم سکته قلبی در مردان و زنان دل درد است که ممکن است به قسمت پایینی شکم نیز انتقال پیدا کند. همانطور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، علائم درد مربوط به سکته قلبی می‌تواند از ناحیه شکم تا فک بیمار را درگیر خود نماید.

استفراغ یا حالت تهوع
این علامت بیشتر در زنان رایج است و می‌تواند از علائم سکته خفیف قلبی در زنان باشد. معمولا زمانی رخ می‌دهد که فرد بدون هیچ دلیل احتمالی احساس بدی در معده خود داشته باشد یا بالا بیاورد.

احساس ناهوشیاری یا سبکی سر و حتی غش
سبکی سر، ناهوشیاری و حتی گاها غش کردن نیز میتواند از علائم سکته قلبی باشد. گاهی سرگیجه نیز با این علائم همراه می‌شود که اگر بیمار سابقه موارد دیگر عامل این علامت‌ها را ندارد حتما باید از نظر سکته قلبی مورد توجه قرار بگیرد.

تنگی نفس و نفس‌های کم عمق
بسیاری از افراد در نزدیکی زمان سکته قلبی احساس فشار و ناراحتی زیادی در تنفس دارند و به سختی می‌توانند نفس عمیق بکشند. گاهی ممکن است حتی این تنگی نفس دردی در قفسه سینه ایجاد نکند ولی علامت سکته باشد. بنابراین باید حتما به آن توجه نمایید.

حالت تشویش و استرس
یکی دیگر از علائم متداول برای سکته قلبی حالت اضطراب غیرطبیعی در بیمار است. بسیاری از افراد قبل از بروز سکته دچار این حالت می‌شوند و نباید نسبت به آن بی توجه بود.

افزایش ضربان قلب
تند شدن ضربان قلب یکی دیگر از علائم ایست قلبی در مردان و زنان است و گاهی ممکن است ضربان به قدری بالا رود که بیمار خودش حالت کوبش قلبش را احساس کند، طوری که کاملا متوجه خواهد شد که شرایط قلبش طبیعی نیست.

علائم سکته قلبی به‌صورت خاموش
گاهی ممکن است فرد هیچ کدام از علامت‌های گفته شده در بالا را قبل از سکته قلبی تجربه نکند. این افراد بیشتر از سایر بیمارها در معرض خطر مرگ ناشی از سکته قلبی هستند. زیرا زمان طلایی برای نجات او که با شروع علائم آغاز می‌شود، برایشان وجود ندارد و به یک باره ممکن است دچار ایست قلبی شوند.
گاهی نیز علائم به قدری خفیف و کوتاه هستند که فرد حتی آن‌ها را به‌عنوان یک ناراحتی یا درد در نظر نمی‌گیرد ولی چندی بعد می‌تواند منجر به سکته شود. بنابراین توصیه می‌شود هر درد و ناراحتی شبیه به علائم سکته قلبی خفیف در زنان حتی اگر خفیف بود ولی بیش از 5 دقیقه طول کشید، جدی گرفته شود و با اورژانس تماس بگیرید یا بیمار را به اورژانس برسانید.
به‌طورکلی نیز باید توجه داشته باشید که همه افرادی که حمله قلبی را تجربه می‌کنند، علائم یکسانی ندارند و حتی شدت علائم سکته قلبی نیز می‌تواند در افراد مختلف کاملاً متفاوت باشد. به‌عنوان‌مثال برخی افراد تنها درد خفیفی در قفسه سینه دارند و برخی دیگر درد شدیدتری که به نواحی دیگر مانند بازوها هم گسترش پیدا می‌کند را تجربه می‌کنند. شایان‌ذکر است متأسفانه برخی افراد نیز هیچ علامتی ندارند و سکته قلبی در آن‌ها به‌صورت ناگهانی رخ می‌دهد و ممکن است اولین علامت ایست قلبی باشد.
با این‌حال بسیاری از سکته‌های قلبی از هفته‌ها، روزها و ساعت‌ها قبل علائم سکته قلبی را نشان داده‌اند و اگر به آن‌ها توجه داشته باشید تا حد زیادی می‌توانید از خطر سکته جلوگیری کنید. اولین هشدار حمله قلبی ممکن است درد مکرر در قفسه سینه یا فشار (آنژین قلبی) باشد که بعد از فعالیت ایجاد شده و با استراحت تسکین می‌یابد. آنژین به معنی کاهش موقت جریان خون به قلب است و نشان می‌دهد که مسیر خون‌رسانی به قلب در حال مسدود شدن است و باید زودتر مورد درمان قرار بگیرد تا انسداد کامل و حمله قلبی رخ ندهد.

