تیر کشیدن قلب

تیر کشیدن قلب از علائمی است که ممکن است هرکدام از شما آن را تجربه کرده باشید. اگرچه ممکن است مشکل خاصی علت تیر کشیدگی قلب و درد دست چپ نشود و اختلال در سایر ارگان‌ها باعث ایجاد این علامت شده باشد، به‌هرحال هر علامتی در ناحیه قلب به دلیل حساسیت قلب باید شما را از این نظر نگران کند و حتماً باید علت آن توسط یک متخصص قلب باتجربه در مراکز تخصصی قلب باسابقه مورد ارزیابی قرار بگیرد. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با دلایل تیر کشیدن قلب آشنا کنیم.

Shooting-heart

آيا تير کشيدن قلب در جوانان نشانگر يک مسئله جدی است؟

هرگونه علائم و ناراحتی در ناحیه قلب می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری قلبی جدی باشد و نباید از کنار آن به‌راحتی گذشت. درست است که علائم ایجاد شده در قفسه سینه و ناحیه قلب ممکن است به دلیل مشکلات دیگر مانند مشکلات تنفسی و گوارشی یا عضلانی نیز رخ دهد، اما به دلیل حیاتی بودن قلب در صورت بروز این علائم شما در ابتدا و در اسرع وقت باید توسط یک متخصص قلب مورد ارزیابی کامل قرار بگیرید.
لازم به ذکر است مراجعه به مراکز نامعتبر برای بررسی سلامت قلب می‌تواند باعث تشخیص دیرهنگام بیماری‌های قلبی شده و خطرات زیادی ازجمله ایست قلبی را برایتان ایجاد کند.
چنان چه بعد از معاینات و بررسی‌های لازم با توجه به نتایج تست‌های مورد نیاز مانند اکوکاردیوگرافی، نوار قلب، آزمایش خون و… مشخص شد که قلب شما سالم است و مشکل از جای دیگر است، متخصص قلب شما را به پزشک مورد نیازتان ارجاع خواهد داد.
توجه داشته باشید که متأسفانه هیچ راهی برای تشخیص دقیق علت تیر کشیدگی قلب و درد دست چپ که ناشی از مشکلی در خود قلب است یا ارگان‌های دیگر تنها بر اساس علائم وجود ندارد؛ زیرا برخی از علائم در همه آن‌ها مشابه است. بنابراین فقط متخصص قلب است که می‌تواند با انجام معاینات و تست‌های مورد نیاز این تشخیص را انجام دهد.

علت تير کشيدن قلب و درد دست چپ چيست؟

همان‌طورکه در قسمت‌های قبلی به آن اشاره کردیم، دلایل مختلفی می‌تواند علت تیر کشیدگی قلب و درد دست چپ شوند. از شایع‌ترین این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

آنژین صدری
آنژین صدری به درد یا ناراحتی در قفسه سینه گفته می‌شود که به دلیل عدم خون‌رسانی کافی به قلب ایجاد شده و می‌تواند باعث علائمی مانند سوزش یا تیر کشیدن قلب نیز بشود. افراد مبتلابه آنژین ممکن است تنش، فشار یا احساس فشردگی در قفسه سینه را احساس کنند.
علائم این بیماری می‌تواند به‌قدری شدید شود که درد حتی به فک رسیده و فرد به بروز سکته مشکوک شود. هرچند در حالت پیشرفته، آنژین می‌تواند به‌طورکلی باعث انسداد کامل مسیر جریان خون و باعث سکته شود؛ اما درصورتی‌که به‌موقع تشخیص داده شود، درمان شده و از خطر سکته جلوگیری خواهد شد.

