شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

درد قفسه سینه وسط

اگر تابه‌حال برایتان پیش‌آمده که وسط جناغ سینه‌تان تیر بکشد یا درد بگیرد، بهتر است کمی نگران شوید و پیگیر آن باشید؛ زیرا این درد هشداری برای بیماری داخلی است. اگر تا به حال درد قفسه سینه وسط را تجربه کرده‌اید، این موضوع می‌تواند کاملا گذرا باشد ولی به دلیل ارتباط آن با قلب باید جدی گرفته شود، چون می‌تواند علامتی از حمله قلبی، مشکل قلبی، تنفسی و گوارشی مهم باشد. بنابراین برای اینکه نسبت به علائم و دلایل درد قفسه سینه وسط هشداردهنده آگاه شوید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

Central-chest-pain

برای درد قفسه سينه وسط به چه پزشکی مراجعه نماييم؟

مشخصاً جهت احساس ناراحتی و درد در جناغ سینه باید در قدم اول به پزشک متخصص قلب مراجعه کرد. پزشک ابتدا سؤالاتی را از شما می‌پرسد تا بتواند یک برآورد کلی از علائم شما داشته باشد.
سؤالاتی مانند مدت‌زمان احساس درد در جناغ سینه، علائم همراه با درد مانند احساس سنگینی در قفسه سینه، سابقه بیماری قلبی و زمینه‌ای، داروهای مصرفی و … بخشی از سؤالاتی است که پزشک برای اطلاع از وضعیت عمومی شما مطرح می‌کند.
سپس اقدام به معاینه فیزیکی می‌نماید و برای تشخیص بهتر شما را به اکو، گرفتن نوار قلب، آزمایشگاه جهت دادن آزمایش خون یا مراکز عکس‌برداری ارجاع می‌دهد. در مرحله بعد با توجه به نتیجه تست‌ها، تشخیص نهایی را می‌دهد.
با توجه به شرایط و اطلاعات موجود در صورتی که تشخیص دهد علت درد قفسه سینه وسط مربوط به قلب نیست، شما را به متخصصان دیگر مانند متخصص اعصاب، سیستم گوارش یا ریه معرفی می‌کند و ادامه کار را به آنان می‌سپارد. اما در صورت وجود بیماری قلبی خودش درمان شما را آغاز می‌کند. این مهم است که شما به علائم بیماری خود آگاه باشید و به‌محض مشاهده آن‌ها، به پزشک متخصص مراجعه فرمایید. همچنین با صبوری مراحل درمان خود را پی بگیرید تا بهترین نتیجه ممکن برایتان حاصل شود.

 

علل درد مداوم قفسه سينه نشانه چيست ؟

در پاسخ به این سوال که علل درد مداوم قفسه سينه نشانه چيست، باید بگوییم همان‌طور که اشاره کردیم، احساس درد و ناراحتی در جناغ سینه می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. در این بخش شرح مختصری از علل درد قفسه سینه وسط به شما می‌دهیم:

– مشکلات سیستم قلبی و عروقی

اولین و شایع‌ترین علت احساس درد و ناراحتی در وسط جناغ سینه، مشکلات قلبی و عروقی است. وظیفه قلب، خون‌رسانی به سایر اعضای بدن است. اگر لخته‌های خونی، مسیر رگ‌های قلب را مسدود کنند، عضلات قلب ملتهب می‌شوند و عملکرد آن مختل می‌گردد.
این اتفاق موجب بروز احساس درد در ناحیه جناغ سینه می‌شود. آنژین یا مسدود شدن عروق خونی، نشانه بیماری عروقی قلب است و ممکن است مقدمه‌ای برای بروز یک حمله قلبی باشد. مشکلات سیستم قلبی و عروقی جدی که هشداری برای سکته قلبی هستند علاوه بر درد قفسه سینه وسط با یک یا چند مورد از علائم زیر نیز همراه است:

• تنگی نفس
• تغییر واضح در ضربان قلب
• افزایش یا کاهش تعداد ضربان قلب
• تعریق سرد فراوان
• انتشار درد به بالای شکم تا بالای ناف
• انتشار درد به شانه، بازو و فک پایین
• درد گردن
• احساس سوزش، سنگینی و فشار روی جناغ سینه
• سبکی سر
• احساس ضعف و بی حالی
• کاهش تمرکز و از دست دادن هوشیاری مانند غش کردن

