شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

علت پایین نیامدن فشار خون با قرص

علت پایین نیامدن فشار خون با قرص؛ متغییرهایی از جمله اختلالات هورمونی، تنگ بودن شریان‌های کلیوی و چاقی

در بسیاری از افراد فشارخون بدون علامت است و به همین دلیل به‌عنوان قاتل خاموش و عامل سکته‌های قلبی ناگهانی شناخته می‌شود. اگر دچار فشارخون مزمن هستید بهترین راهکار در کنار اصلاح سبک زندگی استفاده از دارو می‌باشد؛ اما در برخی افراد احتمالاً در شرایطی که فشارخون بیش‌ازحد بالا می‌رود، دارو هم کارساز نبوده و وضعیت اورژانسی محسوب شده و سریعاً باید با مراجعه به اورژانس تحت درمان قرار گیرد.

در غیر این صورت جان بیمار در خطر است و احتمال مواردی چون سکته و مرگ وجود دارد. اگر می‌خواهید با انواع علت پایین نیامدن فشار خون با قرص و قرص فشار خون بالا آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید.

علائم قلب درد

آنچه در این مقاله می خوانید :

علت پایین نیامدن فشار خون با قرص چیست؟

اگرچه در بیماران مبتلا به پرفشاری خون معمولاً می‌توان با اصلاح سبک زندگی مانند ورزش منظم، رژیم غذایی مناسب و دوری از شرایط استرس‌زا و به‌علاوه برخی از داروهای مخصوص کنترل فشارخون با موفقیت این شرایط را مدیریت نمود ولی ممکن است برخی افراد به فشارخون مقاوم مبتلا شوند.

به این معنی که وقتی فشارشان افزایش پیدا می‌کند دیگر به این راحتی‌ها و با مصرف قرص‌های کنترل‌کننده نمی‌توان فشارشان را کاهش داد. درمان فشارخون مقاوم نسبت به فشارخون معمولی بسیار سخت‌تر است.

اگر بخواهیم به‌طور دقیق‌تر موارد مختلف علت کم نشدن فشار خون با قرص را بررسی کنیم باید بگوییم به‌طورکلی فشارخون می‌تواند عوامل زمینه‌ای مختلفی داشته باشد؛ بنابراین در کنار کنترل فشارخون با انواع داروها و سبک مناسب زندگی مهم است که متخصص فشارخون به دنبال تشخیص علت زمینه‌ای و رفع آن باشد تا احتمال عود علائم فشارخون و عوارض ناشی از آن مانند بیماری‌های قلبی‌خطرناک کاهش پیدا کند. مهم‌ترین علت‌های زمینه‌ای که می‌توانند علت پایین نیامدن فشار خون با قرص نیز باشند، عبارت‌اند از:

  • مشکلات کلیوی

برخی از مشکلات کلیوی مانند تنگی رگ‌های کلیوی می‌تواند باعث افزایش فشارخون و مقاومت آن در پایین آمدن شود. این شرایط به دلیل تجمع موادی به نام پلاک در رگ‌های خونی منتهی به کلیه‌ها منجر به انسداد آن‌ها می‌شود و فشارخون را افزایش می‌دهد.

  • اضافه‌وزن و چاقی

چاقی عامل بسیاری از بیماری‌هاست و اگر شما جزو افراد دارای اضافه‌وزن یا چاقی با پرفشاری خون هستید باید بدانید در معرض خطر بیشتری برای فشارخون مقاوم قرار دارید که می‌تواند علت پایین نیامدن فشار خون با قرص نیز باشد. در این شرایط بهترین راهکار پیروی از یک برنامه زندگی درست جهت کاهش تدریجی وزن است که به کنترل بهتر فشارخون نیز کمک می‌کند.

  • اختلالات هورمونی

اختلالات هورمونی که معمولاً در زنان به دلیل آناتومی بدن و شرایطی مانند پریودی، بارداری و یائسگی بیشتر رخ می‌دهد، می‌تواند علت پایین نیامدن فشار خون با قرص باشد که در این شرایط نیز مراقبت‌های فوری پزشکی لازم است.

  • اختلالات خواب

برخی از مشکلات مربوط به خواب مانند تنگی نفس و خروپف که می‌تواند منجر به قطع لحظه‌ای تنفس و آپنه انسدادی خواب شود نیز می‌تواند دلیل کم نشدن فشارخون با قرص باشد.

فشارخون مقاوم که علت پایین نیامدن فشار خون با قرص می‌باشد دقیقاً چیست؟

تمامی علت‌هایی که به‌عنوان علت پایین نیامدن فشار خون با قرص در قسمت قبل شمرده شد، درواقع باعث فشار خون مقاوم می‌شوند که به‌راحتی با دارو پایین نمی‌آید. فشارخون مقاوم به این دلیل به این نام معروف شده است که پایین آوردن فشار خون فرد مبتلا به آن حتی با دارو بسیار سخت است.

به‌عبارت‌دیگر: اگر پرفشاری خون دارید و حداکثر سه دوز داروی فشارخون مختلف ازجمله یک قرص مخصوص ادرارآور را مصرف می‌کنید و فشار خون شما هنوز در سطح ایمن نیست، ممکن است فشارخون مقاوم داشته باشید که برای کنترل آن باید کارهای بیشتری انجام دهید و نیاز به ارزیابی‌ها و درمان‌های تخصصی‌تری خواهید داشت.

تشخیص فشارخون مقاوم برای تعیین علت پایین نیامدن فشار خون با قرص

تشخیص فشار خون مقاوم در برابر فشارخون معمولی در افراد مبتلا به این شرایط واقعاً ساده نیست. به همین دلیل خواندن دقیق و مداوم فشارخون در این بیماران یک امر کلیدی است و حتی ممکن است پزشک از دستگاه‌های همراه بیمار به‌صورت 24 ساعته استفاده کند تا بتواند در شرایط مختلف فشار خون بیمار را بررسی نماید.

از طرفی ممکن است اگر فقط تعداد کمی قرائت فشارخون با دستگاه انجام شود، خطاهایی وجود داشته باشد که نتوان به‌طور دقیق فشارخون بیمار را بررسی نمود. برخی از دلایلی که باعث خواندن نادرست ارقام دستگاه فشار خون می‌شوند عبارت‌اند از:

  • کاف فشار خون خیلی کوچک است.
  • فرد انجام دهنده برای بررسی فشار خون به‌درستی آموزش ندیده است.
  • بیمار قبل از ارزیابی فشارخون به‌اندازه کافی استراحت نکرده است یا در حالت نگرانی به سر می‌برد.
  • بسیاری از بیماران در مطب پزشک به دلیل استرس فشارخون بالاتری دارند.
  • ممکن است بیمار دقیقاً قبل از اندازه‌گیری فشارخون خود سیگار کشیده باشد، الکل مصرف کرده باشید یا نوشیدنی کافئین دار مانند قهوه خورده باشد که به‌طور موقت می‌تواند پرفشاری خون را نشان دهد.

اگر با در نظر گرفتن تمامی موارد بالا و انجام چند قرائت فشارخون بازهم فشار خون از حد نرمال خود بالاتر باشد که با دارو پایین نیاید احتمالاً بیمار به فشارخون مقاوم مبتلا شده است و به درمان‌های تخصصی‌تری نیاز دارد.

چه چیزی باعث فشارخون مقاوم و علت پایین نیامدن فشار خون با قرص می‌شود؟

در بسیاری از بیماران مبتلا به فشارخون مقاوم، پس از بررسی‌های لازم مشخص می‌شود که سبک زندگی باعث بروز این بیماری شده است و اگرچه دارو می‌تواند تا حد زیادی فشار خون شما را کنترل کند ولی ممکن است نتواند آن را به حالت نرمال برگرداند و خطر را دور کند. پزشک شما چهار مورد را برای اینکه متوجه شود چه چیزی منجر به فشارخون مقاوم شده است، بررسی می‌کند که می‌تواند در روند درمان کمک زیادی نماید. این چهار مورد عبارت‌اند از:

  1. اگر از رژیم غذایی غنی از سدیم استفاده می‌کنید، عادت دارید سیگار بکشید، بیش‌ازحد نوشیدنی‌های الکی مصرف می‌کنید، اضافه‌وزن دارید، ورزش نمی‌کنید و یا هر عادت غلط دیگری که دارید ممکن است داروی شما نتواند فشارخون را به‌خوبی کنترل کند و بی‌اثر باشد.

2

.اگر بیماری خاص دیگری مانند دیابت دارید و داروهای مختلفی را هم‌زمان مصرف می‌کنید ممکن است بر همدیگر اثر گذاشته باشند و اجازه ندهند داروهای فشارخون، کارشان را به‌درستی انجام دهند. به‌عنوان‌مثال داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن داروهای ضدبارداری خوراکی و ضد احتقان بینی، همگی دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در تأثیر داروهای فشارخون اختلال ایجاد کنند و اجازه ندهند فشارخون کاهش پیدا کند؛ بنابراین حتماً تمام داروهایی که مصرف می‌کنید حتی داروهای گیاهی و مکمل‌ها را به متخصص فشارخون خود گزارش دهید تا در صورت نیاز داروهایی برایتان تجویز شود که با آن‌ها تداخل نداشته باشند.

  1. شواهد مختلفی وجود دارد که نشان می‌دهد آپنه انسدادی خواب می‌تواند منجر به فشارخون بالا و مقاوم شود. در صورت نگرانی حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا ارزیابی‌های لازم انجام شود.
  2. اگر پزشک شما عوامل سبک زندگی و داروها را بررسی کند و متوجه شود که آن‌ها دلیل پرفشاری خون و مقاوم شما نیستند معمولاً به دنبال سایر علل مهم‌تر مانند تعادل هورمون‌ها در بدن یا مشکلات عروقی خواهد بود تا بتواند تشخیص درستی بدهد و درمان مناسبی ارائه نماید.

فشار خون بالا و خطرناک دقیقاً چه فشارخونی است؟

فشارخون بالا که به‌عنوان قاتل خاموش برای انسان‌ها شناخته می‌شود میلیون‌ها انسان را در سرتاسر جهان درگیر کرده است و متأسفانه در بسیاری از افراد حتی علائم ظاهری برای این بیماری وجود ندارد.

به همین دلیل توصیه می‌شود حداقل سالی یک‌بار چکاپ کاملی انجام دهید تا در صورت وجود پرفشاری خون و قبل از مقاوم شدن آن بتوان این بیماری را کنترل کرد و از عوارض بعدی مانند بیماری‌های قلبی پرخطر جلوگیری نمود.

اگر فشارخون بالا به‌درستی و در زمان مناسب کنترل نشود علاوه بر سکته قلبی می‌تواند منجر به سکته مغزی نیز بشود. برای اینکه بتوانید درمان فشار خون بالا در منزل را به‌درستی انجام دهید و دچار استرس نشوید مهم است که بدانید اصلاً به چه فشارخونی، فشارخون بالا گفته می‌شود و اگر در چه رِنجی باشد خطرناک است.

فشارخون نرمال:

  • سیستولیک کمتر از 12
  • دیاستولیک کمتر از 8

فشارخون نیازمند به کنترل و درمان

  • سیستولیک بیشتر از 12
  • دیاستولیک کمتر از 8

فشارخون بالا و خطرناک که نیاز به درمان اورژانسی دارد

  • سیستولیک بالاتر از 12.9 و 13
  • دیاستولیک 8 و یا بیشتر از 8

به‌طورکلی فشارخون بالا زمانی رخ می‌دهد که به دلیل تنگ شدن مویرگ‌ها فشارخون در حال جریان از حد طبیعی بالاتر برود. زیرا قطر مسیری که در آن حرکت می‌کرده کمتر شده است.

دقیقاً وقتی به هر دلیل این مویرگ‌ها گشاد شوند اتفاق برعکس می‌شود و فشارخون افت پیدا می‌کند که البته به‌اندازه فشارخون بالا خطرناک نیست. زمانی که مویرگ‌ها به هر دلیلی مانند تجمع پلاک‌ها تنگ می‌شوند قلب مجبور است برای رساندن یک حجم مشخص از خون بیشتر کار کند و درنتیجه فشارخون افزایش پیدا خواهد کرد.

فشار خون عموماً با دو عدد و به شکل یک کسر نشان داده می‌شود که اولین عدد در صورت این کسر فشارخون در حالت فعالیت و پمپاژ خون توسط قلب است که فشار سیستولیک نام دارد و عدد دوم یا مخرج این کسر فشارخونی است که در حالت استراحت قلب مشخص می‌شود و فشار دیاستولیک نام دارد.

اگر با توجه به نکاتی که در بخش‌های قبلی گفته شد، فشارخون شما در چند قرائت بیشتر از 140 (فشار سیستولیک) به روی 90 (فشار دیاستولیک) بود دچار فشارخون بالا هستید و باید حتماً تحت نظر متخصص فشارخون به درمان آن بپردازید. دقت داشته باشید فشارخونی که بالای 120/180 باشد بسیار بالا و خطرناک محسوب می‌شود و نیاز به درمان اورژانسی دارد.

درمان فشار خون بالا در منزل

معمولاً روش‌هایی که به‌عنوان درمان فشار خون بالا در منزل محسوب می‌شوند به‌عنوان سبک زندگی هستند و به‌صورت طولانی‌مدت در کنترل فشارخون تأثیر دارند. تمامی روش‌های طب جایگزین مانند طب سوزنی و روش‌های طب سنتی نیز همین نقش را دارند؛ اما شما باید راهکارهایی را که در شرایط اورژانسی نیاز است را یاد بگیرید تا جان خود یا بیمار را نجات دهید. برخی از مهم‌ترین این راهکارها به‌عنوان درمان فشار خون بالا در منزل عبارت‌اند از:

  1. اطمینان حاصل کنید که بیمار داروهای فشارخون خود را به‌درستی و دقیقاً در زمان خودش مصرف کرده باشد.
  2. اگر داروهای فشارخون شما باعث عوارض ناخوشایندی می‌شود به‌هیچ‌وجه خودسرانه آن را قطع نکنید و حتماً از پزشکتان بخواهید تا داروی دیگری را جایگزین کند.
  3. از مصرف غذاهای غنی از سدیم خودداری کنید و سعی کنید نمک مصرفی روزانه شما کمتر از 2.3 گرم باشد.
  4. از رژیم غذایی DASH پیروی کنید که حاوی مقادیر زیادی میوه، غلات کامل، سبزیجات تازه و پروتئین بدون چربی است.
  5. حتماً بر اساس سن و شرایط سلامتی خود یک ورزش بی‌خطر و مناسب را با مشورت پزشک انتخاب نمایید و به‌صورت روزانه و منظم آن را انجام دهید. یکی از مهم‌ترین راهکارها برای جلوگیری از افزایش فشارخون ورزش کردن است.
  6. از خوردن غذاهای فرآوری‌شده بخصوص اگر دچار فشارخون بالای مقاوم هستید جلوگیری کنید.
  7. نوشیدنی‌های الکلی را یا به‌طور کامل کنار بگذارید یا مصرفش را به حداقل ممکن برسانید.

حتماً در مورد اندازه‌گیری صحیح فشارخون در خانه به‌طور کامل آموزش ببینید و از دستگاه‌های فشارخون استاندارد که خود متخصصتان به شما پیشنهاد می‌کند برای این کار استفاده کنید؛ زیرا برخی از دستگاه‌ها مرغوبیت کمی دارند و یا خیلی سخت کالیبره می‌شوند و فشار را درست نشان نمی‌دهند. اگر فکر می‌کنید فشارهایی که در خانه قرائت می‌کنید در حد نرمال نیست درصورتی‌که پایین‌تر از حد اورژانسی باشد چند بار در ساعت‌های مختلف قرائت را انجام داده و یادداشت کنید و حتماً در اسرع وقت به اطلاع متخصص خود برسانید.

توجه داشته باشید که کنترل و مدیریت فشارخون بالا و بخصوص مقاوم همیشه راحت نیست ولی مشارکت شما در روند درمان فشار خون بالا در منزل و انجام دستورات متخصص تا حد زیادی می‌تواند از افزایش فشارخون در خانه جلوگیری کند و خطرات بعدی را کاهش دهد.

مصرف اشتباه قرص فشار خون چه مشکلاتی را ایجاد می‌کند؟

درصورتی‌که فشارخون بالا بعد از تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی بازهم کنترل نشود، پزشک داروهای کنترل‌کننده و کاهنده فشارخون را تجویز خواهد کرد. مصرف این داروها به‌طور منظم و صحیح اهمیت زیادی دارد و نباید فراموش شود.

مصرف اشتباه قرص فشار خون یا هرگونه تغییر خودسرانه در دوز مصرفی یا زمان استفاده می‌تواند منجر به بالا رفتن فشارخون شود و اگر این فشارخون به‌قدری بالا رود که نسبت به داروها مقاوم شود و نتوان آن را سریعاً پایین آورد می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد و منجر به سکته قلبی یا مغزی شود.

بسیاری از مرگ‌ومیرهای ناشی از سکته‌های ناگهانی به دلیل افزایش فشارخون و عدم کاهش به‌موقع آن اتفاق می‌افتد؛ بنابراین سعی کنید در هنگام ملاقات متخصص فشار خون خود به‌دقت به دستورالعمل‌های او گوش دهید تا دچار عوارض مصرف اشتباه قرص فشار خون نشوید.

بهترین قرص برای فشار خون جهت درمان فوری چیست؟

افرادی که دچار فشارخون بالای بدون عارضه هستند و هنوز به حد خطرناک نرسیده باشند، اولین اقدامی که باید انجام دهید این است که آرامش خود را حفظ کنید و دراز بکشید یا این کارها را برای بیمار انجام دهید.

اگر در حال انجام فعالیت هستید آن را کنار بگذارید و چند نفس عمیق بکشید تا استرستان کم شود که به‌خودی‌خود تا حدی فشارخون را کاهش خواهد داد. ازجمله داروهایی که به‌عنوان بهترین قرص برای فشار خون می‌تواند سریعاً فشار را کاهش دهند عبارت‌اند از:

  • قرص زیر زبانی نیترات که در عرض تنها چند دقیقه عروق منتهی به مغز را گشاد کرده و فشارخون را کم می‌کند.
  • قرص جویدنی کاپتوپریل (دوز 25 یا 50) به‌عنوان بهترین قرص برای فشار خون
  • امپول برای فشارخون بالا (معمولاً این دارو برای بیماران در شرایط خاص که احتمال افزایش فشارخونشان وجود دارد و ممکن است به علت پایین نیامدن فشار خون با قرص دچار مشکل شوند توسط پزشک تجویز می‌شود که در خانه قابل استفاده است.)
  • داوری لابتالول که این دارو هم به‌صورت خوراکی و هم به‌صورت تزریقی در دنیا وجود دارد ولی در ایران فقط نوع تزریقی آن در دسترس است.
  • داروی لازکس یا فورزماید (تزریقی)

داروهای گفته شده در بالا در کنار اینکه می‌توانند خیلی زود فشارخون را کاهش دهند ممکن است عوارضی را نیز به همراه داشته باشند؛ بنابراین مصرفشان باید کاملاً به‌درستی و طبق دستورالعمل پزشک صورت گیرد.

درمان خانگی عالی برای فشار خون بالا و سردرد

اگر فشارخون بالای شما با علائم دیگری مانند سردرد همراه شد به‌احتمال‌زیاد فشار بیش‌ازاندازه بالا رفته است و باید سریعاً کاهش پیدا کند. اگر در خانه این اتفاق افتاد سریعاً با اورژانس تماس بگیرید و شرایط را با آرامش گزارش دهید.

اگر نیاز باشد که اورژانس بالای سر بیمار برسد کارشناسان اورژانس به شما کمک می‌کنند تا زمان رسیدن آمبولانس شرایط را کنترل کنید؛ مثلاً ممکن است به شما گفته شود دارویی را مصرف کنید و هر 5 دقیقه یک‌بار فشار چک شود.

اگر فشار خون شما بالا باشد و با یک یا چند علائم زیر همراه گردد قطعاً وضعیت شما یا بیمارتان اورژانسی است و باید سریعاً تماس گرفته شود:

  • خون‌ریزی از بینی
  • تنگی نفس
  • حالت تهوع
  • تاری دید
  • گر گرفتگی
  • حضور لکه خون در چشم
  • تشویش احوال
  • درد در کمر

عوارض فشار خون بالای درمان ‌نشده

فشارخون بالای کنترل نشده از آن دسته بیماری‌های خطرناک است که می‌تواند عوارض بسیار جدید و تهدیدکننده برای بیمار داشته باشد؛ بنابراین مهم است که در صورت بروز علائم سریعاً به متخصص فشارخون مراجعه شود و همچنین سالیانه یک چکاپ انجام دهید. مهم‌ترین عوارض فشارخون بالای درمان‌نشده عبارت‌اند از:

  • حمله قلبی
  • سکته مغزی
  • نارسایی قلبی
  • نابینایی
  • نارسایی کلیه
  • زوال عقل
  • اختلال نعوظ
  • ضعیف شدن استخوان‌ها

راهکارهای اصلاح سبک زندگی برای کنترل فشار خون و جلوگیری از آن

همان‌طورکه قبلاً نیز گفتیم یکی از بهترین راهکارها برای کنترل فشارخون در درازمدت اصلاح سبک زندگی است. ازجمله مهم‌ترین موارد برای کنترل فشارخون در سبک زندگی نیز عبارت‌اند از:

  • کاهش وزن و حفظ وزن مناسب
  • ورزش منظم
  • کاهش مصرف سدیم
  • تغذیه سالم
  • افزایش مصرف پتاسیم
  • اجتناب از مصرف الکل
  • ترک سیگار
  • درمان فشارخون بالا با کنترل استرس
  • کنترل منظم فشارخون بالا در خانه

سخن آخر

موارد مختلفی می‌توانند علت پایین نیامدن فشار خون با قرص باشند و زمانی که این اتفاق می‌افتد شرایط اورژانسی است و شما باید سریعاً با اورژانس تماس بگیرید تا کارهای لازم را انجام دهید و اگر نیاز است بیمار به بیمارستان منتقل شود.

در غیر این صورت خطرات زیادی مانند سکته قلبی و مغزی و حتی مرگ بیمار وجود دارد. اگر از قبل فشارخون بالا برایتان تشخیص داد شده است مهم است که اصلاح سبک زندگی و مصرف صحیح و به‌موقع داروهای خود به مدیریت این بیماری کمک کنید تا منجر به فشارخون بالا و مقاوم نشود.

شما می‌توانید جهت ارزیابی‌های کامل فشارخون بالای خود تا زمانی که به حد اورژانسی نرسیده است توسط متخصصین به نام و حاذق به مرکز تخصصی ما مراجعه نمایید. شماره تماس‌های این مرکز نیز در بخش تماس با ما برایتان درج شده است.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس