علت تپش قلب در جوانان؛ از استرس و اضطراب گرفته تا تغییرات هورمونی و کم خونی

علت تپش قلب در جوانان بسیار گوناگون و متفاوت است؛ زیرا در سنین جوانی علل های مختلفی از جمله هیجانات، تغییر هورمون ها، استرس و اضطراب و…. هستند که علل تپش‌های قلب در مردان و بانوان در سنین جوانی میشود.

به طور معمول درمان تپش قلب در جوانان وابسته به علت به وجود آمدن تپش‌های قلب است؛ زیرا توجه بسیاری باید به مصرف نوع دارو و دوز آن انجام شود مصرف داروی باید باتوجه به علت تپش قلب باشد. گاهی دلیل تپش‌های قلب می‌تواند کم خونی یا آنمی باشد.

نشانه ها و علت تپش قلب در جوانان

یک سری از تپش‌های قلب البته نه اکثر آن ها به صورت متناوب روی میدهند و بیمار ممکن است در زمان مراجعه دچار تپش نامنظم قلب باشند اما در زمان بررسی تپش یا آریتمی خود را به ما نشان ندهد. بنابراین احتمال وجود علل تپش‌ نامنظم قلب در جوانان و تشخیص لزوم و فوریت نیازمند بررسی های بیشتر است و باید بر مبنای شرح حال انجام شود.

نشانه و علل تپش‌ نامنظم قلب در جوانان اکثرا همراه با سنکوب،پیش سنکوب،سرگیجه،درد قفسه سینه و احساس کوبش،احساس ناخوشایندی از ضربان قلب و احساس کردن ضربان قلب است درحالی که این موارد نباید احساس شود؛ این موارد از نشانه‌ها و علت تپش قلب در جوانان است.

یکی از شایع ترین علل تپش‌ نامنظم قلب حین دراز کشیدن فرد کم خونی یا آنمی است که تاثیر بسیاری در به وجود آوردن این عارضه قلبی دارد. توصیه میشود با توجه به شیوه زندگی خود راه درمانی مورد نظر را برای تپش‌ نامنظم قلب خود پیدا کرده و سعی کنید از مصرف داروها برای تپش‌ نامنظم قلب به صورت خودسرانه خودداری کنید.

علت تپش قلب در آقایان

تپش نامنظم قلب یعنی آگاه شدن شخص از ضربان قلب تند یا نامنظم خود. مشخص کردن الگوی این ضربان قلب که آیا منظم است یا نامنظم و تپش مداوم است یا متناوب است و میزان تپش‌ نامنظم قلب با شمردن ضربات قلب بیمار توسط خودش در یک دقیقه یا شصت ثانیه صورت می‌گیرد. این مورد از اولین سوالات ما در گرفتن شرح حال از فرد تپش قلبی است.

احساس و علل تپش‌های قلب در مردان لزوما به معنی اینکه حتما آریتیمی دارد نیست؛ بعضی از بیماران با وجود داشتن تاکی آریتمی یعنی به صورت واضح ریتم قلبشان نرمال نیست اما تپش ندارند،در حالیکه بعضی از اشخاص بدون اینکه آریتمی داشته باشند احساس تپش‌های قلب دارند و مکررا با این شکایت به پزشک مراجعه میکنند.

تشخیص ارتباط بین علائم بالینی و آریتمی که این دو باهم همخوانی دارند، تنها با انجام نوار قلب در زمان بروز علائم قابل اثبات است.

علل تپش نامنظم قلب در مردان را اگر بخواهیم جدا کنیم، انحصارا در آقایان علت های خاص و ویژه ای برای تپش‌های قلب وجود ندارد،اما آن ها در هر دو جنس برابر هستند، و فقط بعضی از بیماریهای ژنتیکی که در آقایان به ارث میرسند بر اساس مطالعات آماری دیده شده که در آقایان بیشتر است.

به عنوان مثال دو یا سه نوع از سندرم های Qt طولانی نشان داده شده که در جنس مذکر بیشتر است،وگرنه ما اگر بخواهیم بخاطر علل تپش نامنظم قلب در مردان را جدا کنیم که علت آن چه چیزی است، انحصارا علت ویژه ای ندارد،فقط چند تا از سندرم های ژنتیکی هستند که در آقایان بیشترند.

علت تپش قلب هنگام دراز کشیدن

در اکثر موارد در هنگامی که وضعیت بدن فرد از حالت عمودی به افقی تبدیل میشود، دچار علل تپش نامنظم قلب حین دراز کشیدن میشود.

اختلالات اترواستاتیک فشار خون است،یعنی اختلال تغییر ناگهانی فشار خون از حالت افقی به عمودی ویا بالعکس باعث میشود که قلب پاسخ جبرانی به این اختلال فشار خون دهد و با افزایش ضربان خود بخواهد آن را جبران کند،این شایع ترین علت است،در کنار این علت،کم خونی و مسائل تیروئید و پارا تیروئید هم میتواند علت تپش قلب هنگام دراز کشیدن باشد.

چه بیماری های زمینه‌ای و غیر زمینه‌ایی علل تپش قلب جوانان هستند؟

بیشتر اوقات در جوانان بیماریهای زمینه ای مانند کم خونی، فقر آهن،کم کاری تیروئید،پر کاری تیروئید،اختلالات گوارشی که شایع ترین آن رفلاکس و سندرم روده های التهابی هستند، باعث تپش‌ نامنظم قلب میشوند، علت بعدی مسائل اضطرابی و شخصیتی و اختلالات سایکوتیک و روانپزشکی در جوانان است که باعث و دلیل تپش‌ نامنظم قلب میشود.

عوارض علت تپش قلب در جوانان

سرگیجه، ضعف، سبکی سر، غش کردن، از دست دادن هوشیاری،گیجی، مشکل در تنفس، تعریق بیش از حد، درد و یا احساس فشار یا سفتی در قفسه سینه، درد در اندام های فوقانی مانند بازو و گلو، ضربان نبض در حالت استراحت بیش از 100 ضربه در دقیقه، تنگی نفس از عوارضی هستند که علل تپش نامنظم قلب در جوانان است.

پیشگیری از علت تپش قلب در جوانان

به علت  بیماری های زمینه ای که پی برده ایم، همه این دلایل در فرد باعث و علل تپش‌ نامنظم قلب در جوانان میشود. به عنوان مثال اگر اختلال هورمونال مانند کم کاری یا پرکاری تیروئید دارند، بیماری گوارشی دارند ،اگر میکروب معده  ویا اختلال رفلاکس وجود دارد باید درمان شود و تحت درمان دارویی قرار بگیرند تا تپش نامنظم قلب خود به خود برطرف شود و اگر اختلالات اضطرابی در فرد وجود دارد با مصرف داروهای ضداضطراب میتوانیم تپش قلب فرد را کنترل کنیم.

گزینه و موارد درمان تپش قلب در جوانان

در مورد گزینه و موارد درمانی برای علل تپش‌ نامنظم قلب جوانان، در جوانان مثل هر گروه سنی دیگری، اگر دلیل تپش‌ نامنظم قلب را آریتمی های واقعی تشخیص دهیم از گروه داروهای ضد آریتمی خود که ۴ گروه هستند، گروه ۱ گروه ۲ گروه ۳ و گروه ۴ بر اساس نوع آریتمی انتخاب میکنیم که کدام دارو را پزشک برای فرد تجویز کند و یا اگر به ۴ داروهای ضد آریتمی پاسخ ندهد و فرد تپش نامنظم قلب مکرر داشته باشد ما ناچار به ablation یا سوزاندن راه های فرعی که مسبب آریتمی یا تپش‌ نامنظم قلب در فرد هستند، می‌شویم.

البته ablation تپش قلب در فرد  به معنای درمان صد در صد در آن فرد است؛ اما این تپش نامنظم قلب ممکن است شانس عود هم داشته باشند به همین دلیل این مورد را هم باید در نظر گرفت.

درمورد موارد درمانی برای علت تپش قلب در جوانان در شرایطی که آریتمی وجود ندارد، یعنی فردی را که در شرح حال و بررسی های هولتر و سایر ارزیابی ها متوجه شدیم که تپش‌ نامنظم قلب آن از نوع ضربان قلب ساده است و آریتمی وجود ندارد، می‌توانیم از داروهای کاهنده ی ضربان یا rate  قلب مثل گروه های بتابلاکرها یا کلسیم کانال بلاکرها استفاده کنیم؛ که صرفا فقط ضربان قلب فرد را کنترل کند و پایین بیاورد و در حالت آخر هم اگر دلیل تپش‌های قلب، هیچکدام از این‌ موارد نبود و علت زمینه ای داشت؛ به درمان بیماری زمینه ای آن مثل بیماری هورمونی، درمان بیماری گوارشی، درمان اختلالات اضطرابی می‌پردازیم.

چنانچه که در فرد هیچکدام از این‌ موارد وجود نداشت، به آن اطمینان خاطر می‌دهیم که تپش نامنظم قلب او یک مسئله القا شده از سمت خود است و هیچ مستندی مبنی بر اینکه او ضربان قلب بالا داشته باشد و آریتمی باشد وجود ندارد ، شاید فرد با تمرین های ورزشی و یک سری جملات انگیزشی و … بتواند بر این احساس تپش‌ نامنظم قلب خود غلبه کند.

داروها برای علت تپش قلب در جوانان

در قسمت قبل گروه بندی داروهای ضد آریتمی برای تپش‌ نامنظم قلب را نام برده بودیم ، در این ۴ گروه دارویی، کلاس ۱ کلاس ۲ کلاس ۳ کلاس ۴ ، اول بلوک کننده های کانال سدیم هستند که خودشان به ۳ گروه  1A 1B, 1C  تقسیم می‌شوند.

گروه 1A قدرت متوسط دارد، گروه 1B قدرت کمی دارد و گروه 1C قوی ترین داروهای ضد تپش نامنظم قلب هستند. به طور مثال مهمترین داروهای 1A، کینیدین و… هستند و از گروه 1B که قدرت کمی دارند، داروهایی مانند دیدوکائین و… هستند و داروهای گروه 1C , فنکائینید و…هستند.

گروه 2 ما که معروفترين و پرکاربردترین داروهای ضد تپش قلب را دارد گیرنده های بتابلاکرها هستند که معروفترین داروی این گروه پراپرانول است. سایر داروها آتنولول، بیزوپرولول و…در این گروه قرار میگیرند که بطور شایعی در درمان تپش قلب از این گروه استفاده می کنیم.

دسته بعدی گروه سوم بلوک کننده های کانال سدیم هستند که از داروهای این گروه بطور جدی در درمان تپش‌ نامنظم قلب، آریتمی های وابسته به اختلالات قلبی در درمانشان استفاده میشود.

انواع داروهای آنها مانند آمیودارون، سوتالول، بوتالاید، ایبوتالاید، ایبوتیلاید و….هستند، گروه آخر هم که گروه ۴ است که بلوک کننده های کانال کلسیم هستند که باز هم مانند گروه ۲ که نسبتا شایع تر استفاده می‌شوند مثل دیلتیازم و…هستند.

به طورخلاصه باید بگوییم که اگر فردی در تعداد ضربان قلب های خود و یا در احساس ضربان قلب خود مشکلی دارد و یا احساس کوبش و یا احساس ناخوشایند در ریتم عادی روزانه خود دارد حتما باید به پزشک مراجعه کند و بررسی های بیشتر انجام شود،

مهم ترین گروه افرادی هستند که در سابقه خانوادگی خود شرح حالی از مرگ ناگهانی افراد جوان و یا علت تپش قلب در جوانان را دارند،این افراد حتما باید تپش‌ نامنظم قلب خود را جدی بگیرند و برای بررسی آن به کلینیک قلب مراجعه کنند تا دچار حادثه قلبی غیر قابل جبران نشوند.