سکته قلبی و علائم سکته قلبی خفيف در زنان چگونه رخ می دهد؟

شاید این سؤال برایتان پیش‌آمده باشد که چگونه یک فرد دچار حمله قلبی می‌شود؟ سکته قلبی یا انفارکتوس میوکارد همیشه به‌صورت ناگهانی نیست و معمولاً به‌تدریج جریان خون با انسداد مسیر عبوری خون به سمت قلب قطع می‌شود. این انسداد به دلایل مختلف مانند تجمع چربی، کلسترول و مواد دیگر رخ می‌دهد که پلاک‌های موجود در شریان‌های قلب را تغذیه کرده و در صورت پاره شدن این پلاک‌ها ممکن است لخته‌ای در مسیر ایجاد شود. این لخته کل جریان خون‌رسانی را به‌طور کامل قطع کرده و به عضله قلب آسیب می‌رساند و حمله قلبی را ایجاد خواهد کرد.
مهم‌ترین دلایل این تجمع مواد، پیروی از سبک اشتباه و ناسالم در زندگی مانند عدم تحرک کافی، استفاده از غذاهای ناسالم و فراوری‌شده به مقدار زیاد و عدم توجه به چکاب‌های سالیانه برای قلب می‌باشد. زیرا درصورتی‌که در زمان مناسب چکاب‌های لازم را در یک مرکز تخصصی قلب باسابقه انجام دهید، وجود این انسدادها قبل از اینکه مسیر خون‌رسانی به قلب کاملاً بسته شود، شناسایی ‌شده و با روش‌های مختلف درمان خواهد شد. درنتیجه علائم سکته قلبی و رویداد حمله رخ نمی‌دهد یا حداقل احتمال آن تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

چه زمانی بايد به متخصص قلب جهت درمان حمله قلبی مراجعه کرد؟

در مورد قلب جای هیچ تعللی وجود ندارد و شما به‌محض دیدن اولین علائم سکته قلبی و حتی با دیدن یک علامت از سکته قلبی باید با اورژانس تماس بگیرید تا اقدامات لازم انجام شود. متأسفانه برخی افراد به دلیل اینکه علائم ایست قلبی در مردان و زنان و نشانه‌های مهم آن را نمی‌شناسند، بیش‌ازحد صبر کرده و منجر به از دست دادن جان خود می‌شوند. شما در صورت دیدن هرگونه علامت سکته قلبی باید اقدامات زیر را فوراً انجام دهید:

• حتی اگر شک دارید که حمله قلبی رخ داده است یا خیر سریعاً با اورژانس (115) تماس بگیرید.
• اگر در مکانی هستید که به خدمات فوریت‌های پزشکی دسترسی ندارید، از کسی بخواهید سریعاً شما را به نزدیک‌ترین بیمارستان برساند.
• تا زمانی که مجبور نشده‌اید، رانندگی نکنید؛ زیرا ممکن است وضعیت شما در مسیر بدتر شده و خطر تصادف وجود دارد.
• در صورت تجویز پزشک اورژانس و در دسترس بودن، نیتروگلیسیرین را طبق دستوری که به شما داده می‌شود، مصرف کنید.
• در صورت توصیه پزشک اورژانس، آسپرین مصرف کنید. مصرف آسپرین به این دلیل است که از لخته بیشتر خون و انسداد کامل رگ جلوگیری شود.

اگر در فرد ديگری علائم سکته قلبی را مشاهده کرديد، بايد چه کنيد؟

گاهی ممکن است که برای یکی از عزیزان شما یا اطرافیان شما سکته قلبی رخ دهد و بهتر است حداقل اقدامات لازم برای کمک به این فرد را بدانید. درصورتی‌که دیدید فرد بی‌هوش شده است و فکر می‌کنید حمله قلبی رخ داده، ابتدا سریعاً با اورژانس تماس بگیرید و خونسردی خودتان را حفظ کنید.
داشتن آرامش به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید دستورات پزشک اورژانس را اجرا کرده و خطر را رفع کنید. پزشک اورژانس به‌صورت تلفنی نیز همراه شما خواهد بود و به شما کمک می‌کند تا اقدامات بهتری برای سلامت بیمار انجام شود. او به شما خواهد گفت که تنفس و نبض بیمار را چک کنید. درصورتی‌که فرد نفس نمی‌کشید یا نبض را پیدا نکردید باید از عملیات CPR استفاده کنید.
این عملیات به این شکل است که باید با یک ریتم نسبتاً سریع یعنی حدود 100 تا 120 فشار در دقیقه به‌شدت و سریع به سینه فرد بیمار با استفاده از کف دست‌ها فشار وارد کنید. البته این عملیات امدادی نیاز به آموزش دارد و در کلاس‌های کمک‌های اولیه آموزش داده می‌شود. بااین‌حال پزشک اورژانس شما را برای انجام اقدامات لازم و ممکن، جهت نجات جان بیمار تا رسیدن آمبولانس راهنمایی می‌کند.

چه افرادی بيشتر دچار علائم سکته قلبی می شوند؟

برخی از موارد هستند که خطر تجمع ناخواسته رسوبات چربی (آترواسکلروز) که باعث باریک شدن رگ‌ها در سراسر بدن و انسداد کامل آن‌ها می‌شوند را بیشتر می‌کنند. شما می‌توانید با داشتن سبک زندگی سالم بسیاری از این عوامل را بهبود بخشیده و احتمال بروز حمله قلبی را کاهش دهید. برخی از این عوامل عبارت‌اند از:

• سن (مردان بالای 45 سال و زنان بالای 55 سال)
• مصرف دخانیات و حتی قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض دود سیگار
• فشارخون بالا و کنترل نشده
• سطح کلسترول یا تری گلیسیرید بد خون بالا و کنترل نشده
• چاقی و اضافه‌وزن
• دیابت کنترل نشده
• سندرم متابولیک (اختلالات مربوط به سوخت‌وساز بدن)
• سابقه خانوادگی حملات قلبی در اقوام درجه ‌یک
• عدم فعالیت بدنی کافی
• فشار و کار زیاد و عدم مدیریت آن
• مصرف مواد مخدر غیرقانونی مانند کوکائین یا آمفتامین‌ها
• سابقه پره اکلامپسی که در دوره بارداری برخی از خانم‌ها رخ می‌دهد.
• وجود مشکلات خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید یا لوپوس

سخن پايانی

اورژانس مراجعه کنید و درصورتی‌که خطر اولیه رفع شد، برای چکاب کامل به یک متخصص قلب خوب و مرکز تخصصی قلب باسابقه مراجعه نمایید. مراجعه به مراکز بدون سابقه و نامعتبر برای ارزیابی سلامت قلب به دلیل دقت و تبحر پایین پزشکان می‌تواند باعث تشخیص اشتباه یا عدم‌ تشخیص برخی بیماری‌ها شده و در آینده تهدیدکننده زندگی شما باشد.
خوشبختانه در مرکز تخصصی قلب دکتر ضربان متخصصان قلب ماهری فعالیت دارند که ارزیابی‌های کامل را با تجهیزات بروز دنیا و بسیار دقیق برایتان انجام می‌دهند. جهت گرفتن مشاوره یا نوبت از این مرکز می‌توانید از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده نمایید.