شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

پایین اوردن فشار خون بالا فوری

پایین اوردن فشار خون بالا فوری؛ با کمک روش‌های پزشکی، استفاده از داروهای درمانی، روش‌های خانگی و مکمل‌های غذایی و ..

فشارخون بالا شایع‌ترین اما در عین حال قابل‌ پیشگیری‌ترین عامل خطر بیماری قلبی است و زندگی بسیاری از مردم را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده است. در این میان پایین اوردن فشار خون بالا فوری همواره یکی از دغدغه‌های مبتلایان به این بیماری بوده است که می‌تواند از طریق ترکیبی از داروهای مناسب، رژیم غذایی مناسب، ورزش منظم و سبک زندگی سالم به دست آید. در ادامه این مقاله باهم درباره درمان فشار خون بالا، پایین اوردن سریع فشار خون در طب سنتی و.. گفت‌وگو می‌کنیم.

پایین اوردن فشار خون بالا فوری

تعریف فشار خون بالا و درمان دارویی برای پایین اوردن فشار خون بالا فوری

به طور کلی فشار خون بالا که به آن هایپرتنشن نیز گفته می‌شود و یک قاتل خاموش است، افراد زیادی را در سرتاسر دنیا تحت تاثیر قرار داده است. اگر این هایپر تنشن بالا به درستی کنترل و درمان نگردد، می‌تواند بسیاری از بیماری‌های قلبی، سکته‌های قلبی و مغزی را ایجاد نماید. به طور کلی هایپر تنشن نرمال، هایپر تنشن بالا و هایپر تنشن خطرناک که نیاز به کمک اورژانسی دارند طبق جدول زیر برآورد میشود:

فشار خون فشار سیستولیک فشار دیاستولیک
فشارخون نرمال کمتر از 12 کمتر از 8
فشارخون بالا و نیازمند به درمان بیشتر از 12 کمتر از 8
فشارخون خطرناک بیشتر از 9/12 و 13 8 یا بیشتر از 8

 

در تعریف هایپر تنشن بالا آمده است که تنگ شدن سرخرگ‌های کوچک می‌تواند باعث عبور خون با فشار بیشتر در رگ‌ها شود. درواقع در این شرایط قلب باید با نیروی بیشتری پمپاژ را انجام دهد تا بتواند خون مورد نیاز اندام مختلف را برساند و این امر منجر به افزایش هایپر تنشن خواهد شد.

در شرایط هایپر تنشن بالا یا خطرناک اگر نتوانستید خود را به اورژانس برسانید با اورژانس تماس بگیرید و طبق راهنمایی که انجام می‌دهند، داروهای زیر را سریعا استفاده کنید تا فشار از حالت خطرناک خارج شود:

قرص زیر زبانی نیترات که می‌تواند در عرض چند دقیقه از طریق گشاد کردن رگ‌های مغز فشار بالا را کاهش دهد.

      • داروی لابتالول که فقط نوع تزریقی آن در ایران در دسترس است.
      • داروی لازکس یا فورزماید که باز هم بصورت تزریقی استفاده می‌شود.
      • قرص جویدنی کاپتوپریل (دوز 25 یا 50) که بصورت زیرزبانی استفاده می‌شود.

پایین اوردن فشار خون بالا فوری با چه روش‌هایی امکان‌پذیر است؟

هایپر تنشن بالا به دلایل بسیاری “قاتل خاموش” نامیده می‌شود. اغلب هیچ علامتی ندارد اما عامل اصلی بیماری قلبی و سکته می‌باشد که این بیماری‌ها ازجمله علل اصلی مرگ‌ومیر در جهان هستند. هایپر تنشن در علم پزشکی برحسب میلی‌متر جیوه اندازه‌گیری می‌شود که به‌اختصار آن را با mm Hg می‌نویسند. دو عدد در اندازه‌گیری هایپر تنشن دخیل هستند:

      • فشار خون سیستولیک که عدد بالایی می‌باشد و نشان‌دهنده نیروی فشاری است که قلب شما خون را به داخل شریان‌ها در سراسر بدن می‌فرستد.
      • هایپر تنشن دیاستولیک که همان عدد پایینی می‌باشد و نشان‌دهنده فشار موجود در رگ‌های خونی شما بین ضربان‌ها است.

هایپر تنشن شما به میزان خون پمپاژ شده از قلب و نیز میزان مقاومت شریان‌ها در برابر جریان خون بستگی دارد. بنابراین عملاً هرچه رگ‌های شما باریک‌تر باشد، فشار خون شما هم بالاتر می‌رود.

هایپر تنشن کمتر از 80/120 میلی‌متر جیوه، طبیعی در نظر گرفته می‌شود. فشارخونی که 80/130 میلی‌متر جیوه یا بیشتر باشد، بالا محسوب می‌گردد. حتی اگر اعداد شما بالاتر از حد طبیعی بوده و کمتر از 130/80 میلی‌متر جیوه باشد بازهم در دسته هایپر تنشن بالا قرار می‌گیرید. این بدان معناست که شما در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا هستید.

به طور کلی روش‌هایی که در ادامه برای پایین آوردن فشار خون خواهیم گفت در طولانی‌مدت و زمانی که به عنوان یک سبک زندگی انجام شوند نتیجه می‌دهند. پس اگر هایپر تنشن شما مثلا به 18 یا 19 یا به طور کلی فشار خون اورژانسی رسید که اغلب فشار خون اورژانسی 120/180 یا بالاتر است استفاده از این موارد بصورت کوتاه مدت باعث کاهش هایپر تنشن نمی‌شود.

در این شرایط باید از داروهای خاص مربوط به کاهش سریع فشار استفاده کنید. در این شرایط بهترین کار تماس یا مراجعه به اورژانس است. اگر فکر می‌کنید زمان زیادی برای رسیدن به اورژانس نیاز است می‌توانید از داروهایی مانند قرص نیتروگلیسرین، قرص زیر زبانی و…؛

اما اینکه برای پایین اوردن فشار خون بالا فوری چه‌ کارهایی باید انجام داد و چه روش‌های دارویی و کدام شیوه‌های خانگی مؤثر می‌توانند به پایین اوردن فشار خون بالا فوری کمک کنند را در ادامه شرح می‌دهیم:

1.افزایش فعالیت و ورزش بیشتر

بر اساس پژوهش­های انجام‌شده ورزش‌های هوازی و مقاومتی می‌توانند به‌طور قابل‌توجهی باعث پایین اوردن فشار خون بالا فوری گردند (به‌ویژه برای مردان). این پژوهش­ها همچنین نشان می­دهد که حتی سالمندانِ کم­تحرک نیز که در تمرینات ورزشی هوازی شرکت می‌نمایند، قادرند هایپر تنشن خود را کاهش دهند.

اما اینکه ورزش چگونه می­تواند موجب پایین اوردن فشار خون بالا فوری شود، باید گفت فعالیت‌های ورزشی همان‌طور که به‌طور منظم ضربان قلب و تنفس فرد را افزایش می‌دهند، باگذشت زمان موجب قوی‌تر شدن قلب او هم می‌شوند تا با تلاش کمتری پمپاژ کند. این کار نهایتاً فشار کمتری به شریان‌های شما وارد می‌کند و فشارخونتان را پایین می‌آورد.

لازم به ذکر است که صاحب‌نظران، فعالیت بدنی با شدت متوسط تا شدید را برای جلسات 40 دقیقه‌ای، سه تا چهار بار در هفته توصیه می‌کنند. البته اگر زمان به سه یا چهار بخش 10 تا 15 دقیقه‌ای در طول روز نیز تقسیم شود، بازهم همان تأثیر و مزایا را خواهد داشت.

اما این فعالیت حتماً به معنای دویدن نیست بلکه افزایش سطح فعالیت شما می‌تواند به اشکال زیر نیز اتفاق بیافتد البته به شرطی که به‌طور منظم انجام دهید و حداقل نیم ساعت در روز این فعالیت را داشته باشید:

      • بالا رفتن از پله‌ها
      • پیاده‌روی به‌جای رانندگی
      • انجام کارهای خانه
      • باغبانی
      • دوچرخه‌سواری
      • انجام یک ورزش تیمی

2.اگر اضافه‌وزن دارید وزن کم کنید.

اگر اضافه‌وزن دارید، کاهش وزن می‌تواند در پایین اوردن هایپر تنشن بالا فوری تأثیر جدی داشته باشد. به‌علاوه، خطر ابتلا به سایر مشکلات پزشکی بالقوه را نیز کاهش خواهد داد.

3.مصرف شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده را کاهش دهید.

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که محدود کردن قند و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده می‌تواند به کاهش وزن و پایین اوردن فشار خون بالا فوری کمک کند. این تحقیقات اثبات می‌کنند که شکر، به‌ویژه فروکتوز، هایپر تنشن افراد را بیشتر از نمک افزایش می‌دهد.

یکی دیگر از مزایای رژیم غذایی کم کربوهیدرات و کم قند این است که برای مدت طولانی‌تری احساس سیری می‌کنید، زیرا پروتئین و چربی بیشتری مصرف می‌کنید.

پایین اوردن فشار خون بالا فوری

 

4.پتاسیم بیشتر و سدیم کمتر بخورید.

افزایش مصرف پتاسیم و کاهش نمک نیز می‌تواند سبب پایین اوردن فوری هایپر تنشن بالا شود. پتاسیم اثرات نمک را در سیستم بدن کاهش می‌دهد و جریان خون را در رگ‌ها بهبود می‌بخشد. البته ممکن است رژیم‌های غذایی غنی از پتاسیم برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی مضر باشد. به همین دلیل این دسته از بیماران لازم است قبل از افزایش مصرف پتاسیم با پزشک خود مشورت کنند.

تأمین پتاسیم برای بدن بسیار آسان است و برخی از غذاها به‌طور طبیعی سرشار از پتاسیم هستند. این غذاها عبارت‌اند از:

      • غذاهای لبنی کم‌چرب مانند شیر و ماست
      • ماهی
      • میوه‌هایی مانند موز، زردآلو، آووکادو و پرتقال
      • سبزیجات، مانند سیب‌زمینی شیرین، گوجه‌فرنگی، سبزی و اسفناج

توجه داشته باشید که واکنش افراد در برابر نمک با هم فرق دارد. برخی از افراد به نمک حساس هستند، به این معنی که مصرف نمک بیشتر باعث افزایش هایپر تنشن آن‌ها می‌شود. اما بعضی افراد  به نمک حساس نیستند. آن‌ها می‌توانند نمک بیشتری مصرف کنند و آن را بدون افزایش هایپر تنشن از طریق ادرار دفع کنند. به طور کلی باید مراقبت مصرف نمک خود برای جلوگیری از احتباس مایعات در بدن و افزایش هایپر تنشن باشید.

5.کمتر غذای فرآوری شده بخورید.

با توجه به اینکه بیشتر نمک اضافی در رژیم غذایی از غذاهای فرآوری شده و غذاهای رستوران‌ها می­آید (نه نمکدان شما در خانه) به همین علت بهتر است ابتدا غذاهای پرنمک را بشناسید. اقلام پرنمک و متأسفانه محبوب، عبارت‌اند از:

      • گوشت‌های فراوری شده
      • سوپ کنسرو شده
      • پیتزا
      • چیپس
      • سایر تنقلات فرآوری شده

لازم به ذکر است غذاهایی که برچسب ” کم‌چرب ” دارند، عموماً نمک و شکر زیادی در آنها وجود دارد تا از دست دادن چربی را جبران کنند. چربی چیزی است که به غذا طعم می‌بخشد و به شما احساس سیری می‌دهد. به همین دلیل نمک و شکر می‌تواند جایگزین آن شود.

کاهش مصرف یا حتی بهتر از آن، حذفِ غذاهای فرآوری شده به فرد کمک می‌کند نمک کمتر، شکر کمتر و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده کمتری بخورد که همه این‌ها می‌تواند منجر پایین اوردن فوری هایپر تنشن بالا شود.

6.سیگار را ترک کنید.

هرچند برای افراد سیگاری ممکن است ترک سیگار کار دشواری به نظر برسد، اما اگر آن‌ها به محاسن این تصمیم خود قدری بیاندیشند، قطعاً در تقویت اراده خویش برای ترک سیگار اهتمام بیشتری خواهند نمود، چراکه ترک سیگار برای سلامتی افراد و پایین اوردن فشار خون بالا فوری آن‌ها بسیار مفید خواهد بود و برعکس استعمال سیگار باعث بالارفتن فوری هایپر تنشن و تندشدن ضربان قلب می‌شود.

جالب‌تر این است که حتی اگر در اطراف دود سیگار هستید مواد شیمیایی موجود در تنباکو بازهم در درازمدت می‌توانند با آسیب رساندن به دیواره‌های رگ‌های خونی، ایجاد التهاب و تنگ کردن شریان‌ها، فشار خون مصرف‌کنندگان را افزایش دهند.

7.استرس اضافی را کاهش دهید.

ما در زمانه پراسترسی زندگی می‌کنیم که یکی از عوامل اصلی افزایش هایپر تنشن است. مشغله‌های مرتبط با محل کار و خانواده و جامعه و نیز وضعیت اجتماعی و اقتصادی کشور به وارد نمودن استرس به هر فردی کمک می‌کنند و طبعاً یافتن راه‌هایی برای کاهش استرس برای سلامتی و پایین اوردن فشار خون بالا فوری بسیار مهم است.

در همین راستا باید گفت که راه‌های زیادی برای کاهش موفقیت‌آمیز استرس وجود دارد.

بنابراین بهتر است هر آنچه برای روح و روان شما مفید است و موجب تزریق شادی در زندگی‌تان می‌گردد بکار گیرید، تنفس عمیق را تمرین کنید، پیاده‌روی و شنا و استفاده از سونا را فراموش نکنید، کتاب بخوانید، طب سوزنی را انجام دهید و تماشای فیلم‌های کمدی را در برنامه‌های روزانه خود بگنجانید.

همچنین یادتان نرود که گوش دادن به موسیقی به‌طور روزانه باعث کاهش فشار خون سیستولیک می‌شود.

8.روزانه مدیتیشن یا یوگا کار کنید.

ذهن آگاهی و مدیتیشن، مدت‌هاست که به‌عنوان روش­هایی برای کاهش استرس مورداستفاده قرارگرفته است. یوگا نیز که معمولاً شامل کنترل تنفس، وضعیت بدنی و فن‌های مدیتیشن می‌شود، می‌تواند در کاهش استرس و پایین اوردن فوری هایپر تنشن بالا مؤثر باشد.

9.هر روز مقداری شکلات تلخ مصرف نمایید.

مطالعات نشان می‌دهد که شکلات تلخ هایپر تنشن را کاهش می‌دهد البته به شرطی که 60 تا 70 درصد کاکائو داشته باشد. این مطالعات عنوان می‌دارد که خوردن یک تا دو عدد شکلات تلخ در روز می‌تواند به کاهش استرس و به پایین اوردن فشار خون بالا فوری و درنتیجه کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند.

گمان می‌رود که این فواید از فلاونوئیدهای موجود در شکلات‌هایی است که بیشتر از مواد جامد کاکائو تشکیل ‌شده‌اند. فلاونوئیدها به گشادشدن عروق خونی نیز کمک می‌کنند.

10.گیاهان دارویی را مصرف نمایید.

داروهای گیاهی از دیرباز در بسیاری از فرهنگ‌ها برای درمان انواع بیماری‌ها مورداستفاده قرار گرفته است. حتی نشان داده ‌شده است که برخی از گیاهان موجب پایین اوردن فوری فشار خون بالا می‌شوند. در همین رابطه در بخشِ پایین اوردن سریع فشار خون در طب سنتی چگونه ممکن است؟ توضیحات مفصلی خواهیم داد.

11.خواب خوب و آرامی داشته باشید.

هایپر تنشن هر شخصی هنگامی که در خواب می­باشد، بطور طبیعی پایین می‌آید. لذا اگر خوب نمی‌خوابید، این موضوع می‌تواند بر هایپر تنشن شما تأثیر بگذارد. افرادی که کمبود خواب را تجربه می‌کنند به‌ویژه آن‌هایی که میان‌سال هستند، بیشتر در معرض خطر افزایش هایپر تنشن هستند.

اگر احساس کردید که خواب راحت شبانه برایتان آسان نیست راه‌هایی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا بتوانید خواب آرامی داشته باشید، از جمله:

      • یک برنامه خواب منظم برای شب­های خود تنظیم نمایید. یعنی ساعت مشخصی به رختخواب بروید حتی اگر احساس خواب آلودگی ندارید.
      • قبل از اینکه بخوابید قدری استراحت کنید.
      • در طول روز ورزش کنید.
      • از چرت‌های روزانه خودداری کنید.
      • اتاق‌خواب خود را راحت کنید و چیدمانی مناسب برای آن در نظر بگیرید. به‌عنوان مثال آن را پر از وسایل بزرگ و کوچک و شلوغ نکنید.

شایان‌ذکر است که خواب نامنظم و کمتر از 7 ساعت و یا بیشتر از 9 ساعت در شب با افزایش نرخ هایپر تنشن بالا مرتبط است.

12.غذاهایی که سرشار از پروتئین بالا می­باشند را مصرف نمایید.

بدون تردید افرادی که پروتئین بیشتری مصرف می‌کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به هایپر تنشن بالا قرار می­گیرند. مطالعات انجام‌شده نشان می­دهد کسانی که به­طور متوسط 100 گرم پروتئین در روز مصرف می‌کنند 40 درصد کمتر از کسانی که از رژیم غذایی کم پروتئین استفاده می­نمایند، خطر ابتلا به هایپر تنشن بالا داشته­اند.

بااین­حال، رژیم غذایی با پروتئین بالا ممکن است برای همه مناسب نباشد. کسانی که بیماری کلیوی دارند ممکن است نیاز به احتیاط داشته باشند و بهتر است با پزشک خود در این مورد مشورت کنید. غذاهای با پروتئین بالا عبارت‌اند از:

      • ماهی، مانند ماهی آزاد یا کنسرو ماهی تن
      • تخم‌مرغ
      • مرغ به‌ویژه سینه مرغ
      • گوشت گاو
      • حبوبات مانند لوبیا چشم‌بلبلی و عدس
      • آجیل یا کره آجیل مانند کره بادام‌زمینی
      • نخود
      • پنیر مانند چدار

13.مکمل‌های کاهش‌دهنده فشار خون را مصرف کنید.

مصرف مکمل‌های ذکرشده در ذیل که به‌راحتی هم در دسترس هستند، می‌تواند نویدبخش کاهش هایپر تنشن باشند:

      • اسید چرب اشباع‌نشده امگا 3
      • پروتئین آب‌پنیر
      • منیزیم
      • سیترولین

14.الکل ننوشید.

پایین اوردن فشار خون بالا فوری

الکل می‌تواند هایپر تنشن شما را افزایش دهد حتی اگر فرد کاملاً سالمی باشید؛ بنابراین اگر به دنبال پایین اوردن فشار خون بالا فوری هستید به‌هیچ‌عنوان نباید الکل مصرف نمایید.

15.مصرف کافئین را کاهش دهید.

کافئین، هایپر تنشن شما را بالا می‌برد اما اثر آن موقتی می‌باشد. البته برخی از افراد ممکن است نسبت به سایرین به کافئین حساس‌تر باشند. اگر شما هم به کافئین حساس هستید، بهتر است مصرف قهوه خود را کاهش دهید یا قهوه بدون کافئین را امتحان کنید.

16.داروهای تجویزی مناسب را مصرف کنید.

اگر هایپر تنشن شما پس از ایجاد این تغییرات در سبک زندگی (که در بخش بالا به آن‌ها اشاره شد) بازهم کماکان بالا باشد یا کاهش نیابد، پزشک ممکن است داروهای مختلفی را توصیه کند. این داروها عبارت‌اند از:

مسدودکننده‌های آدرنرژیک (شامل آلفا، بتا، آلفا بتا و مسدودکننده‌های محیطی)

کاری که این داروها انجام می‌دهند این است که آن‌ها بدن شما را از افزایش فشار خون در واکنش به استرس بازمی‌دارند و عملاً منجر به پایین اوردن فوری هایپر تنشن بالا می‌شوند. عوارض جانبی احتمالی برخی از مسدودکننده‌های آدرنرژیک عبارت‌اند از:

      • غش کردن
      • سرگیجه
      • خستگی
      • ضربان قلب پایین

مهارکننده‌های مربوط به آنزیم‌های مبدل آنژیوتانسین (ACE)

این مهارکننده­ها می‌توانند بدن هر فردی را از ساخت آنژیوتانسین II (منقبض کننده عروق خونی) باز‌دارند و با این کار به پایین اوردن فوری هایپر تنشن بالا کمک ‌کنند. عوارض جانبی مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین عبارت‌اند از:

      • سرفه کردن
      • پتاسیم بالا
      • سرگیجه
      • آنژیوادم که به آن تورم گردن و یا صورت نیز می­گویند.

مسدودکننده‌های مربوط به  گیرنده آنژیوتانسین II (ARBs)

مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین می­توانند رگ‌های خونی شما را از انقباض ناشی از آنژیوتانسین II باز‌دارند و نهایتاً منجر به پایین اوردن فشار خون بالا فوری گردند. عوارض جانبی مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین عبارت‌اند از:

      • پتاسیم بالا
      • سرگیجه

مسدودکننده‌های کانال کلسیم (شامل دی هیدروپیریدین‌ها و غیر دی هیدروپیریدین‌ها)

کاری که این دسته از داروها انجام می‌دهند این است که کلسیم را از رگ‌های خونی شما دور نگه می‌دارند تا ماهیچه‌های رگ‌های خونی شل شوند و ضمن بهبود گردش خون، منجر به پایین اوردن فشار خون بالا فوری شوند. عوارض جانبی مسدودکننده‌های کانال کلسیم عبارت‌اند از:

      • سردرد
      • سرگیجه
      • ضربان قلب سریع یا آهسته
      • تورم ساق پا

آلفا آگونیست‌های با اثر مرکزی

کاری که این داروها انجام می‌دهند این است که از واکنش سیستم عصبی شما به استرس جلوگیری می‌کنند. عوارض جانبی آلفا آگونیست‌های با اثر مرکزی عبارت‌اند از:

      • خستگی
      • خشکی دهان
      • ضربان قلب آهسته

وازودیلاتورهای مستقیم

کاری که این داروها انجام می‌دهند این است که رگ‌های خونی شما را بازتر می‌کنند و درنتیجه باعث پایین اوردن فشار خون بالا فوری می‌شوند. عوارض جانبی وازودیلاتورهای مستقیم عبارت‌اند از:

      • ضربان قلب سریع
      • سردرد
      • تورم ساق پا

دیورتیک‌ها (شامل دیورتیک‌های نگهدارنده پتاسیم، لوپ و تیازیدی)

کاری که این دسته از داروها می‌توانند انجام دهند این است که به رگ‌های خونی شما کمک کنند تا گشادتر شوند و همچنین باعث گردند کلیه‌های شما مایع و نمک اضافی را به ادرار منتقل نمایند. عوارض جانبی دیورتیک‌ها عبارت‌اند از:

      • سطوح بالا یا پایین منیزیم یا پتاسیم
      • ناراحتی معده
      • سطح اسید اوریک بالا
      • سرگیجه

 کاهش سریع فشار خون با سیر چگونه ممکن است؟

سیر تازه یا عصاره سیر هر دو به‌طور گسترده‌ای برای کاهش هایپر تنشن استفاده می­شوند. آلیسین، ترکیب اصلی در این خوراکی تا حد زیادی عامل کاهش سریع فشار خون با سیر محسوب می­گردد چراکه آلیسین مانع از تولید آنژیوتانسین II و انقباض عروق خونی می­شود.

یادآوری می­شود که ممانعت از تولید آنژیوتانسین II، باعث می­گردد آلیسین، جریان آزادانه خون را تسهیل نماید و نتیجتاً کاهش سریع فشار خون با سیر را به همراه دارد. آلیسین موجود در سیر همچنین تولید سولفید هیدروژن و اکسید نیتریک را در بدن افزایش می‌دهد که برای تنظیم سطح هایپر تنشن بسیار مهم هستند.

علاوه­براین کارشناسان معتقدند که خواص ضدالتهابی و آنتی­اکسیدانی این خوراکی معجزه‌آسا باعث کاهش سریع فشار خون با سیر خواهد شد.

پایین اوردن فشار خون بالا فوری

برای فشار خون بالا چه بخوریم؟

بدون تردید یکی از روش‌های پایین امدن هایپر تنشن بالا فوری نوع تغذیه و استفاده از خوراکی‌هایی می‌باشد که می‌توانند با تأثیر بر فعل‌وانفعالات داخلی بدن هر فردی را به چنین هدفی برسانند. اینکه “برای فشار خون بالا چه بخوریم” اگرچه شما باید رژیمی را انتخاب کنید که متخصص با توجه به شرایط سلامتی شما ارائه می‌دهد ولی در زیر جهت افزایش آگاهی شما در این باره به برخی از این خوراکی‌ها و فواید آن‌ها اشاره‌ شده است:

1.توت‌ها

زغال‌اخته و توت‌فرنگی حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی به نام آنتوسیانین هستند که نوعی فلاونوئید می‌باشند. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که بیشترین مصرف آنتوسیانین را دارند (عمدتاً با مصرف زغال‌اخته و توت‌فرنگی) با خطر ابتلا به هایپر تنشن بالا بسیار کمتری مواجه می‌شوند. بنابراین مصرف توت‌ها به شیوه‌های زیر می‌تواند پاسخ مناسبی برای این پرسش باشد که “برای فشار خون بالا چه بخوریم”

      • آن‌ها را به‌عنوان میان وعده یا شیرینی بعد از غذا بخورید.
      • توت­ها را به اسموتی ها بیافزایید.
      • در وعده صبحانه به بلغور جو دوسر اضافه نمایید.

2.موز

موز حاوی پتاسیم است که می‌تواند به کنترل هایپر تنشن کمک کند. پتاسیم اثرات سدیم را کاهش می‌دهد و تنش دیواره رگ‌ها را کم می‌کند و همین موضوع موجب پایین اوردن فوری هایپر تنشن بالا می‌گردد. سایر غذاهای غنی از پتاسیم که در مواجهه با این سؤال همواره مورد تأکید بوده‌اند که “برای فشار خون بالا چه بخوریم” عبارت‌اند از:

      • زردآلو
      • عدس
      • آلو
      • کدو حلوایی بلوط
      • سیب‌زمینی‌ها

البته افراد مبتلابه بیماری کلیوی باید قبل از افزایش مصرف پتاسیم با پزشک مشورت کنند، زیرا مصرف بیش‌ازحد پتاسیم می‌تواند برای آن‌ها مضر باشد.

3.چغندر

نوشیدن آب چغندر نیز می‌تواند منجر به پایین اوردن فشار خون بالا فوری شود چراکه حاوی نیترات می‌باشد. برای اینکه این خوراکی بتواند بطورکامل تأثیرگذار بوده و پاسخ مناسبی در مقابل این سؤال باشد که “برای فشار خون بالا چه بخوریم” نکاتی را ذیلاً درباره نحوه استفاده و مصرف آب چغندر عنوان نموده‌ایم:

      • خوردن روزانه 1 لیوان آب چغندر
      • اضافه کردن چغندر به سالاد
      • تهیه چغندر به‌عنوان غذای جانبی

5.کیوی

یک وعده روزانه کیوی می‌تواند به کنترل فشار خون خفیف کمک کرده و عملاً به پایین اوردن فشار خون بالا فوری ختم شود. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که کیوی بیشتری مصرف می‌نمایند کاهش قابل‌توجهی در فشار خون سیستولیک و دیاستولیک آن‌ها رخ می‌دهد که این اتفاق به دلیل مواد فعال زیستی در کیوی و ویتامین C موجود در آن می‌باشد.

6.هندوانه

هندوانه حاوی اسیدآمینه‌ای به نام سیترولین است. بدن سیترولین را به آرژنین تبدیل می‌کند و این به بدن کمک می‌کند تا اکسید نیتریک تولید نماید (گازی که رگ‌های خونی را شل کرده و انعطاف‌پذیری در شریان‌ها را تشویق می‌کند.) این اثرات به جریان خون کمک می‌کند و پایین اوردن فشار خون بالا فوری را به همراه دارد.

چگونگی مصرف هندوانه برای پایین اوردن فشار خون بالا فوری به شرح زیر می‌باشد:

      • به‌عنوان آبمیوه
      • در سالاد ازجمله سالاد میوه
      • در اسموتی‌ها
      • در یک سوپ هندوانه سرد

7.جو دوسرر

جو حاوی دو نوع فیبر به نام بتا گلوکان و آونانترامید C می‌باشد که سطح مالون دی آلدئید را کاهش می‌دهند و درنتیجه پایین اوردن فوری فشار خون بالا را موجب می‌گردند. این واقعیت نشان می‌دهد که مواد موجود در جو دوسر می‌تواند به محافظت از سلامت قلب کمک کند.

راه‌های مصرف جو دوسر برای پایین اوردن فشار خون بالا فوری عبارت‌اند از:

      • مصرف یک‌کاسه بلغور جو دوسر در وعده صبحانه
      • استفاده از جو دوسر به‌جای آرد سوخاری برای ایجاد بافت به نان برگر
      • پاشیدن بر روی دسرهای ماست

8.سبزیجات سبز برگ

سبزیجات دارای برگ سبز سرشار از نیترات هستند که به کنترل فشار خون کمک می‌کنند. این ترکیب بسیار مهم باعث پایین اوردن فشار خون بالا فوری و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

نمونه‌هایی از سبزی‌های برگ‌دار عبارت‌اند از:

      • کلم
      • سبزی کولارد
      • کلم پیچ
      • سبزی خردل
      • اسفناج
      • چغندر

9.غذاهای تخمیر شده

غذاهای تخمیر شده سرشار از پروبیوتیک‌ها هستند که باکتری‌های مفیدی برای مدیریت فشار خون و پایین اوردن فشار خون بالا فوری محسوب می‌گردند.

11.عدس و سایر حبوبات

عدس و باقی حبوبات، پروتئین و فیبر را تأمین می‌کند که می‌توانند برای عروق خونی افراد مبتلابه فشار خون بسیار مفید باشند چراکه مصرف حبوبات باعث کاهش سطح فشار خون و کلسترول می‌شود.

چگونگی تأثیر عدس به‌منظور پایین اوردن فوری فشار خون بالا به روش‌های زیر می‌باشد:

      • به‌عنوان جایگزینی برای گوشت چرخ‌کرده
      • اضافه کردن به سالاد
      • به‌عنوان پایه‌ای برای خورش‌ها و سوپ‌ها

12.ماست طبیعی

ماست یک غذای لبنی تخمیر شده است و مصرف آن منجر به کاهش فشار خون سیستولیک و نیز فشار شریانی پایین می‌شود.

برای لذت بردن از ماست بدون شیرینی برای پایین اوردن فشار خون بالا فوری به شیوه‌های زیر آن را مصرف نمایید:

      • به‌عنوان غذای جانبی با خیار خردشده، نعناع و سیر مخلوط‌کنید.
      • به‌جای خامه روی میوه‌ها و دسرها استفاده کنید.
      • در هنگام خوردن صبحانه ماست را با ترکیبی از بلغور جو دوسر، آجیل و میوه خشک مصرف نمایید.

13.انار

حاوی آنتی­اکسیدان‌ها و مواد دیگری می‌باشد که مصرف آن می‌تواند موجب پایین اوردن فشار خون بالا فوری شود.

پایین اوردن فشار خون بالا فوری

15.آجیل

چندین مطالعه نشان داده‌اند که خوردن آجیل از انواع مختلف اما در حد متعادل می‌تواند به مدیریت فشار خون کمک کند. این بررسی‌ها اشاره می‌کند که گردو، فندق و پسته همگی عملکرد اندوتلیال را بهبود می‌بخشند که می‌تواند برای فشار خون و سلامت قلب مفید باشد.

16.مرکبات

مرکبات حاوی هسپریدین هستند که یک آنتی‌اکسیدان قوی برای سلامت قلب به‌حساب می‌آید. می‌توان انواع مرکبات را برای کمک به پایین اوردن فشار خون بالا فوری به گونه‌های زیر مصرف نمود:

      • به‌عنوان نوشیدنی، به‌عنوان‌مثال، با تهیه آب‌پرتقال یا فشار دادن لیمو در آب
      • کامل یا در سالاد میوه، در مورد پرتقال و گریپ‌فروت
      • برای طعم دادن به سالاد به‌جای نمک فشرده می‌شود.

17.ماهی روغنی

مصرف 2 وعده ماهی چرب در هفته خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

نمونه‌هایی از ماهی‌های روغنی عبارت‌اند از:

      • آنچوی
      • ساردین
      • ماهی خال مخالی
      • ماهی تن آلباکور

18.عصاره گوجه‌فرنگی

 

گوجه‌فرنگی حاوی لیکوپن است که یک آنتی‌اکسیدان قوی برای سلامت قلب می­باشد. پژوهشگران بر این باورند که مصرف عصاره گوجه‌فرنگی می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی فشار خون سیستولیک را در افراد کاهش دهد.

پایین اوردن سریع فشار خون در طب سنتی چگونه ممکن است؟

شما می­توانید فشار خون بالا را با دارو و همچنین تغییر رژیم غذایی و برخورداری از سبک زندگی سالم کنترل کنید که در بخش‌های قبلی مقاله به آن‌ها اشاره گردید؛ اما برخی از گیاهان و ادویه‌ها نیز می‌توانند در این راستا مؤثر باشند و به همین لحاظ برای پایین اوردن سریع فشار خون در طب سنتی همواره مورد تأکید بوده‌اند. این گیاهان عبارت‌اند از:

      1. ریحان

ریحان یک گیاه معطر است که به اشکال مختلف وجود دارد و به علت اینکه سرشار از ترکیبات قدرتمند مانند اوژنول می‌باشد در پایین اوردن سریع فشار خون در طب سنتی موردنظر می‌باشد.

      1. جعفری

جعفری یک گیاه محبوب و دارای مشخصات تغذیه‌ای چشمگیر است که حاوی ترکیبات مختلفی مانند ویتامین C و کاروتنوئیدهای رژیمی است که برای پایین اوردن سریع فشار خون در طب سنتی همیشه تأکید می‌گردد. این تأثیر به این خاطر است که آنتی‌اکسیدان‌های کاروتنوئیدی فشار خون و کلسترول بد (LDL) را کاهش می‌دهند و به پایین اوردن فشار خون بالا فوری کمک می‌کنند.

      1. دانه کرفس

دانه‌های کرفس یک ادویه همه‌کاره است که مملو از مواد مغذی مختلفی مانند آهن، منیزیم، منگنز، کلسیم و فیبر است. این ترکیبات به‌عنوان مسدودکننده طبیعی کانال کلسیم برای پایین اوردن سریع فشار خون در طب سنتی مناسب هستند.

      1. آویشن

آویشن گیاهی معطر می باشد که حاوی ترکیبات سالم و متنوعی است. اسید رزمارینیک یکی از این ترکیبات است که با فواید بسیاری مانند کاهش التهاب و سطح قند خون و همچنین افزایش جریان خون مرتبط است.

      1. دارچین

دارچین ادویه­ای معطر می­باشد که مردم قرن‌هاست از آن در طب سنتی به­منظور درمان بیماری‌های قلبی ازجمله فشار خون بالا استفاده می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که دارچین با گشاد و شل کردن رگ‌های خونی فشار خون را کم می‌کند.

      1. زنجبیل

زنجبیل یک خوراکی فوق‌العاده همه‌کاره برای کاهش فشار خون است و مردم برای قرن‌ها از آن برای بهبود بسیاری از جنبه‌های سلامت قلب، ازجمله گردش خون و کنترل سطح کلسترول استفاده کرده‌اند. این گیاه معجزه­آسا به‌عنوان یک مسدودکننده طبیعی کانال کلسیم و مهارکننده طبیعی ACE عمل می‌کند و می‌تواند به گشاد کردن رگ‌های خونی کمک شایانی نماید.

      1. هل

هل ادویه­ای لذیذ است که طعم آن مقداری شیرین و تند می باشد. این گیاه خوراکی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مختلف می‌باشد که به‌عنوان یک مسدودکننده کانال کلسیم طبیعی و ادرارآور عمل کرده و به‌منظور کاهش فشار خون نیز مورد تأکید می‌باشد.

به خاطر داشته باشید که بسیاری از گیاهان و ادویه‌ها ممکن است با داروهای رایج رقیق‌کننده خون تداخل داشته باشند. به همین دلیل، همیشه در مورد گیاهان و ادویه‌هایی که می‌خواهید در رژیم غذایی خود بگنجانید، با یک متخصص در طب و طب سنتی مشورت کنید و هرگز بدون مشورت با آن‌ها داروهای خود را قطع یا جایگزین نکنید.

نکته دیگر در مورد مصرف آبغوره و آبلیمو است که می‌تواند برخلاف تصور شما برای بیماران با فشار خون بالا خطرناک باشد. زیرا اکثر آبلیوها و آبغوره‌های صنعتی دارای سدیم اضافه شده هستند و برای فشار خون بالا خطر بیشتری ایجاد می‌کنند. به طور کلی تنها داروی گیاهی که تا حدودی اثر کاهش دهندگی فشار خون برایش ثابت شده است چای ترش خالص می‌باشد.

سخن پایانی

در این مقاله به یکی از شایع‌ترین بیماری‌های رایج در میان مردم که همان فشار خون بالا می‌باشد پرداختیم و تلاش کردیم راه‌های مؤثر در پایین اوردن فشار خون بالا فوری که می‌تواند ترکیبی از داروها، تغییر سبک زندگی، تنظیم رژیم غذایی سالم و استفاده از طب سنتی باشد را برای خوانندگان خود بیان نماییم و چگونگی مواجهه با این بیماری خطرناک اما قابل‌پیشگیری را شرح دهیم.

شما می­توانید برای اطلاع از تازه­ترین روش­های درمان فشار خون بالا و بیماری­های ناشی از آن و همچنین استفاده از بهترین متخصصین مرکز ما از طریق شماره تلفن­های مندرج در بخش تماس با ما به صورت 24ساعته با این مرکز در ارتباط باشید و سوالات خود را درمیان بگذارید.

 

اجرا شده توسط: همیار وردپرس