حمله قلبی
حمله قلبی در افراد مختلف با علائم بسیار متفاوتی همراه است و تیر کشیدن قلب یا درد‌های ناگهانی و شدید در ناحیه قفسه سینه نیز می‌تواند از علائم سکته و یا حتی ایست قلبی باشد. این حالت‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که تکانه‌های الکتریکی معیوب یا انسداد کامل شریان، مانع از رسیدن خون به عضله قلب می‌شود.
سایر علائم هشداردهنده حمله قلبی در کنار تیر کشیدن قلب عبارت‌اند از:

• درد در مرکز قفسه سینه
• احساس فشار یا سنگینی بر روی قفسه سینه
• علائمی مانند درد و تیر کشیدن قلب که بیش از چند دقیقه طول بکشد.
• دردی که به شانه، پشت، گردن، بازو‌ها یا فک نیز گسترش پیدا کند.
• حالت تهوع، سرگیجه یا تنگی نفس
• تعریق سرد یا بیش از حد

همچنین لازم به ذکر است که علائم حملات قلبی ممکن است بر اساس جنسیت متفاوت باشد. به‌عنوان‌مثال، زنان بیشتر از مردان تهوع و سرگیجه، تنگی نفس و درد پشت یا فک را قبل یا هنگام بروز حمله قلبی تجربه می‌کنند و ممکن است علائم کلاسیک درد در مرکز قفسه سینه را نداشته باشند.
سکته قلبی یک اورژانس پزشکی است؛ بنابراین اگر مشکوک به رخ دادن حمله هستید یا اگر درد قفسه سینه جدید و غیرقابل توضیحی را تجربه کردید، باید فوراً با اورژانس تماس بگیرید.
افراد مبتلا به عوامل خطرزا قلبی عروقی مانند آنژین یا CHD ( بیماری شریان کرونری) سابقه حملات قلبی، چاقی یا دیابت، بیشتر در معرض حملات قلبی خواهند بود.

مشکلات ریوی
برخی از مشکلات در ریه‌ها، ازجمله عفونت و ذات‌الریه نیز می‌توانند منجر به تیر کشیدگی قلب در جوانان، درد قفسه سینه و تنگی نفس شوند. برخی از اختلالات ریوی مانند آمبولی ریه (وجود لخته خون یا حتی چربی در رگ‌های ریه و بافت شش می‌تواند منجر به گرفتگی این ریه‌ها و حتی کاهش اکسیژن و افزایش فشار خون شود که تهدیدکننده زندگی است) نیز مانند مشکلات قلبی جدی هستند؛
بنابراین در صورت مشکوک بودن به این عارضه باید ظرف ۱ تا ۲ روز به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. بااین‌حال، ناتوانی در تنفس یا تجربه درد شدید قفسه سینه مرتبط با ریه یک اورژانس پزشکی و تهدید کننده زندگی است که باید سریعاً به اورژانس مراجعه کرده یا تماس بگیرید و اقدامات درمانی لازم انجام شود.

مشکلات گوارشی
طیف گسترده‌ای از مشکلات گوارشی نیز می‌توانند منجر به تیر کشیدن قلب یا درد در این ناحیه شوند که عبارت‌اند از:

• رفلاکس اسید معده به داخل گلو
• سنگ کیسه صفرا
• زخم معده

درد‌های عضلانی
درد‌های عضلانی ناشی از تنش، آسیب به عضلات یا سندرم درد مزمن اغلب می‌توانند زمینه‌ساز درد یا علائم دیگر در قفسه سینه شوند. این علائم بیشتر به شکل زیر هستند:

• درد‌های تیز یا خسته‌کننده
• تیرکشیدن قلب یا نواحی اطراف آن
• تابش درد به بیرون یا وجود درد به‌صورت متمرکز در یک نقطه

وحشت‌زدگی یا حمله پانیک
تیر کشیدن قلب می‌تواند یک علامت از حمله پانیک یا حمله هراس باشد و ممکن است باعث شود فرد احساس اضطراب بیشتری کند. علائم این حمله تا حد زیادی مشابه علائم سکته قلبی است و می‌تواند شما را نگران کند. برخی از افراد مبتلابه حملات پانیک ممکن است احساس کنند که در حال مرگ هستند. گاهی نیز واقعاً حمله قلبی رخ داده است؛ بنابراین درصورتی‌که قبلاً حملات پانیک برای شما تشخیص داده نشده است، باید با این علائم مانند علائم حمله قلبی رفتار کرده و سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

ورم پستان
این عارضه به عفونت در بافت پستان اشاره دارد. ماستیت یا ورم پستان می‌تواند به‌شدت دردناک باشد و علائمی مانند تیر کشیدگی یا درد شدید را در سینه فرد و اطراف قلب ایجاد کند. ماستیت بخصوص در دوران شیردهی بسیار شایع است.
عفونت ممکن است خودبه‌خود برطرف شود، اگرچه برخی از افراد نیاز به آنتی‌بیوتیک یا بستری شدن در بیمارستان جهت درمان دارند؛ بنابراین بعد از ارزیابی‌های قلب ممکن است متخصص قلب مشخص کند که مشکل قلبی وجود ندارد و از شما بخواهد در این مورد با متخصص دیگری صحبت کنید.

چگونه بفهميم تير کشيدن قلب هنگام نفس کشيدن مربوط به خود قلب است؟

افرادی که سابقه بیماری قلبی دارند ممکن است این‌طور علائم را بیشتر تجربه کنند و باید کاملاً حواسشان به این علائم باشد. از طرفی ممکن است متخصص قلب شما از قبل این علائم را پیش‌بینی کرده باشد و به شما بگوید که در صورت تیرکشیدن قلب هنگام نفس کشیدن یا موارد دیگر چه اقداماتی را انجام دهید.
به همین دلیل است که می‌گوییم چکاب سالیانه قلب بسیار مهم بوده و از بسیاری حملات و خطرات قلبی جلوگیری می‌کند. باز هم تأکید می‌کنیم که به دلیل مشابهت علائم بیماری‌های قلبی، گوارشی، تنفسی و عضلانی در قفسه سینه شما نمی‌توانید به‌تنهایی علت را بر اساس علائم تشخیص دهید و ارزیابی‌های لازم حتماً باید توسط متخصص قلب انجام شود.
اما به‌طورکلی در صورت وجود شرایط زیر احتمال اینکه تیر کشیدن قلب در جوانان یا درد در این ناحیه مربوط به مشکلات قلبی باشد، بیشتر است:

• عوامل خطر قلبی عروقی
• سابقه بیماری قلبی
• دردی که با ماساژ یا دارو بهبود پیدا نمی‌کند.
• دردی که با گذشت زمان بدتر می‌شود.
• درد حالت فشارنده و خنجری دارد.
• درد به سمت گلو و دست چپ تیر می‌کشد.
• دردی که بسیار شدید است.

سخن پايانی

تیر کشیدن قلب یکی از علائم متعدد در ناحیه قلب و قفسه سینه است که می‌تواند هشداری از وجود یک بیماری قلبی جدی باشد و یا به دلیل اختلال در سایر سیستم‌ها مانند سیستم تنفسی، گوارشی و یا عضلانی رخ داده باشد؛ اما به دلیل اهمیت قلب و حیاتی بودن این عضو شما در صورت بروز هرگونه علائم و ناراحتی در قفسه سینه و اطراف قلب باید ابتدا ازنظر بیماری‌های قلبی توسط یک متخصص قلب باتجربه و در مراکز تخصصی قلب باسابقه مورد ارزیابی قرار بگیرید.
زیرا برخی از بیماری‌های قلبی نیاز به بررسی دقیق دارند تا تشخیص داده شوند و اگر پزشک شما دقت و تبحر کافی در تفسیر نتایج آزمایشات انجام ‌شده را نداشته باشد، ممکن است برخی از بیماری‌های قلبی موجود را تشخیص نداده و درنتیجه در آینده برایتان خطرآفرین و مشکل‌ساز شود.
همچنین درصورتی‌که درد و احساس تیر کشیدن قلب هنگام تنفس از بین نرفت و شدت گرفت یا به‌تدریج بدتر شد و همراه با علائمی مانند سرگیجه، مشکل در تنفس یا تنگی نفس، احساس فشردن یا له شدن در مرکز قفسه سینه و… همراه بود و بیشتر از چند دقیقه طول کشید باید سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.
متخصصان بعد از ارزیابی‌های کامل درصورتی‌که مشخص شود علت علائم، بیماری‌های قلبی نبوده است شما را به متخصص مورد نیازتان ارجاع خواهند داد. یادتان باشد تشخیص اینکه دلیل تیر کشیدن قلب و درد دست چپ مربوط به خود قلب است یا سایر ارگان‌ها تنها توسط متخصص قلب امکان‌پذیر است.