از دیگر عارضه‌های قلبی می‌توان به میوکاردیت و پریکاردیت اشاره کرد. میوکاردیت همان التهاب عضلات قلب است و پریکاردیت یک بیماری خود ایمنی است که باعث التهاب عضلات قلبی می‌شود. افتادگی دریچه میترال نیز می‌تواند باعث بروز درد و ناراحتی در قفسه سینه شود.
در این عارضه، به علت افتادگی و بسته شدن این دریچه قلبی، خونی که باید به سایر اعضای بدن برسد، به دهلیز چپ باز می‌گردد. این عارضه بسیار خطرناک است و ممکن است مرگ فرد را به همراه داشته باشد. از دیگر علائم افتادگی دریچه میترال می‌توان به سرگیجه، سردرد، تنگی نفس و نامنظم شدن ضربان قلب اشاره کرد.
پس هرگونه علائم گفته شده نشان از بیماری قلبی است که باید توسط متخصص قلب در یک مرکز تخصصی قلب با سابقه مورد ارزیابی قرار بگیرد. مراجعه به مراکز نامعتبر می‌تواند باعث عدم تشخیص صحیح بیماری‌های قلبی و انجام به موقع اقدامات لازم شود.

 

– مشکلات سیستم گوارشی

سیستم گوارشی نیز می‌تواند باعث بروز درد قفسه سینه وسط شود. سوزش سر دل، زخم معده و رفلاکس آن دردی را در ناحیه شکمی ایجاد می‌کند که تا جناغ سینه نیز انتشار می‌یابد. هنگام رفلاکس معده، اسید معده از مری به سمت دهان بازمی‌گردد و این بازگشت احساس ناخوشایندی به همراه دردی تیز و ناگهانی در جناغ سینه ایجاد می‌کند.
درواقع علامت کلاسیک ریفلاکس معده سوزش سر دل است که بعد از غذاخوردن و شب هنگام خواب تشدید می‌شود. افراد دارای این مشکل دارای مشکلات دیگری مانند احساس خلط مدام در حلق، مزه تلخی یا اسیدی در دهان، تنفس بدبو، سرفه مزمن و در مواردی حتی تغییر صدا نیز هستند. این افراد ممکن است مشکلات گوارشی دیگری مانند نفخ و درد بالای شکم نیز داشته باشند.

 

– مشکلات سیستم تنفسی

یکی دیگر از علل بروز درد قفسه سینه وسط ، مشکلات سیستم تنفسی است. برای مثال، افرادی که مبتلا به بیماری آسم هستند، به دلیل التهاب در مجاری تنفسی نمی‌توانند به‌راحتی نفس بکشند و طی حمله‌های تنفسی‌شان، سرفه‌هایی با شدت زیاد را تجربه می‌کنند که موجب درد در جناغ سینه می‌شود. گاهی هوا در پرده بین ریه و قفسه سینه جمع میشود و اصطلاحا پنوموتوراکس ایجاد می‌شود.
این بیماری می‌تواند درد قفسه سینه وسط را به دنبال داشته باشد. از بیماری‌های مزمن ریه می‌توان به آسم نیز اشاره کرد. عفونت‌های تنفسی، عفونت‌های پارانشیم ریه، ذات الریه یا انواع پونومونی‌ها که انواع باکتری‌ها، قارچ‌ها، ویروس‌ها نقش دارند نیز از بیماری‌های تنفسی هستند که از عفونت‌های ویروسی می‌توان به کوید 19 نیز اشاره کرد.

 

– کرونا

کرونا می‌تواند علت درد در ناحیه جناغ سینه باشد. همان‌طور که می‌دانید، بیماری کرونا سیستم تنفسی بدن انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و منجر به درگیری و التهاب ریه می‌شود که معمولاً سرفه‌های شدید را به همراه دارد.
خود این سرفه‌ها می‌تواند به عضلات و استخوان‌های موجود در ناحیه قفسه سینه فشار وارد کند و باعث ایجاد دردی مضاعف در آن ناحیه شود.

 

– مشکلات سیستم اسکلتی و عضلانی جناغ سینه

این مشکلات ناشی از ضرب دیدگی، بلند کردن اجسام سنگین، ورزش‌های سنگین که با بالا تنه انجام می شود، افتادن‌ها و غیره که باعث التهاب غضروف بین دنده و جناق سینه خواهد شد و عارضه‌ای به نام کستوکندریت ایجاد می‌کند. علامت آن این است که می‌تواند درد را در یک نقطه نشان دهد که در بیماری‌های قلبی و تنفسی نیست.

 

– اضطراب

اگر فردی درد قفسه سینه وسط داشت و بررسی‌ها نشان داد که مشکلات دیگر وجود ندارد احتمالا تنش‌های روحی و اضطراب علت این دردها است. استرس، اضطراب و تنش‌های روحی می‌تواند علت بروز دردهای ناحیه جناغ سینه باشد.
هر چقدر شدت فشار روحی و مدت‌زمان آن بیشتر باشد، این درد نیز به‌موازات آن شدیدتر می‌شود. اضطراب باعث کشیده شدن عضلات قلب هم می‌شود که این اتفاق می‌تواند درد را تا چند روز در آن ناحیه نگه دارد.

 

علائم و نشانه‌هايی همراه درد جناغ قفسه سينه کدام است؟

درد جناغ قفسه سینه به دلیل مشکلات مختلف، علائم همراهی دارد که آگاهی از آن‌ها جهت مراجعه سریع به پزشک متخصص بسیار حائز اهمیت است. علائم درد جناغ قفسه سینه عبارت است از:

  •  احساس درد و سوزش در وسط قفسه سینه

  •  احساس درد و گرفتگی در سمت چپ جناغ سینه

  •  احساس درد ناگهانی و اصطلاحاً تیر کشیدن قفسه سینه

  •  بروز دردی که هنگام فعالیت افزایش پیدا می‌کند.

  •  بروز درد مداوم که آرام نمی‌شود.

  •  مشکل در بلعیدن غذا

  •  احساس طعم ترش هنگام خوردن غذا و رفلاکس معده

  •  سردرد

  •  سرگیجه

  •  حالت تهوع

  •  تنگی نفس

  • تعریق

علائم هشداردهنده‌ درد قفسه سينه وسط نيازمند مراجعه فوری به اورژانس

اگر یک یا چند مورد از علائم زیر با درد قفسه سینه وسط رخ داد باید سریعا با اورژانس تماس بگیرید یا بیمار را به نزدیک‌ترین اورژانس مجهز برسانید:

• تعریق سرد
• انتشار درد به گردن، بازو، شانه، پشت و بالای شکم و فک تحتانی
• احساس سنگینی و فشار روی جناغ سینه
• تنگی نفس
• احساس خستگی، بی حالی و ضعف پیشرونده
• تغییر در تپش قلب ( افزایش یا کاهش تپش قلب)
• کاهش هوشیاری، از دست دادن تمرکز، اختلال کلامی
• ضعف عضلانی در دست‌ها و پاها
• بی حس شدن صورت یا اشکالات حرکتی در صورت
• ایجاد اختلال بینایی ناگهانی

اقدامات تشخيصی در زمان مواجهه با درد قفسه سينه وسط

طبق شرح حال و معاینه روش‌های کمک تشخیصی و رد یا تعیین شرایط اورژانسی لازم است. مثلا :

• نوار قلب
• سمع ضربان قلب
• اکوی قلب
• در صورت رد شدن شرایط اورژانسی قلب بررسی مشکلات گوارشی مثل آندوسکوپی فوقانی دستگاه گوارش، بلع باریوم، مطالعات اختلالات حرکتی مری و غیره

درمان دردهای جناغ سینه وسط کاملا وابسته به علت آن است و در هر مورد باید درمان متناسب انجام شود. در موارد اورژانسی هرچه سریع‌تر اقدامات انجام شود احتمال اینکه عضله قلب آسیب نبیند و فرد دچار ضایعه مغزی نشود، بیشتر است. پس علائم هشدار را جدی بگیرید.

 

چه چيزی ريسک بروز درد نقطه ای قفسه سينه را بيشتر می کند؟

درد نقطه ای قفسه سینه ممکن است به دلایل مختلفی بروز پیدا کند که پیش‌ازاین برای شما توضیح دادیم؛ اما برخی فعالیت‌ها و بیماری‌ها می‌تواند ریسک بروز آن را افزایش دهد. این فعالیت‌ها و اتفاقات عبارت‌اند از:

 

– بلند کردن اجسام سنگین و انجام فعالیت سنگین

عضلات سینه بسیار در معرض فشار قرار دارند و فعالیت‌های مختلف باعث تحمیل فشار بیشتر به آن‌ها می‌شود. انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین و برخورد و آسیب‌های ورزشی می‌تواند مشکلات جدی برای جناغ سینه به وجود بیاورد و حتی باعث شکستگی استخوان‌های آن شود.
بلند کردن اجسام سنگین یکی دیگر از فعالیت‌هایی است که می‌تواند درد در آن ناحیه را به همراه داشته باشد. این نوع دردها معمولاً فعالیتی است؛ یعنی با افزایش فعالیت، درد نیز افزایش پیدا می‌کند و با کاهش آن، درد هم کم می‌شود. فلذا می‌توانید با استراحت و پرهیز از فعالیت‌های پرفشار تا حد زیادی از بروز درد در جناغ سینه بکاهید.

 

– چرخه قاعدگی

شاید برایتان عجیب باشد، اما چرخه قاعدگی و نوسانات هورمونی مربوط به آن می‌تواند یکی از علت‌های مهم بروز ناراحتی و درد قفسه سینه وسط باشد. در دوران پیش از قاعدگی، حدود دو هفته قبل از خون‌ریزی، تغییرات هورمونی موجب کرخت شدن و سنگینی سینه می‌شود.
این کرختی و سنگینی موضعی باعث می‌شود شما فکر کنید تمام عضلات و استخوان‌های جناغ سینه شما متحمل فشاری سنگین شده است و درد و تورم را در تمام نواحی جناغ سینه خود حس کنید؛ خصوصاً اگر به‌تازگی مصرف قرص‌های ضدبارداری را قطع کرده‌اید.

 

– مشکلات مربوط به صفرا

سنگ کیسه صفرا یکی از شایع‌ترین بیماری‌های کیسه صفرا است. اگر این سنگ‌ها در مجاری صفراوی تشکیل شوند، می‌توانند موجب بروز درد در جناغ سینه هنگام بلعیدن غذا شوند.
سایش این سنگ‌ها در کنار هم به دلیل نزدیکی محل قرارگیری کیسه صفرا در کنار قفسه سینه، یکی از علل شایع بروز درد شدید در ناحیه جناغ سینه است. این سنگ‌ها باید به‌وسیله دارودرمانی یا جراحی شکسته شوند و از بدن فرد خارج گردند تا درد آن ناحیه تسکین پیدا کند.

 

– التهاب در پانکراس

پانکراس در پشت معده واقع شده است. وظیفه پانکراس، ترشح آنزیم‌های گوارشی جهت هضم غذاست و اگر این فعالیت به دلیل التهاب به‌درستی انجام نشود، موجب درد در جناغ سینه وسط می‌شود. این درد از دنده‌ها آغاز شده و به جناغ سینه و دیگر نواحی فوقانی بدن انتشار پیدا می‌کند. ممکن است این درد با حالت تهوع، استفراغ، کاهش اشتها و نفخ نیز همراه باشد.

کلام پايانی

بروز درد نقطه ای قفسه سینه باعث نگرانی در هر فردی می‌شود؛ اما مهم این است که بیمار با علائم آن آشنایی داشته باشد و به‌محض مشاهده به پزشک متخصص قلب مراجعه نماید. چکاپ‌های سالانه نیز می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌های زمینه‌ای که منجر به درد جناغ قفسه سینه می‌شوند، جلوگیری کند. امیدواریم توانسته باشیم در این مقاله همه چیز درباره درد قفسه سینه وسط را برای شما شرح دهیم.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس