شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

فشار خون بالا چند است

فشار خون بالا چند است، امکان سکته مغزی در صورت بالا بودن فشارخون

فشار خون بالا چند است؟ اختلال در Blood pressure و به ویژه هاپر تنشن یکی از رایج ترین مشکلات است که به موازات افزایش سن افراد، بیشتر در جامعه دیده می شود. لازم به ذکر است که Blood pressure بالا عوارض بسیاری را به همراه دارد، لذا درمان آن بسیار حائز اهمیت می باشد.

پزشکان توصیه می کنند که Blood pressure خود را در فواصل زمانی کوتاه بررسی کنید تا در صورت وجود مشکل از بروز خطر و پیشرفت بیماری جلوگیری نمایید. اکنون شاید این سوال برای خیلی از افراد به وجود آید که فشار خون بالا چند است؟ در این مقاله می خواهیم به بررسی همین موضوع بپردازریم.

فشار خون بالا چند است

فشار خون چیست، فشار خون بالا چند است؟

فشار خون بالا چند است؟ قبل از پاسخ دادن به این سوال باید به مطالبی اشاره نماییم. فشار‌خون یک امر طبیعی است که برای حفظ بقای انسان در بدن جریان دارد. در واقع به نیرویی که سبب پمپاژ خون از قلب به سایر اندام های بدن و بالعکس رسیدن خون به قلب می شود Blood pressure  می گویند.

بدیهی است که این فشار اندازه استانداردی دارد و چنانچه میزان آن از حد نرمال تجاوز نماید، فرد مبتلا به فشار‌خون بالا می باشد. همچنین در صورتی که فشار به اندازه کافی نبوده و قادر به ایجاد جریان خون طبیعی نباشد، فرد به Blood pressure  پایین مبتلا است.

از آن جایی که هایپر تنشن عوارض و خطرات جانبی بیشتری را به همراه دارد، معمولا این سوال برای افراد ایجاد می شود که Hypertension چند است؟ بالا رفتن فشار‌خون چه زمانی برای انسان خطرناک است؟ قبل از پرداختن به پاسخ این سوال لازم است، مختصرا راجع به فشار‌خون توضیحاتی را ارائه کنیم تا به شما در یافتن پاسخ سوال فشار خون بالا چند است؟، کمک کرده باشیم.

اگر دقت کرده باشید، در زمان بیان میزان فشار‌خون از دو عدد استفاده می شود. این دو عدد به دو نوع Blood pressure موجود در بدن یعنی فشار‌خون دیاستولیک و سیستولیک ارتباط دارد. فشار‌خون ماکسیمم یا سیستولیک زمانی ایجاد می شود که خون توسط نیروی سرخرگ های قلب به بدن هدایت می شود و Blood pressure  دیاستولیک یا مینیمم همان نیرویی است که در هنگام رسیدن خون به سمت قلب، به جداره سیاهرگ ها وارد می شود.

میزان فشار‌خون ماکسیمم و مینینمم نرمال بسته سن افراد متفاوت می باشد و اگر افراد دارای Blood pressure طبیعی نباشند، علائم غیرطبیعی در آن ها ایجاد می گردد. مراجعه به پزشک در این وضعیت بسیار اهمیت دارد چراکه عدم داشتن فشار‌خون  نرمال می تواند، فرد را مشکلات جدی رو به رو سازد. اکنون متوجه این موضوع شده اید که برای پاسخ به سوال فشار خون بالا چند است؟، می بایست به دو عدد تحت عنوان فشار ماکزیمم و مینیمم اشاره کنیم.

 

فشار خون بالا چند است؟

برای پاسخ به این سوال که فشار خون بالا چند است؟، بایستی به مراحل بالا رفتن Blood pressure اشاره کنیم. فشار‌خون بالا در یک بازه قرار گرفته است، زیرا شدت هایپر تنشن در افراد با یک دیگر متفاوت می باشد. نخست باید به افرادی اشاره کنیم که در معرض ابتلا به هایپر تنشن قرار دارند و اصطلاحا تحت عنوان پری هایپرتنشن شناخته می شوند. Blood pressure

سستولیک این افراد تقریبا در بین عدد 120 تا 139 میلی متر جیوه قرار گرفته و فشار‌خون دیاستولیکشان می تواند، بین 80 الی 89 میلی متر جیوه باشد. این دسته از افراد به دلیل این که مستعد بروز عوارض Blood pressure بالا هستند، بایستی از بالاتر رفتن فشار‌خون خود پیشگیری نمایند. افرادی که از این مرحله عبور کرده و به هایپر تنشن مبتلا می شوند، در دو گروه قرار می گیرند.

فشار خون بالا درجه 1؛ Blood pressure سیستولیک در این مرحله بین 140 الی 150 میلی متر جیوه می باشد و فشار‌خون دیاستولیک بر روی عدد 90 تا 99 میلی متر جیوه قرار می گیرد.

فشار خون بالا درجه 2؛ این مرحله که معمولا در سنین بالا اتفاق می افتد، می تواند شرایط بحرانی برای فرد ایجاد کند. فشار سیستولیک در این مرحله بالاتر از 160 و دیاستولیک بیشتر از 100 میلی متر جیوه است.

در پاسخ به سوال Hypertension چند است؟، می بایست هر سه مرحله مذکور ر در نظر گرفت. اما توجه داشته باشید که ما در قسمت فوق، به متوسط میزان Blood pressure بالا اشاره کردیم و عدد دقیق آن به سن افراد بستگی دارد.

شما عزیزان می بایست پس از مشاهده علائم غیرطبیعی، نزد پزشک مراجعه کرده و تحت معاینه قرار بگیرید. هایپر تنشن ممکن است، گاهی به صورت ناگهانی و به دنبال تغییرات محیطی ایجاد شده باشد که در این صورت علائم به سرعت از بین رفته و معمولا نیاز به درمان ندارد، اما گاهی نیز افراد تدریجا و بنا به دلایلی مانند ژنتیک، سبک زندگی غلط، چاقی، دیابت، باردار، بیماری کلیوی و… دچار فشار‌خون بالا می شوند که درمان آن بسیار ضروری می باشد. هایپر تنشن با علائم زیر همراه است.

  • اختلال در تنفس و ضربان
  • تعریق زیاد از حد
  • مظطرب بودن
  • درد قفسه سینه
  • وجود سلول های خونی در ادرار
  • سرگیجه

دستیابی به پاسخ این سوال که Hypertension چند است؟، می تواند، به شما در اندازه گیری Blood pressure  در خانه کمک کند. برای این که با میزان فشار‌خون  نرمال در هر سنی آشنا شوید و بتوانید به سوال فشار خون بالا چند است؟، پاسخ دهید، ادامه مقاله را مطالعه کنید.

 

آیا فشار خون 14 خطرناک است؟

آیا فشار خون 14 خطرناک است؟ بعد از سوال پرتکرار فشار خون بالا چند است؟، سوال درباره فشارخون 14 به بالا، بیش از پیش تکرار می شود و در این قسمت فوق مفصلا توضیح دادیم که Hypertension چند است. در این قسمت می خواهیم به عوارض Blood pressure  سیستولیک 14 اشاره نماییم. آیا فشار‌خون 14 بحرانی است؟ همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم، Blood pressure بالا بدون علائم حاد در افراد جوامع مختلف، یک اختلال شایع می باشد.

از همین رو این سوال که آیا فشار‌خون  14 بحرانی است؟، به فراوانی از جانب افراد شنیده می شود، چراکه Blood pressure  سیستولیک 14 در افراد مبتلا به فشار‌خون درجه یک وجود داشته و معمولا علائم شدیدی را به همراه ندارد و متاسفانه افراد را متوجه خود نمی سازد.

افراد دارای Blood pressure 14 معمولا متوجه نشانه های ناشی از افزایش فشار‌خون نمی شوند. این افراد ممکن است با سردردهای خفیف، خونریزی از بینی، عدم تپش قلب منظم، اختلال در بینایی و… همراه باشند. این علائم معمولا آن قدر جزئی و خفیف است که متوجه آن نمی شوند و یا آن را نادیده می گیرند.

به همین دلیل است که ما به سوال Hypertension چند است؟، پرداختیم و توصیه می کنیم که حتما Blood pressure خود را در فواصل زمانی منظم در خانه و یا مطب پزشک چک کنید. اکنون اگر بخواهیم به این سوال که آیا Blood pressure 14 بحرانی است؟، پاسخ دهیم می بایست متذکر گردیم که این عارضه می تواند، خطرناک باشد.

در پاسخ به آیا فشار خون 14 خطرناک است؟ همچنین اشاره می کنیم، Blood pressure بالا بایستی تحت درمان قرار گرفته و کنترل شود. در غیر این صورت می تواند، باعث تخریب دیواره رگ ها گردد و زمینه را برای رسوب پلاک در شریان ها فراهم نماید.

در این شرایط، به دنبال بروز پلاک، لخته های خون باعث انسداد مسیر خون در رگ می شوند و ریسک بروز سکته قلبی را افزایش می دهند. آسیب دیدگی رگ های ظریف چشم، اختلال در عملکرد کلیه ها و قرار گرفتن در وهله بحرانی Blood pressure بالا نمونه هایی از عوارض عدم درمان و کنترل Blood pressure 14 می باشند.

 

فشار خون بالا چند است، جدول فشار خون پایین

همانطور که می دانید، Blood pressure پایین نیز می تواند مشکل ساز باشد. اکنون که تا حدودی به پاسخ سوال Hypertension چند است؟ و Blood pressure طبیعی چند است؟ رسیدیم، لازم است تا برای آشنایی بیشتر با این موضوع، به بیماری Blood pressure  پایین بپردازیم و جدول فشار خون پایین را ترسیم کنیم.

عوارض Blood pressure  پایین به اندازه Blood pressure بالا نیست، اما مبتلایان می بایست در جهت درمان آن کوشا باشند زیرا احتمال به خطر افتادن سلامتی در طی این عارضه نیز وجود دارد. در قسمت زیر برای آشنایی بیشتر شما کاربران جدول فشار خون پایین را درج نموده ایم.

طبق جدول فشار خون پایین، هایپوتنش یا Blood pressure پایین در اثر عواملی مانند قرار گرفتن در پوزیشن ایستاده به مدت طولانی، عوارض بیماری های دیگر، خوردن دارو یا غذای خاص و همچنین ریکشن یک اتفاق استرس زا و عاطفی باشد.

افراد باید با مشاهده علائمی همچون گیجی، تهوع، سبک سری، ضربان و تنفس سریع، خستگی، رنگ پریدگی و… به پزشک مراجعه کرده و از پیشرفت بیماری جلوگیری نمایند. پزشک با استفاده از دارو، تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی Blood pressure پایین را درمان می کند.

بر اساس جدول فشار خون پایین، اگر مبتلا به این عارضه هستید، حتما جهت درمان اقدام کنید. توجه داشته باشید که ارقام ذکر شده میانگین Blood pressure  پایین برای بزرگسالان است و این میزان با توجه به سن و شرایط افراد متفاوت می باشد.

جدول فشار خون پایین

شدت فشار خون پایین فشار خون پایین فشار خون خیلی پایین فشار خون پایین بحرانی و خطرناک
فشا خون دیاستولیک 60 میلی متر جیوه 40 میلی متر جیوه 33 میلی متر جیوه
فشار خون سیستولیک 90 میلی متر جیوه 60 میلی متر جیوه 50 میلی متر جیوه

 

فشار خون نرمال چند است؟

بعد از این سوال که فشار خون بالا چند است؟ یکی از شایع ترین سوالاتی که پرسیده می شود، این است که فشار خون نرمال چند است؟ در قسمت های پیشین بارها اشاره کردیم که Blood pressure  بر اساس سن افراد متفاوت می باشد. به صورتی که در پاسخ به سوال Blood pressure طبیعی چند است؟ یا Hypertension چند است؟، می بایست پیر یا جوان بودن فرد را در نظر بگیریم.

Blood pressure نرمال همان میزان نیرویی است که به دیواره رگ آسیب وارد نکرده و با حفظ گردش خون عادی فرد، کارکرد اعضای بدن را در حالت ایده آل قرار می دهد. جدول زیر Blood pressure نرمال را بر طبق سن افراد نشان می دهد. بر اساس این جدول نیز می توان حدس زد که در هر سنی فشار خون بالا چند است؟ و Blood pressure  طبیعی چند است؟.

با مقایسه جدول فشار خون پایین و جدول زیر می توانید، اطلاعات خوبی در این رابطه کسب نمایید.

سن فرد میزان فشار خون طبیعی (mmHg)
1_12 ماه سیستولیک:90

دیاستولیک:60

1_5 سال سیستولیک:95

دیاستولیک:65

6_13 سال سیستولیک:105

دیاستولیک:70

14_19 سال سیستولیک:117

دیاستولیک:77

20_24 سال سیستولیک:120

دیاستولیک:79

25_29 سال سیستولیک:121

دیاستولیک:80

30_34 سال سیستولیک:122

دیاستولیک:81

35_39 سال سیستولیک:123

دیاستولیک:82

40_44 سال سیستولیک:125

دیاستولیک:83

45_49 سال سیستولیک:127

دیاستولیک:84

50_54 سال سیستولیک:129

دیاستولیک:85

55_59 سال سیستولیک:131

دیاستولیک:86

60_64 سال سیستولیک:134

دیاستولیک:87

 

فشار خون بالا چند است، راه های درمان فشار خون بالا

بعد از مطالعه مقاله فوق اکنون به میزان نرمال Blood pressure واقف بوده و می دانید که Hypertension چند است؟. در این قسمت قصد داریم تا به برخی از راه های درمان Blood pressure  بالا بپردازیم. Blood pressure بالا عموما با استفاده از دارو درمان می شود.

همچنین پزشک یک رژیم غذایی خاص را به بیمار توصیه می کند که در طی آن فرد نباید برخی از خوراکی ها را مصرف نماید. افراد می بایست تا زمانی که پزشک صلاح بداند از داروها استفاده کنند، زیرا در غیر این صورت Blood pressure بالا سبب بروز عوارض خطرناکی می گردد. به همین دلیل است که هایپر تنشن را به عنوان “قاتل خاموش” می شناسند.

  • داروهای دیورتیک؛ این گروه از داروها که به قرص آب معروف هستند، باعث افزایش میزان دفع آب و نمک از کلیه شده و حجم این مواد را در خون کاهش می دهند. از همین رو تکرر ادرار بعد از مصرف این دارو مشاهده می شود. این دارو معمولا در خط مقدم درمان Blood pressure بالا قرار دارد و در کنار آن ممکن است داروهای دیگری نیز تجویز گردند.
  • مسدود کننده ca؛ این داروها نیز با هدف باز کردن شریان های خونی و کم کردن Blood pressure تجویز می گردند، با این تفاوت که برخلاف داروهای دیورتیک که بر روی سدیم اثر می گذارند، از ورود کلسیم به بافت قلب و دیوار رگ پیشگیری می کنند و باعث شل شدن رگ ها می گردند.
  • داروهای بلاکر گیرنده بتا؛ این دسته از داروها نوعی از آنتاگونیست های گیرنده آدرنرژیک بتا محسوب می شوند و از طریق کاهش ضربان قلب به درمان Blood pressure بالا کمک می کنند.
  • داروهای موثر بر آنزیم آنژیوتانسین؛ این داروها باعث گشاد و باز شدن رگ ها می شود و از راه Blood pressure را کم می کند. این نوع از داروها شامل دو گروه هستند. گروه اول داروهایی می باشند که مستقیما تولید آنزیم را کم می کنند و داروهای گروه دوم بر روی گیرنده آنزیم تاثیر می گذارند. در هر حال زمانی که آنزیم آنژیوتانسین نتواند، تاثیر خود را بر روی رگ ها اعمال کند، رگ ها گشاد و باز می شوند. بعد از پاسخ دادن به سوال Hypertension چند است؟ اکنون به چگونگی درمان آن نیز پی بردید.

 

پیشگیری از بروز بیماری فشار خون بالا

بعد از پاسخ به این سوال که فشار خون بالا چند است؟، می خواهیم راهکارهایی را پیشنهاد کنیم که به پیشگیری از Blood pressure  بالا کمک می کند. رعایت این نکات حتی در کنار مراجعه به پزشک می تواند، در درمان Blood pressure بالا نیز موثر باشد. اکثر نکات در رابطه با این موضوع به اصلاح سبک زندگی مربوط می باشد. تغییر عادات غلط نه تنها به درمان Blood pressure بالا کمک می کند، بلکه در درمان بسیاری از اختلالات مفید است.

  • ورزش؛ به راحتی می توان ورزش را به عنوان معجزه درمان تمامی بیماری معرفی نمود، چراکه این عنوان تقریبا همیشه تیتر نخست همه روش های درمانی و نکات پیشگیرانه بوده است. کم تحرکی ریشه تمامی اختلالات بوده و ورزش مناسب با شرایط فرد، می تواند سلامتی را در بدن ایجاد نماید.
  • اصلاح تغذیه؛ اکثر افراد به این مسئله واقف هستند که کمصرف زیاد از حد نمک باعث بالا رفتن Blood pressure می شود. لذا مصرف سدیم می بایست به حداقل رسانده شود.
  • کاهش تنش های روانی؛ استرس تاثیر زیادی بر روی هورمون ها و رگ ها می گذارد و از این تغییر می تواند بر Blood pressure اثر مخرب داشته باشد. البته توجه داشته باشید که تغییرات موقتی در Blood pressure برای افزایش آمادگی بدن بوده و جهت ادامه حیات امری ضروری است، اما اگر فرد دائما در تنش باشد و استرس بالایی داشته باشد، زمینه را برای افزایش Blood pressure  در آینده ایجاد می کند. در این راستا مراجعه به متخصصین زمینه روان الزامی است.
  • ترک مصرف نیکوتین و کافئین؛ این دو ماده می توانند، به طور موقتی Blood pressure را افزایش دهند. استعمال دخانیات و مصرف زیاد از حد چای و مواد کافئین دار می تواند، سبب بروز مشکلات Blood pressure در آیند شود.

 

سخن آخر

در مطالب فوق به اطلاعات ارزشمندی من باب بیماری Blood pressure  پرداختیم. توجه داشته باشید که دانستن این که فشار خون بالا چند است؟ یا فشار خون نرمال چند است؟، تنها زمانی مفید می باشد که ما به فکر تغییر عادت های غلط زندگیمان باشیم.

بیماری Blood pressure  بالا در صورت عدم درمان می تواند، عملکرد دستگاه گردش خون را مختل کرده و حیات افراد را به خطر بیاندازد. لذا بهتر است که با رعایت نکات پیشگیرانه حدالامکان از این رخداد جلوگیری کنیم.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس